Idioot1234

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ongewenst een betaalde dienst

Afgelopen maandag kreeg ik een sms van Vodafone dat ik mij zou hebben aangemeld voor een abbonement van 5 euro per week, zonder dat ik mijzelf uberhaupt heb aangemeld hiervoor. Direct (lees: binnen een minuut) heb ik de helpdesk via de chat benaderd hierover die mij doorstuurde naar payinfo.nl en mij een link gaf richting een service pagina waar ik ook melding kon maken van deze abbonement. Overal afgemeld en overal aangegeven dat ik dit niet was geweest en er ook verder geen gebruik van maak of dat ik ooit de intentie heb gehad om dit te doen.

Nadat ik alles had gedaan nog gekeken bij My Vodafone, waar ik niet kon zien dat er daadwerkelijk 5 euro in rekening was gebracht. Helemaal blij, in de veronderstelling dat ik op tijd ben geweest en niet voor niets zou moeten betalen. Echter zag ik vanmorgen dat er dus wel 5 euro aan kosten buiten mijn bundel zijn.

Hoe moeilijk is het voor een provider om op voorhand dit soort diensten te blokkeren en pas na goedkeuring, desnoods via een sms reactie, door te zetten?! Ik wil helemaal geen 5 euro betalen voor iets wat ik niet heb geactiveerd, geen wonder dat dit soort scams volop levendig zijn. Providers doen hun naam eer aan in deze, ze providen een platform hiervoor, creeeren zelf een voedingsbodem waar dit soort parasieten op kunnen leven.

1) Ik wil niet betalen voor deze abbo, hoe krijg ik mijn geld terug?
2) Kan ik bij Vodafone instellen dat alle kosten buiten de bundel die voor dit soort onzin is gewoon niet wil?

Met vriendelijke groet,
Erwin
5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Idioot1234
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Heel erg vervelend, dat is het zeker. Er zijn jammer genoeg meerdere mensen die hier last van hebben en niet alleen bij Vodafone maar ook bij andere providers heerst dit probleem. Wat je schrijft kan ik me ook helemaal in vinden, het is en blijft vreemd dat dit soort dingen zomaar kunnen gebeuren. Echter, soms gebeurd het zonder dat de klant dit door heeft en zit er in een app of een banner of zelfs in een email iets verstopt waardoor dit soort bedrijven je zonder toestemming aanmelden. Hier kan Vodafone ook niets aan doen en ik verwacht, zeker na zoveel klachten hierover, dat Vodafone daar wel mee aan de slag is om dit op te lossen of aan te passen.

Er zijn op deze Community al heel veel mensen die dit hebben gehad en er zijn ook al veel topics over die antwoord geven, nou ja... mensen die elkaar helpen, wat te doen en hoe eventueel te voorkomen. Wil je die misschien eens lezen en wie weet kunnen we met z'n alle ons sterkt gaan maken dat Vodafone dit misschien kan stoppen.

Kijk even op de community onder deze topics, daar zie je soortgelijke gevallen over betaal smsjes.
1) https://forum.vodafone.nl/apps-diensten-5/health-academy-295916
2) https://forum.vodafone.nl/archief-2018-48/health-academy-296093

Is een kleine greep uit de Community. Je kan zelf ook bij ZOEKEN invoeren: SPAM/Phising, dan kom je ook veel topics tegen met deze info.
Idioot1234
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Tuurlijk kunnen zij hier wel wat aan doen, als ze alleen de kosten in rekening brengen waarvoor zij daadwerkelijk toestemming hebben en niet klakkeloos alle kosten van derde partijen doorberekenen zonder toestemming van de klant ben je er al. Twee weg verificatie zie je overal, als ik online iets koop en betaal moet ik toch ook toestemming geven bij mijn betalende instantie (bank, paypal, enz.). Dat de providers hierin enorm laks op reageren valt niet goed te praten, en dergelijk systeem is niet nieuw en zou voor tech bedrijven die zich dagelijks met techniek/automatisering bezig houden peanuts moeten zijn om te realiseren. Het is toch van het zotte dat er zoveel mensen er blijkbaar last van hebben en dat er nog niks aan gedaan is. Ik zou gewoon een sms willen krijgen of ik deze abbo heb afgesloten en dat hij pas na een bevestiging van mij wordt doorgezet of word geweigerd. Nu is het moster na de maaltijd en moet je achter je eigen geld aan zitten vangen.

En even voor de goede orde, op het moment dat ik een bericht kreeg ik zat ik rustig (betaald) spotify te luisteren. Momenteel heb ik nog 2 abbo's lopen bij vodafone, eentje heb ik al opgezegd, die gaat eind januari over na een andere provider om uitval van netwerk op te kunnen vangen. Maar met dit soort geneuzel zit ik er aan te denken om na (heel hard denken...) 13 jaar (?) mijn vodafone maar eens op te zeggen, word er steeds minder blijer van de laatste jaar.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Maar wat je zegt klopt helemaal.
Alleen zijn dit mensen die via een betaal bedrijf, waar Vodafone gewoon een legaal contract mee heeft, de boel in de maling nemen en zo via een omweg toch geld kunnen innen. Daar kan het bedrijf niets aan doen en ook Vodafone niet. Als deze via een banner of een linkje dit erin heeft verwerkt en jij klikt erop, dan zeggen hun dat je een abonnement bent aangegaan omdat je erop geklikt hebt. Ik snap prima dat jij zegt dat het dan niet zo is, maar dat is nu juist het vervelende, het zijn mensen die kwaad in de zin hebben en niet op de positieve manier.

Dus ja, hoe je er ook tegen aan kijkt, het valt gewoon niet mee om dat soort lui aan te pakken.
Vodafone zal daar op alle manieren wel mee bezig zijn, zoals payinfo.nl maar het zal niet mee vallen, denk ik, om dit aan te pakken. Maar goed, ik ben nu aan het gissen en dat moet ik niet doen want ik weet verder ook niet hoe het in elkaar zit.

Rest ons niets dan afwachten wat voor antwoord Vodafone voor ons heeft en wat die er in de toekomst aan kunnen doen.
Idioot1234
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een contract met Vodafone, niet met een derde partij. Als dit de standaard zou zijn begin ik een bedrijf dat folders laat rondsturen waarna je een week later een pallet vol schijtpapier krijgt die gebracht wordt door een deurwaarder die even 500 euro van je wil hebben daarvoor. Ben je het er niet mee eens krijg je een formuliertje die je in kan vullen en mag terugsturen naar "ik-hoef-die-schijpapier-niet"-klachtenbureau. Die stuur mij dan "foei, niet weer doen" briefje. en jij kan fluiten naar je centen.

Ze, de providers, verdienen gewoon 2 keer aan je op deze manier. En dat jij hierdoor de dupe bent van louche zaken is dan maar jammer, maar zij hebben de buit binnen. Baal gewoon.... Technisch is het allemaal niet zo moeilijk, je moet alleen wel willen. En ja, ik kan dat helaas wel weten.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Op dit moment kan het aangekaart worden via http://voda.fo/ne/8v20q Daarnaast raad ik natuurlijk aan om het stop te zetten via www.payinfo.nl. Wegens privacy redenen zien wij vanuit hier geen gegevens in en kunnen dan ook geen aanpassing doen. Dit is dan ook de reden dat ik het topic gesloten heb.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic