PimZwart

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ongevraagde telefoontjes en SMSjes van extern bureau

Hallo allemaal,

 

Ik kreeg vandaag het volgende SMSje:

 

"Hoi! We hebben je gebeld om het over je abonnement te hebben. Je kunt ons terugbellen op 0527857049 . Mocht dit niet lukken proberen we het later nog een keer. Groet Vodafone!"

 

Ik ben echter niet gebeld. Ik vond het ook een heel raar bericht, maar het nummer wat hierboven genoemd wordt is wel degelijk van Vodafone/Ziggo. Dit heeft Vodafone NL zelf bevestigd op Twitter.

 

Als je het nummer googelt, dan zie je dat veel mensen het nummer begrijpelijkerwijs niet vertrouwen. Zo te zien heeft Vodafone/Ziggo een extern bureau in dienst die ongevraagd mensen opbelt om te vragen of ze een ander abonnement willen. Vreemd, want volgens mij mág dat helemaal niet.

 

Volgens Wieheeftgebeld.nl zijn ze al minstens sinds Juni 2021 bezig. Hoe kan dit?

2 Reacties 2
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Hoi @PimZwart 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Altijd vervelend en lastig als er mensen bellen waarvan je het niet verwacht. Vodafone mag je gegevens uitbesteden aan een extern bedrijf, als je daar toestemming voor hebt gegeven. Iedereen die een contract aangaat bij Vodafone geeft hier toestemming voor. Wil je dat niet dan kan je online via My Vodafone deze informatie wijzigen. In je My Vodafone omgeving kan je in het menu kiezen voor Service en dan helemaal naar beneden scrollen en daar kies je voor Privacy instellingen beheren (Je privacy is belangrijk voor ons. Daarom beheer je hier eenvoudig je privacy instellingen. Zo heb jij de controle over je persoonlijke gegevens en hoe je deze met ons deelt). 

Op die pagina kan je aangeven dat je niet gebeld wilt worden en dat je ook geen toestemming geeft om je gegevens door te geven en/of mee wil doen aan klantenonderzoeken. Ik begrijp je bezorgdheid maar dat is dus echt niet nodig. Lees trouwens in dat twitter berichtje dat iemand zegt dat dit niet mag (omdat iemand aangeeft geen Vodafone klant te zijn maar wel Ziggo), dat mag wel. Want VodafoneZiggo is 1 bedrijf en dan mogen deze gegevens met elkaar worden gedeeld. Tenminste, dat lijkt mij namelijk wel 
logisch, maar pin me er niet aan vast 😁. Al hoewel ik zelf altijd een hekel heb aan bedrijven die mij bellen om mijn contract te laten verlengen, dus ik heb in de Privacy instellingen alles op UIT staan. Opdringerige mensen zijn het altijd want ze willen tenslotte verkopen en daar verdienen ze weer aan. Maar goed, dat is mijn mening 😎

PimZwart
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hallo @Energieboy,

 

Dankuwel voor uw antwoord!

 

Bedrijven, en met name grote bedrijven, huren natuurlijk vaker andere bedrijven (en ZZPers) in. Zo heeft Ziggo bijvoorbeeld een clouddienst waar TV-opnames op worden gezet. Het is natuurlijk handig dat Ziggo dan bepaalde klantgegevens aan het externe bedrijf kan doorgeven.

 

Hier is echter iets anders aan de hand: Vodafone/Ziggo huurt externe verkopers in om hun eigen klanten lastig te vallen met ongevraagde aanbiedingen. Zij gebruiken vervolgens een 'vreemd' telefoonnummer wat klanten niet herkennen. Dit is niet transparant en onduidelijk.

 

Zoals ik in mijn bericht schreef ben ik (nog) niet gebeld door ze. Maar ik krijg wel een SMS met de vraag of ik hén wil bellen. Eerlijk gezegd vind ik dit 'verdacht'.

 

Volgens mij is telefonische verkoop iets van de 20ste eeuw. Een nieuw telefoon-abonnement (+ toestel) kan een moeilijke keuze zijn. Niet voor niets heb je daar uitgebreide vergelijkingswebsites voor (bijv. Mobiel.nl en Belsimpel).

 

Kijk ook eens naar deze comments op wieheeftgebeld.nl. Daar wordt ik niet vrolijk van. Natuurlijk is het altijd maar de vraag wat waar is en wat niet waar is op het internet, maar zo te lezen heeft Vodafone/Ziggo wel een héél slecht marketingbureau ingehuurd.

 

Ik heb de Privacy instellingen bekeken, maar er staat nergens iets over het doorsturen van gegevens aan externe bedrijven. En er staat ook niets over gebeld worden door verkopers.

 

Ik denk dat ik de ACM hier maar eens een melding over ga sturen. Ik vraag me af wat hun mening is.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic