CarineGreven

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Klacht gebruik Maritiem Netwerk (Noorwegen/Denemarken)

Beste medewerker,

Gisteren heb ik de boot genomen van Noorwegen naar Denemarken, na een fijne vakantie. 
Tijdens het eten krijg ik een sms, dat mijn kosten voor internationale data nu starten.  Meteen mijn data roaming uitgezet. Ik heb deze smsjes gekregen om 15.45 (zie foto) gekregen. Daarna meteen een sms dat ik kosten heb gemaakt. Wat blijkt, om 15.21 (zie foto) is al het gebruik van deze betaalde data ingegaan, terwijl mijn telefoon naast mij lag en er geen actie was. Hierdoor is er nu een bedrag van 60,50 in rekening gebracht. 

A: ik heb nooit gehoord van Maritieme netwerk. Waarom worden wij hier niet voor gewaarschuwd als je een boot op gaat?

B: hoe kan het zijn dat er om 15.21 kosten in rekening worden gebracht, terwijl ik pas om 15.45 de smsjes binnen krijg?

Ik heb geen kans gehad om mijn data roaming uit te zetten

C: ik was samen met een vriendin. Zij zat naast mij en ook zij heeft Vodafone. Maar zij heeft geen smsjes gekregen en er is geen contact gemaakt met het Maritieme netwerk. Ik mag haar contactgegevens delen indien nodig, zodat dit nagekeken kan worden. 

😧 de Europese regels laten zien dat ik geïnformeerd moet worden als ik gebruik maak van een betaald netwerk maar hoe kan ik dit weten als kosten om 15.21 in rekening worden gebracht en ik om 15.45 geïnformeerd wordt?

Op de boot gisteren ben ik iig een stuk wijzer geworden over het bestaan van dit netwerk. Voortaan zal ik mijn data roaming uitzetten en menig mens in mijn omgeving heeft een waarschuwing gehad.  

Omdat ik te laat ben geïnformeerd over het gebruik van een betaalde bundel, zou ik graag de kosten van 60,50 euro volledig vergoed willen krijgen.

Ik verneem graag uw reactie.

Vriendelijke groet, C. Greven

Zie bijlage voor bewijs. 

2 Reacties 2
Energieboy
Expert
Expert
  • 12307Posts
  • 3563Oplossingen
  • 3205Likes

Oh jee, dat is vervelend en begrijpelijk dat je hier je verhaal komt doen. Gelukkig zijn er medewerkers van Vodafone die met je mee kunnen kijken en die nemen je klacht in behandeling. Dat jij nog nooit gehoord hebt van het Maritiem Netwerk, daar kan natuurlijk Vodafone niets aan doen. Het is natuurlijk erg vervelend als je er mee te maken krijgt, maar het bestaat echt al jaren en op de community staat hier al veel over geschreven. 

Wat betreft de tijden van sms en in rekening brengen. Daar zal iemand van Vodafone voor moeten kijken en die kunnen dan zien wat er aan de hand is en of er misschien toch eerder al iets verzonden is, of niet. Het is zeker vreemd dat je vriendin hier geen probleem mee had, maar stond deze wel op gebruik van roaming of stond vliegtuigmodes aan? Daarnaast kan het ook nog zijn dat ze bij haar het netwerk kiezen op handmatig heeft staan ipv automatisch. Had je er op de heenreis geen probleem mee dan? 

Maar goed, het is goed dat je hier je klacht plaatst. Als het goed is dan is er ook iemand in het weekend aanwezig om met je mee te kijken. Heb nog even geduld en dan komt er snel uitleg. Ondanks dit gekke probleem toch fijn om te lezen dat je een fijne vakantie hebt gehad. 

Jos
Community Moderator
Community Moderator
  • 23Posts
  • 5Oplossingen
  • 10Likes

Welkom terug in Nederland en hier op de Vodafone Community @CarineGreven. @Energieboy heeft je al goed op weggeholpen zie ik en snap ik ook dat hij niet alle informatie heeft voor je. Ik snap je klacht, want als je nog nooit met maritiem netwerk te maken hebt gehad is het schrikken dat dit zo op je afkomt.  

Om antwoord te geven op je vragen: 
A: waarom geen waarschuwing? Die waarschuwing is aan de vervoerder en daarbij ook verantwoordelijkheid van de gebruiker. Vliegtuigstand zou dan juist bootstand moeten heten 😉 
Op Wat is roaming? Zo werkt internet in het buitenland | Vodafone vind je alle info over roaming en is dit stukje het belangrijkst. 

Roam like home regels zijn hier ook wat funest, want wanneer iemand binnen de EU beweegt heb je eigenlijk nooit te maken met extra kosten wanneer je Roaming aan hebt staan. Bepaalde reizen naar het noorden en ook richting van het zuid oosten van de EU met bijvoorbeeld Bosnië & Herzegovina, Servië. 

B: de SMS tijd: vreemd te vernemen dat die wat later is aangekomen. Hoe lastig ook, we kunnen deze moeilijk vooraf sturen, jouw toestel maakt verbinding en dan pas wordt deze SMS verstuurd. Bij controleren van het tijdstip van versturen, die komt overeen met het moment van verbruik: 15:21 uur. Het moment van ontvangen hangt af van bereikbaar op de boot. 

C: waarom jij wel en jouw vriendin niet? Bijzonder inderdaad, dat zijn meerdere factoren te noemen. Bijvoorbeeld dat zij al op de wifi van de boot schakelde of roaming uit. 

In eerdere contacten met de Vodafone klantenservice zie ik dat je hier informatie over hebt gehad en er geen vergoeding gedaan wordt. Via deze weg is het antwoord gelijkwaardig, we vergoeden dit niet. 
Het uitzoeken van waarom het nummer van je vriendin hier geen kosten of SMS heeft gehad, dat verandert het antwoord niet. 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic