Vronsky

Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Nieuwe Q10 kopen: verstandig? (toekomst BB?)

'k Blijft gecharmeerd van die QWERTY GSM's.
'k Overweeg om zo'n Q10 te kopen, maar twijfel over toekomst van BB-diensten en support...
BB lijkt op sterven na dood, zeker voor consumenten, wellicht stopt Vodafone zelfs wel met BB-service

Gaarne advies
12 Reacties 12
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Morgen komt de Classic uit!
Deze is een stuk beter dan de Q10.

Wat BlackBerry zelf betreft, ze blijven gewoon bestaan hoor! Voorlopig hebben ze naar mijn mening de beste OS verkrijgbaar.

Info over Classic: http://global.blackberry.com/en/smartphones/blackberry-classic/pre-order.html?LID=global-en:bb:devices:blackberryclassic:pre-order&LPOS=global-en:bb:devices
vernippen

Meedenker
  • 11Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nu Vodafone de classic gaat voerden kunnen ze dan ook niet meteen de passport gaan voeren ????
Vronsky
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
425 euro voor die nieuwe classic is qua specs wel erg duur.
Die Q10 is te krigen voor 265 euro, was bij intro >500 Euro, kijk: da's dus een leuke deal nu.

Mijn grootste zorg is dat Vodafone kapt met BB service bij het steeds lager wordend aantal gebruikers...

davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
Vince35

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
eh sorry wat zeg je daar!?!? Q10 niet verder dan 10.2? hoe kom je daar nou bij?
Vronsky
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik lees versie 10.2.1.3062 op m'n schermpje.... 😄
Vince35

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik weet dat het op dit moment 10.2 is. Ik heb het zelf ook.
Maar ik reageerde op Poita die zegt dat 10.3 niet zal komen voor de Q10 en dat klopt gewoon niet.
De Q10, Z30 etc. krijgen ook gewoon de update voor 10.3. Welliswaar wel wat later dan de Passport, Classic en Porsche Design.
http://www.ibtimes.co.uk/blackberry-os-10-3-1-be-released-blackberry-10-devices-february-1480245
skunk2racing

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik kan ook een nieuw toestel uitzoeken.
android ga ik niet meer mee verder daar ben ik op uitgekeken.

zit nu echt zwaar te twijfelen over zon blackbery classic (aangezien de passport niet geleverd wordt door vodafone)
maar ik zit echt met het puntje dat de passport zoveel betere hardware heeft dan de classic..
quad core vs dual core ik weet niet of de classic een verstandige keus gaat zijn...
dicey

Gedreven Meedenker
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Uit ervaring kan ik je vertellen dat Blackberry op dit moment toch geen handige keuze is voor een consument. Ik heb een tijdje terug ook gekeken naar andere toestellen omdat ik nogal Android moe begon te worden. Ben uiteindelijk toch niet naar BB gegaan maar heb voor een Lumia 735 gekozen.

De specs van blackberry toestellen maakt niet zo heel veel uit. Het is net als Windows Phone en iOS redelijk goed geoptimaliseerd, in tegenstelling tot Android, waarbij je heel veel merkt van betere specs.

De toestellen ondersteunen Android apps, maar deze werken niet altijd goed of vloeiend en vaak redelijk traag. Dit betekent dat vele apps niet of niet volledig werken en als ze wel werken veelal erg traag zijn.

Blackberry toestellen zijn ook nog eens heel duur, waar je weinig voor terugkrijgt.

Wat dan óók nog meetelt is dat de Blackberry toestellen een heel eigenaardig ontwerp en eigenaardige software hebben. Sommige dingen zijn leuk, maar niet alles werkt even vlekkeloos en het toestel kent soms heel vreemde issues zoals het niet kunnen opladen in veel gevallen als het toestel uitstaat, het schermformaat en de schermdimensies waar de apps en features soms toch echt niet voor gemaakt zijn. Al met al een nare ervaring en er zijn weinig redenen om nog voor BB te kiezen. Wat het ooit was, is het nu allang niet meer.

Waarom ik dan wel een Lumia 735 heb gekozen is omdat het on-screen toetsenbord héél prettig werkt. Veel beter dan op een iphone/android en zelfs bijna net zo prettig als de hardware toetsen op het blackberry toestel. Is lastig uit te leggen, maar mij bevalt het in ieder geval heel erg. Ik heb op WP ook de zakelijke features, er zijn voor mij ruim voldoende apps die heel goed werken (whatsapp/facebook/facebook messenger/telegram/blackberry messenger/instagram(6tag)). Daar bovenop zijn er vele features die een Lumia wel heeft en de BB niet. Waaronder een veel prettiger en steviger scherm, een eerlijke en mooie prijs (249) die ik met een 1jarig vodafone abbo kon krijgen via Coolblue (29 euro p/m, 1gb/300min, 66 bijbetalen). Lekker gevoelig en betrouwbaar touchscreen, mooi groot scherm, goede camera, mooie camera apps, goede map apps (iets wat BB ookal niet had) ondersteuning voor DLNA, aantal Chromecast apps in de store en dingen als Rooms waar ik nu niet meer zonder kan. Al met al een flinke lijst waar ik nog wel even over door kan gaan.

De gegarandeerde update naar Windows 10 en het ingebouwde draadloos opladen zijn ook wel heel handig.
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
@dicey Wat een onzin, je hebt het waarschijnlijk over de oudere toestellen!
Er zijn helemaal geen oplaad issues, je kunt het toestel gewoon opladen als het uit staat!
Android apps werken prima en zijn vaak zelfs sneller dan op android toestellen, en ja het klopt ook dat niet alle apps werken maar apps als Vodafone, ING, NOS teletekst, TVgids, Netflix, Shazam, SoundHound, OneDrive, Dropbox etc.. werken gewoon!

Het zijn prima toestellen met een fantastisch OS welke binnenkort ook weer een update krijgt!
Ze moeten alleen wat meer modellen uitbrengen...
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
-
dicey

Gedreven Meedenker
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Ik heb jaren een Blackberry gebruikt. Vanwege veiligheid vooral en omdat het vroeger, lang geleden, een leuk OS was. Maar BB10 heeft mij flink tegen doen vallen en ik heb daarom mijn keuze voor mijn overstap op Windows Phone uitgelegd. Merk is voor mij niet relevant. Ik stap zo over van iOS op WP op BB, op Android. Maakt mij geen fluit uit. Ik maak de keuze voor mijn apparatuur op basis van welke het beste bij mij past en BB doet dat dus niet meer. Dat het jouw keuze niet is, moet je zelf weten, maar je verhaal klopt niet helemaal.

Windows Mobile (WM) is in 2010 gestopt met bestaan. Ja, als je die vergelijking maakt met Blackberries uit 2014 dan klopt je verhaal wel. Het is echter 2015 nu. En de wereld veranderd, net als Blackberry en ook Microsoft. Tegenwoordig praten we over Windows Phone, wat niet echt als opvolger van Windows Mobile geldt, omdat Windows Mobile op volledig andere techniek werkt. Windows Phone draait op de Windows 8 kernel. Windows Phone bestaat sinds 2010.

Ik begrijp ook niet waarom je iets negatiefs hebt over de schermen in de Lumia's, die zijn wellicht op papier niet de helderste, maar wel veel beter leesbaar in zonlicht dan die van Blackberry. Op een Lumia heb je namelijk een polarisatiefilter en nog wat truukjes, zodat je geen gigantische helderheid meer nodig hebt. De resolutie is daarbij ook vergelijkbaar (zelfs nog iets beter op de Lumia's) en ik vind persoonlijk de AMOLED schermen in de Lumia's veel mooier dan die van de BB's.

Overigens gaat mijn Lumia 735 twee tot drie dagen mee op een batterij, net zo lang als de moderne Blackberries. En dat is toch een toestel van 219 euro. Heel wat goedkoper dan je Blackberries. Sterker nog, de Q10 heeft een 2100mah accu en de 735 een 2220mah accu. Da's niet alleen op papier groter. Door de efficiency van WP houdt het toestel het echt niet minder lang uit dan een Blackberry. En als ik zo de reviews op internet moet lezen, dan is de BB accu helemaal niet zo goed als jij zegt. En dan heeft de Q10 ook nog eens een langzamere CPU/GPU dan de Lumia 735. En dan kun je denken; ja BB10 is efficïenter... Ja, dan Android, maar WP is echt niet minder efficient dan BB10.

Eind 2010 werd de eerste Windows Phone geintroduceerd en in de iets meer dan vier jaar tot aan nu is er geen gat in gevonden. Doen ze toch lekker. Dat betekent niet dat BB onveilig is, dat betekent echter wel dat Windows Phone een goede concurrent is voor Blackberry op het gebied van veiligheid en in mijn geval dus niet alleen concurrent, maar ook vooral een goed en slim alternatief. Ik kan dan ook gerust zeggen dat als je voor veiligheid gaat, WP net zo goed is als BB. Lumia's doen net als BB encryptie op alle apps en data. Behalve dat op je SDkaart, zoals foto's. Zodat je ze ook nog kunt lezen via een extern apparaat zoals een SD-kaartlezer. En mocht je die niet gebruiken, dan kun je net als bij BB niet bij je data als je telefoon gelocked is. Net als bij BB10 moet iemand het toestel openmaken en de geheugenchips lossolderen, om bij het kleine beetje data dat niet encrypted is te komen (losse foto's meestal, die niet in het beveiligde storage staan, zoals die je er handmatig op hebt gezet via een pc) en de rest (zoals e-mail/SMS/apps zoals Whatsapp) is volledig ontoegankelijk. Dit is volledig identiek bij BB10.

Ik vind het ontwerp en de manier van werken van BB10 een beetje ongemakkelijk aanvoelen. Vooral na het proberen van WP op een Lumia. De Lumia zat simpelweg gemakkelijker en slimmer in elkaar. Ik kon met de Lumia alles wat ik wilde en was daar doorgaans sneller mee dan met BB10. Zonder dat de Lumia op welk vlak dan ook een nadeel voor mij persoonlijk had.

WP heeft voor mij persoonlijk geen gebrek aan apps. Ik kan er alles mee en heb zo'n 200 leuke apps op mijn telefoon staan. Alle populaire apps zijn er namelijk gewoon en ik daag je uit een app te noemen die ik zou moeten missen met WP ten opzichte van Blackberry. Mijn probleem met BB10 is echter niet de beschikbaarheid, maar de ongemakkelijkheden met oog op Android apps. Door het gebrek aan een Google Framework doet de helft het niet of niet goed. Dat maakt het voor mij onbetrouwbaar. Alle WP apps doen het gewoon altijd 100% op welke WP je ook hebt. Blackberry met Android apps, daarbij weet je nooit hoe en of een app gaat werken. Ja, de Android apps zijn er, maar niet op een betrouwbare manier. Dit is echter mijn persoonlijke ervaring met BB10.2. Dat die van jou anders is, is goed om te horen en ik ben blij voor je dat BB10 je zo blij maakt.

QNX is een geweldig systeem, dat is zeker waar. Maar daar hoef ik geen Blackberry voor te hebben. QNX werkt namelijk lekker samen met WP en iOS en Android. Zeker omdat het zo aanpasbaar is. Echter vind ik de nieuwste versies van Blue&Me, dat gebaseerd is op Windows, ook erg leuk. Dat vind je vooral in Italiaanse auto's, zoals de extreem populaire Fiat 500 serie.

Ik zie Cloud opslag niet als iets negatiefs. Meer als iets positiefs, zodat ik niet afhankelijk ben van één apparaat voor mijn data-opslag.

Ik vond zelf ook het 1:1 scherm er op het eerste gezicht wel leuk uit zien en heb het toestel daarom ook geprobeerd. Het idee is erg leuk, maar zoals ik al zei; veel apps hebben er moeite mee omdat ze niet voor dat formaat gemaakt zijn. Vooral Android apps werken er totaal niet of heel slecht op. Dus het idee is leuk, maar het limiteert je wel aanzienlijk. Voor mij persoonlijk is dat een heel groot probleem en de keuze om het toestel niet te kiezen hing daar zeker vanaf. Ik hou er totaal niet van als apps niet lekker passen op mijn scherm. Een probleem wat ik wederom bij WP niet heb. Natuurlijk heb ik op een Lumia geen hardware toestenbord. Dat miste ik in het begin wel. Maar in tegenstelling tot iOS en Android waarbij het onscreen toetsenbord vrij slecht is, is die op mijn Lumia verbazingwekkend prettig en mis ik na een paar dagen het hardware toetsenbord helemaal niet meer.

Wireless transfer is heel schattig, maar dat is gewoon mogelijk op Windows Phone. Via verschillende apps danwel. Of via Bluetooth. Zelf zie ik Wireless transfer als een veiligheidsrisico, dus gebruik ik het liever niet. Je PC is namelijk makkelijk te kraken en dan is toegang tot een deel van je telefoon ook ineens heel makkelijk.

Ik ben blij voor je dat BB je zo blij maakt, maar wat jij voor voordelen van BB noemt, hoeft niet te betekenen dat de rest van de ontwikkelaars die zolangzamerhand niet hebben toegevoegd. Ik snap je passie voor Blackberry, maar er is wel meer in de smartphonewereld. Ik ben het helemaal met je eens dat zeker zakelijk en qua veiligheid Android en iOS niet kunnen tippen aan Blackberry. Maar uit eigen ervaring, als iemand die ook van BB naar WP is overgestapt, kan ik je vertellen dat je je heel erg vergist in de Lumia's.

Ik kan die vraag dan ook omdraaien; wanneer heb jij ooit een Lumia in handen gehad? Want ik heb het sterke vermoeden dat het niet mijn gebrek aan ervaring met BB10 een probleem is, maar jouw gebrek aan ervaring met een Lumia. Je weet bijvoorbeeld nieteens dat Windows Mobile niet meer bestaat en dat is al informatie van bijna 5 jaar geleden!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic