Sinds februari ben ik in het bezit van de Samsung Galaxy A50. Een mooi compact toestel waar je veel mee kunt. En in combinatie met een abonnement Vodafone ook nog eens te betalen.
Tot eind maart nergens last van maar na de beveiligings update van april kreeg ik ineens de firmware update van Android 10 en ONE UI 2.0 binnen. Ik had er al veel over gelezen en was erg benieuwd.
Helaas sloeg het enthousiasme snel om naar irritatie aangezien ik steeds weer in beeld de volgende zin kreeg "No supported app for this nfc tag" en ik snapte er helemaal niets van aangezien ik dit nog nooit had gehad, sterker nog ik had al regelmatig betaald met mijn telefoon en nu kon het niet eens meer.
Dus wat doe je je installeerd je telefoon opnieuw, opnieuw en weer opnieuw maar steeds blijft dat irritante zinnetje komen.
Uiteindelijk besloot ik om met Samsung te chatten via WhatsApp aangezien ik hoopte dat die gene met een oplossing kwam.
Na heel veel proberen met testen kwam de medewerk van Samsung met een verrassende opmerkingen uw telefoon is kapot en moet voor onderzoek worden opgestuurd. Ik heb hem toen verteld dat dit het enigste toestel is wat ik heb (heb ook geen vaste lijn) en dat de telefoon pas in februari is aangeschaft in combinatie met een abonnement en dat ik dan graag een leen toestel zou willen ontvangen voor die tijd? Zijn antwoord was niet wat ik verwacht had...ik kreeg te horen dat ze daar niet aan konden beginnen, want dan zouden ze dat met alle toestellen moeten doen die kapot gaan.
Ik was hier best verbolgen over aangezien het toestel nog maar een paar maanden oud was, ik niet had gevraagd om die firmware update en de problemen die erbij komen kijken.
Na het gesprek met Samsung heb ik gebeld met Vodafone. Nee was het antwoord we kunnen jou hier niet mee helpen aangezien het een Samsung toestel is en zij verantwoordelijk zijn. En een leen telefoon of een nieuwe bekijk hetaar aangezien ik geen aanvullende top verzekering heb.
Volgens de Nederlandse wet heb je recht op een deugdelijk en werkend apparaat zoals een mobiele telefoon. Je hoeft niet perse een verzekering af te sluiten voor meer service aangezien die in de 2 jaar fabrieksgarantie zit (aldus de Consumentenbond). En daarbij komt ook nog eens dat de verkopende partij - in dit geval Vodafone - zich klantvriendelijk moet opstellen omdat zij het eerste aanspreekpunt zijn en niet Samsung, dat was wel zo geweest als Samsung de verkopende partij was geweest.
Vandaag weer eens gaan zoeken naar dit irritante probleem aangezien ik tot vandaag de NFC chip had uitgezet. En wat blijkt al in 2017, 2018 en in 2019 doen diverse Samsung gebruikers hun beklag op allerlei forums dat ze problemen ondervinden met de NFC chip na een firmware update (de meeste genoemde firmware updates zijn Android 9 met UI ONE en Android 10 met UI ONE 2.0).
Het probleem zit hem - volgens de diverse forum lezers - in de kaarten die men in een flipcover hebben zitten. Wanneer je ze verwijderd zijn de problemen opgelost.
Wat ik mij nu afvraag is het volgende;
- hebben meer forum gebruikers dit probleem?
- en mijn tweede vraag is aan Vodafone zelf waarom jullie zo bot reageren als je dit probleem bij jullie aankaart? En waarom nemen jullie je verantwoordelijkheid niet als het gaat om bij jullie gekochte toestellen?
Ik ben benieuwd naar de reacties!