dit is mijn laatste post, omdat ik na 20 december geen klant meer ben van vodafone en daarmee formeel geen recht meer heb van spreken(abbonement opgezegt en order geannuleerd).
er moet mij nog 1 ding van het hart:
hiervoor is enkel en alleen vodafone voor verantwoordelijk en niet apple zoals eerder genoemd.
vodafoon is een van de grootste providers en maakt afspraken met apple, vodafone neemt miljoenen toestellen af, dus er worden prijsafspraken gemaakt. dacht je nu werkelijk dat vodafone de volle mep betaald(adviesprijs)
men krijgt een staffelkorting, welke op eenheidsprijs wordt doorberekend. hoe kunnen ze immers hun klanten een toestelkorting geven. daarnaast heeft eerst vodafone een winstmarge, alvorens de klant een korting krijgt.
feitelijk is het zo dat het gewoon een kwestie is van dozen doorschuiven en winst maken en daar komt nog de winst van het abbonement bovenop voor de duur van 2 jaar. op zich is daar niks mis i.k.v. de bedrijfsvoering, de schoorsteen moet blijven roken en als vodafone een optimale bedrijfsvoering hanteerd, wordt de klant er alleen maar beter van.
met dat gegeven in ons achterhoofd gaat vodafone adverteren: pre order, leverbaar vanaf 16 september en als eerste in huis, in de randstad zelfs incl appeltaart. hiermee wordt duidelijk de verwachting geschept dat je als eerste op of rondom 16 september je iphone in huis hebt.
dus klanten worden geprikkeld om hun contract te verlengen en|of een pre order te plaatsen. gevolg: winstemarge op toestelkorting neemt toe en je bind klanten weer 2 jaar aan je firma, oftewel 2 jaar verzekerd van inkomsten.
vodafone heeft reikhalzend uitgekeken naar de release van de iphone, daar dit moment voor hun het moment is om de meeste winst te maken en hun klantenbestand te behouden en zelfs uit te breiden.
uiteindelijk krijg je je iphone wel via vodafone, het spel is toch al gespeeld en de winst of klantenbinding is binnen.
wie zegt hier dat apple de kwade genius is, waarschijnlijk heeft apple gezegd en afgesproken i.o.m. vodafone( en bedenk even dat vodafone wereldwijd de grootste klant van apple is) dat vodafone bijv. 20% korting krijgt op elke bestelde order(gaat dan over duizenden toestellen per order). vodafone weet wat ze besteld hadden en in de toekomst zullen bestellen. ze hebben ook vooraf geweten wat ze op de releasedatum geleverd konden krijgen(of niet geleverd konden krijgen).
vodafone weet en wist ook dat de vraag nog wel eens groter zou kunnen zijn als het aanbod(eigenlijk hopen ze dat ook stiekum). logistiek en informatief slaan ze nu de plank mis. strategisch in het bedrijsbelang zijn ze goed bezig: geef gewoon geen informatie en zorg dat je slecht bereibaar bent, daar waar wel contact is geef vooral onduidelijke info. er worden daarnaast wel iphones geleverd, dat schept hoop en hetzelfde probleem is bij andere aanbieders ook het geval.
iedereen wacht dus netjes, contract is verlengd en winst op de inkoopafspraken loopt. qua bedrijfsmatige doelstelling: goed gedaan!
dus voor mij geldt( maar ik ben geen klant meer na 20 dec) op de vraag: is vodafone hiervoor verantwoordelijk of treft vodafone blaam?
ja!