daveboschma

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Moto en 4G

Diverse mensen in mijn omgeving hebben sinds een week last van uitval van mobiel internet op een Moto telefoon (diverse types) op het Vodafone netwerk.

Afgelopen weekend had ik hier zelf ook last van én ik vond een workaround/fix die ik hierbij graag deel omdat ik er niets over vond op dit forum of elders op internet. Eén van de andere met problemen belde met Vodafone die op de hoogte bleken van de verstoring op Moto toestellen. Ook hiervan vond ik niets online.

Gedrag: geen mobiel internet op een Moto toestel (diverse types) en een X rechtonderin het (4G/3G/2G) netwerksymbool in de statusbalk.
Oorzaak: verkeerde/te specifieke APN settings

Oplossing: ga naar instellingen > netwerken > mobiele netwerken > geavanceerd > Access Point Names (APN)
In mijn geval waren er twee APNs (terwijl ik zeker weet er ooit maar 1 te hebben ingericht), bij alle anderen was het er maar één. Zorg dat het er maar één is (die vanuit het netwerk heet Vodafone NL).
Open deze APN en zorg dat de volgende velden LEEG zijn (deze zijn in het foutscenario steeds gevuld, waarom is onduidelijk):
* Proxy
* Port
*Username
* Password
* Server

Sla de wijzigingen vervolgens op (rechtsboven drie puntjes, save)
Het kan zijn dat je de sim van vodafone nog even uit en weer aan moet zetten om de wijzigingen actief te krijgen.

Gevolg: 4G is weer hersteld, jay!

Vraag aan meelezende Vodafone medewerkers is nog wel hoe deze (gewijzigde?) APN settings ineens deze week op allerlei Moto toestellen actief werden en/of waarom Moto eerst geen probleem had met de settings en nu ineens wel?

Aanvulling: herstel van de APN settings vanuit het netwerk levert de verkeerde APN instellingen op (gevulde proxy, port, username enz).
Aanvulling 2: bij eerdere verstoringen werkte het nog wel eens om de verbinding te forceren naar 3G of 2G, maar dat bood hier ook geen uitkomst.
8 Reacties 8
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi daveboschma
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Wat goed dat je deze info hier hebt geplaatst. Heb ook van meer mensen vernomen dat er opeens problemen waren met APN instellingen en die mensen lieten ook weten nooit iets te hebben aangepast. Gek wel eigenlijk en ik kan niet de hand leggen of het nu alleen bij Moto toestellen is of dat het bij meerdere toestellen voorkomt.

Maar heel goed om nog eens te benadrukken hoe je de APN instellingen moet ingeven.
Ik gebruik zelf altijd dit lijstje:
Werkt het dan nog niet, dan dien je de apn te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.

De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4

* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - opties - mobiele data netwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)

Mocht het bij Apple mensen ook mis gaan dan kunnen die ook gelijk zien wat ze moeten invullen. Vreemde is dat die wel weer iets extra's moeten invoeren. Maar hoe dan ook, TOP dat je je info hebt geplaatst :thumbsup:
Goyzee

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,
Hoe is het mogelijk dat shops hier niet van op de hoogte zijn? Ik heb ook een motorola mobiele telefoon en had hetzelfde probleem. Dus vandaag ga ik naar de Vodafone shop in Maarssen en daar heeft de zeer hulpvaardige medewerker van alles geprobeerd. Nieuwe simkaart, opnieuw opstarten etc. Zijn conclusie toestel is kapot, dus daarom nieuw toestel uitgezocht en abonnement aangepast...nu heb ik vanavond zus aan de lijn, die heeft ook een motorola en die had gebeld naar klantenservice en daar hebben ze het op kunnen lossen door allerlei dingen te testen en hebben het op kunnen lossen. Ze waren blij dat ze belde en wilde testen.
Maar ik heb nu dus ander abonnement, verwijderingsbijdrage en nieuwe telefoonhoesje moeten betalen, terwijl er een oplossing was...graag ontvang in jullie reactie
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi Goyzee
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Jeetje zeg, dat is wel heel erg vervelend. Volgens mij is nog niet iedereen op de hoogte wat er nu is gebeurd en hoe dit nu te voorkomen. Als je toestel nog netjes is, verder geen schade, dan kan die gewoon de doos weer in en kan je hem terug brengen naar de winkel en je abonnement weer terug laten wijzigen. Je hebt namelijk 14 dagen de tijd en het is gisteren gebeurd. Je kan het nog proberen en dan kijken of je oude toestel het nog doet (neem aan dat je die mee naar huis hebt genomen).

Dit is een klanten helpen klanten community en daar zijn geen mensen van Vodafone die je een passende oplossing kunnen bieden. Dan zal je de klantenservice van Vodafone moeten bellen en/of een chat te starten.

Maar mijn advies zou zijn, ga terug naar de winkel en probeer het allemaal alsnog terug te draaien. Lukt het niet, dien dan een klacht in op de website van Vodafone: https://www.vodafone.nl/support/contact/klacht.shtml

Succes in ieder geval.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hi all, door een aanpassing op ons netwerk kunnen klanten met bepaalde toestellen van het merk Motorola, Asus of Lenovo problemen ondervinden met het gebruik van mobiel internet.

daveboschma bedankt voor het aanmaken van dit topic en de gedetailleerde instructie! Namens Vodafone hebben wij zojuist ook een topic live gezet met een aanvullende verwijzing naar dit topic.

Indien er vragen zijn hoor ik het graag.
FransLeek

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Heb een Motorola Moto E (tweede generatie) met 4g LTE en ben al tijden niet mobiel te bellen of kan er mee bellen. Mobiel netwerk niet beschikbaar. Als ik de instructie volg en bij Mobiele netwerken kom, en daar op druk dan stopt het . Ik kan dan nergens op klikken (in scherm alle onderdelen alleen vaag, ook b.v. Voorkeursnetwerktype. Al een keer met Vodafone gebeld, en nieuwe app er op gezet. Werkt dus ook niet. Heb een prepaidabonnement, maar dat zou niet uit moeten maken. Hoe kan het dat ik geen mobiel netwerk kan selecteren? Is de telefoon te oud of kan het iets anders zijn. Hoop (van Vodafone o.e.a.) een oplossing te krijgen om weer bereikbaar te worden.
De SIM-kaart is goed (stappen gecontroleerd op website Vodafone). Ik kan ook WhatAppen en heb ook mobiel internet; kan er alleen niet mee bellen of gebeld worden. Wat behoorlijk lastig is voor een telefoon die dat als hoofddoel heeft ...
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi FransLeek
Laat er nu net een bericht online gekomen zijn vanuit Vodafone:
https://forum.vodafone.nl/android-17/geen-mobiel-internet-motorola-lenovo-asus-299941

Heeft het hier misschien mee te maken?
Ik ben jammer genoeg niet in het bezit van een Moto, maar ik denk dat dit wel eens een oplossing kan zijn.

Kom je er nu niet uit, dan zou ik even langs een Vodafone winkel gaan. Misschien dat die iets kunnen doen voor je.
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Hoi FransLeek

Vervelend! Wat is ondertussen de status? Heb je iets gehad aan de informatie op deze Community tot dusver of kunnen we je nog ergens mee helpen?
daveboschma
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
FransLeek je hebt wel mobiel internet (oa whatsapp), maar je kan niet bellen of gebeld worden, dan heeft het advies uit dit topic niets te maken met jouw probleem. Je schrijft dat je Sim goed is (heb je dat in een andere telefoon geprobeerd? kan je daar wel bellen?) maar dat je geen van de opties in mobiel netwerk kan selecteren. Weet je zeker dat je mobiel internet hebt en niet dat je alleen kan whatsappen via wifi? Als je de telefoon uit en aan zet (of de sim uit en aan zet) moet je dan je sim pin ingeven?? Heb je een 4G netwerk symbool in de bovenbalk? zo nee: zit je simkaart er wel goed in??

Jouw moto e 4g lte zou het gewoon moeten doen namelijk.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic