hulstmarcvan

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

NFC -Samsung Galaxy A50

Sinds februari ben ik in het bezit van de Samsung Galaxy A50. Een mooi compact toestel waar je veel mee kunt. En in combinatie met een abonnement Vodafone ook nog eens te betalen.

Tot eind maart nergens last van maar na de beveiligings update van april kreeg ik ineens de firmware update van Android 10 en ONE UI 2.0 binnen. Ik had er al veel over gelezen en was erg benieuwd.

Helaas sloeg het enthousiasme snel om naar irritatie aangezien ik steeds weer in beeld de volgende zin kreeg "No supported app for this nfc tag" en ik snapte er helemaal niets van aangezien ik dit nog nooit had gehad, sterker nog ik had al regelmatig betaald met mijn telefoon en nu kon het niet eens meer.

Dus wat doe je je installeerd je telefoon opnieuw, opnieuw en weer opnieuw maar steeds blijft dat irritante zinnetje komen.

Uiteindelijk besloot ik om met Samsung te chatten via WhatsApp aangezien ik hoopte dat die gene met een oplossing kwam.

Na heel veel proberen met testen kwam de medewerk van Samsung met een verrassende opmerkingen uw telefoon is kapot en moet voor onderzoek worden opgestuurd. Ik heb hem toen verteld dat dit het enigste toestel is wat ik heb (heb ook geen vaste lijn) en dat de telefoon pas in februari is aangeschaft in combinatie met een abonnement en dat ik dan graag een leen toestel zou willen ontvangen voor die tijd? Zijn antwoord was niet wat ik verwacht had...ik kreeg te horen dat ze daar niet aan konden beginnen, want dan zouden ze dat met alle toestellen moeten doen die kapot gaan.

Ik was hier best verbolgen over aangezien het toestel nog maar een paar maanden oud was, ik niet had gevraagd om die firmware update en de problemen die erbij komen kijken.

Na het gesprek met Samsung heb ik gebeld met Vodafone. Nee was het antwoord we kunnen jou hier niet mee helpen aangezien het een Samsung toestel is en zij verantwoordelijk zijn. En een leen telefoon of een nieuwe bekijk hetaar aangezien ik geen aanvullende top verzekering heb.

Volgens de Nederlandse wet heb je recht op een deugdelijk en werkend apparaat zoals een mobiele telefoon. Je hoeft niet perse een verzekering af te sluiten voor meer service aangezien die in de 2 jaar fabrieksgarantie zit (aldus de Consumentenbond). En daarbij komt ook nog eens dat de verkopende partij - in dit geval Vodafone - zich klantvriendelijk moet opstellen omdat zij het eerste aanspreekpunt zijn en niet Samsung, dat was wel zo geweest als Samsung de verkopende partij was geweest. 

Vandaag weer eens gaan zoeken naar dit irritante probleem aangezien ik tot vandaag de NFC chip had uitgezet. En wat blijkt al in 2017, 2018 en in 2019 doen diverse Samsung gebruikers hun beklag op allerlei forums dat ze problemen ondervinden met de NFC chip na een firmware update (de meeste genoemde firmware updates zijn Android 9 met UI ONE en Android 10 met UI ONE 2.0).

Het probleem zit hem - volgens de diverse forum lezers - in de kaarten die men in een flipcover hebben zitten. Wanneer je ze verwijderd zijn de problemen opgelost.

Wat ik mij nu afvraag is het volgende;

- hebben meer forum gebruikers dit probleem? 

- en mijn tweede vraag is aan Vodafone zelf waarom jullie zo bot reageren als je dit probleem bij jullie aankaart? En waarom nemen jullie je verantwoordelijkheid niet als het gaat om bij jullie gekochte toestellen?

 

Ik ben benieuwd naar de reacties! 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2861Posts
  • 826Oplossingen
  • 1006Likes

Hi @hulstmarcvan 
Welkom op de Vodafone Community. 

Wat typisch dat je juist na de update van Android nu problemen ervaart met de NFC-chip. Als het eerder altijd probleemloos werkte i.c.m Android 9, dan snap ik heel goed dat je de link legt met Android 10. Ik wil in ieder geval wel mijn excuses aanbieden voor het onvriendelijke contact wat je hebt gehad. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling en daar zit je zeker niet op te wachten als je belt voor hulp. Voor wat betreft het toestel moet je in dit geval wel bij Samsung zijn, maar uit je berichten begrijp ik dat je die stap al hebt genomen en hopelijk deze week reactie krijgt. Mocht de constructieve oplossing bekend zijn, deel deze dan vooral hier. Daar help je ons maar ook andere gebruikers op de Vodafone Community weer mee. 

Bekijk in context

3 Reacties 3
Energieboy
Expert
Expert
  • 11753Posts
  • 3466Oplossingen
  • 3088Likes

Hoi @hulstmarcvan 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Ik begrijp uit je verhaal dat je toestel nu weer in orde is, of niet? Heb je een oplossing gevonden op andere plekken of is je toestel nog altijd defect? (Laten we zeggen, NFC werkt nog niet bij je?)

Of andere mensen er last van hebben, geen idee want hier op de community heb ik daar nog niets over gevonden. Heb wel iets anders gevonden over NFC, https://forum.vodafone.nl/abonnementen-2/nfc-simkaart-300844

Met de info van de Consumentenbond ben ik het eens, maar wat je zegt, Vodafone moet je 2 jaar garantie geven en dat doen ze dan ook. Als er iets is dan kan je hem aan Vodafone geven en die moeten dan zorgen voor reparatie en dat zal ook gebeuren (extra info, lees hier onder over garantie). Echter, een leentoestel valt niet onder deze regeling. Dit is al jaren het geval en daarom heeft Vodafone een extra verzekering die je kan afsluiten voor het geval je niet zonder kan. En dit heeft niets met de 2 jaar garantie te maken. 

Op de meeste toestellen zit 2 jaar garantie. Schade repareren ze binnen die periode voor niks. Tenzij het water-, val- of stootschade is. Of schade die je zelf veroorzaakt hebt.

Heb je geen garantie meer? Dan betaal je € 36,30 onderzoekskosten. Ze sturen je een prijsopgave van de reparatiekosten. En dan bepaal je zelf of dat het waard is.

Wil je echt alles hierover weten? Lees op je gemak onze reparatievoorwaarden (PDF). Of lees deze info: https://www.vodafone.nl/support/toestel-en-simkaart/reparatie-verlies-of-diefstal.shtml

 

Hoe het je is uitgelegd weet ik niet, maar dit moet natuurlijk wel op een nette manier gebeuren. En over de update, ik weet niet hoe dit gaat bij een Android maar iedereen wil graag een update zodat je toestel dan weer up to date is en beter zal werken. Dat dit nu niet het geval is, is natuurlijk gek. Maar ben er zelf nu niet uit of het nu een update probleem is of iets met een flip-over? 

Je kan hier wachten op iemand van Vodafone, misschien dat die nog wat meer info kan verstrekken.

Extra info:
Momenteel is het vanwege de coronamaatregelen niet mogelijk om je toestel naar een Vodafone winkel te brengen. Kijk voor meer informatie op de speciale informatiepagina.

hulstmarcvan
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hallo @Energieboy 

 

Helaas ben ik nog niet achter dit probleem gekomen maar wat ik wel weet is dat op het moment dat ik bijvoorbeeld een pasje van de regiotaxi in mijn flipcover doe de NFC chip helemaal over z'n rooie gaat maar haal ik hem weer weg is alles weer goed.

Echter het vervelende is dat je de NFC chip nog wel eens nodig hebt...denk hierbij aan het identificeren van je persoonsgegevens met een paspoort, ID kaart of rijbewijs. Voor de update naar Android 10 en ONE UI 2.0 nimmer een probleem en nu......je moet er wel ff geduld voor hebben wat 9 van de 10 keer stopt de identificatie ermee en kun je weer opnieuw beginnen.

Een oplossing kan zijn geen pasjes meer in je flipcover of een een nieuwe backcover kopen (overigens zonde van het geld aangezien deze €25,- kostte.

En wat betreft die toestelverzekering zou - wanneer ik hem zou nemen - niet mogelijk zijn omdat mijn toestel dan boven de grens kwam waardoor er een creditcheck zou volgen en aangezien ik ik nog wel geregistreerd ben bij het BKR (gelukkig op groen) zou deze toch worden afgewezen omdat ik anders mijn hoge maandlasten mogelijk niet kon betalen. Dus ja dan moet je keuzes maken aangezien mijn vorige Samsung (A9 2018) iets te vaak terug moest voor reparatie en waarom....geen idee.

Ik heb nu voor de tweede keer een dossier uitstaan bij Samsung en daar hoop ik ergens in de loop van de komende week een antwoord op te krijgen en mogelijk blijkt het zoals ik vermoed een fout te zijn in de firmware en dat ze hiervoor snel een update gaan uitbrengen mede omdat dit probleem niet alleen bij mij speelt maar ook bij andere klanten die op mijn advies een Samsung Galaxy A50 hebben gekocht maar toen nog met Android 9 en UI ONE. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 2861Posts
  • 826Oplossingen
  • 1006Likes

Hi @hulstmarcvan 
Welkom op de Vodafone Community. 

Wat typisch dat je juist na de update van Android nu problemen ervaart met de NFC-chip. Als het eerder altijd probleemloos werkte i.c.m Android 9, dan snap ik heel goed dat je de link legt met Android 10. Ik wil in ieder geval wel mijn excuses aanbieden voor het onvriendelijke contact wat je hebt gehad. Dat is natuurlijk nooit de bedoeling en daar zit je zeker niet op te wachten als je belt voor hulp. Voor wat betreft het toestel moet je in dit geval wel bij Samsung zijn, maar uit je berichten begrijp ik dat je die stap al hebt genomen en hopelijk deze week reactie krijgt. Mocht de constructieve oplossing bekend zijn, deel deze dan vooral hier. Daar help je ons maar ook andere gebruikers op de Vodafone Community weer mee. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic