schreuderruud

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

ID fraude

Onlangs is er, zowel bij mij als mijn vrouw,  fraude gepleegd met mijn ID en bankgegevens. 

We wonen op verschillende adressen en maken gebruik van eigen bankrekeningen.

De enige plek waar recentelijk, voor zover ik kan nagaan, onafhankelijk van elkaar onze gegevens zijn opgeslagen is bij Vodafone.

De vraag is hoe goed mijn gegevens beveiligd en afgeschermd zijn bij Vodafone,, zodat een willekeurige medewerker er niet bij kan.

De schade voor het bedrijf waar diensten waren afgenomen, bedraagt ca. 2.500 €.

Zo makkelijk gaat het dus, wanneer iemand met een kopie van je ID bewijs en bankrekening aan de haal gaat.

Graag een reactie.

Ruud

 

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Beste @schreuderruud 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Oei, dat is niet best om te lezen. Fraude is altijd een groot probleem en zeer vervelend om hier achteraan te moeten gaan. De klantenservice en winkel personeel kunnen niet bij de scans die zijn gemaakt van uw ID, maar alleen specialistische afdelingen. Bovendien worden op alle scans het BSN nummer én de foto bedekt.

Je kan dit zelf laten controleren in de winkel, waar je deze hebt afgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat deze gegevens dan ook via Vodafone zijn uitgelekt of ergens online zijn gekomen. Nu ben ik niet werkzaam bij Vodafone maar je kan er vanuit gaan dat deze alles goed op orde heeft. 

De klantenservice bellen heeft, naar mijn idee, geen enkele zin. Die kunnen niet zoveel voor je doen en al helemaal niet bij de scans. Mocht je hier meer over willen weten, ga terug naar de winkel, waar je deze hebt afgesloten, of dien een officiële klacht in via de website van Vodafone. Uiteraard kan je ook wachten op een medewerker van Vodafone, hier op de community, maar ook die kunnen niet zien hoe je document is opgeslagen!

Wens je veel succes en sterkte met het uitzoeken en ik hoop dat je kan terug vinden waar de fout ligt. 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Welkom @schreuderruud op de Vodafone Community een klant helpt klant forum waar klanten elkaar graag helpen.

 

Fraude is niet mooi en heb je 1201l gebeld naar Vodafone met je mobiele telefoon, en heb je de Bank al ingelicht voor blokkeren van je rekening.

 

Op deze link https://www.vodafone.nl/support/contact/ staat beste hoe je contact op kan nemen en morgen om 08:00 uur is de klantenservice weer bereikbaar.

 

Je kan ook even je postcode in je profiel zetten ( alleen zichtbaar voor jezelf en moderators) dan kan een moderator dit morgen oppakken.

 

 

schreuderruud
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Bedankt Dave, 

Er is aangifte gedaan en veel meer kun je niet doen. Het is vooral vervelend voor bedrijven, want die blijven met de schade zitten.

inmiddels heb ik de kopieID app gedownload, waarmee je een groot deel van je ID kunt afschermen.

Maar het begint bij de bedrijven die jouw gegevens opslaan en voor de beveiliging daarvan moeten zorgen.

De vraag is of datbij Vodafone goed geregeld is. Ik ga ze morgen bellen.

vr.gr. Ruud

Dave!

Gedreven Raadgever
  • 191Posts
  • 13Oplossingen
  • 53Likes

Laat het ons even weten als je meer bekendheid heb, we zijn benieuwd naar de terugkoppeling.

Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes

Beste @schreuderruud 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Oei, dat is niet best om te lezen. Fraude is altijd een groot probleem en zeer vervelend om hier achteraan te moeten gaan. De klantenservice en winkel personeel kunnen niet bij de scans die zijn gemaakt van uw ID, maar alleen specialistische afdelingen. Bovendien worden op alle scans het BSN nummer én de foto bedekt.

Je kan dit zelf laten controleren in de winkel, waar je deze hebt afgesloten. Ik kan me niet voorstellen dat deze gegevens dan ook via Vodafone zijn uitgelekt of ergens online zijn gekomen. Nu ben ik niet werkzaam bij Vodafone maar je kan er vanuit gaan dat deze alles goed op orde heeft. 

De klantenservice bellen heeft, naar mijn idee, geen enkele zin. Die kunnen niet zoveel voor je doen en al helemaal niet bij de scans. Mocht je hier meer over willen weten, ga terug naar de winkel, waar je deze hebt afgesloten, of dien een officiële klacht in via de website van Vodafone. Uiteraard kan je ook wachten op een medewerker van Vodafone, hier op de community, maar ook die kunnen niet zien hoe je document is opgeslagen!

Wens je veel succes en sterkte met het uitzoeken en ik hoop dat je kan terug vinden waar de fout ligt. 

schreuderruud
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Beste Energieboy,

Bedankt voor de informatie.  Ik zal binnenkort de Vodafone winkel bezoeken en navraag doen over de beveiliging van de opgeslagen gegevens.

In het geval daarvoor aanleiding bestaat, kom ik hier op terug bij het forum.

vr.gr. Ruud

 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic