Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

Leveringen iPhone 5 - iPhone D-Day



iPhone D-Day!

In Amsterdam is hij al uitverkocht, maar voor ons is het zover! De Iphone is er en leverbaar bij Vodafone! De winkels zijn er klaar voor, online is er klaar voor, telesales is er klaar voor, laat maar komen!

Natuurlijk zijn we sinds woensdag al aan het pre-orderen, maar vandaag is het officieel; de verkoop van de iPhone 5 bij Vodafone!

Heb jij al een order geplaatst en een orderbevestiging gekregen? Dan is het nog even afwachten tot jouw toestel komt.... wie weet vandaag al :S! De eerste klanten krijgen vandaag, of anders uiterlijk maandag hun toestel.
Of heb jij niet gepre-ordered, maar ben jij één van de die hards die in de rij staat bij één van onze winkels? Maak dan wat foto's van de drukte en stuur deze door!!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met je nieuwe iPhone, of het verkrijgen ervan en als jullie vragen hebben dat zijn jullie van harte welkom op het forum!

PS: We zullen via het forum ook status updates blijven geven over leveringen, voorraden etc. To be continued....



Update:

Om vooraan het topic ook alle updates te tonen pas ik deze post aan en zal hieronder ook alle updates plaatsen.


  • Vraag 1: Meerdere mensen die 26/09 hebben besteld, hebben nog geen idee van levering van het toestel. Orderbevestiging is wel goed gegaan bij jullie toch? Mensen die later hebben besteld, hebben vaak het toestel wel al, is er iets met deze groep?
  • Antwoord 1: Deze issue is intern doorgezet en nagekeken. We hebben toen aangegeven dat er door handmatige doorvoering e.d. de orders op afgesloten stonden terwijl de toestellen nog niet verzonden waren. Hierdoor kregen jullie geen updates per mail of sms. Vervolgens zijn de uitleveringen begonnen, op dit moment krijgen geloof ik alle 26/9 bestellers hun toestel druppelsgewijs binnen. Zo zal het vanaf nu ook doorgevoerd worden met 27/09 orders, 28/09 etc. etc.


  • Vraag 2: Orderbevestigingen komen over het algemeen wel binnen? Of hebben hier nog steeds meer mensen problemen mee?
  • Antwoord 2: Iedere ochtend zal een batch orderbevestigingen uit worden gestuurd naar diegene die een nieuwe bestellingen hebben geplaatst de dag ervoor, dus bijv. op donderdag besteld, op vrijdag orderbevestiging. Let op: bij een foutief e-mailadres zullen wij geen orderbevestiging kunnen sturen, controleer dus goed op spelfouten e.d. bij telefonische aanvraag, spel je mailadres o.i.d. zodat je zeker weet dat het goed wordt genoteerd. Soms kan het iets langer duren dan 24 uur door verwerkingen van orders in het systeem.


  • Vraag 3: Hoe kan het dat toestellen die tegelijkertijd zijn besteld en hetzelfde toestel zijn apart worden geleverd? OF Hoe kan het dat iemand die een dag later heeft besteld het toestel eerder heeft (hangt samen met punt 1)?
  • Antwoord 3: Verschillende kanalen (online, telefonisch), verschillende aanvragen (nieuw of verlenging), verschillende toestellen, aangeleverde voorraad vanuit Apple, besteldatum en tijdstip, handmatige verwerking of via het automatische systeem, dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de levering. Daardoor lijkt het alsof het niet FIFO is, maar wordt wel zoveel mogelijk gedaan met de beschikbare voorraad. Echter doet ieder kanaal dit apart. Dus daardoor kunnen er verschillen ontstaan tussen bestellingen die online of telefonisch worden geplaatst. Dit is even apart van de groep die we in vraag 1 hebben beschreven.


  • Vraag 4: Ik heb geen ordernummer ontvangen OF ik heb een ordernummer maar kan mijn status niet tracken?
  • Antwoord 4: Normaal krijg je een ordernummer op basis van jouw individuele persoonlijke bestelling. Momenteel worden er duizenden orders tegelijkertijd door het systeem gehaald waardoor we niet in staat zijn momenteel om gepersonaliseerde ordernummers mee te sturen, dit geldt voor klanten die een verlenging hebben aangevraagd online of telefonisch of telefonische nieuwe aanvragen. Nieuwe aansluitingen die via internet zijn aangevraagd zullen wel een ordernummer ontvangen (I know, raar, maar dat is een anders systeem), deze kunnen via de status ordertool (https://www.vodafone.nl/shop/order/orderLookup.jsp) opgezocht worden. Ik geef echter eerlijk toe dat deze tool niet altijd adequaat werkt en updates vaak niet tijdig worden verwerkt, waardoor je niet altijd op de hoogte zult worden gehouden van je order zoals gewenst.


Update

Voorraad

Op dit moment is de voorraad beperkt, zoals deze bij Apple ook beperkt is. Uitleveren zal (helaas) minimaal 4 weken duren met de huidige voorraad en het aantal backorders dat we hebben en die er continu bijkomen. Nog altijd is dit wel afhankelijk van het toestel dat je hebt gekozen. Zoals je ook op het forum kon lezen, gaat het bijvoorbeeld hard met de zwarte iPhone 5 16GB, witte toestellen, toestellen met meer geheugen zullen beter leverbaar zijn. Echter is de voorraad in het algemeen beperkt.


Tijdelijke stop

Om het aantal orders die in de wacht staan te beperken en de levertijd niet te ver laten oplopen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke verkoopstop in te lassen. Zodra de voorraad weer wordt aangevuld zullen we verder gaan met de verkoop.


26/09 groep

We hebben de status gecheckt van een aantal mensen uit de lijst die ik gisteren heb gegenereerd van mensen die op 26/09 hebben besteld maar nog geen iPhone hebben. Steekproefgewijs hebben we een aantal nummers gecheckt. Deze stonden allemaal klaar voor uitlevering, wat betekent dat er een toestel klaar ligt bij GLS en deze enkel nog jullie kant op hoeft te komen. Ik zie op het forum inderdaad ook een aantal mensen die aangeven dat ze het toestel hebben ontvangen n.a.v. een bestelling op 26/09.

Aan de hand van de voorraad die we ontvangen worden orders uitgeleverd die in backorder staan. Dit zien we nu ook gebeuren (gelukkig!), zo zal de tendens verder gaan naar de bestellers van de volgende dag, en dan de dag erna, dag daarna etc. etc.

Hou mij op de hoogte of jullie je toestel ontvangen!


Nummerbehoud

Goedkeuring van nummerbehoud wordt gecommuniceerd per sms.



Update (10/10/2012):


  • Op dit moment hebben we geen voorraad, er komt wel weer nieuwe voorraad binnen, maar dan moet je je bedenken dat het om 100 toestellen gaat voor bijvoorbeeld een aantal dagen. Deze worden volledig toegeschreven aan backorders, er komen momenteel geen nieuwe bestellingen binnen, hier hebben we via de Online shop en Telesales een tijdelijke stop op gezet.


  • De gemiddelde levertijd bedraagt nog altijd 4 weken, gelijk aan bestellen bij Apple zelf via de online shop. Zo heeft Apple ook hun online reserveringen pagina dichtgegooid; er kunnen geen reserveringen worden gemaakt vanwege zeer beperkte voorraad. Als de leverancier zelf al dergelijke maatregelen moet nemen, kunnen jullie je voorstellen dat er echt een tekort is.
  • Levertijd is nog altijd afhankelijk van het type toestel, we krijgen niet overal even veel nieuwe voorraad van, de ene keer is het voornamelijk 16GB, dit keer 32GB bijvoorbeeld.

  • Nieuwe klanten krijgen GEEN voorrang op bestaande klanten, alles is gelijk getrokken. Echter kan het omdat nieuwe klanten worden afgehandeld en uitgeleverd via Dynafix en niet intern via Vodafone, dat zij eerder een toestel krijgen omdat Dynafix sneller levert. Dit zijn echter speculaties en kan geen garantie aan worden verleend.


  • Nummerbehoud wordt direct in behandeling genomen zodra dit wordt aangevraagd. Hoe lang dit duurt is mede afhankelijk van de oude provider. Op het moment dat het is goedgekeurd ontvang je een sms en zal je order volledig worden verwerkt waarna je order aan een toestel word gekoppeld en het word uitgeleverd.
Verder zijn er niet veel nieuwtjes. Ik weet dat het niet veel is, maar het is moeilijk om veel te vertellen over toestellen die niet leverbaar zijn 🙂 en waarvan je niet concreet weet wanneer ze komen. Hopelijk hebben jullie er iets aan...



Update (17/10/2012):


We zijn aan het wachten op een nieuwe levering van Apple. Er staat een levering gepland met een (relatief) aanzienlijk aantal toestellen. Echter zijn wij nog steeds in afwachting wanneer de levering komt en hoeveel stuks het daadwerkelijk zijn. Zodra ik een bevestiging heb van deze levering zal ik dit doorgeven aan jullie. Vervolgens worden de aantallen verdeeld over de kanalen, dit zal gebeuren n.a.v. het aantal orders per kanaal. (Dit betekent niet dat de Vodafone winkels het meeste krijgen zoals sommige beweren, online en telesales hebben ook een groot aandeel in het aantal geplaatste orders.) Vervolgens zullen de toestellen worden uitgeleverd en wordt zoveel mogelijk en zo goed mogelijk de volgorde van besteldatum aangehouden.

Wanneer de uitlevering naar jullie, onze klanten precies gaat plaatsvinden durf ik nu nog niet te zeggen, daar zal ik weer meer informatie over ontvangen op het moment dat wij zelf voorraad hebben en de orders verwerkt gaan worden.

Sorry dat ik momenteel geen beter nieuws heb of niet meer, maar het komt eraan!


Update (18/10/2012):

Voor degene die nog geen sms hebben ontvangen, geen zorgen.
We sturen vandaag 2 bulken berichten uit naar klanten met openstaande orders.

De eerste bulk hebben we zojuist gestuurd, dit was een test groep met ongeveer 250 klanten erin.
De volgende groep zal later vandaag volgen.

Dan even over de voorraad:

Vandaag hebben we de levering ontvangen.
Deze voorraad zal worden verdeeld naar kanaal (zoals e-nova heel mooi heeft uitgelegd op de vorige pagina) en dan beetje bij beetje worden uitgeleverd. Dit kan echter even duren, omdat de toestellen nog moeten worden verdeeld, verwerkt, orders koppelen, weer verwerken, naar GLS, die moeten ze weer verwerken en uiteindelijk uitleveren.

Daarnaast is het zo dat er tijdens het weekend een wereldwijde technische update plaatsvind binnen één van de systemen van ons ordersysteem. Dit ter verbetering van het systeem. Dit kan evt. ook invloed hebben op uitleveringen van bestellingen, verwacht echter geen mega impact op het iPhone 5 gedeelte, maar vond het wel zo netjes het te melden.


Update (18/10/2012):

Ik krijg wat vragen van mensen die een mail hebben gekregen zojuist. Omdat we vandaag weer voorraad hebben gekregen is weer het één en ander in gang gezet in onze systemen. Hierdoor kan het dat je een mail krijgt o.i.d. Dit betekent dat je order door het systeem aan het lopen is.

Momenteel zijn wij orders dus aan het verwerken, als jouw order door het systeem heen gaat dan krijg je hier bevestigingsmails van. Morgen kan ik zien hoeveel orders zijn verwerkt en of dan alle orders uit september bijvoorbeeld zijn verwerkt. We zijn daar nu dus mee bezig, maar omdat ik niets wil communiceren voordat ik zeker weet dat alles goed in het systeem staat wacht ik even tot morgen voordat ik jullie een bevestiging geef van "ja, er is een iPhone beschikbaar voor deze orders", hopelijk begrijpelijk.

Er zijn drie batches smsjes uitgegaan vandaag, deze staan echter niet in relatie tot levertijd of allocatie van toestellen, deze zijn enkel ter informatie over de beperkte voorraad en onze excuses hiervoor.


Update 23/10/2012:

Eén van onze forum gebruikers Igor heeft een zeer goed initiatief gestart.
Hij heeft een gedeeld document opgezet waarin iedereen zijn gegevens kan plaatsen omtrent zijn of haar iPhone 5 order om zo een overzicht te krijgen van de leveringen van Vodafone: welke datum is grotendeels uitgeleverd, welke toestellen etc.

Vul dit formulier in om jouw gegevens ook in het gedeelde document te zetten.
Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken.

Hopelijk helpt het!

Update 26/10/2012:

Hi allemaal,

Ik mag jullie goed nieuws brengen: Vodafone heeft een nieuwe voorraad iPhone 5 ontvangen en begint zo spoedig mogelijk met uitlevering van de toestellen! De groep klanten waar een iPhone 5 voor klaarligt zal een sms of e-mail ontvangen met daarin een bevestiging.
Let op: klanten die nieuw zijn bij Vodafone en hun contract hebben afgesloten via telesales ontvangen geen mail of sms. Deze klanten krijgen wel een telefoontje van de koerier voor het maken van een afleverafspraak.

Op het moment dat er een iPhone 5 aan jouw order is toegewezen en je een sms of mail hebt ontvangen dan verwachten wij binnen een week het toestel te kunnen uitleveren.

We kunnen niet aangeven om hoeveel toestellen het exact gaat of hoe de verdeling van toestellen ligt (hoeveel 16GB, 32GB, 64GB, zwart of wit), dus wacht even af of je een sms of mail krijg dat jouw toestel geleverd zal worden. Net zoals in vorige rondes zullen de smsjes in fases worden uitgestuurd, dus niet schrikken als je niet bij de eerste ronde zit.
Heb jij aan het einde van de dag echter geen sms of e-mail van ons ontvangen, dan zit jouw toestel helaas niet bij deze levering.

Update 30/10/2012:

Orders waarbij de klant vrijdag een sms heeft ontvangen over zijn/haar levering:
Ik zie een aantal mensen die vragen hebben over hun order n.a.v. een sms die ze vrijdag hebben ontvangen dat hun iPhone 5 bij de laatste levering zat. Als je deze sms hebt ontvangen is er sowieso een toestel voor jou beschikbaar! Ik heb dit zojuist nogmaals gecheckt. Jullie behoren tot een geselecteerde groep orders waar een toestel aan is gekoppeld, of waar dit momenteel gebeurd in het verwerkingsproces. We verwachten dat deze toestellen binnen een week kunnen worden uitgeleverd. Er zit wat vertraging in de verwerking eventueel door de storing in onze systemen die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden, maar nogmaals, heb je een sms ontvangen, dan is er een toestel voor jou!

Witte iPhone 5:
We hebben een beperkte voorraad witte iPhone 5 mogen ontvangen. Deze toestellen zullen worden verwerkt, gekoppeld aan orders en vervolgens uitgeleverd. Hier geldt hetzelfde als voor de andere toestellen: ze worden gealloceerd over de verschillende kanalen en dan vanuit die kanalen uitgeleverd, zoveel mogelijk vasthoudend aan besteldatum. Het kan echter dat iemand uit een ander kanaal met een latere besteldatum het toestel eerder ontvangt, wederom, dit ligt aan het bestelkanaal.

Met vragen, jullie weten me te vinden!
3.305 Reacties 3.305
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
zolang er elke week leveringen komen hou ik het wachten wel vol 🙂 
 
maruuuk

Gedreven Meedenker
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het is echt een balle bedrijf!!!!!!!!!
eergister met ks gebeld, zegt ze deze week word ie gelverd bij u.
gister gebeld zegt ie: we hebben nog geen idee wanneer er nieuwe voorraad komt...zolang die chineze nog staken zegt ie......
 
26-9 besteld....... 
clockw1ze

Liefhebber
  • 76Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ach man hier precies t zelfde gezeik. Ook 26-9 besteld (16 gb zwart f&f verlenging) en al 5 x te horen gekregen dat hij klaar ligt voor verzending flikker toch op zeg. Ze nemen niet eens de moeite om zelf is na te vragen bij de sorteer afdeling of er niet gewoon wat fout is gegaan met mijn telefoon!

Vodafone heeft het hele iPhone 5 gebeuren voor mij al verpest!!
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Ik denk dat ik hem ook niet binnen 4 weken binnen heb. A.s dinsdag is het namelijk 4 weken geleden. Tot nu toe niets vernomen als het bericht van vorige week. Dus op na de 5 weken????
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
I join swordfish, maargoed denk toch echt dat we hem volgende week of maximaal de week erna binnen hebben jongens..
als dat niet zo is dan ehh... ben ik nog harder teleurgesteld in apple...
flieger

Stamgast
  • 187Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes
Rudra schreef:
Ik zou met een beschadigde of defecte iPhone ALTIJD naar de Applestore in Amsterdam gaan. Je hebt namelijk 1 jaar garantie en daar ruilen ze hem gewoon om! Zo deed ik dat met mijn 4S, en ben 5x terug geweest en 5 keer een nieuwe gekregen. Mijn vriendin haar iPhone 5 was beschadigd in het doosje en ze had zoiets van ik stuur hem echt niet terug, maar na lang aandringen van mij is ook zij met mij naar de Applestore gegaan en zij kon hem gewoon omruilen. Zwarte iPhone 5 32Gb. Ze heeft m sinds 4 oktober.
 
Sh*t, je bent net te laat met je bericht. 😞 Ik heb inmiddels mijn iPhone retour gestuurd volgens de procedure van Vodafone. Ik was in de veronderstelling dat je niet met een door Vodafone geleverde iPhone bij de Apple Store terecht zou kunnen voor omruilen.
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
balen voor je jongen, ben je net zo blij met je eindelijk geleverde iphone is ie kapot-.-.....
hoop voor je dat je niet opnieuw hoeft te bestellen wat dus niet mogelijk is..
succes..
Mr_Z

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Morgen is het voor mij op de kop af 4 weken. Namelijk de 28e sept mijn abo telefonisch laten verlengen met een zwarte 16 gb! Vanaf die dag niets meer vernomen. Geen orderbevestiging, geen tussentijdse sms of tussentijdse mail. 3x met de KS gesproken, de order staat gewoon in de systemen (wordt gezegd). Vind het vreemd dat ik nooit een bevestiging heb gehad.
 
Zijn er meer mensen die met een abo verlenging nooit een bevestiging van de order gehad en daarna ook niet die "we kunnen nog niet leveren" sms/email?
RosesAreRed

Gedreven Meedenker
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Je hebt helemaal gelijk Limbo, stom van me! Dat is wel op orde dan;) over de rest is al genoeg gezegd!
Valinor

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nokia Lumia 920 is mijn Iphone deadline. Zodra die uit is en er zijn goede reviews over en direct leverbaar, annuleer ik direct mijn bestelling en dan wordt het zowel geen Apple als geen Vodafone meer voor mij voor de komende 10 jaar. (laatste keer dat ik Vodafone had is 4 jaar terug en was toen overgestapt wegens slechte service, maaar dacht ik geef ze weer een kans)
Igor

Gedreven Meedenker
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 14Likes
Ik zou nog even laten horen hoe het er bij mij voorstaat.
Vanmorgen 2 smsjes gehad betreft nummerbehoud.

Vanmiddag gebeld en een afspraak gemaakt. Morgen ochtend tussen 8:00 en 13:00 komen ze langs om mijn iPhone 5 te bezorgen. Gelukkig heb ik een soort van herfstvakantie dus kan ik gewoon thuis zijn. Vanavond een feestje maar heb al besloten het niet te gek te maken, dan heb ik morgen heel de dag om met mijn telefoon uit te proberen.
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
@Mr_Z, ik heb tot nu toe ook geen orderbevestiging gehad (2 oktober, online verlenging F&F, 32GB). Had wel een mailtje gestuurd en kreeg te horen dat er een storing was zodat er geen orderbevestigingen uitgingen. In dit mailtje vermelde ze wel mijn ordernummer.
happy-user

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Lees zeker al een week een hoop ellende. Toen ik mjn abbo kon verlengen, was de online verkoop al gestopt.
Was al bang dat het volgend jaar zou worden.
Vandaag een Ritel winkel binnen gelopen, en met een iphone 5, en verlenging bij vodafone, weer naar buiten.
Zag dat ze online ook alle type iphone5 nog op vooraad hebben.
Misschien een tip voor andere wachtenden!?
Yama1992

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat mij verbaasd is dat niemand die een iPhone 5 Wit 16GB heeft besteld, het binnen heeft.
Waneer krijgen jullie nou wit 16gb binnen? 😕 ben het echt zat
Stefan1988

Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Igor schreef:
Ik zou nog even laten horen hoe het er bij mij voorstaat.
Vanmorgen 2 smsjes gehad betreft nummerbehoud.

Vanmiddag gebeld en een afspraak gemaakt. Morgen ochtend tussen 8:00 en 13:00 komen ze langs om mijn iPhone 5 te bezorgen. Gelukkig heb ik een soort van herfstvakantie dus kan ik gewoon thuis zijn. Vanavond een feestje maar heb al besloten het niet te gek te maken, dan heb ik morgen heel de dag om met mijn telefoon uit te proberen.
Haha wat zei ik je Igor 😉
Heb het toestel uitgebreid getest vandaag, en **bleep** wat is ie snel joh! 😄
En dan het uiterlijk, diep zwart en op de achterkant een mooie combi van grijs/zwart! Superrrr!!
Ik wens je veel speel plezier morgen! 😄
 
marijn21

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Deze week geen sms/mail of wat dan ook gehad, de afgelopen weken wel.
 
Is dit een goed teken?
 
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
Hi allemaal,

Met een beetje geluk kan ik jullie vanmiddag een update geven over voorraad en uitleveringen.


Limbo

Stamgast
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 46Likes
RosesAreRed schreef:
Je hebt helemaal gelijk Limbo, stom van me! Dat is wel op orde dan;) over de rest is al genoeg gezegd!
Ja ik had me in de vlugheid ook verkeken... Gewoon weer een strategisch zeer onintelligente zet van Vodafone Marketing. Je gaat niet naar de iPhone 5 pagina om vervolgens bij gebrek aan voorraad dan maar een 4S te bestellen. 
Apple fan zijn GERICHTE kopers, Vodafone...
Muurtegel

Stamgast
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Stevie, is het mogelijk om voor de komende levering te zorgen dat de 26/9 en 27/9 groep in ieder geval uitgeleverd gaat worden? Ik baal er enorm van dat wij gebruik hebben gemaakt van een 'speciale actie' waardoor we eerder kunnen bestellen terwijl dat in de praktijk helemaal niks uit maakt..
 
Ik begrijp dat de leveringen niet mee zitten, maar wat Vodafone wel zou kunnen doen is om eerst uit te leveren aan deze mensen.
chromeeh

Liefhebber
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Stevie schreef:
Hi allemaal,
 
Met een beetje geluk kan ik jullie vanmiddag een update geven over voorraad en uitleveringen.
 
 
We wachten weer in spanning af 😄
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic