Hoi @kpc
Geen of slechte dekking is natuurlijk vervelend! Zeker als je hier al een langere tijd last van hebt.
Als eerste dient er gecontroleerd te worden waardoor het komt. Het kan meerdere oorzaken hebben waarom de dekking niet optimaal is.
Denk hierbij aan de omgeving, waar staat de mast etc.
Ik ga je alle stappen doorgeven die je zelf kunt testen. Sommige stappen lijken vanzelf sprekend maar ik zet de stappen er toch even bij voor de zekerheid. Daarnaast heb ik zowel de stappen voor Android als voor Apple genoteerd omdat de informatie die je geeft erg summier is.
Allereerst dient natuurlijk mobiele data aan te staan en raad ik aan om het toestel eens opnieuw op te starten.
* Bij Android kun je vanaf het begin scherm van boven aan naar beneden vegen. Hier zie je dan mobiele gegevens staan. Deze dienen aangevinkt te zijn.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.
Vervolgens zet je roaming aan.
* Bij Apple kun je hiervoor naar de instellingen gaan en dan naar mobiele netwerk.
* Bij Android zet je roaming aan via instellingen roaming aanzetten onder: instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken
Natuurlijk dient 4G aan te staan.
* Deze zet je bij Apple aan onder de instellingen - mobiel netwerk - opties - gesprekken over 4G.
* Bij Android zet je dit aan onder instellingen - meer/ meer netwerken/ verbindingen - mobiel netwerk - netwerk operators.
Bij Apple zit er nog een handige optie bij de mobiele netwerk. Je kunt namelijk onderaan aangeven om de netwerkinstellingen te resetten.
Werkt het dan nog niet, dan dien je de APN te controleren in het toestel:
* Bij Android is dit onder de instellingen - meer verbindingen - mobiele netwerken en dan namen toegangspunten. Hier moet staan Vodafone Live of Vodafone Internet en apn live.vodafone.com Deze moet dan ook daar aangevinkt zijn.
De gegevens voor de APN zijn:
Naam: Vodafone Live
APN: live.vodafone.com
Proxy: Niet ingesteld
Poort: Niet ingesteld
Gebruikersnaam: Niet ingesteld
Wachtwoord: Niet ingesteld
Server: Niet ingesteld
MMSC: Niet ingesteld
MMS-poort: Niet ingesteld
MCC: 204
MNC: 04
Verificatietype: PAP
APN-Type: default
APN-Protocol: IPv4
Roamingprotocol voor APN: IPv4
* Bij Apple is dit instellingen - mobiele netwerk - mobiele datanetwerk
Ook hier moet staan live.vodafone.com (gebruikersnaam vodafone en wachtwoord vodafone)
Mocht het dan nog niet werken, dan raad ik je aan om een kruistest te doen. Bij een kruistest gaat jouw simkaart in een ander type en merk toestel en een werkende simkaart in jouw toestel.
Hiermee sluit je uit of het bij het toestel ligt of bij de simkaart etc.
Een kruistest kun je altijd in een Vodafone winkel doen, mocht je geen extra toestel in je omgeving hebben. Mijn collega's helpen je graag verder. Tevens kun je dan ook een simwissel doen.
Je kan de dekking controleren op werkzaamheden en storingen checken via: https://www.vodafone.nl/support/internet-en-dekking/dekkingskaart.shtml
Ook kun je de stappen doorlopen van onze Network Check http://voda.fo/ne/3ugam
Aan het einde kun je een onderzoek aanmaken voor de technische dienst. Zij zullen dieper op de dekking in gaan door te controleren of er problemen zijn met de masten etc.
Zij zijn ook diegene die na de hand als er geen issue is, kunnen bepalen of er een korting wordt gegeven of dat je mag uitporteren naar een andere provider.
Als laatste geef ik je nog de tip mee om bellen over 4G en bellen over Wi-fi aan te zetten. Hierdoor ben je beter bereikbaar.
Groet,
Steven