zvwovb

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Mijn eerste factuur is duurder dan het contract via Belsimpel, onnodige bundels berekend

Goedenavond,

Mijn eerste contract is duurder dan het contract wat ik met Belsimpel heb afgesloten. Daarnaast hebben jullie het contract laten ingaan op moment van bestelling en niet moment van aankomst/activering. 

Ik heb ook op MyVodafone gezien dat er automatisch bundels staan voor 50 in het buitenland. Ik ben op vakantie en heb mijn telefoon twee keer aangezet, zonder nieuwe bundels aan te zetten, met roaming uit, geen SMS verzonden, niet gebeld, en toch wordt er twee keer een dagbundel berekend twv 5 euro voor helemaal niets. Los van het feit dat 5 euro voor 50mb je reinste afzetting is.

• Je gebruikt de BloX als je in het buitenland een sms stuurt, belt of verbinding maakt met mobiel internet

Daarnaast staat vandaag al de hele dag op de klantenservice pagina dat jullie "even in gesprek zijn" en kan ik niet met jullie chatten. Vorige keer lukte het wel maar kreeg ik tot drie keer toe pas antwoord nadat ik mijn sessie had afgesloten meer dan een uur later, er staat geen e-mail adres om jullie te bereiken.

Ik vind dit geen hele goede welkomst bij Vodafone.

12 Reacties 12
Energieboy
Expert
Expert
  • 12498Posts
  • 3602Oplossingen
  • 3280Likes

Hoi @zvwovb 
Wat vervelend dat je dit zo moet ervaren maar er zijn vast antwoorden op je vragen. Dat je eerste factuur duurder is, dat staat ook op de website van Vodafone omschreven. Zie deze informatie: Op je eerste rekening staan eenmalige kosten, zoals je aansluitkosten of de kosten voor je telefoon. Daarom kan deze hoger zijn dan verwacht. Ook wordt de hoogte van je eerste rekening bepaald door het moment waarop je abonnement is ingegaan. Halverwege de maand, bijvoorbeeld. Vodafone laat je in een voorbeeld zien hoe je eerste rekening is opgebouwd.

BloX Alles in 1 Wereld (XL) staat aan omdat, wanneer je buiten de EU komt, hoge kosten kunt maken en dat wil Vodafone voorkomen voor klanten. Als het om een nieuw contract gaat dan zal deze direct ingaan, wanneer het om een nummerbehoud gaat dan kan het nummer pas overgenomen worden zodra je oude contract afloopt (bij je oude provider). Gelukkig heb je je SIMkaart in Nederland geactiveerd en kan je daarmee lekker op vakantie. Als je binnen de EU op vakantie bent dan kan je gewoon gebruik maken van je eigen databundel en dan zullen er geen hoge onverwachte kosten zijn. Zit je buiten de EU, dan heb je voordeel aan die BloX Alles in 1 Wereld (XL), zoals ik eerder al schreef. Daar zitten wel wat kosten aan verbonden maar geloof me, minder dan wanneer je buiten de EU op een netwerk zit en je opeens kosten krijgt voor gebruik van hun netwerk. Buiten de EU zijn de kosten ontzettend hoog, daar kan Vodafone niets aan doen, deze kosten worden gefactureerd aan Vodafone en die berekenen dit weer door aan jou. Kan je ontzettend hoog vinden, en dat is het ook, maar daar kan Vodafone dus niets aan doen. Dat de dagbundel zo hoog ligt is dus door de operatoren aldaar.

Vervelend dat je geen contact hebt kunnen krijgen met de klantenservice. Gelukkig zit je hier goed en zal een Vodafone medewerker je antwoord gegeven zodra ze je bericht hebben gelezen. Ik ben niet werkzaam bij Vodafone maar wilde je wel alvast deze informatie verstrekken. 

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 149Posts
  • 26Oplossingen
  • 33Likes

Goedemorgen @zvwovb, welkom bij Vodafone, en welkom op de Vodafone Community! 😄

We zijn natuurlijk erg blij dat je klant bij ons bent geworden, en willen niet dat je onterechte kosten op je factuur hebt staan. Ik zie dat @Energieboy al een duidelijke uitleg heeft gegeven over de eerste factuur, en kosten in het buitenland, TOP!

Ik kijk graag voor je na hoe de factuur is opgebouwd en wat er is gebeurd in het buitenland. Zou je het mobiele nummer in je profiel willen zetten?

zvwovb
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Energieboy Gelukkig zet u erbij dat u niet voor Vodafone werkt, maar zou ik u misschien een carrière in de klantenservice kunnen aanraden? Dit is namelijk precies een reactie wat op alles antwoord geeft behalve mijn vraag. Volgens mij zouden ze u daar goed kunnen gebruiken.

Ik kan namelijk zo wel begrijpelijk lezen als rekenen, en zoals geschreven hebben ze mij een ander maandbedrag aangerekend dan wat er in mijn contract staat, dat er voor de eerste maand ook een dag voor activering berekend is. Daarnaast staat er op de Vodafone website duidelijk dat Blox niet berekend worden als je ze niet gebruikt, en heb ik duidelijk geschreven dat ik niet gebeld of ge-sms't heb en dat mijn roaming uitstond.

Daarnaast kan Vodafone er natuurlijk wel wat doen aan de kosten van de roaming, het is namelijk een privé bedrijf en ze kunnen rekenen wat ze willen. Zo kost 50 MB in Zimbabwe met Vodafone NL 5 euro per dag met een Blox, of 8.5 euro per MB zonder. Met Vodacom SA kost 5 GB roaming met een langere geldigheid dan een dag omgerekend ongeveer 15 euro. Wilt u mij dan alstublieft even uitleggen waarom het roaming in het buitenland met Vodacom maar 3 procent kost van wat het met Vodafone kost, en ik met Google FI zelfs een maand lang onbeperkt internet heb in elk land voor 100 euro, waar ik voor hetzelfde bij Vodafone 20 dagen een Blox kan aanzetten en 1 GB voor kan krijgen - voordat u met het argument komt dat de een een westerse maatschappij is en de andere Afrikaans. Kijkt u ook alstublieft even naar de logos voor Vodafone NL, Vodacom SA, en alle andere maatschappijen met een variatie van "Voda". Er is namelijk een reden dat ze allemaal hetzelfde logo gebruiken.

https://www.vodafone.com/business/solutions/our-global-network

Screenshot 2025-02-20 at 8.30.40 AM.png

Verder hartelijk dank voor uw antwoord.

zvwovb
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Marco Heb ik gedaan, bedankt

Energieboy
Expert
Expert
  • 12498Posts
  • 3602Oplossingen
  • 3280Likes

Het is prima dat u mij hierop aanspreekt, ik denk dat ik nog een hoop van u kan leren. Waarschijnlijk heb ik, en dan dus ook @Marco, het helemaal mis. Fijn dat u wijst naar een website van Vodafone en ons erop wijst dat het anders is. Ik neem dit mee in mijn volgende antwoord, bij andere klanten die hier ook zo'n zelfde vraag over heeft. In ieder geval goed dat u uw mobiele nummer heeft achter gelaten, dan kan @Marco, of iemand anders van Vodafone, met u mee kijken en u het juiste antwoord geven. 

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 149Posts
  • 26Oplossingen
  • 33Likes

Goedemorgen @zvwovb,

Je geeft aan dat de factuur hoger is dan verwacht. Ik zie dat er € 15 per maand wordt gerekend voor je Start XL abonnement. Heb je een andere prijs afgesproken in de bestelling bij belsimpel? Ik zie dat het contract is ingegaan op 26-01-2025. Mocht dit anders op je contract staan, dan hoor ik dat graag.

Het klopt inderdaad dat er standaard een Alles in 1 op Reis Wereld bundel aanstaat. Dit is om te voorkomen dat er hoge kosten worden gemaakt buiten de EU. Als je wel gebruik wil maken van het standaardtarief, dan kun je deze bundel uitzetten.

De reden dat er 2x een bundel in rekening is gebracht, is om de volgende contactmomenten:

Op 29-01-2025 om 21:02 (NL tijd) is er verbinding geweest met het datanetwerk in Zuid Afrika. Een paar minuten voor deze dataverbinding is de SMS verzonden met het tarievenoverzicht. Heb je de roaming in Zuid Afrika uitgezet? Het gaan nu namelijk goed. In Zimbabwe is geen enkele data verbruikt.
Op 31-01-2025 om 19:40 (NL tijd) is er een telefoon gesprek opgezet naar een nummer die start met +27. Dit is een telefoonnummer in Zuid Afrika. Voor het telefoongesprek is de bundel op deze dag dus nogmaals geactiveerd.

Ik kan mij goed voorstellen dat je schrikt van deze kosten, als je niet op de hoogte bent van deze contactmomenten. Maar de kosten zijn wel terecht in rekening gebracht.

zvwovb
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Marco In mijn contract van Belsimpel staat 55 euro per maand, op de factuur 60. Er staat ook 20 per maand voor mijn abonnement, niet 15. Mijn telefoon is pas op de 27e aangekomen, en geactiveerd. Volgens het Belsimpel bedrag gaat het ook dan pas in.

Ik heb roaming uitgezet voor ik het vliegtuig ben ingestapt. Er staat inderdaad 900kb wat dan 5 euro zou kosten in een land waar Vodafone ook actief is, terwijl roaming uit staat, en een gesprek van 30 seconden wat ik mij niet kan herinneren op de factuur wat dus blijkbaar ook 5 euro kost. Nogal afzetting dat minder dan een MB (met roaming uit) en een gesprek van een halve minuut me een tientje kost voor bundels die ik niet zelf heb aangezet. 

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 149Posts
  • 26Oplossingen
  • 33Likes

Ik zie andere bedragen op je factuur staan @zvwovb. € 40 voor het toestel, en € 15 voor het abonnement. Je kijkt waarschijnlijk naar het bedrag boven de korting. Je krijgt Volop Voordeel korting van € 2,50 en nog eens € 2,50 omdat je ook bij Ziggo zit.

Ik begrijp dat Vodacom ook een netwerk van Vodafone Group Plc is. Buiten de EU hebben wij vaste tarieven. Er wordt dus niet gekeken wie de eigenaar van het netwerk is. En ik begrijp ook dat € 10 voor een beetje data en een telefoongesprek hoog is, maar wij hebben je op de hoogte gebracht van deze kosten op het moment je voor het eerst contact maakte met het netwerk in Zuid Afrika. 

zvwovb
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Marco Hier word je dus pas op de hoogte van gebracht als in het buitenland bent, dus nog steeds niet echt juist. Daarnaast stond Roaming gewoon uit en heb ik ook geen extra kosten gekregen voor zogenaamde data van mijn andere buitenlandse sim die ook aan stond. Ik zie inderdaad dat ik op de 31e per ongeluk iemand heb gebeld in plaats van FaceTime, en dat had 25 cent gekost zonder die ongewenste bundels. Blijft ook dat jullie kosten voor data in het buitenland schandalig zijn, en dat ik niet snap hoe het verbinding maakt met roaming uit.

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 149Posts
  • 26Oplossingen
  • 33Likes

Dat ben ik niet helemaal met je eens @zvwovb. Wij hebben alle informatie op onze website staan. Voordat je naar het buitenland ging, had je deze informatie na kunnen kijken.

En ik begrijp dat het per ongeluk is gegaan, maar de kosten zijn wel gemaakt. En als je roaming uit staat, dan ga je er natuurlijk vanuit dat je toestel geen dataverbinding opzet. Ik zou graag de oorzaak voor je uitzoeken, maar die mogelijkheid heb ik helaas niet. Ik kan enkel zien dat er een dataverbinding is geweest in Zuid Afrika.

zvwovb
topicstarter
Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

@Marco Dan zijn we dat niet met elkaar eens, maar goed, jij kan het niet inzien en ik kan het niet bewijzen. Blijft nog wel dat mijn contract een ingangsdatum had van de 27e. Als jullie zo nodig 5 euro moeten rekenen met Blox die ik niet zelf heb aangezet voor een belletje van een 6 seconden hoeven jullie ook geen extra dag abbonementskosten te rekenen. Als we dan toch zo goedkoop gaan doen

Marco
Community Moderator
Community Moderator
  • 149Posts
  • 26Oplossingen
  • 33Likes

Het contract gaat in op de besteldatum @zvwovb. Stel dat belsimpel een langere levertijd zou hebben, dan zou het abonnement alsnog ingaan. De leverdatum van het toestel is dus niet de datum waarop je contract ingaat.

Je hebt met belsimpel de afspraak gemaakt om het abonnement gelijk te starten. Deze gegevens hebben wij ook doorgekregen van belsimpel. Ook vind ik niet dat wij goedkoop aan het doen zijn. De kosten in het buitenland zijn je eigen verantwoordelijkheid.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic