attie

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Inflatiecorrectie gebaseerd op besteldatum ipv ingangsdatum van abonnement (slaat nergens op?)

Hi,

 

Ik heb op 22 mei 2023 mijn Sim Only verlengd (Red 20) met ingangsdatum 9 juli 2023. Twee maanden na ingaan van dit abonnement krijg ik te horen dat het maandbedrag in oktober wordt verhoogd met 10%, wat ik heel vreemd vond, gezien het een nieuw abonnement is. De eerder overeengekomen 25,50 is gestegen naar 28,05. Dit komt blijkbaar omdat de BESTELdatum van het abonnement voor 1 juli lag, terwijl de INGANGSdatum na 1 juli is. Hoezo wordt gekeken naar besteldatum ipv ingangsdatum? 

 

Het is leuk dat je vier maanden voor de einddatum van je contract kan verlengen. maar blijkbaar komt dit met het nadeel dat je meer gaat betalen als je te vroeg (voor 1 juli) verlengt. Dit is ontzettend krom, ook omdat ik vandaag een nieuwe Red 20 Sim Only kan afsluiten voor hetzelfde bedrag als waar ik het voor had afgesloten (25,50 p/m).

 

Ik zou hier graag een klacht over willen indienen en de toegepaste inflatiecorrectie willen laten terugdraaien. Hoor graag.

3 Reacties 3
Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3046Posts
  • 897Oplossingen
  • 1031Likes

Hi @attie, goedemorgen en welkom hier. 

Ik kan mij voorstellen dat een inflatiecorrectie rauw op je dak valt als je nog niet zo lang een abonnement bij ons afneemt. Iedere provider mag jaarlijks eenmaal zijn tarieven verhogen. Dit gebeurt dus niet alleen bij ons, maar ook andere providers wijzigen jaarlijks hun tarieven. Het is dus een jaarlijks terugkerend iets bij iedere provider. 

In de Algemene Voorwaarden van jouw abonnement staat in artikel 8 'Tarieven' dat we de tarieven één keer per jaar op 1 oktober mogen aanpassen aan de hand van de consumentenprijsindex van het CBS. 

Verder staat op onze website aangegeven: ''De inflatiecorrectie geldt voor jou als je een van de volgende zakelijke abonnementen hebt afgesloten: Flex Mobile, One Mobile, Red Pro (vóór 1 juli 2023) of Business Mobile. Óf als je een van de volgende particuliere abonnementen vóór 1 juli 2023 hebt afgesloten: Scherp, Start, Smart of Red (incl. o.a. Together, Unlimited''

Hier staat dus duidelijk aangegeven dat het gaat om een abonnement afgesloten voor 1 juli. Dit betreft dus niet de ingangsdatum van je abonnement zelf, maar echt de datum waarop je het abonnement hebt besteld/afgesloten. De mogelijkheid om je abonnement vier maanden van te voren te verlengen/over te stappen is natuurlijk een mooie optie, maar je loopt wel altijd het risico dat er wellicht later een andere aanbieding of iets anders voorbij komt. Dat is iets wat je op voorhand niet kan voorzien. 

Walter23

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ik ben ook "slachtoffer" van deze Vodafone "truc", slim verstopt in de Algemene Voorwaarden ...  Anders kan ik het niet noemen. Contractdatum geldt niet en dat is natuurlijk heel vreemd. Ik kreeg dat overigens pas te horen 12 dagen nadat ik Vodafone om een toelichting had gevraagd.

attie
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hi Cecilia,

 

Leuk dat het in de algemene voorwaarden staat, maar ik probeer dus het punt te maken dat deze bepaling in de algemene voorwaarden moet worden aangepast, omdat de bepaling nergens op slaat en de klant onnodig benadeeld. De les hieruit is dus om je abonnement altijd op of na 1 juli te verlengen.

 

"Hier staat dus duidelijk aangegeven dat het gaat om een abonnement afgesloten voor 1 juli. Dit betreft dus niet de ingangsdatum van je abonnement zelf, maar echt de datum waarop je het abonnement hebt besteld/afgesloten. De mogelijkheid om je abonnement vier maanden van te voren te verlengen/over te stappen is natuurlijk een mooie optie, maar je loopt wel altijd het risico dat er wellicht later een andere aanbieding of iets anders voorbij komt. Dat is iets wat je op voorhand niet kan voorzien."

 

Het is niet een risico, maar een zekerheid dat je meer zal betalen dan de klanten die na 1 juli hebben verlengd. Dit valt helaas niet goed te praten door veel woorden te gebruiken om iets uit te leggen. Heel teleurstellend dit.

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic