MathV

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Nummerherkenning in-uitschakelen niet beschikbaar op iphone

Sinds 2 weken heb ik een mobiel abonnement bij Vodafone. Ik ben nu al een week bezig met Vodafone support (ook persoonlijk langs geweest in de Vodafone winkel) om het in en uitschakelen van nummerherkenning mogelijk te maken. Er is naar mijn weten al van alles ondernomen door de support om dit werkend te krijgen, zonder het gewenste resultaat. Met mijn vorig abonnement nooit problemen gehad met deze simpele actie op mijn iPhone. 

Ben erg benieuwd of er meer ervaringen zijn hiermee en of het probleem is opgelost.

8 Reacties 8
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3252Posts
  • 957Oplossingen
  • 1078Likes

Hi @MathV, welkom hier. 

Hé, wat gek dat het niet lukt om deze instelling aan te passen op jouw iPhone. Op basis van de instellingen van je abonnement zie ik ook geen bijzonderheden. Nummerweergave (uitgaand) staat aan met de optie om deze per gesprek uit te zetten. Dit staat op dezelfde wijze bij mij ingesteld. Ik ben net zelf even gaan kijken via mijn iPhone en ik kan via de instellingen onder het kopje 'Telefoon' via 'Nummerherkenning' wel deze instelling zonder problemen aanpassen. Zie je deze instelling wel staan in je toestel en wat gebeurt er precies? 

MathV
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Cecilia,

Bedankt voor je reactie. Als ik de optie Nummerherkenning kies, blijft er een cirkel draaien die zoekende is naar ?? Zie bijlage. Ik zie ook heel vaak de E naast het bereik van de provider links boven. Ik heb begrepen dat de E staat voor Edge, een trage verbinding die in gebieden voorkomt waar 4G dekking slecht of niet aanwezig is. Wellicht is het probleem hieraan gerelateerd. 

Kortom, ik ben momenteel een erg ontevreden klant en heb geen idee of dit opgelost kan worden.

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3252Posts
  • 957Oplossingen
  • 1078Likes

Ik heb je screenshot even bekeken, maar je hebt wel een goede verbinding met het Vodafone netwerk (alle streepjes), maar de E geeft aan dat er sprake is van een langzame mobiele data. Dit laatste zou niet van invloed mogen zijn op het aanpassen van een dergelijke instelling in je toestel. We kunnen dit ook gemakkelijk uitsluiten door te testen of het wel lukt als deze op 4G staat of wanneer je via wifi bent verbonden.

Om enkele zaken uit te sluiten. Heb je voor de zekerheid ook een kruistest gedaan? Dat wil zeggen dat je je eigen simkaart test in een ander toestel en een andere simkaart in jouw iPhone. Zo kun je uitsluiten of het aan de simkaart ligt of dat er misschien iets in het toestel het aanpassen van deze instelling onmogelijk maakt. In dat laatste geval zou je het toestel eens kunnen terugzetten naar de fabriekinstellingen (Vergeet vooraf niet een back-up te maken).

@Energieboy Heb jij toevallig ook nog aanvullende tips als Apple kenner?

MathV
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hi Cecilia,

Ik zal even op een rijtje zetten welke acties de medewerkers in de vodafone winkel hebben uitgeprobeerd:

- simkaart in een ander toestel (nummerherkenning aan-uitschakelen duurt ruim 2 minuten voordat het de ene keer zichtbaar is en bij een volgende poging werkt het niet en blijft het cirkeltje draaien en zoekend)

- Mijn vodafone profiel(sim) instellingen gereset

- ander sim abonnement(odido) in mijn toestel uitgeprobeerd ( nummerherkenning aan-uit schakelen werkt meteen)

- wifi uitschakelen en alleen 4G aan ( nummerherkenning aan-uitschakelen werkt niet)

-advies van de medewerkers was dan ook om #31#  in te toetsen, als ik anoniem wil bellen totdat er een oplossing door vodafone online support wordt aangeboden. Voor mij geen optie om steeds de toetscombinatie te gebruiken, ik heb bij mijn vorige provider geen problemen gehad met het aan-uit zetten van nummerherkenning op mijn toestel.

Dank je wel voor je reacties en het meedenken,

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11983Posts
  • 3504Oplossingen
  • 3129Likes

Ik zit even mee te lezen en merk dat mijn iPhone wel gewoon Nummerherkenning aangeeft met groen vinkje en die kan ik ook uitzetten (ook mijn zakelijke toestel geeft dit goed aan). Vervelend dat het bij jou niet werkt. Ik zit zelf nog aan twee andere dingen te denken: 1) klantenservice (of als @Cecilia dit kan, door haar laten doen) je nummer opnieuw laten registreren met het netwerk (even resetten van je nummer) en anders 2) je toestel een backup laten maken en dan terug naar fabrieksinstellingen om te zien of die het dan wel doet. Dit laatste is even werk maar dan weet je zeker dat je alles hebt geprobeerd.

Maar zou eerst je nummer laten resetten, zeker omdat je zegt dat je net bent overgestapt, ik verwacht dat er toch onderweg met aanmelden iets niet goed is gegaan. Dat de winkelmedewerker dit niet voor je heeft gedaan, of lees ik hierover heen?!

MathV
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Bedankt voor je reactie Energieboy.

Ik weet niet precies welke instellingen de winkelmedwerker heeft gereset. Wat mij betreft is een reset en nummer opnieuw registreren op het netwerk een prima optie.
Mijn iphone terug naar fabrieksinstellingen is geen optie voor mij. Als ik een simkaart van een andere provider in mijn toestel zet, werkt de optie Nummerherkenning aan-uit schakelen prima. Zoals je aangeeft, brengt het volledig wipen van een toestel veel werk met zich mee en het is  grof geschut inzetten:-), voor een optie die zonder meer hoort te werken.
Ik hoop op een reactie van Cecilia.

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3252Posts
  • 957Oplossingen
  • 1078Likes

Hi @MathV
Fijn dat je even laat weten wat er tot dusver allemaal is gedaan. Zowel via de wifi als mobiele data lukt het dus niet om deze instelling aan te passen. Je gaf al wel aan dat het probleem niet speelt als je een andere simkaart test in je toestel. Dan lukt het direct. Test je de Vodafone simkaart in een ander toestel, dan duurt het bij de 1e poging lang en daarna is het ook onmogelijk. 

Je kan overigens zelf een nieuwe registratie op het netwerk forceren door je toestel eens volledig opnieuw op te starten of door eens handmatig een ander netwerk te selecteren. Vervolgens ga je het netwerk terug zetten op Vodafone. Hierdoor krijg je een nieuwe aanmelding op het netwerk. (Let op, je krijgt hierbij een foutmelding dat het niet mogelijk is om bijvoorbeeld naar het netwerk van KPN te gaan.

Werkt dit niet, dan zou mijn advies zijn om de simkaart uit te sluiten als vervolgstap. Je kan dan bijvoorbeeld in de winkel jouw simkaart laten omruilen of via My Vodafone een nieuwe eSIM genereren. Dit laatste duurt doorgaans enkele minuten en vervolgens kan je de eSIM dan installeren op je toestel. Mocht dit het niet oplossen, dan kan je via de klantenservice een case naar onze technische dienst laten aanmaken om dit verder te onderzoeken. Voorafgaand aan het onderzoek hebben we dan in ieder geval al diverse factoren kunnen uitsluiten.

MathV
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo Cecillia,

Helaas hebben de adviezen het probleem niet verholpen. Ik zal een case naar de technische dienst laten aanmaken.  Mijn iphone ondersteund geen eSIM dus dat advies heb ik niet kunnen uitproberen, ik heb een nano simcard. In de bijlage heb ik de melding die

IMG_0525.png

 ik krijg als ik probeer wisselgesprekken aan- uit te zetten.

Bedankt voor je reacties

 

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic