Kwestie van bellen en aankaarten denk ik? Als je buiten de FUP categorie komt te liggen en Vodafone is niet bereid dit voor je terug te draaien, dan moeten ze je wettelijk gezien de mogelijkheid geven om op te zeggen.
Voor 99% van de klanten is de FUP waarschijnlijk praktisch geen probleem dus kan Vodafone weigeren. Maar als je bewust het abonnement had genomen om deze meer dan 4 maand in de EU te kunnen gebruiken dan lijkt het me netjes als Vodafone de FUP voor jou terugdraait of een opzegging honoreert.
Nadeel is dat Vodafone standaard weigert omdat ze wettelijk zeggen/denken* te handelen en 99% van eventuele klagers uit is op ontbinding contract voor eigen financieel gewin. Abonnementen bij de concurrentie zijn namelijk aantrekkelijker momenteel. Maar als jij in jou geval een procedure start, dan zal je het imo winnen. De vraag is alleen of je er zoveel energie in kan/wil steken, als je wint dan heb je nog niets want waarschijnlijk draait Vodafone de FUP niet terug maar laten ze jou contract ontbinden.
*De wet geeft ruimte voor een FUP zoals alle providers die nu toepassen. Maar Vodafone is niet verplicht die FUP in te voeren, ze had het abonnement ook zo kunnen laten, zoals je destijds was voorgehouden.