melissa123

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onverklaarbaar veel data gebruikt op 12 dagen

Binnen 12 dagen heb ik al een sms gehad dat ik nog minder dan 25 procent van mijn data bundel over heb voor de rest van de maand .... ik heb 2 GB en ben daar nog nooit overheen gekomen laat staan alles verbruikt in de maand.
Ik nam contact op met een Vodafone medewerker en die zij dat ik groot verbruiker ben van Facebook ... echter geloof ik niet dat ik op 12 dagen bijna 2 GB heb verbruikt aan fb terwijl ik buiten op mijn werk en thuis op wifi zit... ik ben in het begin van de maand ook een aantal dagen in belgie geweest en heeft mijn data uitgestaan wel actief geweest op wifi.
Gisteren hoorde ik het verhaal van mijn collega dat haar zoon op een paar uur 800 mb verbruikt heeft en niet veel bijzonders gedaan heeft ..... ook was zijn rekening 192 euro .

Ik hoor deze maand meer klachten over het data verbruik bij Vodafone en ook ik heb dit nog nooit meegemaakt ... zelfs de telefoon winkel zeg dat het niet klopt.

Ik ben altijd zeer tevreden geweest over Vodafone maar dit gaat mij ook een beetje tever.

Ik zou graag meer tekst en uitleg willen hierover.
13 Reacties 13
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @melissa123 ,

Spijtig om te horen. Maar ik zie dat u het bericht post van af een Android Toestel.
Gelukkig maakt android ook een log van wta u gebruikt.
Dus ik wil dit uiteraard eerst even checken voordat ik oordeel.
zou u voor mij het volgende willen doen:
in mijn topic: http://forum.vodafone.nl/t5/Samsung/Algemeen-Hulp-bij-de-Samsung-Android-telefoon/td-p/138090
staat een post: Mobiele gegevens beheren
Hier staat duidelijk uitgelegd hoe u kan controleren hoeveel elke app verbruikt heeft.
zou u de top 5 inclusief het verbruikte aantal mb;s willen posten?

melissa123
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja daar had ik ook al gekeken... Dit is mijn top 5
Facebook 61,79 mb
YouTube 15,43 mb
Google play service 12, 04 mb
Google play store 7,32 mb

NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @melissa123 ,

De optel som is dus 96,58 MB. Dit is nog geen 0,5% van u databundel.
Als u naar de vodafone app gaat, hoeveel mb staat daar dat u nog over hebt?


melissa123
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb nog 60 mb over Zegt de app maar die is ook niet heel betrouwbaar
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @melissa123 ,

in het scherm wara het verbruik per app staat. staan 2 schuifjen verticaal in de grafiek, en 2 horiozontaal.
de verticale strepen geven aan in welke periode u het dataverbruik bekijkt. had u deze 2 wel van 1 februari tot 27 februari staan, toen u keek naar u top 5 apps? zou u dit willen controlleren


Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@NetwerkFreak,

Wellicht ten overvloede.
Maar de gegevensgebruikcyclus (via Android-gegevensgebruik) moet wel synchroon lopen met de gegevensgebruikcyclus die Vodafone in jouw geval hanteert.
Als dat in beide gevallen is vanaf 14 Feb tot en met 13 Mrt 2014, dan heb je het goed ingesteld.
Anders heeft het nog niet veel zin. Dus als de beide gegevensgebruikcycli niet synchroon lopen.

Verder kun je bij topics met hoog onverklaarbaar data-verbruik beter verwijzen naar het Sticky topic dat bovenaan het Forum: Vodafone RED & andere Abonnementen staat.
Dat scheelt je veel typewerk.

Weblink: ]http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bundel-te-blijven/td-p/51304">dit topic

Dat topic is al meer dan 25000 keer bekeken. En staat boordevol instellings-adviezen om het onbewuste, betaalde data-verbruik te voorkomen.
Succes !

Netwerker
torpedo

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik ben ook slachtoffer geworden van onverklaarbaar dataverbruik.
Ik begrijp niet hoe dat kan.
ik krijg nu al voor de derde keer een hoge rekening.
Is hier een verklaring voor ?

Harvey
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @torpedo ,

Wat voor telefoon heb je? heb je de infor hierboven al gelezen?
mvdberge

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wij hebben hier ook last van, nu al op twee verschillende nummers.
Enorme hoeveelheden dataverkeer en duizende euro's aan kosten, waar vodafone zogenaamd niks aan kan doen.
Enige optie is overstappen naar KPN, dat gaan wij later dit jaar dan ook doen.
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @mvdberge ,

En werkte de tips hierboven dan ook niet?
Jammer dat je de overstap wilt maken :(.
wendya1

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heel erg dat ik dit nu pas lees. Ik ben sinds gisteren overgestapt naar Vodafone. Mijn schoonmoeder had ditzelfde probleem terwijl zij alleen maar gebruik maakt van de WhatsApp. Ook zij kreeg een rekening van 350 euro!! Ik dacht dat dit een incident was, maar ik schrik nu van het feit dat het vaker gebeurd. Heel raar om allerlei lastige instellingen te moeten aanpassen om niet aan dit soort bedragen te moeten komen en dat je dit via een forum te weten moet komen. Dit zou best transparanter mogen.
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
Beste @wendya1 ,

Dit soort gevallen komen bij alle operators voor.
Het komt niet door de providers maar door de smartphones en de apps die daar op draaien.
Tegenwoordig denken steeds meer smartphone & app ontwikkelaars; laten wij de klant zo min mogelijk lastig vallen. Uiteraard is er wat voor deze filosofie te zeggen. Alleen hierdoor kan ongemerkt veel data gebruik worden.

Ik zal een paar voorbeelden geven:
- Op de nieuwere whatsapp app worden foto;s & filmpjes automatisch gedownload. De filosofie hier achter; dan kan de gebruiker meteen de video / foto bekijken. Alleen een vriend van u stuurt u een video. Dit kan zo 12mb kosten. Whatsapp download deze meteen, en hoppa 12mb weg.
- De nieuwste versie van facebook speelt al video's af in de timeline. De filosofie hier achter; dit geeft een levendigere timeline. Alleen dit kan al snel 4 mb per video kosten. U heeft bijvoorbeeld in uw timeline 10 filmpjes... bam 40mb weg....
- De nieuwe playstore update automatisch alle apps op de telefoon, ook als die niet op de wifi zit. Stel u heeft en app van 112 mb op uw telefoon staan, dan bent u dus even 112mb kwijt...

Dit is leuk voor de gebruikers met grote data bundels, alleen legt een last op de schouders voor de gene met de kleine databundels. Daarom proberen wij u juist de waarschuwen, en uit te leggen hoe u dit uit moet zetten.

Voorbeelden:
Hoge data rekening tele2
Hoge data rekening t-mobile
Hoge data rekening kpn
Hoge data rekening hi

Zoekterm google: "hoge factuur data [provider]" . en u vindt het


sj03r6

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hier zelde probleem kreeg 11 april al bericht dak nog minder dan 25 % van me 1gb exta over was.Kijk ik bij me verbruik overzicht is nog 73 mb van me 1gb o over dr staat 1024mb-73mb.Bij mijn 1gb extra balk staat 1024mb-1024mb dus nog nix van gebruikt... Kan in me betaalspecificatie ook nie zien hoeveel er totaal aan mb's verbruikt is per maand dit komt nie overeen met de voorbeeld rekening. Ik geloof nooit dak 2 gig verbruikt heb deze maand nl...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic