Hoi @Ecka
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone.
Eigenlijk zijn dit meer Whatsapp vragen en past dit niet helemaal bij de Community van Vodafone. Whatsapp heeft een hele goede klantenservice en die kunnen je prima helpen als er problemen zijn met de app. Aangezien Whatsapp los staat van Vodafone, en niets te maken heeft met elkaar, is dat wel de beste weg om te volgen.
Maar ik ben niet de beroerdste om je met deze twee vragen een antwoord te geven. Echter, ik verwijs je daarna wel door naar de website van Whatsapp: https://faq.whatsapp.com
1- dit kan je vinden door naar instellingen te gaan, en kies daarna voor Mobiel netwerk. Scroll naar beneden tot je Whatsapp tegen komt en zet het vinkje er achter op groen. (je kan dit ook controleren door naar instellingen te gaan en dan gelijk helemaal naar beneden te scrollen en daar op Whatsapp te klikken en dan krijg je een nieuw scherm met Mobiele data (die moet op groen staan) en daar boven zie je Ververs op achtergrond (die is ook groen maar grijs kleurig, dus niet aan te klikken).
2- Backup maken van je Whatsapp doe je via de Whatsapp app te openen, klik op instellingen, klik op chats, en klik dan op reservekopie chats. Maak dan een reservekopie van je chats (via je iCloud)
Wanneer je dan weer op een ander toestel, of op het zelfde toestel, Whatsapp terug zet, kan je de backup ook weer terug zetten. Maar let op, dit alles doe je op eigen risico, ik kan je daar verder niet bij helpen en ben ook niet verantwoordelijk als het mis gaat!
Daarom, voor meer hulp en advies, kijk op deze site: https://faq.whatsapp.com