jelmerf

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Onbruikbaar slecht internet in het buitenland (ook bij goede ontvangst op een Vodafone netwerk)

Ik heb een Vodafone Smart abonnement waarmee ik 60 dagen per jaar in het buitenland zou moeten kunnen internetten. Om het verhaal even heel kort te houden: mijn ervaring is dat internetten in het buitenland vaak gepaard gaat met dusdanige verbindingsproblemen dat er van 'internetten' al bijna geen sprake meer is.
 
Afgelopen paar dagen verbleef ik bijvoorbeeld in Istanbul. Prima ontvangst (volle streepjes, 3g/hsdpa+), maar een dramátische verbinding. Geen énkele keer een fotootje kunnen uploaden via Facebook, Whatsapp etc. Continue timeouts bij het browsen of even iets opzoeken met Maps. Kruistest uitgevoerd met het toestel van mijn vriendin; zelfde probleem. Twee keer telefonisch contact gehad met jullie klantenservice, waarna ik een netwerkreset heb gekregen en ben doorverwezen naar Vodafone Turkije ("misschien er toevallig een storing daar?"). In een Vodafone winkel in Istanbul bleek echter dat ze daar een perfect (10mbit down, 3mbit up) werkend netwerk hebben, maar blijkbaar behoort gebruik daarvan voor roamende nederlandse Vodafoners niet tot de mogelijkheden.
 
Enkele weken geleden was ik op wintersport in Oostenrijk: zelfde verhaal. Praktisch geen gebruik kunnen maken van enige vorm van mobiel internet.
 
Nu vraag ik me dus af: hoe zit het met de roaming-afspraken tussen de verschillende nationale Vodafones, krijg ik als NL vodafone klant gewoon het B-netwerk (met wellicht vage proxies/andere beperkingen) voorgeschoteld als ik in het buitenland ben? Dat zou namelijk het één en ander verklaren.
 
Overigens is het ook nog eens niet mogelijk om het falende vodafone netwerk in het buitenland links te laten liggen en een ander netwerk (avea, turkcell) te kiezen; mijn mobiel weet me dan haarfijn te vertellen dat aanmelden op deze netwerken niet is toegestaan.
 
Kortom, ik ben er ben wel een beetje klaar mee, en zou zo langzamerhand wel eens wat meer inzicht van jullie kant willen over waarom mijn roaming-ervaring met vodafone zo dramatisch is en waarom ik niet handmatig kan kiezen voor een ander netwerk. Op deze manier heb ik natuurlijk bijzonder weinig aan mijn 'Smart' abonnement.
11 Reacties 11
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hey jelmerf,

Als je in het buitenland bent dan ben je niet verplicht om één bepaald netwerk te kiezen. Wij hebben afspraken met meerdere providers dus je kunt dan kiezen uit meerdere netwerken. In Turkije kun je bijvoorbeeld kiezen uit de volgende providers: AVEA, Turkcell en Vodafone Turkey en in Oostenrijk kun je kiezen uit Mobilkom, One en T-Mobile. Mocht je met een netwerk problemen ervaren dan kun je dus een ander netwerk kiezen. Je maakt dan in het buitenland echter verbinding met de masten van buitenlandse providers en hierop hebben wij geen invloed.

Je geeft wel in je bericht aan dat je een foutmelding kreeg toen je verbinding wilde maken met een andere provider. Mocht dit nogmaals voorkomen dan raad ik je aan om je simkaart eens in een ander toestel te proberen om na te kijken of je dan wel verbinding kunt maken met een ander netwerk. Het kan namelijk ook een toestelprobleem zijn.
jelmerf
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie Maartje. Het is natuurlijk zo dat ik inmiddels weer in Nederland ben en dus niet even makkelijk middels een kruistest kan kijken of een andere provider kiezen op een ander toestel wél mogelijk is (eerlijk gezegd verwacht ik van niét). Kun je wellicht nog aangeven of dit kan komen doordat ik een 'verkeerde' SIM kaart heb? Of is er misschien een instelling in jullie systemen die ervoor zorgt dat mijn nummer niet mag roamen op andere providers in het buitenland? (ik heb immers een inmiddels niet meer beschikbaar smart abonnement)
 
Daarnaast zou ik graag nog vernemen waarom ik op Vodafone TR een slechte verbinding krijg, terwijl de turkse medewerker van de Vodafone winkel in Istanbul een uitstekende up/down-stream kon tonen? Ik kan daarbij nog opmerken dat hij als APN 'internet' had ingesteld, en ik 'live.vodafone.com'; waarbij het voor mij onmogelijk was aan te melden middels eerdergenoemde APN. Zorgt dit ervoor dat ik technisch gezien gebruik maak van een ander netwerk ter plaatse? Wat zou kunnen verklaren waarom daar wél de nodige connectie-problemen mee waren?
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Ik kan me inderdaad wel voorstellen dat het een beetje lastig is om dit nu allemaal te testen. 😉 Daarom gaf ik al aan dat je dit het beste kunt testen als je nog eens in het buitenland bent. Voor ons is het nu namelijk ook niet mogelijk om te testen waar het precies aan heeft gelegen. Het kan inderdaad aan je toestel of simkaart liggen. Als je simkaart al wat ouder is dan kan het misschien nuttig zijn om je simkaart eens te laten vervangen in een Vodafone winkel.

We willen in ieder geval graag wat zaken testen, maar dit kunnen we pas doen op het moment dat je weer in het buitenland bent en op het moment dat je deze problemen weer zou ervaren. En zelfs dan zijn onze mogelijkheden nog beperkt omdat je gebruik maakt van een buitenlands netwerk waarvan wij de status niet kunnen zien.

Mocht je dit nogmaals ervaren, laat ons dan iets weten!
jelmerf
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik begrijp dat jullie liever niet op een publiek forum uitspraken doen over de manieren waarop je als nederlandse vodafone klant beperkt/geknepen/etc wordt op buitenlandse vodafone netwerken, maar feit blijft dat ik met mijn smart abonnement niet krijg waar ik voor betaal (namelijk: (enigzins) bruikbaar internet in het buitenland).
 
Dat ik een volgende keer weer even moet bellen klinkt heel behulpzaam, maar mijn ervaring was helaas als volgt: ik bel tot twee keer toe vodafone klantenservice (terwijl ik in het buitenland ben, en het probleem ervaar) en krijg eigenlijk alleen maar te horen "we weten het niet, het zou goed moeten werken en je zou een ander netwerk moeten kunnen selecteren". En verder "het ligt waarschijnlijk aan het turkse vodafone netwerk". Waarbij ik dan dus naar een turkse vodafone winkel ga waar ze me in gebrekkig engels weten te vertellen dat ze geen idee hebben aangezien ik een nederlandse SIM heb (kastje -> muur anyone?). Kortom, ik zou graag toch wat proactiever van jullie te horen krijgen wat ik moet doen om wél te kunnen roamen een volgende keer dat ik in het buitenland ben. Ik ben toch zeker niet de enige die problemen heeft met het handmatig aanmelden op een ander netwerk in het buitenland? Of de enige nederlandse vodafoner die op vakantie gaat naar Istanbul en daar constateert dat het aanwezige mobiele internet nagenoeg 'kapot' is?
 
Sido
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 628Posts
  • 74Oplossingen
  • 32Likes
jelmerf, ik begrijp je reactie, maar jouw klacht over het Turkse en Oostenrijkse netwerk lijkt echt op zichzelf te staan. Ik wil je toch aanraden om even in een Vodafone winkel een nieuwe simkaart op te halen, om uit te sluiten dat het daar aan ligt. Behoudens een individuele storing (waarvan ons er recent geen bekend zijn met Turkije of Oostenrijk) moet je namelijk gewoon de genoemde andere netwerken kunnen selecteren. Ik ga ervan uit dat deze twee problemen die je ervaart met elkaar samenhangen, en dan zou de simkaart de meest waarschijnlijke schuldige zijn. Laat je het ons weten als je nog eens in het buitenland geweest bent?
jelmerf
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok, ik zal mijn sim-kaart vervangen. En als ik weer in het buitenland ben en wederom problemen heb zal ik de klantenservice opnieuw bellen (en vragen of er wellicht één en ander getest kan worden). Bedankt zover.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Dat is prima! Graag gedaan namens mijn collega Sido.
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Nog een toevoeging: als je in het buitenland een ander netwerk wilt kiezen dan moet je soms 2 of 3x achter elkaar hetzelfde andere netwerk kiezen, dus 2 of 3x achter elkaar Turkcell proberen. Je zult zien dat het dan wel werkt (en de eerste keer niet).
 
Vodafone doet dit om ervoor te zorgen dat je verbinding maakt met Vodafone TR (je telefoon doet bij automatisch zoeken maar 1 poging per provider namelijk en komt dan automatisch uit bij Vodafone TR waar niet geweigerd wordt).
 
Dat kost ze namelijk minder omdat het ook een Vodafone-netwerk is, en dankzij die lage tarieven kunnen ze ook zaken als de Op Reis-bundels aanbieden. Maar mocht het een keer écht niet werken of mocht je geen dekking hebben dan kun je dus wel nog gebruik maken van die andere netwerken, misschien goed om te weten voor de volgende keer!
 
Overigens doen KPN en T-Mobile dit ook gewoon hoor, dus niets bijzonders, maar wel iets dat de meeste mensen niet weten.
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Ik zag via het Roamingoverzicht dat er nog geen Fully Tested UMTS en HSDPA verbinding is met de Turkse providers.

AVEA wél:

  • GPRS
  • UMTS, NT= Not fully tested
Thuraya:

  • Géén datadiensten, dit is een satellietnetwerk
Turkcell wél:

  • GPRS
  • EDGE
  • UMTS, NT= Not fully tested
Vodafone Turkey wél:

  • GPRS
  • UMTS, NT = Not fully tested
  • HSDPA, NT = Not fully tested


RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Dat roamingoverzicht stamt uit 2009 ofzo. Wordt eens tijd dat ze het updaten.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Oud topic, gesloten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic