Hallo,
Naar aanleiding van een rekening die mijn moeder kreeg schrijf ik dit bericht. Een maand geleden deed ik mijn moeder een telefoon cadeau. Het betreft een HTC sensation en deze telefoon beschikt over wifi en 3g.Mijn moeder heeft een vodafone sharp abbonement zonder databundel, zij vond wifi op haar werk en thuis genoeg.
Helaas was ik haar vergeten te waarschuwen om 3g uit te zetten. Dit word op een door mij onbekende manier aangezet of staat al aan en dit moet je handmatig uitschakelen. Gelukkig bleek de schade beperkt slechts 50 euro extra kosten. Dit is waarschijnlijk volkomen legaal via allerlei regels en hier laat ik het ook bij, ik schrijf dit niet om geld terug te krijgen (hoewel ik dit uiteraard niet zou weigeren). Ik schrijf omdat ik de factuur van mijn moeder gewoon niet begrijp. Een aantal zaken op een rijtje:
1. Vodafone rekent 75 eurocent per mb data gebruikt door een sharp abbonement in Nederland zelf.
2. Vodafone zet niet het dataverbruik op de factuur, dit dataverbruik rekenen ze via een door mijn onbekende formule om in belminuten welke ze uitdrukken in een geldbedrag welke op de factuur vermeld wordt.
3. Vodafoone lijkt 15 belmninuten als minimum te zien, dit word afgerkend als 0,63cent. Ik ga er vanuit dat dit excl btw is en dat met btw erbij dit op 0,75cent komt. Dit is gelijk aan het bedrag per mb.
4. Het hiervoor genoemde minimum bedrag van 0,63cent komt erg vaak voor op de factuur, het lijkt erop dat dit bedrag enkel gebruikt kan zijn voor een whatapp's of binnengekomen berichten van een aantal kb. Kan ik hieruit afleiden dat Vodafone afrond naar 1 mb = 15 belminuten?
Kan vodafone mij vertellen:
1. Hoeveel belminuten is 1 mb? (15?)
2. Word er net als in buitenland per 20kb afgerond? Hoe vind deze afronding plaats? (is dat 1mb gezen 15belminuten laagste vermelding op de factuur is?)
3. Zijn er kosten voor het uberhaupt hebben aanstaan van de 3g verbinding?
Het gaat mij niet zozeer om het feit dat Vodafone hier woekerwinsten kan pakken, ik geloof best dat dit allemaal legaal is geregeld en dit moeders schuld is en jullie in je recht staan. Ik zou wel graag willen weten hoe jullie deze factuur samen stellen.
Met vriendelijke groet,
Laurens