Ik heb een Vodafone Smart abonnement waarmee ik 60 dagen per jaar in het buitenland zou moeten kunnen internetten. Om het verhaal even heel kort te houden: mijn ervaring is dat internetten in het buitenland vaak gepaard gaat met dusdanige verbindingsproblemen dat er van 'internetten' al bijna geen sprake meer is.
Afgelopen paar dagen verbleef ik bijvoorbeeld in Istanbul. Prima ontvangst (volle streepjes, 3g/hsdpa+), maar een dramátische verbinding. Geen énkele keer een fotootje kunnen uploaden via Facebook, Whatsapp etc. Continue timeouts bij het browsen of even iets opzoeken met Maps. Kruistest uitgevoerd met het toestel van mijn vriendin; zelfde probleem. Twee keer telefonisch contact gehad met jullie klantenservice, waarna ik een netwerkreset heb gekregen en ben doorverwezen naar Vodafone Turkije ("misschien er toevallig een storing daar?"). In een Vodafone winkel in Istanbul bleek echter dat ze daar een perfect (10mbit down, 3mbit up) werkend netwerk hebben, maar blijkbaar behoort gebruik daarvan voor roamende nederlandse Vodafoners niet tot de mogelijkheden.
Enkele weken geleden was ik op wintersport in Oostenrijk: zelfde verhaal. Praktisch geen gebruik kunnen maken van enige vorm van mobiel internet.
Nu vraag ik me dus af: hoe zit het met de roaming-afspraken tussen de verschillende nationale Vodafones, krijg ik als NL vodafone klant gewoon het B-netwerk (met wellicht vage proxies/andere beperkingen) voorgeschoteld als ik in het buitenland ben? Dat zou namelijk het één en ander verklaren.
Overigens is het ook nog eens niet mogelijk om het falende vodafone netwerk in het buitenland links te laten liggen en een ander netwerk (avea, turkcell) te kiezen; mijn mobiel weet me dan haarfijn te vertellen dat aanmelden op deze netwerken niet is toegestaan.
Kortom, ik ben er ben wel een beetje klaar mee, en zou zo langzamerhand wel eens wat meer inzicht van jullie kant willen over waarom mijn roaming-ervaring met vodafone zo dramatisch is en waarom ik niet handmatig kan kiezen voor een ander netwerk. Op deze manier heb ik natuurlijk bijzonder weinig aan mijn 'Smart' abonnement.