josmeijer

Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Instellingen telefonie via Fritzbox LTE (4G) router

hallo,
ik holde een tikje voor de muziek uit en kocht vast een Fritzbox LTE (4G) router. Met de specs leek het mij een wonder-machine, die behalve router ook nog een geavanceerde telefooncentrale herbergt (met DECT basisstation).
Aangezien de kabel en ADSL versies van deze doos inderdaad door iedereen geprezen worden op die punten telde ik vreugdevol de driehonderdzoveel euri neer.
In de eerste instantie was 4G aan de gang krijgen wat tricky maar met enige hulp van de fabrikant lukte het me uiteindelijk om in één nacht € 500,- aan data te verplaatsen, dus over de 4G snelheid niets dan lof 😉

Maar de telefoon, die mijn vorige router als "black box" behandelde, stekkertje erin en bellen maar, blijkt hier een uiterst specialistisch gebeuren. Ik verweet AVM dat ze een ADSL router hebben opgeleukt (de instellingen zijn duidelijk voor internet-telefonie bedoeld) maar ze houden halsstarrig vol dat ook via LTE (4G) telefonie mogelijk is, mits de juiste instellingen worden gebruikt. Er schijnt dus zoiets te bestaan als een "username" en een "password" die waarschijnlijk een aantal lagen dieper in de telefoon zitten als wij eindgebruikers ooit te zien krijgen. Maar ik heb ze toch nodig,wil ik ooit kunnen telefoneren.
Iemand ????


3 Entering Internet telephone numbers

  • Click "Telephony" in the FRITZ!Box user interface.
  • Click "Telephone Numbers" in the "Telephony" menu.
  • Click the "New Telephone Number" button.
  • Enable the option "Set up Internet telephone number" and click "Next".
  • If there is a drop-down menu to select your Internet telephony provider from, select your provider. If your provider is not included, select "other provider".Note:Whether or not the drop-down menu is available and which Internet telephony providers are shown depends on the regional options configured in the FRITZ!Box.

  • Enter the Internet number and the account information (e.g. user name/account ID, password, registrar) in the corresponding fields. This information is supplied by your Internet telephony provider.Note:For details on the account information, click the "Help" button. Should you be missing account information, contact your Internet telephony provider.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Voor 99% zeker zal het hier gaan om internet telefonie, ook wel SIP genoemd. Als je bij een SIP aanbieder een abonnement neemt dan krijg je een hele rij instellingen waaronder SIP server adres, gebruikersnaam, wachtwoord, etc.

Ik denk dat Vodafone nooit SIP gaat ondersteunen gezien internet telefonie een heel ander type dienst is dan standaard telefonie. Bij standaard telefonie heeft de provider controle over de gehele verbinding en zal er alles aan doen om dat perfect te laten verlopen. Bij SIP heb je in de meeste gevallen geen volledige controle over de verbinding en als er dan iets mis gaat dan is de aanbieder de Sjaak.

Op eBay.de had je trouwens ook een Vodafone B2000 kunnen kopen (wordt alleen nog in Duitsland verkocht), dat is ook een 4G router maar veel goedkoper (rond de 100 eurie). Dan heb je ook bedrade aansluitingen en WiFi. Met deze router kun wel bellen via je SIM, mits er ook een spraak abonnement naast de databundel is afgesloten.

Bekijk in context

7 Reacties 7
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey Jos, bedankt voor alle lof (en blij om te zien dat je er enigszins om kan lachen 😉 ).

Allereerst: onder telefonie verstaan we in dit geval neem ik aan VoIP?

Over wat voor username & account we het hier hebben is me nog niet direct duidelijk. Ik zit niet zo in de Fritz!boxen, maar ik kan me zowel voorstellen dat het om een APN naam gaat (lijkt me sterk, je zit al op het netwerk maar het is de moeite van het testen waard) als om de logins van een SIP-account. Heb je dat laatste al?

Als er trouwens iemand anders ervaring heeft met dit apparaat, dan spring vooral in! Ik ga zeker mijn best doen te helpen, maar het wordt ook mijn eerste ervaring met dit apparaat 😉
(hiertoe ook de topictitel iets verduidelijkt)
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Voor 99% zeker zal het hier gaan om internet telefonie, ook wel SIP genoemd. Als je bij een SIP aanbieder een abonnement neemt dan krijg je een hele rij instellingen waaronder SIP server adres, gebruikersnaam, wachtwoord, etc.

Ik denk dat Vodafone nooit SIP gaat ondersteunen gezien internet telefonie een heel ander type dienst is dan standaard telefonie. Bij standaard telefonie heeft de provider controle over de gehele verbinding en zal er alles aan doen om dat perfect te laten verlopen. Bij SIP heb je in de meeste gevallen geen volledige controle over de verbinding en als er dan iets mis gaat dan is de aanbieder de Sjaak.

Op eBay.de had je trouwens ook een Vodafone B2000 kunnen kopen (wordt alleen nog in Duitsland verkocht), dat is ook een 4G router maar veel goedkoper (rond de 100 eurie). Dan heb je ook bedrade aansluitingen en WiFi. Met deze router kun wel bellen via je SIM, mits er ook een spraak abonnement naast de databundel is afgesloten.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Klopt, een SIP nummer is zover ik weet niet voor particuliere personen beschikbaar. In enterprise-oplossingen is dat volgens mij een ander verhaal, maar zo los is het eigenlijk niet te krijgen.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Inderdaad, bij One Net Enterprise doet Vodafone wel aan SIP. Maar dan levert en beheert Vodafone ook de apparatuur en de verbindingen. Deze dienst is voor de groot zakelijke markt bedoeld waar vast en mobiel heerlijk samen kunnen werken.

Weet je zo voldoende @josmeijer ?

josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik had even gemist dat er reacties waren, maar ik bedoelde inderdaad (kennelijk) SIP en geen VOIP, aangezien ik voor VOIP extra moet betalen wat niet slim is als je een flatrate abonnement hebt.
SIP is, als ik de diverse forumpublicaties in Duitsland begrijp, hetzelfde protocol wat voor alle telefonie wordt gebruikt bij LTE, alleen is het voor eindgebruikers lastiger om achter de instellingen te komen als het stelen van de Nachtwacht uit het Rijksmuseum.
Alleen als je als zakelijk klant zo groot bent dat ze je graag te vriend houden kan er inzicht in de SIP parameters komen. In Duitsland is er (ongetwijfeld met behulp van een mol binnen de gelederen van de provider) een workaround gevonden, maar bij gebrek aan een mol bij Vodafone Nederland is die vooralsnog niet bruikbaar.

FritzBox 6840 LTE: Problem mit VOIP/Telefonie bei Vodafone lösen
Nachdem AVM Ende 2011 endlich die lang ersehnte, erste LTE-Fritzbox (Fritz!Box 6840) herausbrachte, war die Begeisterung und Hoffnung gleichermaßen hoch. Leider stellte sich schnell heraus, dass es in Verbindung mit den LTE-Tarifen von Vodafone offensichtlich teils erhebliche Probleme mit der Telefonie gab bzw. immer noch gibt. Selbst AVM selbst scheint bislang keine adäquate Lösung gefunden zu haben, wie dieser Tread hier aufzeigt.

Offensichtlich ist es einem Forenmitglied nun gelungen das Problem im Ansatz zu lösen. Ob es in 100% der Fälle funktioniert, ist noch nicht geklärt, aber einige berichten bereits von Erfolgen.

Hier die 14 kleinen Schritte zur Lösung:

1. Stellt unter "Internetrufnummer" alles auf Vodafone ein, inkl. Passwort und Rufnummer. Bestätigt mit OK.
2. Geht erneut in die Einstellungen und stellt auf "anderer Anbieter"
3. Unter Benutzernamen tragt ihr eure Rufnummer inkl. Vorwahl ein
4. Kennwort eintragen
5. Unter Registrar und Proxy tragt ihr (VORWAHL).sip.arcor.de ein wobei (VORWAHL) durch eure Vorwahl ersetzt werden muss
6. Haken bei "Internetrufnummer für die Anmeldung verwenden" setzen
7. Haken bei "Internetverbindung für diesen Anbieter nutzen"
8. OK drücken => Achtung, die Registrierung wird zu diesem Zeitpunkt aufgrund eines DNS-Fehler noch fehlschlagen.

9. Jetzt in den Reiter "erweiterte Einstellungen" im Menüpunkt "Internettelefonie" wechseln
10. Haken bei "Eigene Verbindung für die Internettelefonie nutzen (PDN)" entfernen.
11. Haken bei "Faxübertragung auch mit T.38" entfern (nicht sicher ob das nötig ist) und Übernehmen drücken
12. FRITZ!Box neu starten unter dem Menüpunkt "System" - "Zurücksetzen"
13. Neustart abwarten
14. Testen und Freuen!

PS: Es funktioniert sowohl mit der "normalen" Firmware, als auch mit der Labor-Version …

Vielen Dank an dieser Stelle an „david63“. Das war wirklich eine Meisterleistung!
Dafür gibts den goldenen "Forums-Orden"
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Op eBay.de had je trouwens ook een Vodafone B2000 kunnen kopen (wordt alleen nog in Duitsland verkocht), dat is ook een 4G router maar veel goedkoper (rond de 100 eurie). Dan heb je ook bedrade aansluitingen en WiFi. Met deze router kun wel bellen via je SIM, mits er ook een spraak abonnement naast de databundel is afgesloten.

Ik was bereid om alsnog die router van 100 euri te kopen om van het gezeur af te zijn, maar helaas levert die meneer niet aan Nederlanders. Ik neem aan dat Vodafone in Nederland ook ooit met het ding komt of dat iemand een Nederlandse workaround bedenkt voor Fritz. Maar voorlopig heb ik het sim kaartje weer in m´n Nexus zitten.
josmeijer
topicstarter
Meedenker
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Maar, voor geinteresseerden is in de VS dezelfde router (en unlocked) te koop voor 115 € incl verzendkosten.
http://www.ebay.nl/itm/Huawei-B593u-12-4G-LTE-High-Speed-4G-WIFI-Router-100Mbps-POST-BY-DHL-UNLOCKED-/330941559690?pt=US_Mobile_Broadband_Devices&hash=item4d0da7738a&_uhb=1
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic