bnwgraaf

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Kosten dataverkeer buitenland terwijl binnen bundel

Goedendag Vodafone,

Mijn nieuwe telefoonrekening staat online en daar staat een bedrag voor Dataverkeer buitenland van 55,82 Euro

Dat is wel vreemd en klopt volgens mij niet.

- Ik heb een Bel+Sms+Web Smart 100 abonnement waarmee ik dus 60 dagen per jaar in het buitenland gebruik kan maken van mijn databundel.

- De rekening gaat over de maand augustus; enkele dagen geleden ontving ik een sms dat ik 45 van de 60 dagen verbruikt heb (en dus nog 15 over)

- Ik ben van 22 juli tot en met 11 augustus op vakantie in het buitenland geweest en heb toen regelmatig de databundel aangesproken.

- Op 8 augustus staat er een dataverkeer-regel op de rekening van 55,82 Euro.
Alle dagen ervoor en erna (dus alle andere dagen, van 1 t/m 31 augustus) staat bij alle dataverkeer in het buitenland 0,00 Euro (want uit databundel).

Ik ben ook ruim binnen de databundel gebleven (Totaal in binnen- en buitenland 718 MB van de 1000MB bundel)

Hier is iets mis gegaan. Waarom is er bij 1 van de 48 regels dataverkeer buitenland kosten gerekend en voor alle andere niet (zoals ook zou moeten zijn).


Kunt U me hierbij helpen of aangeven waar ik hiermee naar toe moet?
De rekening is nu ruim 2 keer zo hoog als hij had moeten zijn.


Met vriendelijke groet,
Branko Graaf.
11 Reacties 11
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi Branko,

Dat is wel raar zeg! Ben je misschien op die ene dag in een ander land geweest? Of ben je steeds in hetzelfde land geweest? Heb je dan ook telkens verbinding gehad met hetzelfde netwerk? Het zou bijvoorbeeld ook kunnen dat je op een boot bent geweest en verbinding hebt gehad met een maritime netwerk (een netwerk dat communicatie op schepen mogelijk maakt). Ik hoor het graag!
bnwgraaf
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Maartje,

Bedankt voor je antwoord. Je hebt wel een punt!

Achter de diverse dataverbruik regels op de rekening staat dat ze allemaal in Noorwegen zijn gedaan.
Maar nu je het zegt, op het tijdstip van die 55,82 Euro gingen we inderdaad op de boot naar Denemarken; dat had je goed bedacht!

Maar is daar niets aan te doen? Ik vind het wel een beetje vreemd, als ik hiervoor zou moeten betalen, terwijl ik bij mijn weten gewoon in Noorwegen was. Het kan toch niet de bedoeling zijn dat ik voor kosten opdraai, terwijl ik bij mijn weten in één van de voordeellanden verbleef.

Kun je me hierbij helpen? Ik had de vraag ondertussen al wel per mail ook naar Vodafone support gestuurd....

Nogmaals bedankt voor je antwoord.

Groeten,
Branko.
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
Hallo Branko, dat is natuurlijk erg ongelukkig en vervelend. Helaas kunnen wij je in dit geval niet helpen. Op onze website staat duidelijk vermeldt dat deze netwerken niet onder de 'Voordeellanden' vallen:

** Het Noorse netwerk Maritime Communications, het Italiaanse netwerk TIM Maritime Services en het Vodafone Malta Maritime SE netwerk vallen niet onder de Voordeelregeling. Dit netwerk maakt communicatie op schepen mogelijk.
bnwgraaf
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste SeR,


Bedankt voor je reactie.
Dat is inderdaad wel heel zuur.
Ik let er altijd erg goed op, dat ik binnen mijn 60 dagen blijf en binnen de voordeellanden.
Het staat inderdaad op de website, maar ik kan me voorstellen dat hier veel meer mensen de mist mee ingaan....maar goed, daar zijn de "kleine lettertjes" wel vaker schuld aan.

Ik heb een Galaxy S2. Ik neem aan, dat ik niet op één of andere manier kan voorkomen, dat ik automatisch op dergelijk netwerk aangemeld wordt?
Met andere woorden, dat dataverkeer wel automatisch mogelijk is via de voordeellanden, maar dat het uitegschakeld wordt, wanneer ik op een dergelijk (maritiem) netwerk terecht kom?
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Hey bnwgraaf,

Je komt alleen met zo'n netwerk in verbinding wanneer je je op een schip bevindt. Zet wanneer je op een schip stapt je dataroaming uit, dan maakt je toestel geen datakosten via een maritiem netwerk.

bnwgraaf
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hey Arina!

Bedankt voor je antwoord.
Dat ga ik een volgende keer zker doen!

Je moet zoiets maar net weten, ik vraag me af hoeveel mensen hiervan bewust zijn!

Jammer voor nu, maar bedankt voor de reacties!
rwboosten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Helaas dit euvel afgelopen maand ook meegemaakt, ook voor ruim 69 € gefactureerd op zee richting nederland, zonde geld.
Vind dat de providers dit toch beter moeten melden in hun regelgeving of een extra bescherming moeten inbouwen,
en ja het klopt het staat in de kleine lettertjes en die lees je meestal pas als het gebeurd is.

Het martime communication tarief valt onder world tarief , wat ik vreemd vind is dat je vodafone world tarief moet activeren dmv het sms van "passport uit" naar 4000 en toch word de data gefactureerd?

Misschien kan vodafone helpdesk hier meer duidelijkheid in verschaffen.

Gr Richard
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 733Likes
rwboosten schreef:
Helaas dit euvel afgelopen maand ook meegemaakt, ook voor ruim 69 € gefactureerd op zee richting nederland, zonde geld.
Vind dat de providers dit toch beter moeten melden in hun regelgeving of een extra bescherming moeten inbouwen,
en ja het klopt het staat in de kleine lettertjes en die lees je meestal pas als het gebeurd is.

Het martime communication tarief valt onder world tarief , wat ik vreemd vind is dat je vodafone world tarief moet activeren dmv het sms van "passport uit" naar 4000 en toch word de data gefactureerd?

Misschien kan vodafone helpdesk hier meer duidelijkheid in verschaffen.

Gr Richard
Hallo Richard,

Hoe bedoel je precies het stukje over de facturering? En heb je het hier over de Internet op Reis Dagbundel Wereld -> http://voda.fo/ne/st5f2.
rwboosten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik bedoel dat mijn telefoonrekening afgelopen maand 60 € hoger was dan normaal, uit de factuur kon ik opmaken dat dat dataverkeer in het buitenland was.(op zee)
Ik heb wel "Alles-op-1 reis Dagbundel" en daar valt maritime communication (world tarief) niet onder , daar kom je pas achter als je de rekening krijgt gepresenteerd.

Mijn punt is dat je er vanuit gaat dat je belt met "Vodafone Passport" in combinatie met een dagbundel, en achteraf toch weer door kleine lettertjes in voorwaardes wordt verrast met bijkomende kosten.

Met world tarief betaal je al gauw 15€ per MB tja en dan loopt het ongemerkt gauw op als je Roaming niet uit zet.

MVG

R Boosten


Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi @rwboosten

Je zou eigenlijk voordat je op reis gaat al moeten weten dat sommige netwerken niet onder de voordeelregeling vallen. Op onze site staat namelijk een lijstje van landen die onder de voordeelregeling vallen en onderaan staat het volgende:
* Inclusief Frans Guyana

** Het Noorse netwerk Maritime Communications, het Italiaanse netwerk TIM Maritime Services en het Vodafone Malta Maritime SE netwerk vallen niet onder de Voordeelregeling. Dit netwerk maakt communicatie op schepen mogelijk.

Het is dus niet zo dat we je hier niet vooraf over informeren.
rwboosten

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Maartje,

Ik ben het niet helemaal met het laatste eens, de heer Branko die deze topic begon en waarschijnlijk meerdere mensen die in de EU reizen gaan er van uit dat ze dan onder de voordeelregel vallen dus zo duidelijk is de informatie niet. Over het (martime communication) tarief kan ik trouwens helemaal geen info vinden, per toeval vond ik dat op de navolgende site.
http://www.typhone.nl/service/vodafone/vodafone-passport
Het zou misschien beter zijn zodra men binnen een martimiem netwerk valt de klant een sms (reminder) te sturen,
wat n.l. ook gebeurd als men de grens passeert.

MVG

R Boosten
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic