Sanneke71

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Na jaren/veel verzoeken nog steeds SMS "je factuur staat klaar" niet uit te zetten

Ik ga dit toch nog eens een keer aankaarten: veel klanten (en ik dus ook) willen graag géén SMS ontvangen over "je factuur staat klaar".
Je ontvangt de factuur toch ook al per mail (velen van ons zowel op de gsm alsook op de pc, dus dat is toch al dubbel). En dan nog eens een SMS als 3e melding...... En daar komt nog eens bij, dat de meesten van ons via automatisch incasso betalen, dus het is eigenlijk al onnodig om überhaupt 1 melding, laat staan 3 te ontvangen. 

Ga je online kijken, dan zie je dat klanten al sinds pakweg 2015 (!) de wens uitspreken, dat SMS niet te willen/hoeven ontvangen. Ik lees dat veel klanten destijds naar de Vodafone-winkel gingen en dat het dáár dan uitgezet werd (want je kon dat niet zelf regelen). Maar het belangrijkste wat ik er lees is: het kon toen dus blijkbaar wél uitgezet worden!

Inmiddels zijn we dus onderhand een kleine 10 jaar verder. 10 Jaar waarin de techniek enorm geëvolueerd is en waarin vooral Corona er de laatste jaren voor zorgde, dat allerhande uitvindingen in een stroomversnelling terecht kwamen en dat er bijna niets meer onmogelijk is. En toch zegt Vodafone mij vanmorgen (februari 2024) "dat het technisch onmogelijk is, het uit te zetten. Misschien in de toekomst".... Hoever "toekomst" moet er eerst nog komen dan?

En het allermooiste is evengoed Vodafone zélf, die dan genereus roept: 

"Het laatste dat we willen is je lastig vallen met berichten waar je geen behoefte aan hebt. Daarom stel je zelf via My Vodafone in, waarover we jou mogen contacteren". 

(https://community.vodafone.nl/t5/Tips-van-Vodafone/Ik-wil-berichten-van-Vodafone-uitschakelen/ba-p/1...)

Maar, zet je in je account "communiceren per SMS" op uit, dan nóg word je elke maand lastig gevallen met dat SMS over de klaarstaande factuurtje.

Bij deze daarom deze schreeuw (ik mag wel beweren, namens velen van ons) om eindelijk verbetering: 

Vodafone, voeg daad bij woord en hou a.u.b. op met ons lastig te vallen met berichten waar we geen behoefte aan hebben. Regel nou eens eindelijk, dat dat SMS uitgezet kan worden! 

5 Reacties 5
xJBx

Stamgast
  • 50Posts
  • 3Oplossingen
  • 19Likes

Ik sluit me hier helemaal bij aan, waarom is dit niet uit te zetten.

Sanneke71
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Vandaag (20-02-24) vraagt het Vodafone Community Team (VCT) me per mail, of ik wil laten weten, of mijn vraag al beantwoord werd. Nou, nee dus! Vodafone zèlf reageert niet en de reactie die wèl reageerde, sluit zich bij me aan. Het VCT wil graag dat ik, als er nog geen oplossing geboden is, een bericht achter laat. Bij deze...

 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3036Posts
  • 896Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @Sanneke71, goedemorgen en welkom hier!

De Vodafone Community is in eerste instantie een klant-helpt-klant forum, waardoor je niet direct een reactie krijgt van een medewerker. Dit kan iets langer duren via deze weg. In ieder geval goed dat je je wens kenbaar maakt om deze notificatie per SMS omtrent de factuur uit te zetten. Zoals je al te horen hebt gekregen is dat op dit moment niet mogelijk. Vroeger was deze optie er wel, maar in de afgelopen jaren zijn de richtlijnen flink aangescherpt waardoor er m.b.t. de informatieplicht voor is gekozen om deze optie niet meer uit te kunnen zetten. Door een SMS te sturen naar het mobiele nummer van het abonnement/contract is er 100% garantie dat iedere klant op de hoogte wordt gesteld dat er een nieuwe factuur klaarstaat. Voor jou is dit misschien niet nodig, maar er zijn natuurlijk ook andere situaties waarbij een incasso mislukt,er een oud e-mailadres staat vermeld of de notificatie per e-mail onverhoopt in de spam terechtkomt. Er zitten dus nogal wat extra haken en ogen aan 🙂

Vanwege bovenstaande durf ik je dan ook niet te zeggen of dit in de toekomst gaat veranderen. Ik geef de suggestie in ieder geval opnieuw door, zodat ze weten dat hier nog steeds behoefte aan is. 

Sanneke71
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes

Hallo Cecilia,

Dank voor het antwoord. Maar, met alle respect, jouw antwoord geeft me toch wel een "standaard-verhaaltje met afscheep-gevoel". Ik hoop dan ook, dat ik e.e.a. tegen mag spreken... Jij zegt:

De Vodafone Community is in eerste instantie een klant-helpt-klant forum, 
In dit geval kunnen klanten elkaar helaas niet helpen en dat weet jij toch zeker ook wel. Het probleem ligt al jaren bij Vodafone en je schrijft zelf, dat ervoor gekozen is, de optie uit te zetten. Daar kúnnen klanten onderling elkaar dus niet mee helpen. Al sinds járen vragen klanten Vodafone juist om hulp in deze.

in de afgelopen jaren zijn de richtlijnen flink aangescherpt waardoor er m.b.t. de informatieplicht voor is gekozen om deze optie niet meer uit te kunnen zetten. 

De informatieplicht verplicht telecomaanbieders inderdaad tot allerlei, zoals het waarborgen van veiligheid, meldingen bij beveiligingsrisico's en dat soort zaken. Het per e-mail én (door vele klanten als irritant ervaren) SMS melden dat een factuur klaar staat, blijkt geen onderdeel van de informatieplicht.

 

... waardoor er m.b.t. de informatieplicht voor is gekozen om deze optie niet meer uit te kunnen zetten. 
Als ik dit in goed Nederlands lees, is het dus een vrije keuze van Vodafone geweest om deze optie niet meer uit te kunnen zetten. Dat betekent dus ook, dat er ook voor gekozen kan worden, de optie weer in te schakelen... Je zet iets uit, je zet het weer aan... heel simpel.

 

Ik geef de suggestie in ieder geval opnieuw door, zodat ze weten dat hier nog steeds behoefte aan is. 

Het is geen suggestie, maar inderdaad een behoefte! En niet van mij alleen! Google gewoon eens "vodafone sms melding factuur staat klaar uitzetten" en kijk alleen eens naar de jaren waarop dat topic telkens weer naar voren komt!  

 

Voor jou is dit misschien niet nodig, maar er zijn natuurlijk ook andere situaties waarbij een incasso mislukt, er een oud e-mailadres staat vermeld of de notificatie per e-mail onverhoopt in de spam terechtkomt.

Als een incasso mislukt, sturen jullie aan dié betreffende persoon natuurlijk sowieso een bericht, dat het incasso mislukt is.
Als er een oud e-mailadres is, bounced dit naar jullie terug en zullen jullie bij dié betreffende persoon natuurlijk navraag doen.
En als jullie de notificatie "dat de factuur klaar staat" maandelijks per e-mail en sms versturen, hebben jullie er zelf sowieso geen invloed op, of dat bericht bij 1 (of van mijn part bij álle aangesloten abonnees) in de spam terecht komt of niet. Pas als de abonnee in zijn/haar spam-map kijkt komt naar voren, dat het bericht dáár beland is. 

Dus héél veel abonnees vragen er al zeker 10 jaar om, om dat "factuur-klaar"-SMS uit te kunnen zetten en niet door Vodafone lastig gevallen te worden met berichten waar we niks aan hebben (jullie eigen woorden!!), maar jullie geven daar geen gehoor aan, vanwege die (in verhouding) enkeling met een mislukt incasso, fout e-mailadres of spammap?...

Je zal het natuurlijk goed bedoelen, maar persoonlijk vind ik dat jouw argumenten niet erg sterk zijn. Vanwege dat jullie best hoge extra kosten rekenen wanneer iemand anders betaalt dan via automatisch incasso, neem ik aan dat jullie het overgrote deel van jullie inkomsten dan ook uit automatisch incasso verkrijgen. Waarom bijft Vodafone hardnekkig dit overbodige SMS toesturen? Nogmaals, zoals je zelf al schrijft: "er is voor gekozen deze optie niet meer uit te kunnen zetten". Hij kán dus ook weer aan... 

 

Energieboy
Expert
Expert
  • 11842Posts
  • 3485Oplossingen
  • 3102Likes

Ik begrijp de uitleg van Cecilia wel en dat Vodafone er voor kiest om per sms te sturen, is een regel van Vodafone zelf. Volgens mij, maar ik kan me vergissen, is er geen wettelijke regeling dat het per sms verzonden moet worden. Sterker nog, ik zit momenteel niet meer bij Vodafone en kan bij mijn huidige provider deze optie wel uitzetten en/of laten doorzetten naar mijn e-mail en zelfs per post (a 2,54 euro). Daar kan ik kiezen hoe ik mijn maandelijkste factuur wil ontvangen en hoe ik een melding wil ontvangen als er een factuur klaar staat. 

Het lijkt mij daarom niet een verplichting door het aanscherpen van de regels maar meer een aanscherping van Vodafone en dat is natuurlijk prima, als dat maar gecommuniceerd wordt. Ik denk dat Vodafone deze hardnekkige sms blijft sturen om de klanten erop te wijzen dat ze geld gaan afschrijven. Want wat je zegt, het gaat bij veel klanten toch gewoon automatisch van hun rekening af. De vraag om deze sms te laten uitzetten is al van heel lang dus ik verwacht geen zet vanuit Vodafone om dit aan te passen. Maar het is wel goed van Cecilia om je vraag opnieuw door te zetten zodat ze er bij Vodafone (in de ivoren toren) aan het denken worden gezet. 😊

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic