Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

Leveringen iPhone 5 - iPhone D-Day



iPhone D-Day!

In Amsterdam is hij al uitverkocht, maar voor ons is het zover! De Iphone is er en leverbaar bij Vodafone! De winkels zijn er klaar voor, online is er klaar voor, telesales is er klaar voor, laat maar komen!

Natuurlijk zijn we sinds woensdag al aan het pre-orderen, maar vandaag is het officieel; de verkoop van de iPhone 5 bij Vodafone!

Heb jij al een order geplaatst en een orderbevestiging gekregen? Dan is het nog even afwachten tot jouw toestel komt.... wie weet vandaag al :S! De eerste klanten krijgen vandaag, of anders uiterlijk maandag hun toestel.
Of heb jij niet gepre-ordered, maar ben jij één van de die hards die in de rij staat bij één van onze winkels? Maak dan wat foto's van de drukte en stuur deze door!!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met je nieuwe iPhone, of het verkrijgen ervan en als jullie vragen hebben dat zijn jullie van harte welkom op het forum!

PS: We zullen via het forum ook status updates blijven geven over leveringen, voorraden etc. To be continued....



Update:

Om vooraan het topic ook alle updates te tonen pas ik deze post aan en zal hieronder ook alle updates plaatsen.


  • Vraag 1: Meerdere mensen die 26/09 hebben besteld, hebben nog geen idee van levering van het toestel. Orderbevestiging is wel goed gegaan bij jullie toch? Mensen die later hebben besteld, hebben vaak het toestel wel al, is er iets met deze groep?
  • Antwoord 1: Deze issue is intern doorgezet en nagekeken. We hebben toen aangegeven dat er door handmatige doorvoering e.d. de orders op afgesloten stonden terwijl de toestellen nog niet verzonden waren. Hierdoor kregen jullie geen updates per mail of sms. Vervolgens zijn de uitleveringen begonnen, op dit moment krijgen geloof ik alle 26/9 bestellers hun toestel druppelsgewijs binnen. Zo zal het vanaf nu ook doorgevoerd worden met 27/09 orders, 28/09 etc. etc.


  • Vraag 2: Orderbevestigingen komen over het algemeen wel binnen? Of hebben hier nog steeds meer mensen problemen mee?
  • Antwoord 2: Iedere ochtend zal een batch orderbevestigingen uit worden gestuurd naar diegene die een nieuwe bestellingen hebben geplaatst de dag ervoor, dus bijv. op donderdag besteld, op vrijdag orderbevestiging. Let op: bij een foutief e-mailadres zullen wij geen orderbevestiging kunnen sturen, controleer dus goed op spelfouten e.d. bij telefonische aanvraag, spel je mailadres o.i.d. zodat je zeker weet dat het goed wordt genoteerd. Soms kan het iets langer duren dan 24 uur door verwerkingen van orders in het systeem.


  • Vraag 3: Hoe kan het dat toestellen die tegelijkertijd zijn besteld en hetzelfde toestel zijn apart worden geleverd? OF Hoe kan het dat iemand die een dag later heeft besteld het toestel eerder heeft (hangt samen met punt 1)?
  • Antwoord 3: Verschillende kanalen (online, telefonisch), verschillende aanvragen (nieuw of verlenging), verschillende toestellen, aangeleverde voorraad vanuit Apple, besteldatum en tijdstip, handmatige verwerking of via het automatische systeem, dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de levering. Daardoor lijkt het alsof het niet FIFO is, maar wordt wel zoveel mogelijk gedaan met de beschikbare voorraad. Echter doet ieder kanaal dit apart. Dus daardoor kunnen er verschillen ontstaan tussen bestellingen die online of telefonisch worden geplaatst. Dit is even apart van de groep die we in vraag 1 hebben beschreven.


  • Vraag 4: Ik heb geen ordernummer ontvangen OF ik heb een ordernummer maar kan mijn status niet tracken?
  • Antwoord 4: Normaal krijg je een ordernummer op basis van jouw individuele persoonlijke bestelling. Momenteel worden er duizenden orders tegelijkertijd door het systeem gehaald waardoor we niet in staat zijn momenteel om gepersonaliseerde ordernummers mee te sturen, dit geldt voor klanten die een verlenging hebben aangevraagd online of telefonisch of telefonische nieuwe aanvragen. Nieuwe aansluitingen die via internet zijn aangevraagd zullen wel een ordernummer ontvangen (I know, raar, maar dat is een anders systeem), deze kunnen via de status ordertool (https://www.vodafone.nl/shop/order/orderLookup.jsp) opgezocht worden. Ik geef echter eerlijk toe dat deze tool niet altijd adequaat werkt en updates vaak niet tijdig worden verwerkt, waardoor je niet altijd op de hoogte zult worden gehouden van je order zoals gewenst.


Update

Voorraad

Op dit moment is de voorraad beperkt, zoals deze bij Apple ook beperkt is. Uitleveren zal (helaas) minimaal 4 weken duren met de huidige voorraad en het aantal backorders dat we hebben en die er continu bijkomen. Nog altijd is dit wel afhankelijk van het toestel dat je hebt gekozen. Zoals je ook op het forum kon lezen, gaat het bijvoorbeeld hard met de zwarte iPhone 5 16GB, witte toestellen, toestellen met meer geheugen zullen beter leverbaar zijn. Echter is de voorraad in het algemeen beperkt.


Tijdelijke stop

Om het aantal orders die in de wacht staan te beperken en de levertijd niet te ver laten oplopen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke verkoopstop in te lassen. Zodra de voorraad weer wordt aangevuld zullen we verder gaan met de verkoop.


26/09 groep

We hebben de status gecheckt van een aantal mensen uit de lijst die ik gisteren heb gegenereerd van mensen die op 26/09 hebben besteld maar nog geen iPhone hebben. Steekproefgewijs hebben we een aantal nummers gecheckt. Deze stonden allemaal klaar voor uitlevering, wat betekent dat er een toestel klaar ligt bij GLS en deze enkel nog jullie kant op hoeft te komen. Ik zie op het forum inderdaad ook een aantal mensen die aangeven dat ze het toestel hebben ontvangen n.a.v. een bestelling op 26/09.

Aan de hand van de voorraad die we ontvangen worden orders uitgeleverd die in backorder staan. Dit zien we nu ook gebeuren (gelukkig!), zo zal de tendens verder gaan naar de bestellers van de volgende dag, en dan de dag erna, dag daarna etc. etc.

Hou mij op de hoogte of jullie je toestel ontvangen!


Nummerbehoud

Goedkeuring van nummerbehoud wordt gecommuniceerd per sms.



Update (10/10/2012):


  • Op dit moment hebben we geen voorraad, er komt wel weer nieuwe voorraad binnen, maar dan moet je je bedenken dat het om 100 toestellen gaat voor bijvoorbeeld een aantal dagen. Deze worden volledig toegeschreven aan backorders, er komen momenteel geen nieuwe bestellingen binnen, hier hebben we via de Online shop en Telesales een tijdelijke stop op gezet.


  • De gemiddelde levertijd bedraagt nog altijd 4 weken, gelijk aan bestellen bij Apple zelf via de online shop. Zo heeft Apple ook hun online reserveringen pagina dichtgegooid; er kunnen geen reserveringen worden gemaakt vanwege zeer beperkte voorraad. Als de leverancier zelf al dergelijke maatregelen moet nemen, kunnen jullie je voorstellen dat er echt een tekort is.
  • Levertijd is nog altijd afhankelijk van het type toestel, we krijgen niet overal even veel nieuwe voorraad van, de ene keer is het voornamelijk 16GB, dit keer 32GB bijvoorbeeld.

  • Nieuwe klanten krijgen GEEN voorrang op bestaande klanten, alles is gelijk getrokken. Echter kan het omdat nieuwe klanten worden afgehandeld en uitgeleverd via Dynafix en niet intern via Vodafone, dat zij eerder een toestel krijgen omdat Dynafix sneller levert. Dit zijn echter speculaties en kan geen garantie aan worden verleend.


  • Nummerbehoud wordt direct in behandeling genomen zodra dit wordt aangevraagd. Hoe lang dit duurt is mede afhankelijk van de oude provider. Op het moment dat het is goedgekeurd ontvang je een sms en zal je order volledig worden verwerkt waarna je order aan een toestel word gekoppeld en het word uitgeleverd.
Verder zijn er niet veel nieuwtjes. Ik weet dat het niet veel is, maar het is moeilijk om veel te vertellen over toestellen die niet leverbaar zijn 🙂 en waarvan je niet concreet weet wanneer ze komen. Hopelijk hebben jullie er iets aan...



Update (17/10/2012):


We zijn aan het wachten op een nieuwe levering van Apple. Er staat een levering gepland met een (relatief) aanzienlijk aantal toestellen. Echter zijn wij nog steeds in afwachting wanneer de levering komt en hoeveel stuks het daadwerkelijk zijn. Zodra ik een bevestiging heb van deze levering zal ik dit doorgeven aan jullie. Vervolgens worden de aantallen verdeeld over de kanalen, dit zal gebeuren n.a.v. het aantal orders per kanaal. (Dit betekent niet dat de Vodafone winkels het meeste krijgen zoals sommige beweren, online en telesales hebben ook een groot aandeel in het aantal geplaatste orders.) Vervolgens zullen de toestellen worden uitgeleverd en wordt zoveel mogelijk en zo goed mogelijk de volgorde van besteldatum aangehouden.

Wanneer de uitlevering naar jullie, onze klanten precies gaat plaatsvinden durf ik nu nog niet te zeggen, daar zal ik weer meer informatie over ontvangen op het moment dat wij zelf voorraad hebben en de orders verwerkt gaan worden.

Sorry dat ik momenteel geen beter nieuws heb of niet meer, maar het komt eraan!


Update (18/10/2012):

Voor degene die nog geen sms hebben ontvangen, geen zorgen.
We sturen vandaag 2 bulken berichten uit naar klanten met openstaande orders.

De eerste bulk hebben we zojuist gestuurd, dit was een test groep met ongeveer 250 klanten erin.
De volgende groep zal later vandaag volgen.

Dan even over de voorraad:

Vandaag hebben we de levering ontvangen.
Deze voorraad zal worden verdeeld naar kanaal (zoals e-nova heel mooi heeft uitgelegd op de vorige pagina) en dan beetje bij beetje worden uitgeleverd. Dit kan echter even duren, omdat de toestellen nog moeten worden verdeeld, verwerkt, orders koppelen, weer verwerken, naar GLS, die moeten ze weer verwerken en uiteindelijk uitleveren.

Daarnaast is het zo dat er tijdens het weekend een wereldwijde technische update plaatsvind binnen één van de systemen van ons ordersysteem. Dit ter verbetering van het systeem. Dit kan evt. ook invloed hebben op uitleveringen van bestellingen, verwacht echter geen mega impact op het iPhone 5 gedeelte, maar vond het wel zo netjes het te melden.


Update (18/10/2012):

Ik krijg wat vragen van mensen die een mail hebben gekregen zojuist. Omdat we vandaag weer voorraad hebben gekregen is weer het één en ander in gang gezet in onze systemen. Hierdoor kan het dat je een mail krijgt o.i.d. Dit betekent dat je order door het systeem aan het lopen is.

Momenteel zijn wij orders dus aan het verwerken, als jouw order door het systeem heen gaat dan krijg je hier bevestigingsmails van. Morgen kan ik zien hoeveel orders zijn verwerkt en of dan alle orders uit september bijvoorbeeld zijn verwerkt. We zijn daar nu dus mee bezig, maar omdat ik niets wil communiceren voordat ik zeker weet dat alles goed in het systeem staat wacht ik even tot morgen voordat ik jullie een bevestiging geef van "ja, er is een iPhone beschikbaar voor deze orders", hopelijk begrijpelijk.

Er zijn drie batches smsjes uitgegaan vandaag, deze staan echter niet in relatie tot levertijd of allocatie van toestellen, deze zijn enkel ter informatie over de beperkte voorraad en onze excuses hiervoor.


Update 23/10/2012:

Eén van onze forum gebruikers Igor heeft een zeer goed initiatief gestart.
Hij heeft een gedeeld document opgezet waarin iedereen zijn gegevens kan plaatsen omtrent zijn of haar iPhone 5 order om zo een overzicht te krijgen van de leveringen van Vodafone: welke datum is grotendeels uitgeleverd, welke toestellen etc.

Vul dit formulier in om jouw gegevens ook in het gedeelde document te zetten.
Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken.

Hopelijk helpt het!

Update 26/10/2012:

Hi allemaal,

Ik mag jullie goed nieuws brengen: Vodafone heeft een nieuwe voorraad iPhone 5 ontvangen en begint zo spoedig mogelijk met uitlevering van de toestellen! De groep klanten waar een iPhone 5 voor klaarligt zal een sms of e-mail ontvangen met daarin een bevestiging.
Let op: klanten die nieuw zijn bij Vodafone en hun contract hebben afgesloten via telesales ontvangen geen mail of sms. Deze klanten krijgen wel een telefoontje van de koerier voor het maken van een afleverafspraak.

Op het moment dat er een iPhone 5 aan jouw order is toegewezen en je een sms of mail hebt ontvangen dan verwachten wij binnen een week het toestel te kunnen uitleveren.

We kunnen niet aangeven om hoeveel toestellen het exact gaat of hoe de verdeling van toestellen ligt (hoeveel 16GB, 32GB, 64GB, zwart of wit), dus wacht even af of je een sms of mail krijg dat jouw toestel geleverd zal worden. Net zoals in vorige rondes zullen de smsjes in fases worden uitgestuurd, dus niet schrikken als je niet bij de eerste ronde zit.
Heb jij aan het einde van de dag echter geen sms of e-mail van ons ontvangen, dan zit jouw toestel helaas niet bij deze levering.

Update 30/10/2012:

Orders waarbij de klant vrijdag een sms heeft ontvangen over zijn/haar levering:
Ik zie een aantal mensen die vragen hebben over hun order n.a.v. een sms die ze vrijdag hebben ontvangen dat hun iPhone 5 bij de laatste levering zat. Als je deze sms hebt ontvangen is er sowieso een toestel voor jou beschikbaar! Ik heb dit zojuist nogmaals gecheckt. Jullie behoren tot een geselecteerde groep orders waar een toestel aan is gekoppeld, of waar dit momenteel gebeurd in het verwerkingsproces. We verwachten dat deze toestellen binnen een week kunnen worden uitgeleverd. Er zit wat vertraging in de verwerking eventueel door de storing in onze systemen die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden, maar nogmaals, heb je een sms ontvangen, dan is er een toestel voor jou!

Witte iPhone 5:
We hebben een beperkte voorraad witte iPhone 5 mogen ontvangen. Deze toestellen zullen worden verwerkt, gekoppeld aan orders en vervolgens uitgeleverd. Hier geldt hetzelfde als voor de andere toestellen: ze worden gealloceerd over de verschillende kanalen en dan vanuit die kanalen uitgeleverd, zoveel mogelijk vasthoudend aan besteldatum. Het kan echter dat iemand uit een ander kanaal met een latere besteldatum het toestel eerder ontvangt, wederom, dit ligt aan het bestelkanaal.

Met vragen, jullie weten me te vinden!
3.305 Reacties 3.305
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Flex schreef:
Dat lijkt denk ik maar zo omdat je het alleen onthoudt als een nieuwe klant hem eerder krijgt... er zijn genoeg verlengers die hem ook eerder krijgen volgensmij. Het is gewoon een grote boel door elkaar die orders... niks op datum.
Dat zal het denk ik ook zijn. Er zijn genoeg mensen die niet op dit forum zitten natuurlijk. Voor zover wij weten worden de orders op volgorde van bestellen uitgeleverd. Dat is wel zo eerlijk. Het zal niet zo zijn dat mensen die hem op het laatste moment besteld hebben eerder gaan krijgen. Helaas hoort het een beetje bij de releases van populaire toestellen, er is zoveel vraag naar dat de productie het niet aan kan. Hopelijk heeft iedereen hem alsnog snel!
Creative21

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@SwordFish  Ik ben ook een nieuwe klant maar heb hem nog niet binnen.
Op dit moment bel ik met KS om te vragen hoe het kan dat mensen die hetzelfde toestel en op dezelfde manier besteld heeft maar wel later als mij hem wel binnen heeft.
Mevr. verteld dat ze dat wel vreemd vind en dat ze zegt dat het aan het distributiecentrum ligt.
Die kijken waarschijnlijk niet goed welke order eerst gekomen is en klopt de volgende dus niet.
Blijft een vreemd verhaal.
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
Is er al iets bekend over wanneer de volgende zending binnenkomt?
Stefan1988

Gedreven Meedenker
  • 27Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Inderdaad, ik ben ook nieuwe klant maar heb ook nog niks gehoord hoor 😉
 
Besteld: 2 okt 17:30
Hoe: Friend and Family (nieuwe abbonement, kom van t-mobile af)
Toestel: 16GB Black

Maja denk niet dat ik al bij deze zending zit, maar is er inderdaad al bekend over een eventuele volgende levering?
Of in dit geval de resterende 1400 a 2000 telefoons. 😄

BramK

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Top om te lezen dat mensen hun telefoon binnenkort gaan ontvangen!
 
Iets minder top, deze mensen hebben op dezelfde datum of LATER dan ik hun telefoon besteld (sommige via hetzelfde "kanaal"), maar ik heb nog niks binnen.. geen mail, geen sms niks over wanneer ik mijn telefoon kan verwachten..
 
echt top dit..
Dave86

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja leuk zo n tablletje. Maar met 4vwo wiskunde B inzicht een tabelletje maken heeft natuurlijk helemaal geen zin. Blijkt ook niet te kloppen.  Schiet niemand iets mee op dus. Onzin
Eddyonline

Stamgast
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Dave86 schreef:
Ja leuk zo n tablletje. Maar met 4vwo wiskunde B inzicht een tabelletje maken heeft natuurlijk helemaal geen zin. Blijkt ook niet te kloppen.  Schiet niemand iets mee op dus. Onzin
Doe jij dan eens een poging i.p.v. iemand af ze zeiken die mee probeert te denken...
Al-Itejawi

Gedreven Meedenker
  • 15Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Moet je de tabelletjes niet overlaten aan de echte wiskundigen (Informaticus hier) ipv op een forum een losse tabel uit je mouw schudden?

Begrijp mij niet verkeerd, maar het heeft weinig zin om als wachtende klant een tabel te maken. Alles loopt door elkaar. Iemand die een i5 op 4 oktober heeft aangevraagd, heeft het toestel al.
Mr_Z

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Het is goed om te lezen dat er leveringen worden gedaan van besteldatum 27/28 september, aangezien ik de mijne heb verlengd op de 28e! Een gesprek met het 0800 nummer heeft me vanmiddag weinig nieuws opgeleverd. Het heeft niet veel zin om te bellen omdat er gewoonweg geen nieuwe info is, het beste is gewoon afwachten tot je iets hoort of hem ontvangt!
 
Hopelijk komt er snel een nieuwe shipload aan iPhones binnen!! 😄
 
 
Everything is gonna be allright! (eventually 😄)
Sonny

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Goed voor jou om te lezen dat jij de black 16 g gaat ontvangen. Wel zuur voor mij. Ben al jaren zakelijk vodafone klant heb een black 16 g besteld op 28 - 9 en nog geen zicht op levering.
SteveJobs

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na mijn boosheid van vanmiddag: Hulde aan alle vodafone medewerkers. Zij hebben mij weer op weg geholpen en gezorgd dat ik toch het beoogde abbonnement kan krijgen. Verder moest ik wel lachen dat ik de medewerker in de winkel moest vertellen dat er nieuwe iPhones binnen waren en dat ze die snel zouden krijgen. 
maruuuk

Gedreven Meedenker
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na 3 weken dit topic dagelijks bij gehouden te hebben, toch ook maar aangemeld.

Besteldatum : 26 Sept.

Orderbevestiging : 27 Sept.

orderreferentie: 82152603

wijziging abo: 28 Sept.

Type: Verlenging

Witte 16 GB

online bestelling

Na 28 sept nooit meer iets gehoord, geen sms zoals Stevie aangeef, ook geen mail. Heb al 7 x gebeld met KS mijn order staat in het systeem, hadden eerst vorige week levering beloofd en nu beloven ze niks meer, geen idee wanneer ie komt. ben nu wel 3 weken verder en nog geen uitzicht op levering....

Lwd13

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik heb een email ontvangen dat mijn iPhone is verstuurd! Yes!
Leveren ze ook op zaterdag, of alleen door de week?

iPhone 5, 16Gb Zwart, 29-09 telefonische bestelling.
e-nova

Liefhebber
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
26 oktober 's ochtends besteld, maar gisteren en vandaag geen sms/mail gehad.
Ik lees hier dat dit voor meerdere pre-order bestellers geldt. 
Dit kan betekenen dat we vooraan de rij zaten en dat onze orders al verwerkt waren voordat de sms batches verzonden werden.
In dat geval zal het toestel maandag of dinsdag geleverd worden.
Het kan echter ook betekenen dat er wederom iets mis gegaan is met deze groep en dat we voor de 2e keer achter aan de rij moeten aansluiten. 
 
Ik ben erg benieuwd
Mr_Z

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sonny schreef:
Goed voor jou om te lezen dat jij de black 16 g gaat ontvangen. Wel zuur voor mij. Ben al jaren zakelijk vodafone klant heb een black 16 g besteld op 28 - 9 en nog geen zicht op levering.
 
 
Ook ik heb hem nog (lang) niet, nog niets gehoord of ontvangen qua sms of mail. Maar dat de datum 27/28 geleverd wordt is iets positiefs waaraan ik me maar vast klamp 😄
 
Flex

Stamgast
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik liep vanmiddag even een belcompany in en jahoor een 32 GB op voorraad, weliswaar wit maar ik heb hem meteen meegenomen! Huidige online bestelling geannuleerd dus er is een 32 gb zwart vrijgekomen.
 
Vodafone 55 per maand als abo genomen.
 
Fijn weekend allen en ik hoop dat jullie hem snel krijgen 😉
buubdaman

Gedreven Meedenker
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
welgoed dat via NU.nl iedereen naar dit forum wordt geleid.. lekker voor de naam van vodafone..
JKorner

Gedreven Meedenker
  • 19Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Vandaag bevestiging gehad dat mijn toestel doorgezonden is naar GLS weet toevallig iemand of GLS ook
op de zaterdag voor vodafone levert? Gaan nog maar even uit dat hij maandag pas komt dan kan het alleen maar meevallen.
MusicLife

Gedreven Liefhebber
  • 43Posts
  • 0Oplossingen
  • 11Likes
GLS levert niét op Zaterdagen
maruuuk

Gedreven Meedenker
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier ben ik dus ook bang voor!@stevie ....dit kan toch niet waar zijn ?
we schrijven ons in op mailing,dat we hem als eerste kunnen bestellen en zouden we hem als laatste ontvangen...
ik ga nooit meer online verlengen , loop wel de vf winkel in...
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic