Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

Leveringen iPhone 5 - iPhone D-Day



iPhone D-Day!

In Amsterdam is hij al uitverkocht, maar voor ons is het zover! De Iphone is er en leverbaar bij Vodafone! De winkels zijn er klaar voor, online is er klaar voor, telesales is er klaar voor, laat maar komen!

Natuurlijk zijn we sinds woensdag al aan het pre-orderen, maar vandaag is het officieel; de verkoop van de iPhone 5 bij Vodafone!

Heb jij al een order geplaatst en een orderbevestiging gekregen? Dan is het nog even afwachten tot jouw toestel komt.... wie weet vandaag al :S! De eerste klanten krijgen vandaag, of anders uiterlijk maandag hun toestel.
Of heb jij niet gepre-ordered, maar ben jij één van de die hards die in de rij staat bij één van onze winkels? Maak dan wat foto's van de drukte en stuur deze door!!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met je nieuwe iPhone, of het verkrijgen ervan en als jullie vragen hebben dat zijn jullie van harte welkom op het forum!

PS: We zullen via het forum ook status updates blijven geven over leveringen, voorraden etc. To be continued....



Update:

Om vooraan het topic ook alle updates te tonen pas ik deze post aan en zal hieronder ook alle updates plaatsen.


  • Vraag 1: Meerdere mensen die 26/09 hebben besteld, hebben nog geen idee van levering van het toestel. Orderbevestiging is wel goed gegaan bij jullie toch? Mensen die later hebben besteld, hebben vaak het toestel wel al, is er iets met deze groep?
  • Antwoord 1: Deze issue is intern doorgezet en nagekeken. We hebben toen aangegeven dat er door handmatige doorvoering e.d. de orders op afgesloten stonden terwijl de toestellen nog niet verzonden waren. Hierdoor kregen jullie geen updates per mail of sms. Vervolgens zijn de uitleveringen begonnen, op dit moment krijgen geloof ik alle 26/9 bestellers hun toestel druppelsgewijs binnen. Zo zal het vanaf nu ook doorgevoerd worden met 27/09 orders, 28/09 etc. etc.


  • Vraag 2: Orderbevestigingen komen over het algemeen wel binnen? Of hebben hier nog steeds meer mensen problemen mee?
  • Antwoord 2: Iedere ochtend zal een batch orderbevestigingen uit worden gestuurd naar diegene die een nieuwe bestellingen hebben geplaatst de dag ervoor, dus bijv. op donderdag besteld, op vrijdag orderbevestiging. Let op: bij een foutief e-mailadres zullen wij geen orderbevestiging kunnen sturen, controleer dus goed op spelfouten e.d. bij telefonische aanvraag, spel je mailadres o.i.d. zodat je zeker weet dat het goed wordt genoteerd. Soms kan het iets langer duren dan 24 uur door verwerkingen van orders in het systeem.


  • Vraag 3: Hoe kan het dat toestellen die tegelijkertijd zijn besteld en hetzelfde toestel zijn apart worden geleverd? OF Hoe kan het dat iemand die een dag later heeft besteld het toestel eerder heeft (hangt samen met punt 1)?
  • Antwoord 3: Verschillende kanalen (online, telefonisch), verschillende aanvragen (nieuw of verlenging), verschillende toestellen, aangeleverde voorraad vanuit Apple, besteldatum en tijdstip, handmatige verwerking of via het automatische systeem, dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de levering. Daardoor lijkt het alsof het niet FIFO is, maar wordt wel zoveel mogelijk gedaan met de beschikbare voorraad. Echter doet ieder kanaal dit apart. Dus daardoor kunnen er verschillen ontstaan tussen bestellingen die online of telefonisch worden geplaatst. Dit is even apart van de groep die we in vraag 1 hebben beschreven.


  • Vraag 4: Ik heb geen ordernummer ontvangen OF ik heb een ordernummer maar kan mijn status niet tracken?
  • Antwoord 4: Normaal krijg je een ordernummer op basis van jouw individuele persoonlijke bestelling. Momenteel worden er duizenden orders tegelijkertijd door het systeem gehaald waardoor we niet in staat zijn momenteel om gepersonaliseerde ordernummers mee te sturen, dit geldt voor klanten die een verlenging hebben aangevraagd online of telefonisch of telefonische nieuwe aanvragen. Nieuwe aansluitingen die via internet zijn aangevraagd zullen wel een ordernummer ontvangen (I know, raar, maar dat is een anders systeem), deze kunnen via de status ordertool (https://www.vodafone.nl/shop/order/orderLookup.jsp) opgezocht worden. Ik geef echter eerlijk toe dat deze tool niet altijd adequaat werkt en updates vaak niet tijdig worden verwerkt, waardoor je niet altijd op de hoogte zult worden gehouden van je order zoals gewenst.


Update

Voorraad

Op dit moment is de voorraad beperkt, zoals deze bij Apple ook beperkt is. Uitleveren zal (helaas) minimaal 4 weken duren met de huidige voorraad en het aantal backorders dat we hebben en die er continu bijkomen. Nog altijd is dit wel afhankelijk van het toestel dat je hebt gekozen. Zoals je ook op het forum kon lezen, gaat het bijvoorbeeld hard met de zwarte iPhone 5 16GB, witte toestellen, toestellen met meer geheugen zullen beter leverbaar zijn. Echter is de voorraad in het algemeen beperkt.


Tijdelijke stop

Om het aantal orders die in de wacht staan te beperken en de levertijd niet te ver laten oplopen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke verkoopstop in te lassen. Zodra de voorraad weer wordt aangevuld zullen we verder gaan met de verkoop.


26/09 groep

We hebben de status gecheckt van een aantal mensen uit de lijst die ik gisteren heb gegenereerd van mensen die op 26/09 hebben besteld maar nog geen iPhone hebben. Steekproefgewijs hebben we een aantal nummers gecheckt. Deze stonden allemaal klaar voor uitlevering, wat betekent dat er een toestel klaar ligt bij GLS en deze enkel nog jullie kant op hoeft te komen. Ik zie op het forum inderdaad ook een aantal mensen die aangeven dat ze het toestel hebben ontvangen n.a.v. een bestelling op 26/09.

Aan de hand van de voorraad die we ontvangen worden orders uitgeleverd die in backorder staan. Dit zien we nu ook gebeuren (gelukkig!), zo zal de tendens verder gaan naar de bestellers van de volgende dag, en dan de dag erna, dag daarna etc. etc.

Hou mij op de hoogte of jullie je toestel ontvangen!


Nummerbehoud

Goedkeuring van nummerbehoud wordt gecommuniceerd per sms.



Update (10/10/2012):


  • Op dit moment hebben we geen voorraad, er komt wel weer nieuwe voorraad binnen, maar dan moet je je bedenken dat het om 100 toestellen gaat voor bijvoorbeeld een aantal dagen. Deze worden volledig toegeschreven aan backorders, er komen momenteel geen nieuwe bestellingen binnen, hier hebben we via de Online shop en Telesales een tijdelijke stop op gezet.


  • De gemiddelde levertijd bedraagt nog altijd 4 weken, gelijk aan bestellen bij Apple zelf via de online shop. Zo heeft Apple ook hun online reserveringen pagina dichtgegooid; er kunnen geen reserveringen worden gemaakt vanwege zeer beperkte voorraad. Als de leverancier zelf al dergelijke maatregelen moet nemen, kunnen jullie je voorstellen dat er echt een tekort is.
  • Levertijd is nog altijd afhankelijk van het type toestel, we krijgen niet overal even veel nieuwe voorraad van, de ene keer is het voornamelijk 16GB, dit keer 32GB bijvoorbeeld.

  • Nieuwe klanten krijgen GEEN voorrang op bestaande klanten, alles is gelijk getrokken. Echter kan het omdat nieuwe klanten worden afgehandeld en uitgeleverd via Dynafix en niet intern via Vodafone, dat zij eerder een toestel krijgen omdat Dynafix sneller levert. Dit zijn echter speculaties en kan geen garantie aan worden verleend.


  • Nummerbehoud wordt direct in behandeling genomen zodra dit wordt aangevraagd. Hoe lang dit duurt is mede afhankelijk van de oude provider. Op het moment dat het is goedgekeurd ontvang je een sms en zal je order volledig worden verwerkt waarna je order aan een toestel word gekoppeld en het word uitgeleverd.
Verder zijn er niet veel nieuwtjes. Ik weet dat het niet veel is, maar het is moeilijk om veel te vertellen over toestellen die niet leverbaar zijn 🙂 en waarvan je niet concreet weet wanneer ze komen. Hopelijk hebben jullie er iets aan...



Update (17/10/2012):


We zijn aan het wachten op een nieuwe levering van Apple. Er staat een levering gepland met een (relatief) aanzienlijk aantal toestellen. Echter zijn wij nog steeds in afwachting wanneer de levering komt en hoeveel stuks het daadwerkelijk zijn. Zodra ik een bevestiging heb van deze levering zal ik dit doorgeven aan jullie. Vervolgens worden de aantallen verdeeld over de kanalen, dit zal gebeuren n.a.v. het aantal orders per kanaal. (Dit betekent niet dat de Vodafone winkels het meeste krijgen zoals sommige beweren, online en telesales hebben ook een groot aandeel in het aantal geplaatste orders.) Vervolgens zullen de toestellen worden uitgeleverd en wordt zoveel mogelijk en zo goed mogelijk de volgorde van besteldatum aangehouden.

Wanneer de uitlevering naar jullie, onze klanten precies gaat plaatsvinden durf ik nu nog niet te zeggen, daar zal ik weer meer informatie over ontvangen op het moment dat wij zelf voorraad hebben en de orders verwerkt gaan worden.

Sorry dat ik momenteel geen beter nieuws heb of niet meer, maar het komt eraan!


Update (18/10/2012):

Voor degene die nog geen sms hebben ontvangen, geen zorgen.
We sturen vandaag 2 bulken berichten uit naar klanten met openstaande orders.

De eerste bulk hebben we zojuist gestuurd, dit was een test groep met ongeveer 250 klanten erin.
De volgende groep zal later vandaag volgen.

Dan even over de voorraad:

Vandaag hebben we de levering ontvangen.
Deze voorraad zal worden verdeeld naar kanaal (zoals e-nova heel mooi heeft uitgelegd op de vorige pagina) en dan beetje bij beetje worden uitgeleverd. Dit kan echter even duren, omdat de toestellen nog moeten worden verdeeld, verwerkt, orders koppelen, weer verwerken, naar GLS, die moeten ze weer verwerken en uiteindelijk uitleveren.

Daarnaast is het zo dat er tijdens het weekend een wereldwijde technische update plaatsvind binnen één van de systemen van ons ordersysteem. Dit ter verbetering van het systeem. Dit kan evt. ook invloed hebben op uitleveringen van bestellingen, verwacht echter geen mega impact op het iPhone 5 gedeelte, maar vond het wel zo netjes het te melden.


Update (18/10/2012):

Ik krijg wat vragen van mensen die een mail hebben gekregen zojuist. Omdat we vandaag weer voorraad hebben gekregen is weer het één en ander in gang gezet in onze systemen. Hierdoor kan het dat je een mail krijgt o.i.d. Dit betekent dat je order door het systeem aan het lopen is.

Momenteel zijn wij orders dus aan het verwerken, als jouw order door het systeem heen gaat dan krijg je hier bevestigingsmails van. Morgen kan ik zien hoeveel orders zijn verwerkt en of dan alle orders uit september bijvoorbeeld zijn verwerkt. We zijn daar nu dus mee bezig, maar omdat ik niets wil communiceren voordat ik zeker weet dat alles goed in het systeem staat wacht ik even tot morgen voordat ik jullie een bevestiging geef van "ja, er is een iPhone beschikbaar voor deze orders", hopelijk begrijpelijk.

Er zijn drie batches smsjes uitgegaan vandaag, deze staan echter niet in relatie tot levertijd of allocatie van toestellen, deze zijn enkel ter informatie over de beperkte voorraad en onze excuses hiervoor.


Update 23/10/2012:

Eén van onze forum gebruikers Igor heeft een zeer goed initiatief gestart.
Hij heeft een gedeeld document opgezet waarin iedereen zijn gegevens kan plaatsen omtrent zijn of haar iPhone 5 order om zo een overzicht te krijgen van de leveringen van Vodafone: welke datum is grotendeels uitgeleverd, welke toestellen etc.

Vul dit formulier in om jouw gegevens ook in het gedeelde document te zetten.
Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken.

Hopelijk helpt het!

Update 26/10/2012:

Hi allemaal,

Ik mag jullie goed nieuws brengen: Vodafone heeft een nieuwe voorraad iPhone 5 ontvangen en begint zo spoedig mogelijk met uitlevering van de toestellen! De groep klanten waar een iPhone 5 voor klaarligt zal een sms of e-mail ontvangen met daarin een bevestiging.
Let op: klanten die nieuw zijn bij Vodafone en hun contract hebben afgesloten via telesales ontvangen geen mail of sms. Deze klanten krijgen wel een telefoontje van de koerier voor het maken van een afleverafspraak.

Op het moment dat er een iPhone 5 aan jouw order is toegewezen en je een sms of mail hebt ontvangen dan verwachten wij binnen een week het toestel te kunnen uitleveren.

We kunnen niet aangeven om hoeveel toestellen het exact gaat of hoe de verdeling van toestellen ligt (hoeveel 16GB, 32GB, 64GB, zwart of wit), dus wacht even af of je een sms of mail krijg dat jouw toestel geleverd zal worden. Net zoals in vorige rondes zullen de smsjes in fases worden uitgestuurd, dus niet schrikken als je niet bij de eerste ronde zit.
Heb jij aan het einde van de dag echter geen sms of e-mail van ons ontvangen, dan zit jouw toestel helaas niet bij deze levering.

Update 30/10/2012:

Orders waarbij de klant vrijdag een sms heeft ontvangen over zijn/haar levering:
Ik zie een aantal mensen die vragen hebben over hun order n.a.v. een sms die ze vrijdag hebben ontvangen dat hun iPhone 5 bij de laatste levering zat. Als je deze sms hebt ontvangen is er sowieso een toestel voor jou beschikbaar! Ik heb dit zojuist nogmaals gecheckt. Jullie behoren tot een geselecteerde groep orders waar een toestel aan is gekoppeld, of waar dit momenteel gebeurd in het verwerkingsproces. We verwachten dat deze toestellen binnen een week kunnen worden uitgeleverd. Er zit wat vertraging in de verwerking eventueel door de storing in onze systemen die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden, maar nogmaals, heb je een sms ontvangen, dan is er een toestel voor jou!

Witte iPhone 5:
We hebben een beperkte voorraad witte iPhone 5 mogen ontvangen. Deze toestellen zullen worden verwerkt, gekoppeld aan orders en vervolgens uitgeleverd. Hier geldt hetzelfde als voor de andere toestellen: ze worden gealloceerd over de verschillende kanalen en dan vanuit die kanalen uitgeleverd, zoveel mogelijk vasthoudend aan besteldatum. Het kan echter dat iemand uit een ander kanaal met een latere besteldatum het toestel eerder ontvangt, wederom, dit ligt aan het bestelkanaal.

Met vragen, jullie weten me te vinden!
3.305 Reacties 3.305
BasvanderPol

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Daar schrik ik wel van, nog twee weken wachten terwijl je hem, net zoals ik, op de 26e al besteld hebt. Lijjkt me niet te kloppen toch??
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
siebe schreef:
Beste Stevie,

Afgelopen donderdag heb ik een iphone 5 64GB besteld. Op jullie site stond direct leverbaar. Ik heb bij de telefonische verkoop een order geplaatst en ook nog geverifieerd of die uit voorraad geleverd ging worden. Ja, die was op voorraad werd mij verteld. Dus ik heb er een besteld. Nu krijg ik een sms dat de voorraad op is en dat ik op de hoogte gehouden wordt. Ik neem aan dat dit een vergissing is en dat die sms niet voor mij bedoeld is (ik heb immers direct/realtime uit jullie voorraad besteld). Kan je mij laten weten of ik inderdaad vandaag of morgen de levering kan verwachten? Bij voorbaat dank,

Groet,
Siebe
Ik kan helaas je individuele order niet nakijken, dus durf je niet te zeggen wanneer je toestel komt. Het beste kun je de klantenservice even bellen, die hebben hier meer inzicht in.
Pier076

Stamgast
  • 51Posts
  • 0Oplossingen
  • 20Likes
Marvyman schreef:
Heb maar eens gebeld met KS (de eerste keer). Er zou gisteren iemand van GLS aan de deur hebben gestaan, maar ik was de hele dag thuis. Maar goed, toestel is onderweg dus dat is goed nieuws. Als het goed is wordt ie morgen op mijn werk afgeleverd. Ik ben zeer benieuwd.
 
n.b. besteldatum: 26 novmeber, online verlenging.
November? 😄
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
Pier076 schreef:
Marvyman schreef:
Heb maar eens gebeld met KS (de eerste keer). Er zou gisteren iemand van GLS aan de deur hebben gestaan, maar ik was de hele dag thuis. Maar goed, toestel is onderweg dus dat is goed nieuws. Als het goed is wordt ie morgen op mijn werk afgeleverd. Ik ben zeer benieuwd.

n.b. besteldatum: 26 novmeber, online verlenging.
November? 😄
Iedereen slaat september over? Toenstraks ook al iemand die een maand verder was.... 😉
Eric181

Gedreven Meedenker
  • 34Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
ik denk dat iedereen in de war is met de uiteindelijke leverdatum van Vodafone! 😄
 
sorry inkoppertje
Marvyman

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Besteldatum lijkt ook al zooooooooooo lang geleden dat november in mijn hoofd zit 🙂
Voor Stevie: SEPTEMBER
Limbo

Stamgast
  • 87Posts
  • 0Oplossingen
  • 46Likes
Stevie schreef:
Pier076 schreef:
Marvyman schreef:
Heb maar eens gebeld met KS (de eerste keer). Er zou gisteren iemand van GLS aan de deur hebben gestaan, maar ik was de hele dag thuis. Maar goed, toestel is onderweg dus dat is goed nieuws. Als het goed is wordt ie morgen op mijn werk afgeleverd. Ik ben zeer benieuwd.
 
n.b. besteldatum: 26 novmeber, online verlenging.
November? 😄
Iedereen slaat september over? Toenstraks ook al iemand die een maand verder was.... 😉
Dat was ik, zie je hoe we allemaal doordraaien van die idiote telefoon... 🙂
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
Limbo schreef:
Stevie schreef:
Pier076 schreef:
Marvyman schreef:
Heb maar eens gebeld met KS (de eerste keer). Er zou gisteren iemand van GLS aan de deur hebben gestaan, maar ik was de hele dag thuis. Maar goed, toestel is onderweg dus dat is goed nieuws. Als het goed is wordt ie morgen op mijn werk afgeleverd. Ik ben zeer benieuwd.

n.b. besteldatum: 26 novmeber, online verlenging.
November? 😄
Iedereen slaat september over? Toenstraks ook al iemand die een maand verder was.... 😉
Dat was ik, zie je hoe we allemaal doordraaien van die idiote telefoon... 🙂
IT'S MADNESS!!!!!!!:D
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
@Stevie, Als ik via de link eerder in een post mijn ordernummer 1600###### invul en mailadres krijg ik een foutmelding "ongeldig bestel". Heb op 2-10 mijn Abbo verlengt (bij F&F),orderbevestiging met ordernummer gekregen, bevestigingsmail gekregen en eerste smsje.
Kan het zo zijn dat het pas werkt op het moment dat je abbo is omgezet?
En bedankt voor de moeite die in dit forum stopt, geweldig 😉
Muurtegel

Stamgast
  • 41Posts
  • 0Oplossingen
  • 6Likes
Als je via F&F hebt besteld kun je helaas je order niet volgen.
SwordFish

Stamgast
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 8Likes
@ Muurtegel, bedankt voor de reactie.
Is inderdaad jammer dat dat niet kan. Er zit niets anders op dan afwachten van wat er gebeuren gaat 😞
peswyk

Gedreven Meedenker
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
begrijp nog steeds waarom sommige een ordernummer hebben, ik heb er altans geen een. Gaat op een loterij lijken!
Flex

Stamgast
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb ook geen ordernummer, alleen een standaard bevestigingsmailtje gehad zonder nummers of data oid.
bp

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
iphone 5 64gb  27e besteld,  gisteren  gls afgegeven bij de buren. fijn toestel 
 
zat netjes nano sim bij.  alleen had ik een duo sim en nu kan ik de oude simmen beide niet meer gebruiken . hoop dat men dit snel oplost door heractivering of dat ze snel een 2e {micro} sim  opsturen . heb altijd oude telefoon voor overdag ,anders blijf ik nieuwe bestellen ..
 
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
He,
 
Zoals stevie al eerder vermeld heeft;
 
Alleen online bestellingen krijgen een order nr.
Ik zelf heb ook geen order nr ontvangen omdat ik telefonisch besteld heb!
 
Groetjes,
 
Tom
farhaa

Gedreven Meedenker
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dus eh ik heb gister en vandaag aan de telefoon gezeten met de KS. Puur alleen omdat ik de verschillende antwoorden ff wou horen(en natuurlijk omdat ik gewoon heel graag mijn iphone wil en de status wil weten).
 
Die hebben alle twee de keren mij precies hetzelfde vertelt. Dat de iphone (wit,16gb) niet op voorraad is en ze niet weten wanneer er een nieuwe levering van apple binnenkomt(hoewel ik hier op 't forum wel 4 weken lees).
 
Maar ach, misschien is 't niet meer zo chaotisch bij VF dat ze steeds verschillende antwoorden geven?:D:D:D
Flex

Stamgast
  • 72Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Haha ik heb online besteld en geen nummer 😉 maar is wel een verlenging en het was alleen bij nieuwe klanten volgensmij?
flieger

Stamgast
  • 187Posts
  • 0Oplossingen
  • 60Likes
Flex schreef:
Haha ik heb online besteld en geen nummer 😉 maar is wel een verlenging en het was alleen bij nieuwe klanten volgensmij?
Ik heb online besteld en wel een ordernummer in de bevestiging. 🙂
Xii

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb online besteld (verlenging) en een order nummer ontvangen. Via F&F ambasador, dus geen mogelijkheid om online de status van de order te volgen 😞
 
Vorige week een smsje ontvangen dat ik de iPhone rond vrijdag zou ontvangen...van dit forum begrijp ik dat als je dat smsje ontvangen hebt, dat het betekend dat je die vrijdag juist geen iPhone zou ontvangen.......maar Vf heeft het slim gedaan....er stond niet bij welke vrijdag 😄
tessanicolai

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Stevie

Ik vind het maar vreemd, ik heb hem de 21ste al besteld en heb hem nog steeds niet. Terwijl sommige mensen van 26ste hem al hebben! En ook nog 10 euro aan Phone House betaald.
 
En als ik mijn ordernummer en email adres invul bij Orderstatus dan komt er te staan:
 Er is iets mis gegaan:Id Ongeldige BestelGeen resultaten gevonden
 
Wat heb ik hier aan?

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic