Nadine2013

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Klacht - onverklaarbaar data verbruik

Beste Vodafone,

Helaas zie ik mij momenteel geconfronteerd met een vervelende situatie. Ik ben inmiddels jaren (nu nog tevreden) klant van jullie. Vanmiddag heb ik om 15.08 een sms van jullie ontvangen dat ik 75% van mijn data bundel zou hebben verbruikt en om 15.28 zou ik reeds 100 euro over mijn tegoed heen zijn gegaan. Nu is het volgens mij al vrij opmerkelijk dat ik er schijnbaar in slaag om zo veel data in zo'n kort tijdsbestek te verbruiken en helemaal gezien het feit dat ik absoluut geen films kijk/download/muziek luister etc.

Nu heeft mijn moeder vanmiddag al contact met jullie opgenomen, omdat ik geen nummer van jullie klantenservice had. Haar is toen verteld dat ik naar jullie winkel moet komen om te checken waar het vandaan komt en dat welk data verkeer heeft plaatsgevonden. Vanavond heb ik zelf gebeld aangezien het voor mij redelijk vervelend is om geen internet te hebben en werd daar enigszins onvriendelijk te woord gestaan met enkel de mededeling het is terecht. Erg fijn om zo te woord gestaan te worden terwijl je al enkele jaren een goede klant bent en er nog nooit op deze manier over heen bent gegaan. Ik kreeg ook de melding dat jullie mij niet kunnen vertellen waar de data aan verbruikt is in verband met privacy wetgeving (tegenstrijdig met de berichtgeving eerder op de middag). Nu kan ik mij hier nog iets bij voorstellen, echter wil ik toch wel heel graag weten waar ik nu zogenaamd ineens voor moet betalen.

Op eigen houtje heb ik een aantal datateller apps gedownload om via Wi-fi te monitoren wat er met mijn data verbruik gebeurd. In enkele minuten zat ik al op +/- 100mb data verbruik en dat terwijl ik heb gecontroleerd dat alle apps uitstonden, geen tethering, geen roaming etc. Volgens mij is er iets zeer vreemds aan de hand met mijn telefoon/simkaart en ik heb graag dat hier zo spoedig mogelijk naar gekeken wordt. Uit voorzorg heb ik mijn telefoon uit elkaar gehaald en de simkaart verwijderd.

Ik hoor graag snel van jullie!

Groet,

Nadine Koerselman
5 Reacties 5
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Beste Nadine Koerselman,

Ik ben geen medewerker van Vodafone. Ik ben een onafhankelijk en vrijwillig en behulpzaam Forum-lid.

Op dit Forum ben ik gespecialiseerd in onverklaarbaar hoog 3G-data-verbruik.
Je meldt helaas niet welke smartphone je hebt. Merk en type. Maar ik weet vrijwel zeker dat het om een Apple iPhone gaat.

Hier een aantal adviezen over hoe je het beste kunt handelen.

  • Gebruik je Vodafone Sim-kaart deze maand niet meer. Tenzij je de oorzaak van je ongewenste data-verbruik hebt gevonden. En maatregelen hebt genomen om dit onbewuste, hoge dataverbruik te voorkomen.
  • Zodra je je factuur van Vodafone kunt inzien via My Vodafone, in Januari 2014, bel je naar de Klantenservice van Vodafone om een coulance-regeling te vragen. Ik vind eigenlijk dat Vodafone jou het gehele bedrag aan buiten-de-bundel-dataverbruik moet kwijtschelden. In de praktijk is Vodafone hiertoe niet bereid. Maar is er wel een coulance-regeling mogelijk, waarbij een fors gedeelte kwijt wordt gescholden.
  • Het is belangrijk dat je de oorzaak van je hoge, onbewuste, ongewenste dataverbruik vindt. Dit kan zijn: syncen. Dit is het synchroniseren van data op jouw iPhone met de servers in het data-centrum van Apple (iCloud-computing). Dit kan ook zijn het upgraden van het besturings-systeem van jouw smartphone naar een hoger versie-nummer. Dit leidt tot heel veel data-verbruik. Dit kan ook zijn het upgraden van Apps naar een hoger versie-nummer. Ook dit leidt tot heel veel ongevraagd en onbewust data-verbruik. Verder kan het data-verbruik worden veroorzaakt door een vervelende malware-App. Die verzendt dan voortdurend data naar het bedrijfje achter de App. Over het 3G- Netwerk van Vodafone, zonder dat jij je daarvan bewust bent.
  • Zet je 3G-verbinding uit. En als je echt veiligheid wilt, dan moet je het Netwerk-toegangspunt (Access Point Network - APN) maar verwijderen. Alles beter dan een nog hogere factuur.
  • Volg alle expert-adviezen op die de Moderators van Vodafone en ik-zelf hebben gegeven in het topic om je data-verbruik te beperken. Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

De mededeling: "het is terecht" komt enigszins bot over. Maar zoals je in je verhaal weergeeft, is deze data wel degelijk via Vodafone's 3G-Netwerk verbruikt. Lees nog maar even je derde alinea met een hoog data-verbruik van 100 MegaByte in korte tijd over het Wi-Fi-Netwerk.
De Vodafone medewerker had bovenstaand verhaal eerlijk aan jou moeten vertellen.

Zoals je kunt zien op dit Forum ben je niet de enige met deze kwestie.
Met bovenstaande adviezen, kun jij je probleem grotendeels verhelpen. Maar je moet echt je Netwerk-instellingen zodanig instellen dat ongewenst 3G-dataverbruik onmogelijk wordt.

Dan strijd ik intussen verder om Vodafone te bewegen om beschermingsmaatregelen te nemen. Zodat klanten nooit meer onbewust buiten hun maandelijkse data-bundel kunnen gaan. Data-bundel verbruikt = Mobiele internet automatisch be-eindigen door Vodafone. Daar pleit ik al heel lang voor.


Netwerker

Nadine2013
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste netwerker,

Hartelijk dank voor jouw reactie. Inmiddels heb ik ook reeds contact gehad met Vodafone en zij willen mij wel enigszins tegemoet komen, maar nog ben ik absoluut niet gerustgesteld en eigenlijk ook niet tevreden. Als ik niet tot de kern van het probleem kan komen, dan zit ik volgende maand met hetzelfde probleem en daar zit ik niet op te wachten. Daarom laat ik mijn telefoon uit elkaar tot dat ik echt duidelijk heb wat de oorzaak is.

Ik waardeer het ontzettend dat je al deze tips voor mij hebt opgeschreven, echter ben ik niet in het bezit van een Iphone. Ik bezit een Samsung Galaxy S2, dus ik weet niet in hoeverre deze tips dan nog op mij van toepassing zijn. Automatische updates heb ik uitstaan, stream geen films, heb geen muziek apps. Ik heb echt geen enkel idee waar dit vandaan komt, helemaal doordat ik gewoon aan het werk was op het moment dat er schijnbaar in één sessie 3gb is verbruikt.

Zojuist heb ik mij eens verdiept in de rekeningen over de afgelopen 12 maanden en ik ben er slechts 1 keer 97 eurocent overheen gegaan. Hoe kan het dan dat ik in één dag 100 euro er overheen ga, terwijl mijn gedrag niet is veranderd? Ik vind het daarom zo makkelijk van Vodafone om te zeggen: "Ja, we zien dat er data verbruik is geweest, dat dit correct berekend is, dus de kosten zijn terecht", zonder in overweging te nemen wat eigenlijk het "gemiddelde" is. Het lijkt mij dat het overduidelijk is dat dit om een hele vreemde situatie gaat.

Heb je wellicht nog andere ideeën voor mij nu je weet om welke telefoon het gaat?

Groet,
Nadine
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Nadine,
Verreweg de meeste expert-adviezen in het topic dat ik je reeds gegeven heb, zijn bestemd voor het Android besturingssysteem. Dat heb jij ook op je Samsung Galaxy S2 staan.

Weblink naar het topic om je data-gebruik te controleren en te beheersen: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

Ik raad je dringend aan om alle adviezen in dit topic op te volgen. Ook al kost je dat meerdere uren tijd om alle instellingen correct op je Samsung Galaxy S2 in te voeren. Alles is beter dan ongewenst en ongevraagd en onbewust dataverbruik.

Heb jij een account bij Samsung en/of bij Google en/of bij DropBox.
Het automatisch syncen van data tussen jouw smartphone met het data-centrum van één van de genoemde bedrijven, kan enorm veel 3G-dataverkeer opleveren. Onbewust en ongemerkt.
Denk maar eens aan een DropBox account met 2 GigaByte opslagruimte. Je kunt dit syncen dusdanig instellen dat dit alleen via een Wi-Fi-verbinding mag gebeuren. En vooral niet automatisch.

Via : Instellingen ----> Gegevensgebruik ----> naar beneden scrollen
kun je zien welke App het meeste data heeft verbruikt in de door jou ingestelde periode.
Deze App kun je dan eventueel verwijderen.

Al deze adviezen staan ook in het topic, waarnaar ik reeds heb verwezen. Maak er dus goed gebruik van. Ik heb al deze adviezen in dit topic niet voor niets geschreven.
Gelukkig wordt dit topic steeds beter gelezen, door steeds meer mensen.

En ik ontvang regelmatig positieve reacties.
Volg alle adviezen dus op. En jij kunt je mobiele 3G-data-verbruik zelf beheren en beheersen.

Succes !

Netwerker



daangroesbeek

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
*mod-edit door BasT*
Post verwijderd ivm dubbelposten. Een inhoudelijke reactie is in dit topic gegeven.
nsandee

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
*mod-edit door BasT*
Post verwijderd ivm (drie)dubbelposten. Een inhoudelijke reactie is in dit topic gegeven.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic