aan-de-lijn

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

NL-EU bellen na 15 juni 2017

Leuk, die nieuwe RED-abonnementen, met vrij bellen en internet in Europa.
Enige beperking: 40 min. bellen (bij Red essential 20 min, bij Red super 60 min) van NL naar EU.
Maar: wat gebeurt er na 15 juni 2017, als alle tarieven voor bellen en internet in Europa gelijk worden?
Geldt dan nog steeds die beperking in bellen van NL naar een ander EU land?
Want buiten de bundel wordt het erg duur bellen: 71, 82 of 92 cent per minuut, lees ik in de kleine lettertjes.
Als je nu een RED abonnement voor een jaar afsluit, blijf je dan gebonden aan de minutenbeperking van NL naar EU, ook na 15 juni 2017?
10 Reacties 10
Thomas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 428Posts
  • 21Oplossingen
  • 17Likes
aan-de-lijn , over de exacte gevolgen hiervan kan ik helaas nog geen uitspraak doen. Ik kan dus ook niet zeggen of de abonnementen aangepast zullen worden.
Henk205

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Volgens mij worden alle bestaande contracten van EU providers automatisch aangepast als de EU regelgeving volgend jaar van kracht wordt. (Wettelijke verplichting)

antoine

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik vind dat Vodafone bestaande gebruikers op het verkeerde been zet met de 'bellen naar het buitenland tegen Nederlandse tarieven' campagne. Nergens in de campagne wordt een voorbehoud gemaakt dat dit alleen geldt voor Red abonnementen afgesloten na een bepaalde datum. De suggestie wordt gewekt dat dit met onmiddellijke ingang voor alle Red abonnementen geldt.
Als gebruiker heb ik er twee telefoongesprekken en ongeveer een uur voor nodig om erachter te komen dat deze tarieven alleen gelden voor abonnementen, afgesloten na maart 2016, dat in andere gevallen migratiekosten, en vaak ook toestel bijbetaal kosten verschuldigd zijn. En dat voor aanpassingen die vanuit EU wetgeving over een paar maanden verplicht zijn.

Een paar maanden geleden adverteerde Vodafone met data in de EU zonder meerkosten voor álle Red abonnementen. Ook daar bleek naderhand dat dit alleen geldig is voor nieuw af te sluiten abonnementen. Een medewerker van Vodafone klantenservice geeft aan de communicatie net als ik misleidend vinden, maar er geen invloed op te hebben, omdat het een beleidsbeslissing is. Naast misleidend is de communicatie wat mij betreft verwarrend en niet transparant.

Vodafone wekt in 2 achtereenvolgende campagnes impliciet de indruk dat ze alvast vooruitloopt op de Europese regels. Ik verwacht dat ik daar als bestaande klant het eerste van kan profiteren. Het tegenovergestelde is het geval. Bestaande klanten moeten bijbetalen als ze van de in het vooruitzicht gestelde voordelen gebruik willen maken. Voordelen die over een paar maanden wettelijk verplicht zijn.

Verwarrende communicatie van Vodafone, en erg zonde van de tijd die bestaande Red abonnees moeten investeren om erachter te komen dat er van voordeel in hun geval meestal geen sprake is.
PietjeBeekman

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dit zijn de laatste stuiptrekkingen van VODAFONE.
Ze proberen nog max RED abo's te verkopen omdat in juni '17 het bellen in de EU ook geldt voor de start en smart abo's.

Als je dan een RED hebt kun je het beste downgraden naar een goedkope START of SMART abo. Bestaande klanten kunnen al niet up of downgraden voor de nieuwe tarieven en deze zullen ze straks allemaal kwijt zijn.

Kijk maar eens naar de unlimited tarieven van de nieuwe abo's van andere providers. Vodafone moet wel met iets komen voor oude trouwe klanten (maar ook voor de nieuwe klanten die nu 50% korting krijgen) anders is het gauw over met ze.
Egbert44

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ik heb mijn oude red abonnement sim online laten verlengen bij de aanschaf van een iPhone7. Abonnement is eind september 16 ingegaan bij de levering van de iPhone maar op mijn Vodafone staat dat het abonnement 24 november is ingegaan, na het aflopen van mij. Oude red abonnement. Het wordt mij niet duidelijk of ik nu wel of niet gebruik kan maken van EU bellen uit mijn bundel....wie weet het antwoord?
ErikZwolle

Liefhebber
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 10Likes
Anonymous
Niet van toepassing
Ik vermoed van niet Egbert44 omdat je vroegtijdig hebt verlengd. Ik raad je dan ook aan om er zeker van te zijn, contact op te nemen met de klantenservice. Zij kunnen dit controleren voor je.
AndroidNote

Gedreven Meedenker
  • 20Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik zit/zat ook met een aantal vragen over de tarieven van de RED abo's, maar deze pagina maakte het voor mij redelijk duidelijk: (RED Super) https://www.vodafone.nl/shop/mobiel/abonnement/red-super/

Enige vraag die bij op komt is of ik het nou goed begrijp:
1. Vanuit NL bellen naar een EU-nummer (vast of mobiel) is beperkt met 60 min. per maand (bij RED Super)
2. Vanuit elk ander EU-land (buiten NL dus) kun je onbeperkt bellen + smsen naar EU-nummers (vast of mobiel).

Klopt het zoals ik het schets?

In het verleden moest ik vaak nog betalen voor sms'en naar een Nederlands nummer. In Nederland betaalde ik toen iets van €0,22 per sms. Wanneer ik vanuit het buitenland (EU-land) naar Nederlandse nummers smste, betaalde ik €0,08.
Klantenservice vertelde mij destijds dat dat kwam door de beperkingen van de EU omtrent roaming, en die golden niet voor binnenlandse tarieven. Vandaar het vreemde verschil in tarieven...
Anonymous
Niet van toepassing
Vanaf Nederland bellen naar de eu:
Red essential 20 minuten
Red 40 minuten
Red Super 60 minuten
Black onbeperkt
De andere abonnementen hebben dit niet.

Met de bovengenoemde Red abonnementen kun je onbeperkt bellen en smsen vanuit de Eu naar Nederland (mobiele en vaste nummers) AndroidNote
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Topic gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic