riandro

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Internet is weg, en gaat ook niet meer aan na bezoek buitenland

Hallo Vodafone,
Ik heb een probleem met mijn internet. Namelijk:
Als ik in Duitsland ben, schakelt mijn mobiel het internet uit. Geen probleem. Hij geeft een melding over iets met roaming (dat de gegevebsverbinding uitgeschakeld word omdat het anders geld gaat kosten als ik gebruik maak van roaming)
Maar als ik dan vervolgens weer terug in Nederland ben, gaat het 3G niet meer automatisch aan. Het gaat ook niet aan als ik de gegevens verbinding aan en uit zet. Ik moet mijn telefoon uitschakelen en weer opnieuw opstarten voor internet te krijgen.
Het blijkt dat die van mijn vriend (zelfde toestel) dat dus niet doet. Hij kan Duitsland in, telefoon schakelt Internet uit, geeft geen melding over roaming, en gaan NL weer in en heeft weer 3G.

We hebben alle instellingen nagelopen, maar kunnen geen verschil vinden.

Dit stoort mij heel erg, want ik wil ook gewoon bereikbaar zijn zo gauw ik het land weer inkom. En niet iedere keer wanneer ik weer terugkom me telefoon uit en weer aan hoeven te zetten.

Kan iemand mij hierbij helpen?

Alvast bedankt.
Riandro
3 Reacties 3
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Riandro, welkom op ons forum.
Voor het probleem dat je noemt kan ik een twee oorzaken bedenken, iets in je toestel of je simkaart. Ik denk eigenlijk vooral aan de simkaart als schuldige.

Je sim heeft namelijk een lijst met netwerken in de wereld waar hij mee kan en mag verbinden. Aan de hand van de lijsten in die sim geeft je toestel een seintje af naar het netwerk waar het op terecht komt. Zeker bij een wat oudere sim bestaat de mogelijkheid dat er iets mis gaat met de lijsten op die sim waardoor je bijvoorbeeld op een bepaald buitenlands netwerk niet kunt bellen of dat je sim niet het juiste signaal afgeeft (uit zichzelf) als je van netwerk wisselt (bv van DE naar NL).

Door je toestel uit en aan te zetten dwing je hem af een algemeen nieuw signaal te geven en daarmee is het probleem dan meestal opgelost maar handig is het natuurlijk absoluut niet.

Mijn tip zou zijn om in een Vodafone winkel even een nieuwe sim op te halen. Als je je ID bewijs mee neemt dan kost dat een paar minuten.
Daarmee sluiten we gelijk ook de sim uit als oorzaak van het probleem, dus als je de grens nog eens over gaat, terugkomt en het probleem weer merkt dan weten we ook gelijk beter waar we verder moeten gaan kijken.

Maar, ik denk dat het met een nieuwe simkaart al opgelost zal zijn 🙂

PS.
Nog een kleine vraag voor het geval het probleem niet weg blijkt te zijn: wat bedoel je precies met "3G gaat niet aan". Bedoel je daarmee dat je helemaal geen verbinding hebt (niet kunt bellen/sms'en/internet of dat je alleen geen mobiel internet hebt?)
riandro
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo BasT,
Dat klinkt dan inderdaad als een duidelijke oplossing.
Ik zal eens kijken wanneer ik volgende week tijd heb, dan kan ik het meteen de week erna testen wanneer ik 3 dagen in Duitsland moet werken.
Het enige wat ik alleen niet snap: mn vriend heeft zijn toestel ongeveer een half jaar langer als ik dat als eerste. Heeft ook gewoon zijn oude nummer nog behouden.
Ik heb mijn toestel begin van het jaar gekregen. Ik had nog geen micro sim, dus ze hebben mijn gegevens van mijn htc (simkaart die ik voor mijn htc gebruikte) over gezet naar een micro sim ( of mini sim.. geen idee hoe het heet).
Geld dat dan ook niet als nieuwe simkaart?

Met 3G valt uit bedoel ik alleen het mobiel internet. Bellen en smssen kan ik wel nog gewoon.
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hey Riandro,

Ik hoor graag van je over de uitslag van de testen. Dit kan ook andere Forum gebruikers helpen mochten ze tegen hetzelfde probleem aanlopen. Wanneer je een nieuwe simkaart hebt gekregen heeft deze ook een ander simkaartnummer. Dat geldt inderdaad als een nieuwe simkaart. Mocht je na het vervangen van deze simkaart toch nog problemen hebben, laat het dan even weten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic