Shifla

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Kan geen e-mail versturen (iPhone)

Ik heb een iPhone 4 en kan geen e-mails versturen als ik op het Vodafone netwerk zit, hoe kan ik dit verhelpen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
DirksenT

Ontdekker
  • 1Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook geworsteld met het aanmelden van mijn account dat ik heb via de kabel. (Caiway specifiek)
Na een aantal uren zwoegen en uiteindelijk de Vodafone klanten service een aantal maal gebeld te hebben, kreeg ik iemand aan de telefoon die wist wat ik allemaal in moest vullen en die kwam met de mededeling dat je SSL beveiliging beslist WEL aan moest zetten voor uitgaande communicatie.
En zo waar... het werkt dan inderdaad wel!

Het is een foutieve meldiong op de site van Vodafone!

Probeer het zo nog maar eens!

PS: Ik heb zelfs een Nokia Lumia 920.

Bekijk in context

17 Reacties 17
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hoi @Shifla

Kun je wel van alle andere internet applicaties gebruik maken? Als dat het geval is zal we iets mis zijn met de instellingen van je e-mail account.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hi @Shifla,

Ik vermoed dat je een e-mailadres van je provider gebruikt en geen Hotmail of Gmail?

De provider e-mailadressen gebruiken het zogenaamde POP3 protocol en Hotmail/Gmail gebruiken een ander protocol. En het probleem zit hem in POP3. Een klein stukje achtergrond: dit is techniek uit de vorige eeuw (anno 1988) en is oorspronkelijk bedoeld voor 1 personal computer. Inmiddels gebruiken we meerdere apparaten (laptop, smartphone, tablet) en willen we op alle apparaten beschikking hebben tot de e-mail. En hier kun je dan problemen krijgen.

Bij POP worden er 2 verschillende servers ingesteld, 1 voor het onvangen (meestal is de naam van die server pop3.providernaam.nl) en 1 voor verzenden (meestal genaamd smtp.providernaam.nl). Het ontvangen lukt meestal nog wel maar het verzenden geeft vaak problemen. Hier zijn 2 redenen voor.

1) spambeperking
Het POP protocol is slecht beveiligd en spammer misbruiken dit. Er worden dan grote hoeveelheden spam verstuurd vanaf het account van anderen. Misschien herinner je je dat nog van vroeger dat je allerlei ongewenste e-mail kreeg van vrienden? Om het te voorkomen mag je alleen gebruik maken van de verzendende e-mailserver als via hun eigen netwerk verbonden bent, dus als je thuis bent en gebruik maakt van de WiFi router van de provider. Zodra je naar buiten loopt ben je niet meer via hun verbinding verbonden met het internet maar via Vodafone mobiel internet. En dat is een andere verbinding en kunnen ze niet meer achterhalen wie het was. En daarom blokkeren ze als je niet verbonden bent via hun eigen verbinding.

2) opsporing
Als jij een e-mail met een bedreiging stuurt wil de opsporingsinstantie kunnen achterhalen wie het gestuurd heeft. De provider moet een IP adres kunnen leveren wie dit gestuurd heeft en net zoals bij het vorige punt, dat kan alleen als je via hun eigen netwerk verbonden bent.

Er is een oplossing maar die werkt slechts in 80% van de gevallen. Bij de uitgaande e-mailserver vul je niet de smtp server van je provider in (die alleen maar werkt als je thuis bent) maar een van Vodafone die speciaal voor dit doel is neergezet. Dit noemt men in de techniek een relay server. Zie het maar dat Vodafone nu postbode gaat spelen in plaats van je eigen provider. De ontvanger merkt er helemaal niets van, het e-mailadres blijft ook hetzelfde.

De uitgaande e-mailserver wijzig je naar authsmtp.vodafone.nl
Je gebruikersnaam wijzig je naar mail gevolgd door je 06 nummer (voorbeeld mail0612345678)
Je wachtwoord wijzig je naar je MyVodafone wachtwoord. Als je die nog niet hebt, maak deze dan aan op https://my.vodafone.nl/

Mocht je een vraag zien over SSL beveiliging, die moet AAN staan.

[Mod-edit Serkan: SSL beveiliging dient aan te staan]

Mogelijk werkt het, sommige providers blijven een probleem, vooral de merken die niet meer bestaan (quicknet, zonnet, hetnet, etc.). De Vodafone mailrelay werkt op zowel mobiel internet als thuis 🙂

Een ander alternatief is een Gmail of Hotmail te gebruiken, die werken prima met smartphones. Bij de instellingen van Gmail of Hotmail kun je oude POP3 account toevoegen en op deze manier je mail binnen te halen.
Shifla
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Annabelle en Robert,

Mijn internet en andere applicaties werken verder prima. Ik had voorheen al een iphone 4 en daar had ik dezelfde problemen. Die heb ik toen op kunnen lossen door onderstaande instellingen te gebruiken:

- Hostnaam: authsmtp.vodafone.nl
- Gebruikersnaam: vodafone gebruikersnaam
- Wachtwoord: uw My Vodafone wachtwoord
- Gebruik SSL: aan
- Identiteitscontrole: wachtwoord
- Serverpoort: 465


Nu heb ik een andere iphone 4, met hetzelfde probleem als voorheen, dus heb ik dezelfde instellingen geprobeerd, dit werkte niet. Toen heb ik deze server verwijderd, hetzelfde nog een keer geprobeerd, maar werd automatisch serverpoort 587 ingevuld ipv 465.
Vervolgens heb ik deze server verwijderd en de instellingen die door Robert aanbevolen zijn gebruikt:

De uitgaande e-mailserver wijzig je naar authsmtp.vodafone.nl
Je gebruikersnaam wijzig je naar mail gevolgd door je 06 nummer (voorbeeld mail0612345678)

Dit werkte ook niet, ik kreeg zelfs de melding dat de gebruikersnaam en/of wachtwoord niet klopten.
Het mail adres is van UPC.

Nog andere suggesties?

Alvast bedankt,
Shirley
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Uitgaande e-mail

  • Gebruikersnaam: je gebruikersnaam is het gedeelte van het e-mailadres vóór '@vodafone.nl'
  • Wachtwoord: het wachtwoord van je My Vodafone account
  • Server bij uitgaande mail: authsmtp.vodafone.nl
  • Uitgaande poort: 25 of 465 (afhankelijk van je toestel). Als beide poorten niet werken gebruik dan 2525 of 587.
  • Beveiligde verbinding: SSL of TLS
  • Uitgaande (SMTP) server vereist authenticatie: ja

Het zou kunnen dat je nog een oude gebruikersnaam hebt, bij de meesten is dat inderdaad mail06 maar sommige wat klanten die al lang klant zijn hebben nog een gewone gebruikersnaam. Je kunt je gebruikersnaam eventueel telefonisch opvragen of laten resetten.
Shifla
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De hoofdserver, smtp.upcmail.nl stond uit. Met deze instellingen en de hoofdserver aan, kan ik nu mails versturen.
Bedankt voor de hulp!
Janneke_Zeegers

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb sinds een aantal weken de Iphone 5S. tot gisteren werd mijn mail opgehaald. Nu doet hij het niet meer en als ik handmatig wil laden lijkt hij vast te lopen.

Ik heb meerdere accounts.
de instellingen staan alsvolgt:
Gmail:
SMTP: Gmail-SMPT server als hoofdserver
andere servers:
staan allemaal op aan

Hotmail:
Hostnaam: pop3.live.com
SMPT: smpt.live.com 9hoofdserver)
alle andere servers staan op aan

Ook heb ik dat ik de ene keer wel en de andere keer een mail kanversturen.

Kunnen jullie me hierbij helpen?
Wil_van_Woerkom

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb dezelfde problemen met mijn iphone 4s
De laatste opmerking van Shifla is volgens mij niet dé oplossing, want daarbij zal het versturen van Email zich beperken tot de situatie, dat via WiFi (thuis) wordt gewerkt. In 'het vrije veld' zal het zeker niet werken!
Dus graag toch nog een beter oplossing....
Ik heb een eigen website en via die provider mijn Email adres.
Zij zeggen, dat voor zowel in- als uitgaande mail als mailserver: mail.'domeinnaam',nl mag worden ingevoerd en als poort van de uitgaande mail: 25 of 2025.
Op mijn laptop werkt dit (alleen thuis via de WiFi verbinding) met poort 2025.
Op mijn iphone werkt het versturen van mail alleen met: mail.planet.nl als server uitgaande post en dan ook alleen maar, als ik thuis een WiFi verbinding heb.
Wie kan me helpen?
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
Hi @Wil_van_Woerkom

Probeer eens als uitgaande server de Vodafone server (sendmail.vodafone.nl). Je verstuurt mails namelijk via het Vodafone netwerk en als je dit niet als uitgaande server instelt dan kun je inderdaad geen mails versturen als je verbonden bent met 3G. De instellingen van je telefoon moeten exact overeen komen met de instellingen op deze pagina. Laat even weten of dit wel geholpen heeft.
Wil_van_Woerkom

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Maartje,

Ik had die pagina al gevonden en heb het inderdaad opgelost, met deze kanttekeningen:
a. Als gebruikersnaam heb ik moeten invullen: "mail06xxxxxxxx" (xxxx = mijn eigen nummer)
b. Gebruik SSL moet op 'aan' staan

Het werkt zo prima!
Vreemd vind ik het wel, dat sendmail.vodafone.nl zowel als hoofdserver als ook als andere SMPT-server vermeld staat (en ze moeten beiden op 'Aan' staan!

In ieder geval bedankt.

Met vr.gr. Wil
DirksenT

Ontdekker
  • 1Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook geworsteld met het aanmelden van mijn account dat ik heb via de kabel. (Caiway specifiek)
Na een aantal uren zwoegen en uiteindelijk de Vodafone klanten service een aantal maal gebeld te hebben, kreeg ik iemand aan de telefoon die wist wat ik allemaal in moest vullen en die kwam met de mededeling dat je SSL beveiliging beslist WEL aan moest zetten voor uitgaande communicatie.
En zo waar... het werkt dan inderdaad wel!

Het is een foutieve meldiong op de site van Vodafone!

Probeer het zo nog maar eens!

PS: Ik heb zelfs een Nokia Lumia 920.
Otje

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Email weigert hoe nou verder
cvv77

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo,

mijn inziens is sinds ik via de MyVodafone app mijn inlog telefoonnummer moest veranderen naar een email login het probleem ontstaan dat ik niet meer kan emailen. Ik krijg de melding dat 'mijn gebruikersnaam of wachtwoord van SMTP: mail ....@authsmtp.vodafone' onjuist is.

In mijn account heb ik niets gewijzigd. Wat nu???
Anonymous
Niet van toepassing
Hey@iedereen de serverpoort bij de uitgaande mail voor een iPhone is 587 bij Android is het 465

Groetjes stevied86
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @cvv77

Probeer eens sendmail.vodafone.nl als server.

Groetjes stevied86
cvv77

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hartelijk dank Stevie, voor je reactie.
Alleen helaas, dat heeft niet geholpen.
Ik vulde dat send adres, dan mijn mailadres (welke ik oo moest geven voor My Vodafone, en m'n wachtwoord voor dat mailadres voor My Vodafone.

Iemand anders nog tips???
Anonymous
Niet van toepassing
Hey @cvv77,

Ik lees net pas dat je nu inlogt met je emailadres.
Als je deze nu eens invult bij de gebruikersnaam en het wachtwoord van my Vodafone, werkt het dan wel?

Groetjes stevied86
*moderator edit: tag gefixt*
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
@ccv77 , is het nog gelukt met het antwoord van @stevied86 ?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic