kriskraslot

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet op reis: Zwolle - Amersfoort

Hallo,

Sinds enkele jaren reis ik voor mijn werk veel met de trein. Met name op het traject Zwolle - Amersfoort.
Omdat ik zoveel reis werk ik veel in de trein. En daarbij is internet erg nuttig.

Vanaf 't Harde tot aan Nijkerk (ongeveer 70% van de reis) is het bereik en internet zeer instabiel, en als er al bereik is, gaat het om GPRS.
Om te internetten gebruik ik meestal mijn iphone 5s in hotspotmodus. Mijn abonnement is Red Super met multisim.

Nu heb ik een aantal dingen geprobeerd om een stabiele internetverbinding te krijgen, maar dat is tot op heden nog niet gelukt. Het volgende heb ik geprobeerd:
- apart tablet (ipad) abonnement afgesloten, in de hoop op beter bereik.
- tijdelijk de hotspotmodus van een android toestel

Tot nu toe lijkt niets de stabiliteit noch de snelheid te verbeteren. Wel heb ik het idee dat de ipad iets beter het signaal kan oppakken.

Ik heb twee vragen:

  • Hoe kan ik zelf zorgen dat ik een goede stabiele verbinding krijg? Biedt bijvoorbeeld de Vodafone R212 beter bereik?
  • In het dekkingsoverzicht zie ik dat het traject maar zeer beperkte dekking heeft. Is er een plek waar ik een verzoek kan indienen zodat dit beter wordt?
Alvast bedankt voor het meedenken.
2 Reacties 2
RuudNL

Liefhebber
  • 650Posts
  • 17Oplossingen
  • 125Likes
Wat voor mij (ook op dit traject) goed werkte was usb-dongle aan usb-kabel en dan de dongle zo dicht mogelijk bij het raam leggen. Zelfde geldt voor het Android-toestel.

Op de reis Utrecht - Groningen heb je dan alleen ergens bij Amersfoort in de buurt maar GPRS (daar waar je aan beide kanten heuvels hebt, weet niet meer precies waar). Rest van de tijd prima 3G was mijn ervaring. Alweer even geleden maar toch, toen werkte het prima.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Ik reis iedere bijna iedere dag het trein traject Arnhem Amsterdam en ook ik gebruik mobiel internet. Het liefst natuurlijk zo snel mogelijk en 4G biedt dat. Alleen... als er even geen 4G dekking is dan val je terug op 3G of 2G. Echter schakelt die niet meer terug naar 4G als er wel weer dekking is, dat gaat pas in de toekomst gebeuren. Pas als alle datasessies gesloten zijn (ook apps op de achtergrond als je je smartphone gebruikt voor tethering) dan gaat je toestel weer eens kijken of er 4G is. Aangezien ik een VPN verbinding moet maken met mijn werk is dat niet te doen om iedere keer weer de verbinding te verbreken, netwerk te laten zoeken en opnieuw weer verbinden.

Ik heb zelf de oplossing gevonden in een R212. Deze heb ik bij de netwerkinstellingen geforceerd dat hij alleen naar het Vodafone 4G NL netwerk kijkt en ook alleen maar 4G verbindingen mag maken. In mijn traject zijn er nu enkele gedeeltes waar ik even geen internet heb maar als het terug is is het lekker snel.

Ook heb ik een externe 4G antenne via e-Bay aangeschaft, die kun je zo via een sterke zuignap aan het raam hangen zodat de R212 gewoon in je rugzak of tas kan blijven zitten. De connectoren passen zo op de R212:

Echter viel het resultaat me tegen, het werd wel iets beter maar niet het meeslepen van dat ding waard.

Verder heb ik de R212 op een 5 GHz WiFi frequentie gezet waardoor ik ook geen last heb van andere WiFi gebruikers. Al met al ben ik nu een happy traveller 🙂
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic