Motoriszer

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Huidig Abonnement + nieuwe telefoon

Ik heb in april 2013 mijn abonnement met 2 jaar verlengd, ( loopt officieël af op 26 augustus 2015 nu ) en ik heb toen ook een nieuwe 'gratis' telefoon gekregen ( sony xperia P ).
Nu na ruim een jaar is deze telefoon al dusdanig versleten dat hij zowieso geen jaar meer meegaat,
Is het mogelijk om tussentijds je abonnement te veranderen? Bijv een iets hoger abonnement en dus ( tussentijds ) verlengen met nieuwe telefoon? of kun je met korting een los toestel kopen? of gaat gewoon helemaal niets in de tussenperiode? In de winkel werd hier vaag over gedaan, m.a.w. als hij defect is heb je garantie etc... maar das het probleem juist, hij is nog niet defect maar valt zon beetje uit elkaar.

Feit is dat ik op korte termijn een telefoon moet aanschaffen. gaat dat niet via vodafone dan zal ik een los toestel moeten gaan kopen en waarschijnlijk stap ik dan ook volgend jaar als mn contract afloopt over naar een andere provider.

kan iemand me de mogelijkheden op een rijtje zetten?

mvg
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey beiden, ik snap dat het soms niet lekker uit komt maar er zijn goede redenen om niet (ver) van de 4 maanden grens af te wijken.

Allereerst is het met het oog op je volgende verlenging niet handig als we erg vroeg van tevoren verlengen. Als je nu 6 maanden van tevoren verlengt, hoever van te voren moet je dan de volgende keer verlengen? Je toestel slijt toch. Op een gegeven moment sta je nog 4 jaar onder contract zonder dat je mag verlengen. Dat wil niemand toch?

Daarnaast ben ik heel eerlijk: er zijn ook andere afwegingen. Je toestel krijg je bij je abonnement maar je betaalt dat uiteraard ook af via je abonnementskosten. Als je een tweejarig abonnement na bv een jaar alweer verlengen met een andere telefoon snijden we onszelf nogal in de vingers. Je kunt ons niet kwalijk nemen dat we dat niet doen toch?

Daar komt nog bij: een toestel mag bij normaal gebruik niet na een jaar al overleden zijn. Kun je hem niet gewoon laten repareren onder de garantie? Als je dan verlengt heb je altijd nog een werkend toestel in de la liggen als back-up, of je maakt er bv weer iemand anders gelukkig mee.

Bekijk in context

6 Reacties 6
BrunoSchulz

Gedreven Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi!

Ik zou je heel graag een ander antwoord geven, maar helaas hoef je hierin van Vodafone niets te verwachten.
Lees bijvoorbeeld dit maar eens: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/Apple-iPhone-4-Abonnement-eerder-verlen...
En zo zijn er nog vele, vele voorbeelden te vinden. Vodafone gaat ook jou vertellen dat je pas vier maanden voor 26-08-2015 kunt verlengen en zal jou verder geen leuk aanbod doen. Onbegrijpelijk maar waar.
Gelukkig zijn er andere aanbieders die jou wel graag als klant willen. 🙂
Motoriszer
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi..thx voor je reactie, ik verwacht ook zelf wel zon standaard antwoord van vodafone. Ik ben evenals die klant in dat andere topic al jaren ( 8 jr ) klant bij vodafone, maar op dit gebied laat hun 'service' zwaar te wensen over. Zelfs een toestel met korting aanbieden ter vervanging gaat niet. Ik kreeg via de klantenservice te horen dat ik mn contract kan afkopen. Ik mag dan wel even tot einde contract het maandbedrag even in 1x betalen.
Jammer dat ik zo dom ben geweest om 2 jr af te sluiten. Ik ben goedkoper uit als ik nu een abbo neem bij een andere provider met een nieuwe telefoon en dit abonnement ergens nog ruim een jaar in een kast leg...
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hey beiden, ik snap dat het soms niet lekker uit komt maar er zijn goede redenen om niet (ver) van de 4 maanden grens af te wijken.

Allereerst is het met het oog op je volgende verlenging niet handig als we erg vroeg van tevoren verlengen. Als je nu 6 maanden van tevoren verlengt, hoever van te voren moet je dan de volgende keer verlengen? Je toestel slijt toch. Op een gegeven moment sta je nog 4 jaar onder contract zonder dat je mag verlengen. Dat wil niemand toch?

Daarnaast ben ik heel eerlijk: er zijn ook andere afwegingen. Je toestel krijg je bij je abonnement maar je betaalt dat uiteraard ook af via je abonnementskosten. Als je een tweejarig abonnement na bv een jaar alweer verlengen met een andere telefoon snijden we onszelf nogal in de vingers. Je kunt ons niet kwalijk nemen dat we dat niet doen toch?

Daar komt nog bij: een toestel mag bij normaal gebruik niet na een jaar al overleden zijn. Kun je hem niet gewoon laten repareren onder de garantie? Als je dan verlengt heb je altijd nog een werkend toestel in de la liggen als back-up, of je maakt er bv weer iemand anders gelukkig mee.
Motoriszer
topicstarter
Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Bas,
bedankt voor het heldere antwoord. Ik begrijp de beweegredenen van Vodafone en het is fijn dat ze mensen op deze manier voor een deel tegen zichzelf in beschermingnemen. wat de levensduur van mijn telefoon betreft: De SMART-phones van de laatste jaren zijn vaak mooi en flitsend van design maar hebben een beperkte levensduur. Ik heb voorheen 7 jaar een nokia gehad die niet kapot te krijgen was. Dus ik vind dat daar ook rekening mee gehouden mag worden waneer er weer dure abonnementsvormen verzonnen worden. Ik heb zelf een 'ouderwets'bel-sms-web met een fikse korting door friends&family. Dus ik denk dat ik maar een los toestel ga kopen en volgend jaar de opties eens ga afwegen
johanoptforum

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ondanks dat het probleem van Motoriszer even geleden is wil ik toch graag reageren omdat ik ook zelf tegen een dergelijk probleem aanloop.

Vooropgesteld dat ook ik de beweegredenen van Vodafone heel goed begrijp.

Toch denk ik dat er met een grote groep klanten, met name zij die contact opnemen met de klantenservice, veel verder meegedacht zou kunnen worden. Dit levert meer tevreden klanten op en ik denk ook meer omzet. Een klant die belt, heeft een probleem en wil daarbij geholpen worden. Dat mag vaak wat kosten, maar een afkoopbedrag voorstellen dat de volledige nog af te nemen termijnen beslaat als er weer opnieuw gekozen wordt voor een Vodafone abonnement is absurd en helpt een klant niet direct verder... Natuurlijk heeft die klant een verkeerde keuze gemaakt, of pech gehad, of nog anders. Maar om dan zeer zwart/wit vol te houden dat er een contract bestaat wat moet worden volgemaakt, enz., enz. is niet echt constructief.

Een aantal oplossingen (bij afsluiten van een nieuw abonnement) waar een klant wél mee geholpen zou zijn:
- Een afkoopsom die de nog te betalen kosten van de telefoon beslaat en een vergoeding voor de eventueel genoten korting. (Er wordt immers geen gebruik meer gemaakt van de belminuten, omdat er een nieuw abonnement wordt afgesloten).
Voordeel voor Vodafone:
> Een nieuw abonnement, met een einddatum die zeer waarschijnlijk verder ligt dan de huidige einddatum.
> Een tevreden klant die zich niet bekocht voelt.
- Een telefoon aanbieden die je maandelijks kunt betalen naast je huidige abo, in hetzelfde aantal termijnen als het huidige abonnement nog loopt, voor veel klanten meer te overzien dan een paar honderd euro in 1 keer.
Voordeel voor Vodafone:
> Een tevreden klant
> Mogelijk in dezelfde abonnementstermijn 2 telefoons verkopen ipv 1
- Een afkoopsom (berekend als in mijn eerste oplossing) als maandelijkse opslag op een nieuw abonnement doen. Zo kost het niet in 1 keer enorm veel.
Voordeel voor Vodafone:
> Een nieuw abonnement, met een einddatum die zeer waarschijnlijk verder ligt dan de huidige einddatum.
> Een tevreden klant

Ik begrijp dat het een andere denkwijze vraagt, maar denk dat het voor klanten en voor Vodafone veel kan opleveren. Er zijn namelijk diverse legitieme redenen waarom een abonnement op een bepaald moment (ineens) niet meer aansluit bij de wensen van de klant. Door hierin mee te denken zou een win-win situatie voor Vodafone en klant kunnen ontstaan.
hamstergeval

Ontdekker
  • 8Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik moet me hier toch wel afvragen wat er allemaal met je telefoon is gebeurt in een jaar als hij nu al zodanig versleten is. Persoonlijk heb ik de sony xperia P nu bijna 2 jaar, en hij is meerdere malen op de grond en van de trap gevallen en zelfs keer in een plas opstraat toen het regende, maar met mijn telefoon is dus eigenlijk niks aan de hand op een paar krasjes op de behuizing na (ja, niks op het scherm).

Voor de rest geeft vodafone je wel de mogelijkheid om 4 maanden van te voren je abbonement te verlengen, maar niet uit het niets midden in. Dat is hoe je het ook bekijkt slim. Zo voorkom je dat mensen impulsief hun abbonement gaan verlengen als er een nieuw model uitkomt. Op die manier voor dat je eht door hebt zit je bijvoorbeeld vast aan een abbonement van 10 jaar, inplaats van 2.

Ook moet je het even bekijken dat als jouw telefoons na een jaar al helemaal versleten zijn, en je wilt iedere keer je abbo verlengen zodat je een nieuwe telefoon krijgt verleng je wel steeds je abbo met een jaar erbij. Het is niet van dat je verlengt na 1 jaar, dat er maar enkel een jaar bij komt. Het word dan echt 1 +2 =3.


Mijn tip: Koop een goedkope motorola met android. Je kan ze makkelijk vinden tussen de 60-100euro en je kan er alles mee, en ook op whatsapp.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic