deRaafjes

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan je worden afgeluisterd door je telefoon?

Ondanks dat mijn dochter de microfoon op haar iPhone heeft uitstaan voor alle apps, denken we dat zij wordt afgeluisterd. Na gewone gesprekken (dus niet gebeld) waarin o.a. 'Jeep' en 'eiersalade' ter sprake kwamen kreeg ze hier op Instagram advertenties over, zo vreemd. Het lijkt erop dat de telefoon kan afluisteren als je niet belt. Op sommige woorden komen advertenties voorbij.

Heeft iemand hier ervaring mee, en weet je wat dit kan zijn?
En hoe kun je je telefoon hiertegen beveiligen? Het voelt nl heel vreemd en onveilig!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi deRaafjes
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Ik zelf zou zeggen, dit zal niet gebeuren. Maar ik heb daar natuurlijk geen verstand van en weet ook niet of het kan. Maar als je zoekt ook Google dan kom je er veel van tegen.

Bekijk bv dit jeugd filmpje:
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2251581-dwars-worden-anna-en-doris-afgeluisterd-door-instagram.html

Als je zou zeggen een Android telefoon dan zou ik meer denken dat het mogelijk is. Daar geef je namelijk bij veel apps toegang tot je microfoon. Maar met Apple, ik kan me het haast niet voorstellen.

Hier een artikel van iCulture (iPhone info):
Hè, luistert Facebook via mijn microfoon?
https://www.iculture.nl/nieuws/facebook-luistert-via-microfoon/

Als je zoekt op Google kom je dus veel tegen. Zou zeggen, probeer het eens en lees de artikelen.

Bekijk in context

6 Reacties 6
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi deRaafjes
Welkom op de klanten helpt klanten Community van Vodafone.

Ik zelf zou zeggen, dit zal niet gebeuren. Maar ik heb daar natuurlijk geen verstand van en weet ook niet of het kan. Maar als je zoekt ook Google dan kom je er veel van tegen.

Bekijk bv dit jeugd filmpje:
https://jeugdjournaal.nl/artikel/2251581-dwars-worden-anna-en-doris-afgeluisterd-door-instagram.html

Als je zou zeggen een Android telefoon dan zou ik meer denken dat het mogelijk is. Daar geef je namelijk bij veel apps toegang tot je microfoon. Maar met Apple, ik kan me het haast niet voorstellen.

Hier een artikel van iCulture (iPhone info):
Hè, luistert Facebook via mijn microfoon?
https://www.iculture.nl/nieuws/facebook-luistert-via-microfoon/

Als je zoekt op Google kom je dus veel tegen. Zou zeggen, probeer het eens en lees de artikelen.
deRaafjes
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi, uiteraard heb ik hierop al gegoogled, maar nog geen echt antwoord gevonden. Wel opmerkingen/vragen van anderen die ditzelfde ervaren, en reacties hierop. Dus... is er een expert die echt weet hoe het zit: kan je afgeluisterd worden als je je telefoon 'gewoon' bij je hebt, en is er een verband met advertenties die je te zien krijgt over onderwerpen waarop je niet gegoogeld hebt, maar gewoon in een face-to-face gesprek zijn besproken?
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Niemand zal je kunnen vertellen hoe of het zit, alleen Tim Cook van Apple.
Maar die zegt dat er niet via de iPhone kan worden afgeluisterd want dat staan ze niet toe.
Zelfs Siri heeft een eigen gedeelte die is beveiligd en daarom alleen zal reageren op he Siri.

Maar nogmaals, zeker weten doe je het nooit en het zal gewoon toeval zijn geweest of toch een keer op internet deze termen hebben ingevoerd en zijn vergeten. Dat komt bij mij zelf ook wel eens voor. Maar goed, wie weet is er nog iemand die er antwoord op weet op de community 🙂
deRaafjes
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hee, dank voor je reacties! Laten we idd even afwachten of er mensen zijn die antwoorden hebben.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Om eerlijk te zijn denk ik niet dat hier een antwoord op gaat komen. Zoals Energieboy aangeeft kom je uit bij deze topics. Helaas is dit ook meteen het enige wat ik hierover weet.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Topic is nu gesloten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic