schaapje

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Informatie betalen voor data bij sharp abbonement zonder datapakket

Hallo,
 
Naar aanleiding van een rekening die mijn moeder kreeg schrijf ik dit bericht. Een maand geleden deed ik mijn moeder een telefoon cadeau. Het betreft een HTC sensation en deze telefoon beschikt over wifi en 3g.Mijn moeder heeft een vodafone sharp abbonement zonder databundel, zij vond wifi op haar werk en thuis genoeg.
 
Helaas was ik haar vergeten te waarschuwen om 3g uit te zetten. Dit word op een door mij onbekende manier aangezet of staat al aan en dit moet je handmatig uitschakelen. Gelukkig bleek de schade beperkt slechts 50 euro extra kosten. Dit is waarschijnlijk volkomen legaal via allerlei regels en hier laat ik het ook bij, ik schrijf dit niet om geld terug te krijgen (hoewel ik dit  uiteraard niet zou weigeren). Ik schrijf omdat ik de factuur van mijn moeder gewoon niet begrijp. Een aantal zaken op een rijtje:
 
1. Vodafone rekent 75 eurocent per mb data gebruikt door een sharp abbonement in Nederland zelf.
2. Vodafone zet niet het dataverbruik op de factuur, dit dataverbruik rekenen ze via een door mijn onbekende formule om in belminuten welke ze uitdrukken in een geldbedrag welke op de factuur vermeld wordt.
3. Vodafoone lijkt 15 belmninuten als minimum te zien, dit word afgerkend als 0,63cent. Ik ga er vanuit dat dit excl btw is en dat met btw erbij dit op 0,75cent komt. Dit is gelijk aan het bedrag per mb.
4. Het hiervoor genoemde minimum bedrag van 0,63cent komt erg vaak voor op de factuur, het lijkt erop dat dit bedrag enkel gebruikt kan zijn voor een whatapp's of binnengekomen berichten van een aantal kb. Kan ik hieruit afleiden dat Vodafone afrond naar 1 mb = 15 belminuten?
 
 
Kan vodafone mij vertellen:
 
1. Hoeveel belminuten is 1 mb? (15?)
2. Word er net als in buitenland per 20kb afgerond? Hoe vind deze afronding plaats? (is dat 1mb gezen 15belminuten laagste vermelding op de factuur is?)
3. Zijn er kosten voor het uberhaupt hebben aanstaan van de 3g verbinding?
 
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat Vodafone hier woekerwinsten kan pakken, ik geloof best dat dit allemaal legaal is geregeld en dit moeders schuld is en jullie in je recht staan. Ik zou wel graag willen weten hoe jullie deze factuur samen stellen.
 
Met vriendelijke groet,
 
Laurens
5 Reacties 5
Roos79

Liefhebber
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Bedoel je niet toevallig scherp?
En kwa internet dat moet je idd zelf uitschakelen op je toestel dat is geheel eigen verantwoording ergens logisch ze heeft tenslotte duidelijk een abo zonder internet dat kan je zien aan/in de voorwaarden.
Je kan wel een internet basis erop aan zetten las ik.
 
hier stukje wat ik bij de scherp abo s tegen kwam
 

  • Sms'en zonder bundel en bellen en sms'en als de bundel op is kost € 0,30 per bericht/minuut.
  • Mms verzenden binnen Nederland kost € 0,50 per bericht. Mms verzenden naar het buitenland kost € 1,02 per bericht.
  • Dataverbruik: € 0,75 per 15 minuten, met een maximum van 1 MB.
  • Gratis online Klantenservice. Telefonische Klantenservice 1200 kost € 0,45 per minuut.
Extra informatie over tegoed, opties en voorwaarden

  • De tarieven gelden binnen Nederland naar Nederlandse nummers.
  • Je betaalt geen starttarief.
  • De gesprekskosten worden naar boven afgerond op hele minuten.
  • Vodafone Scherp tegoed is maximaal 1 maand geldig.
  • Je kunt te allen tijde kosteloos premium SMS-diensten blokkeren via www.smsdienstenfilter.nl
  • De online rekening in My Vodafone is gratis. Liever een papieren rekening? Dit kost € 2,80 per maand.
  • BloX, een Partner abonnement, Vodafone Garant (toestelverzekering) en Vervangend Toestel Service gelden niet bij een Vodafone Scherp abonnement. Ook is het niet mogelijk om de Internet op Reis Dagbundel aan te sluiten
  • We hebben het recht om je te informeren over producten/diensten van Vodafone of derden via je mobiele telefoon.
  • Met het Scherp abonnement is het niet toegestaan de SIM kaart waarop deze is geactiveerd te gebruiken in combinatie met PC, tablet en/of laptop e.d., waaronder begrepen maar niet beperkt tot het gebruik van je mobiele telefoon als modem, of voor peer-to-peer gebruik, VoIP en SMSoIP diensten
http://www.vodafone.nl/Vodafone/wg30/pdf/klantenservice/tarieven/tarievenoverzicht_vodafone_scherp_1_oktober_2012.pdf  
schaapje
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
 
Dankjewel voor de moeite roos, het betreft inderdaad een scherp abbonement. Dat het logisch is dat je moet weten dat 3g automatisch aanstaat en je dit moet  uitzetten betwist ik, het is niet zo dat mijn moeder bewust heeft geinternet, de rekening is tot stand gekomen door ontvangen emails via het 3g netwerk en 1x facebook op werk toen ze dacht op wifi te zitten. Maar het gaat er niet om of het terecht is het is legaal en daar wil ik bij laten.
 
De overige informatie die je me hebt gegeven waardeer ik maar was mij al bekend, toch ook hiervoor bedankt. Ik hoop dat iemand mijn vragen spoedig kan beantwoorden.
 
Vriendelijke groet,
 
Laurens
Roos79

Liefhebber
  • 24Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Staat mobiele data wel uit?
 
http://www.htc.com/help/nl/howto_iframe.aspx?id=65699&type=1&p_id=399
schaapje
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee, hier is het dus fout gegaan. Mijn moeder had dit niet uitgezet. Waardoor ze wanneer ze geen verbinding had met een wifi netwerk automatisch 3g gebruikte, dit  terwijl ze geen databundel heeft. Nu is dit nou eenmaal legaal en komt dit ook mede door telefoonfabrikanten en door android.
 
Hier wil ik echter niet de focus op leggen. Het gaat me dus niet zozeer om de ontstane kosten maar meer om hoe deze berekend worden. Ik kan hier zelf geen duidelijkheid over vinden. Ik ben nu eenmaal iemand die graag wil weten waarvoor die betaald en hoe de dingen in elkaar steken. Met de basale gegevens die Vodafone mij verstrekt kom ik hier simpelweg niet uit.
 
 
Vriendelijke groet,
 
Laurens
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Laurens, super dat je zo redelijk bent over de rekening 😄
Ik snap de verwarring wel want tegenwoordig worden de datakosten meestal per MB berekend. De hoogte van die kosten wordt altijd bepaald in de algemene voorwaarden van je abonnement en die verschillen per abo.

Vroegah (;)) werden bij veel abonnementen de kosten voor dataverkeer niet per MB maar per tijdseenheid berekend. Je had toen sowieso alleen maar toestellen die met GPRS snelheden online kwamen. Dat waren niet zo veel MB's, zeker niet met de mobiele browsers van toen. Tegenwoordig komt dat niet zo veel meer voor maar bij je moeders Scherp abonnement is het zo te zien wel zo. Als je moeder dus nog oudere / andere voorwaarden heeft wordt er niet per MB gerekend maar per tijdseenheid

Dus, om antwoord te geven op je vragen:

1: er wordt in dit geval niet in belminuten of MB's gerekend maar per tijdseenheid (prijs per zoveel minuten x het aantal minuten verbinding)
2: in het buitenland wordt ook per tijdseenheid gerekend (maar met een hoger tarief)
3: bij dit abonnement ja, want er wordt per tijdseenheid gerekend.

Beantwoord dat je vragen? 😄


E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic