Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes

[Netwerk Support] Vodafone Internet uitgelegd

Hi iedereen,

Het leek me wel handig om een apart topic te openen waar meer informatie over het Vodafone netwerk word gegeven.
Om maar bij het begin te beginnen:

Het netwerk heeft verschillende soorten "dekking" die ervoor moet zorgen dat je kunt bellen, smsen en internetten, ik zal me beperken tot het internet/data deel gezien ik niet heel veel van het voice deel afweet.

Zoals jullie zeker al eens gezien hebben word de dekking uitgedrukt in de volgende termen:

  • 2G of GSM
  • 2.5G of GPRS
  • 3G of UMTS
  • 3.5G of HSDPA HSUPA
Maar wat is dit nou eigenlijk?

2G of GSM ( Global System for Mobile Communications)
Theoretisch GSM=9,6 Kbit/s max
Tweede generatie mobiel netwerk, beter bekend als het digitale gsm-netwerk

2.5G of GPRS (General Packet Radio Service)
Theoretisch GPRS = 171.2 Kbits/s, in de praktijk ligt dit rond de 50 Kbits/s
Een techniek die een uitbreiding vormt op het bestaande gsm netwerk. Met deze technologie is data verzenden/ontvangen een stuk sneller en efficienter.

3G of UMTS (Universal Mobile Telecommunications System)
Theoretisch 384 Kbits/s
Dit word gezien als de opvolger van GSM/GPRS, UMTS word ook 3e generatie mobiele communicatie genoemd.
UMTS is niets meer dan een dan een stelsel van afspraken tussen aanbieders van verschillende mobiele netwerken.
UMTS biedt een grotere verbindingssnelheid dan GSM/GPRS.

3,5G of HSDPA/HSUPA(High Speed Downlink Packet Access)/ (High Speed Uplink Packet Access)
Theoretisch max 28.8 Mbps en 1.4 Mbps
Dit is een 3G procotol waarmee de snelheid van het mobiele netwerk naar de gebruiker toe ( de downlink) sterk word verbeterd.
HSDPA krijg je door een softwarematige aanpassing van een UMTS antenne. De snelheid van HSDPA mobiel internet heeft een vergelijkbare gebruikerservaring met vast breedband internet






5 Reacties 5
Joostje

Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op mijn Iphone staat nu Vodafone NL E wat betekent dit?
Chris
Expert topicstarter
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Joostje schreef:
Op mijn Iphone staat nu Vodafone NL E wat betekent dit?

Hoi Joostje,

De E staat voor Edge, dit is een techniek die tussen GPRS en UMTS inzit.

Groet,

Chris
Moderator
Vodafone Forum Team


weMaron

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedankt voor de heldere uitleg Chris! Nog wel een vraag. Op veel Android toestellen staat  "3G WCDMA 2100MHz". Is dat UMTS en wordt dat door het Vodafone netwerk ondersteund in Nederland?
Chris
Expert topicstarter
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
weMaron schreef:
Bedankt voor de heldere uitleg Chris! Nog wel een vraag. Op veel Android toestellen staat "3G WCDMA 2100MHz". Is dat UMTS en wordt dat door het Vodafone netwerk ondersteund in Nederland?

Hi weMaron, welkom op het Vodafone Forum!

Ja, de 2100 MHz band staat voor UMTS, dit is natuurlijk ondersteund door Vodafone Nederland.

Je kunt hier meer informatie vinden over de dekking in de meeste landen.
weMaron

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dank je wel voor het vlotte antwoord! 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic