Zelf denk ik ook dat je dan beter contact op kan nemen met Apple om te vragen of ze het anders willen doen. De meeste hedendaagse iPhones en iPads werken met een Lightning-aansluiting. Dit is een platte en kleine connector die je aan de onderkant van het toestel insteekt. Daarnaast heeft Apple nog kabels met de oudere 30-pins connector in het assortiment.
Lightning-oplaadkabels zijn nodig voor de volgende toestellen:
- iPhone 5 en nieuwer, iPhone SE
- iPad 4 en nieuwer, iPad mini (alle modellen), iPad Pro (alle modellen)
De 30-pins oplaadkabels zijn bedoeld voor de volgende toestellen:
- iPhone 3G, iPhone 3GS, iPhone 4 en iPhone 4s
- iPad 1,2 en 3
Apple heeft bij de iPhone 5 ook een nieuwe connector geïntroduceerd: Lightning. Dit betekent dat je oudere accessoires niet meer kunt gebruiken. Eventueel kun je in de Apple Store een adapter aansluiten om bijvoorbeeld oudere speakers en opladers toch nog te kunnen gebruiken. Dit voorkomt dat je nieuwe accessoires moet kopen.
Ik kan dus zeggen dat er best veel iPhone met hetzelfde kabeltje te gebruiken zijn. En dit zeg ik ook uit ervaring! Ik ben het met Steven eens dat als je zelf een kabel hebt gekocht en deze niet wenst uit te lenen aan je kinderen dan leg je deze ergens neer waar ze niet mogen komen. Dat doe ik hier zelf ook en daar heeft niemand een probleem mee en mijn kabel ligt er altijd en zonder dat deze kapot gaat. Wat je zegt, dit is een persoonlijke ervaring!
En koop altijd apple kabels want dan weet je zeker dat deze goed zijn gekeurd en heb je ook geen last van verbranding of dat deze niet meer werkt. Ze zijn dan wel wat duur maar dan heb je ook wel een goede kabel. Daarnaast zeg ik altijd: Als je een iPhone kan kopen dan kan er ook wel aan kabeltje van af. Al hoewel ik altijd met het bijgeleverde kabeltje oplaad en nog nooit tussendoor een nieuwe kabel heb hoeven kopen en als ik mijn toestel weer doorgeef of verkoop dan gaat dat kabeltje ook weer mee in de doos.
Pubers iets leren, dat is altijd heel lastig, ben ik helemaal met je eens. Misschien toch eens rond de tafel gaan zitten en uitleggen dat dit geen speelgoed is en vragen of ze er wat zuiniger mee om willen gaan. Denk dat je pubers daar best wel naar willen luisteren :wink::blush:
Succes in ieder geval :thumbsup: