Stevie
Expert
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes

Leveringen iPhone 5 - iPhone D-Day



iPhone D-Day!

In Amsterdam is hij al uitverkocht, maar voor ons is het zover! De Iphone is er en leverbaar bij Vodafone! De winkels zijn er klaar voor, online is er klaar voor, telesales is er klaar voor, laat maar komen!

Natuurlijk zijn we sinds woensdag al aan het pre-orderen, maar vandaag is het officieel; de verkoop van de iPhone 5 bij Vodafone!

Heb jij al een order geplaatst en een orderbevestiging gekregen? Dan is het nog even afwachten tot jouw toestel komt.... wie weet vandaag al :S! De eerste klanten krijgen vandaag, of anders uiterlijk maandag hun toestel.
Of heb jij niet gepre-ordered, maar ben jij één van de die hards die in de rij staat bij één van onze winkels? Maak dan wat foto's van de drukte en stuur deze door!!

Ik wens jullie allemaal veel plezier met je nieuwe iPhone, of het verkrijgen ervan en als jullie vragen hebben dat zijn jullie van harte welkom op het forum!

PS: We zullen via het forum ook status updates blijven geven over leveringen, voorraden etc. To be continued....



Update:

Om vooraan het topic ook alle updates te tonen pas ik deze post aan en zal hieronder ook alle updates plaatsen.


  • Vraag 1: Meerdere mensen die 26/09 hebben besteld, hebben nog geen idee van levering van het toestel. Orderbevestiging is wel goed gegaan bij jullie toch? Mensen die later hebben besteld, hebben vaak het toestel wel al, is er iets met deze groep?
  • Antwoord 1: Deze issue is intern doorgezet en nagekeken. We hebben toen aangegeven dat er door handmatige doorvoering e.d. de orders op afgesloten stonden terwijl de toestellen nog niet verzonden waren. Hierdoor kregen jullie geen updates per mail of sms. Vervolgens zijn de uitleveringen begonnen, op dit moment krijgen geloof ik alle 26/9 bestellers hun toestel druppelsgewijs binnen. Zo zal het vanaf nu ook doorgevoerd worden met 27/09 orders, 28/09 etc. etc.


  • Vraag 2: Orderbevestigingen komen over het algemeen wel binnen? Of hebben hier nog steeds meer mensen problemen mee?
  • Antwoord 2: Iedere ochtend zal een batch orderbevestigingen uit worden gestuurd naar diegene die een nieuwe bestellingen hebben geplaatst de dag ervoor, dus bijv. op donderdag besteld, op vrijdag orderbevestiging. Let op: bij een foutief e-mailadres zullen wij geen orderbevestiging kunnen sturen, controleer dus goed op spelfouten e.d. bij telefonische aanvraag, spel je mailadres o.i.d. zodat je zeker weet dat het goed wordt genoteerd. Soms kan het iets langer duren dan 24 uur door verwerkingen van orders in het systeem.


  • Vraag 3: Hoe kan het dat toestellen die tegelijkertijd zijn besteld en hetzelfde toestel zijn apart worden geleverd? OF Hoe kan het dat iemand die een dag later heeft besteld het toestel eerder heeft (hangt samen met punt 1)?
  • Antwoord 3: Verschillende kanalen (online, telefonisch), verschillende aanvragen (nieuw of verlenging), verschillende toestellen, aangeleverde voorraad vanuit Apple, besteldatum en tijdstip, handmatige verwerking of via het automatische systeem, dit zijn allemaal factoren die van invloed zijn op de levering. Daardoor lijkt het alsof het niet FIFO is, maar wordt wel zoveel mogelijk gedaan met de beschikbare voorraad. Echter doet ieder kanaal dit apart. Dus daardoor kunnen er verschillen ontstaan tussen bestellingen die online of telefonisch worden geplaatst. Dit is even apart van de groep die we in vraag 1 hebben beschreven.


  • Vraag 4: Ik heb geen ordernummer ontvangen OF ik heb een ordernummer maar kan mijn status niet tracken?
  • Antwoord 4: Normaal krijg je een ordernummer op basis van jouw individuele persoonlijke bestelling. Momenteel worden er duizenden orders tegelijkertijd door het systeem gehaald waardoor we niet in staat zijn momenteel om gepersonaliseerde ordernummers mee te sturen, dit geldt voor klanten die een verlenging hebben aangevraagd online of telefonisch of telefonische nieuwe aanvragen. Nieuwe aansluitingen die via internet zijn aangevraagd zullen wel een ordernummer ontvangen (I know, raar, maar dat is een anders systeem), deze kunnen via de status ordertool (https://www.vodafone.nl/shop/order/orderLookup.jsp) opgezocht worden. Ik geef echter eerlijk toe dat deze tool niet altijd adequaat werkt en updates vaak niet tijdig worden verwerkt, waardoor je niet altijd op de hoogte zult worden gehouden van je order zoals gewenst.


Update

Voorraad

Op dit moment is de voorraad beperkt, zoals deze bij Apple ook beperkt is. Uitleveren zal (helaas) minimaal 4 weken duren met de huidige voorraad en het aantal backorders dat we hebben en die er continu bijkomen. Nog altijd is dit wel afhankelijk van het toestel dat je hebt gekozen. Zoals je ook op het forum kon lezen, gaat het bijvoorbeeld hard met de zwarte iPhone 5 16GB, witte toestellen, toestellen met meer geheugen zullen beter leverbaar zijn. Echter is de voorraad in het algemeen beperkt.


Tijdelijke stop

Om het aantal orders die in de wacht staan te beperken en de levertijd niet te ver laten oplopen hebben we ervoor gekozen om een tijdelijke verkoopstop in te lassen. Zodra de voorraad weer wordt aangevuld zullen we verder gaan met de verkoop.


26/09 groep

We hebben de status gecheckt van een aantal mensen uit de lijst die ik gisteren heb gegenereerd van mensen die op 26/09 hebben besteld maar nog geen iPhone hebben. Steekproefgewijs hebben we een aantal nummers gecheckt. Deze stonden allemaal klaar voor uitlevering, wat betekent dat er een toestel klaar ligt bij GLS en deze enkel nog jullie kant op hoeft te komen. Ik zie op het forum inderdaad ook een aantal mensen die aangeven dat ze het toestel hebben ontvangen n.a.v. een bestelling op 26/09.

Aan de hand van de voorraad die we ontvangen worden orders uitgeleverd die in backorder staan. Dit zien we nu ook gebeuren (gelukkig!), zo zal de tendens verder gaan naar de bestellers van de volgende dag, en dan de dag erna, dag daarna etc. etc.

Hou mij op de hoogte of jullie je toestel ontvangen!


Nummerbehoud

Goedkeuring van nummerbehoud wordt gecommuniceerd per sms.



Update (10/10/2012):


  • Op dit moment hebben we geen voorraad, er komt wel weer nieuwe voorraad binnen, maar dan moet je je bedenken dat het om 100 toestellen gaat voor bijvoorbeeld een aantal dagen. Deze worden volledig toegeschreven aan backorders, er komen momenteel geen nieuwe bestellingen binnen, hier hebben we via de Online shop en Telesales een tijdelijke stop op gezet.


  • De gemiddelde levertijd bedraagt nog altijd 4 weken, gelijk aan bestellen bij Apple zelf via de online shop. Zo heeft Apple ook hun online reserveringen pagina dichtgegooid; er kunnen geen reserveringen worden gemaakt vanwege zeer beperkte voorraad. Als de leverancier zelf al dergelijke maatregelen moet nemen, kunnen jullie je voorstellen dat er echt een tekort is.
  • Levertijd is nog altijd afhankelijk van het type toestel, we krijgen niet overal even veel nieuwe voorraad van, de ene keer is het voornamelijk 16GB, dit keer 32GB bijvoorbeeld.

  • Nieuwe klanten krijgen GEEN voorrang op bestaande klanten, alles is gelijk getrokken. Echter kan het omdat nieuwe klanten worden afgehandeld en uitgeleverd via Dynafix en niet intern via Vodafone, dat zij eerder een toestel krijgen omdat Dynafix sneller levert. Dit zijn echter speculaties en kan geen garantie aan worden verleend.


  • Nummerbehoud wordt direct in behandeling genomen zodra dit wordt aangevraagd. Hoe lang dit duurt is mede afhankelijk van de oude provider. Op het moment dat het is goedgekeurd ontvang je een sms en zal je order volledig worden verwerkt waarna je order aan een toestel word gekoppeld en het word uitgeleverd.
Verder zijn er niet veel nieuwtjes. Ik weet dat het niet veel is, maar het is moeilijk om veel te vertellen over toestellen die niet leverbaar zijn 🙂 en waarvan je niet concreet weet wanneer ze komen. Hopelijk hebben jullie er iets aan...



Update (17/10/2012):


We zijn aan het wachten op een nieuwe levering van Apple. Er staat een levering gepland met een (relatief) aanzienlijk aantal toestellen. Echter zijn wij nog steeds in afwachting wanneer de levering komt en hoeveel stuks het daadwerkelijk zijn. Zodra ik een bevestiging heb van deze levering zal ik dit doorgeven aan jullie. Vervolgens worden de aantallen verdeeld over de kanalen, dit zal gebeuren n.a.v. het aantal orders per kanaal. (Dit betekent niet dat de Vodafone winkels het meeste krijgen zoals sommige beweren, online en telesales hebben ook een groot aandeel in het aantal geplaatste orders.) Vervolgens zullen de toestellen worden uitgeleverd en wordt zoveel mogelijk en zo goed mogelijk de volgorde van besteldatum aangehouden.

Wanneer de uitlevering naar jullie, onze klanten precies gaat plaatsvinden durf ik nu nog niet te zeggen, daar zal ik weer meer informatie over ontvangen op het moment dat wij zelf voorraad hebben en de orders verwerkt gaan worden.

Sorry dat ik momenteel geen beter nieuws heb of niet meer, maar het komt eraan!


Update (18/10/2012):

Voor degene die nog geen sms hebben ontvangen, geen zorgen.
We sturen vandaag 2 bulken berichten uit naar klanten met openstaande orders.

De eerste bulk hebben we zojuist gestuurd, dit was een test groep met ongeveer 250 klanten erin.
De volgende groep zal later vandaag volgen.

Dan even over de voorraad:

Vandaag hebben we de levering ontvangen.
Deze voorraad zal worden verdeeld naar kanaal (zoals e-nova heel mooi heeft uitgelegd op de vorige pagina) en dan beetje bij beetje worden uitgeleverd. Dit kan echter even duren, omdat de toestellen nog moeten worden verdeeld, verwerkt, orders koppelen, weer verwerken, naar GLS, die moeten ze weer verwerken en uiteindelijk uitleveren.

Daarnaast is het zo dat er tijdens het weekend een wereldwijde technische update plaatsvind binnen één van de systemen van ons ordersysteem. Dit ter verbetering van het systeem. Dit kan evt. ook invloed hebben op uitleveringen van bestellingen, verwacht echter geen mega impact op het iPhone 5 gedeelte, maar vond het wel zo netjes het te melden.


Update (18/10/2012):

Ik krijg wat vragen van mensen die een mail hebben gekregen zojuist. Omdat we vandaag weer voorraad hebben gekregen is weer het één en ander in gang gezet in onze systemen. Hierdoor kan het dat je een mail krijgt o.i.d. Dit betekent dat je order door het systeem aan het lopen is.

Momenteel zijn wij orders dus aan het verwerken, als jouw order door het systeem heen gaat dan krijg je hier bevestigingsmails van. Morgen kan ik zien hoeveel orders zijn verwerkt en of dan alle orders uit september bijvoorbeeld zijn verwerkt. We zijn daar nu dus mee bezig, maar omdat ik niets wil communiceren voordat ik zeker weet dat alles goed in het systeem staat wacht ik even tot morgen voordat ik jullie een bevestiging geef van "ja, er is een iPhone beschikbaar voor deze orders", hopelijk begrijpelijk.

Er zijn drie batches smsjes uitgegaan vandaag, deze staan echter niet in relatie tot levertijd of allocatie van toestellen, deze zijn enkel ter informatie over de beperkte voorraad en onze excuses hiervoor.


Update 23/10/2012:

Eén van onze forum gebruikers Igor heeft een zeer goed initiatief gestart.
Hij heeft een gedeeld document opgezet waarin iedereen zijn gegevens kan plaatsen omtrent zijn of haar iPhone 5 order om zo een overzicht te krijgen van de leveringen van Vodafone: welke datum is grotendeels uitgeleverd, welke toestellen etc.

Vul dit formulier in om jouw gegevens ook in het gedeelde document te zetten.
Voor de resultaten hiervan kun je hier kijken.

Hopelijk helpt het!

Update 26/10/2012:

Hi allemaal,

Ik mag jullie goed nieuws brengen: Vodafone heeft een nieuwe voorraad iPhone 5 ontvangen en begint zo spoedig mogelijk met uitlevering van de toestellen! De groep klanten waar een iPhone 5 voor klaarligt zal een sms of e-mail ontvangen met daarin een bevestiging.
Let op: klanten die nieuw zijn bij Vodafone en hun contract hebben afgesloten via telesales ontvangen geen mail of sms. Deze klanten krijgen wel een telefoontje van de koerier voor het maken van een afleverafspraak.

Op het moment dat er een iPhone 5 aan jouw order is toegewezen en je een sms of mail hebt ontvangen dan verwachten wij binnen een week het toestel te kunnen uitleveren.

We kunnen niet aangeven om hoeveel toestellen het exact gaat of hoe de verdeling van toestellen ligt (hoeveel 16GB, 32GB, 64GB, zwart of wit), dus wacht even af of je een sms of mail krijg dat jouw toestel geleverd zal worden. Net zoals in vorige rondes zullen de smsjes in fases worden uitgestuurd, dus niet schrikken als je niet bij de eerste ronde zit.
Heb jij aan het einde van de dag echter geen sms of e-mail van ons ontvangen, dan zit jouw toestel helaas niet bij deze levering.

Update 30/10/2012:

Orders waarbij de klant vrijdag een sms heeft ontvangen over zijn/haar levering:
Ik zie een aantal mensen die vragen hebben over hun order n.a.v. een sms die ze vrijdag hebben ontvangen dat hun iPhone 5 bij de laatste levering zat. Als je deze sms hebt ontvangen is er sowieso een toestel voor jou beschikbaar! Ik heb dit zojuist nogmaals gecheckt. Jullie behoren tot een geselecteerde groep orders waar een toestel aan is gekoppeld, of waar dit momenteel gebeurd in het verwerkingsproces. We verwachten dat deze toestellen binnen een week kunnen worden uitgeleverd. Er zit wat vertraging in de verwerking eventueel door de storing in onze systemen die afgelopen weekend heeft plaatsgevonden, maar nogmaals, heb je een sms ontvangen, dan is er een toestel voor jou!

Witte iPhone 5:
We hebben een beperkte voorraad witte iPhone 5 mogen ontvangen. Deze toestellen zullen worden verwerkt, gekoppeld aan orders en vervolgens uitgeleverd. Hier geldt hetzelfde als voor de andere toestellen: ze worden gealloceerd over de verschillende kanalen en dan vanuit die kanalen uitgeleverd, zoveel mogelijk vasthoudend aan besteldatum. Het kan echter dat iemand uit een ander kanaal met een latere besteldatum het toestel eerder ontvangt, wederom, dit ligt aan het bestelkanaal.

Met vragen, jullie weten me te vinden!
3.305 Reacties 3.305
Seatdriver

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi Stevie,
 
Is het niet mogelijk om iedereen die een bestelling geplaatst heeft een sms te sturen met hoe het nu zit en wat de verwachtingen zijn       ik heb donderdag een Iphone 5 besteld en vrijdags een mailtje gehad waarin stond dat ik op de hoogte gehouden zou worden maar dat gebeurt dus niet.
en ik denk dat het beter is om mensen iets te laten weten (ook is het niet wat ze willen horen) dan helemaal niets meer te laten horen
nu weten heel veel mensen niet waar ze aan toe zijn. en als jullie het op dit moment ook niet weten dan lijkt me het niet meer dan logisch dat jullie dit ook communiceren.
 
gr Marco
 
 
 
zomer86

Gedreven Meedenker
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Als je wilt graag wat voor meer informatie over de levertijden bij F&F, ik heb donderdagavond direct een bestelling geplaatst. 
Bartj78

Gedreven Meedenker
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
@Eddyonline
Dat heeft Stevie uitgelegd ja, maar als je het forum goed gelezen hebt, zitten er ook verschillen in enkel online bestellingen. Bijvoorbeeld iemand die op woensdag online heeft verlengd en haar vriend op donderdag ook online verlengd (zelfde toestel) en haar vriend heeft 'm al...
Eddyonline

Stamgast
  • 46Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Dat is wel raar ja..
saskia70

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Stevie,
 
Weer geen SMS en de chat werkt ook niet hier, dus ik kan Lara niet vragen om even voor me te kijken. Vraag me af waar dat aan kan liggen.
 
groetjes, Saskia
saskia70

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ok wellicht een idee. Waarom plaatsen jullie de tracktrace nummer van GLS niet op de orderstatus pagina. Of anders alleen de status daar. Zou ook veel vragen voorkomen denk ik.
 
Op die pagina kan ik nu alleen zien dat mijn abbonement fullfilled is o.i.d.
utrecht035

Gedreven Ontdekker
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Orderstatus:
order is verified and fulfillment is in progress

Laatst gewijzigd: 26-09-2012 11:29:02
DB92

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Woensdag 14.40 u besteld en staat bij orderstatus.
Ik belde net naar de klantenservice en ze zeiden dat ze geen ordernummer hebben en me dus niet kunnen helpen.
Als er vrijdag nog niets is, dan moet ik weer maandag bellen.
 
Hebben meer mensen hier last van?
sohrabrafie

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Stevie zou je dan aub wel kunnen aangeven of de 2e voorraad wat deze week zou binnen komen al binnen is?
zomer86

Gedreven Meedenker
  • 57Posts
  • 0Oplossingen
  • 7Likes
Stevie graag ook wat meer informatie over de levertijden van friends and family. 
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
ik snap ook niet helemaal hoe dat zit.
heb gister via de telefoon de witte iphone 16Gb besteld.
heb wel een orderbevestiging via mail maar geen order nummer?
apart..
 
wel wacht jij natuurlijk al veel langer dus als ik jou was zou ik even bellen ofzo?
dat ga ik nml ook doen als ik over een paar dagen nog steeds geen order nr heb.
 
succes.
Stevie
Expert topicstarter
Expert
  • 2236Posts
  • 490Oplossingen
  • 130Likes
zomer86 schreef:
Stevie graag ook wat meer informatie over de levertijden van friends and family.
Ik heb het even nagevraagd en die worden samen met alle andere online order verwerkt...
deze lopen via hetzelfde systeem als andere orders, dus ik kan niet aangeven waardoor jouw order langer duurt, aangezien ik geen individuele cases kan nakijken. Sorry...
Xii

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb afgelopen donderdag via F&F de iPhone (64gb zwart) besteld, en vanmiddag een smsje ontvangen dat die vrijdag geleverd wordt 🙂 
 
Xii
ray73

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Stevie|: Er is een verschil tussen telefonische en online bestellingen ja, deze worden anders verwerkt en komen uit aparte voorraden. Dus er kan verschil tussen zitten als je één abo bijvoorbeeld online hebt besteld en eentje telefonisch. Dan kunnen er verschillen voorkomen in levertijden. Sowieso, als je verschillende toestellen hebt gekozen kunnen de levertijden verschillen.
 
Dus als je twee abonnementen tegelijk telefonisch verlengt (vorige week woensdag uur of 10) met dezelfde telefoon (32gb zwart) zouden ze ook gelijk geleverd moeten worden toch ??
Worden hetzelfde verwerkt, komen uit dezelfde voorraad en zelfde toestel toch ??
 
NOU ECHT NIET, één ontvangen afgelopen maandag en de andere blijkt na telefonisch contact (na 30 min wachten) niet bij de eerste levering te zitten en men kan ook niet zeggen wanneer die dan wel komt.
 
Vertel mij maar eens hoe dat order systeem werkt !!!!!! 
 
Stevie, je doet je best maar helaaaaaas. Valt geen touw aan vast te knopen.
 
Bartj78

Gedreven Meedenker
  • 55Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
En daar is er weer 1 die na woensdag besteld heeft en 'm eerder krijgt......
Marvyman

Meedenker
  • 13Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Ik heb woensdag 26 september besteld rond 1500 uur via online verlenging. Op donderdag de bevestiging per email ontvangen. Vandaag weer met spanning de brievenbus geopend, maar helaas... Ook geen sms ontvangen. Morgen weer een kans... Hij zal toch ooit wel komen haha
Tomvantreeck

Stamgast
  • 138Posts
  • 0Oplossingen
  • 18Likes
Hoi stevie,
 
een vraagje; heb gister de iphone 4 white 16GB besteld (via telefoon) met verlenging van abbo.
Heb een orderbevestiging ontvangen via email maar geen order nr.
Ik kan dus niet inloggen en mijn status bekijken ;(
weet jij misschien of dit normaal is? en kan ik mijn iphone volgende week wel ontvangen?
alvast bedankt;)
 
 
Groetjes,
 
Tom
sohrabrafie

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ha Tom,

Even geduld aub. Wachtrij voor iPhone 5 is niks vergeleken met de wachtrij hier voor antwoorden.
e-nova

Liefhebber
  • 39Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hmm,
Geen sms gehad voor levering vrijdag, geen sms gehad dat ik bij 2e lichting zit, maar wel woensdagochtend 26 sep online besteld. Ben bang dat de eerdere post van Stevie niet gaat uitkomen om deze week mijn toestel te krijgen. We wachten geduldig af.
bp

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi stevie,
werkt de online klantenservice niet ? Vorige week maandag al iphone besteld, kreeg maar geen antwoord. Donderdag zelf maar gebeld ,en direct besteld  de zwarte 64 gb ,en zie op de site alleen niet leverbaar staan , klantenservice had ondussen zaterdag pas gereageerd, waarop ik ondertussen ook weer gereageerd heb, maar ik hoor niets en zie geen iphone . Abbonement heeft men wel vrijdag al omgezet..kunt u wellicht eens kijken hoe het nu zit ? 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic