fripa

Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Huawei router en Vodafone mobiel internet

Hallo forumleden,

Mijn naam is Frits en ben sinds enige tijd bezig met proberen om het volgende te realiseren:
Ik heb een Huawei B593 4G router waar dus rechtstreeks een sim in kan. Op de router kan via WiFi of bedraad bijvoorbeeld een iPad of laptop worden aangesloten zodat deze gebruik kunnen maken van het internet.
Nu gaat hetgeen wat ik wil een klein stapje verder. Ik wil namelijk een ip camera op de router aansluiten en wil deze "van buiten" via elke willekeurige internet verbinding kunnen benaderen. De router heb ik hiervoor al ingesteld, maar helaas wil het niet werken.
Ik was begonnen met een multi-sim zodat ik de data bundel van mijn eigen abonnement (Red Essential) zou kunnen gebruiken. Dit werkt prima en kan dus via de router mobiel internet gebruiken via APN office.vodafone.nl
Heb alleen het idee dat verkeer van buitenaf wordt tegen gehouden. Heb hierover al contact met de Vodafone klantenservice gehad. Na aantal keren navragen leek de medewerker te begrijpen wat mijn bedoeling is, en gaf aan dat ik een andere, zei niet welke, APN moest instellen om van "open internet" gebruik te kunnen maken. Helaas kon deze niet ingesteld worden omdat ik gebruik maak van multi-sim. Oplossing volgens medewerker zou zijn een apart data abonnement afsluiten zodat de juiste APN kan geselecteerd worden.
Ik dus naar de winkel voor data abonnement, maar welke dan? Helaas wist de winkel medewerker niet wat ik bedoelde en dus bood ze me een maandelijks opzegbaar databundeltje aan om te proberen of het hiermee wel lukken wil.
Helaas, zelfde resultaat als met de multi-sim... Wederom klantenservice gebeld. Daar deden ze hun best en moest men het wederom meerdere malen navragen bij collega's om een antwoord te kunnen geven. Helaas kwam het er op neer dat het met het abonnement wat ik had afgesloten niet zal gaan lukken en ik een zakelijk abonnement zal moeten afsluiten. Beetje jammer dat het eerst anders wordt verteld.
Inmiddels heb ik mijn extra data abonnement maar weer opgezegd, maar ben toch nieuwsgierig of er hier misschien iemand is met ervaring op dit gebied.
11 Reacties 11
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@fripa
Hi Frits,

Ik snap precies wat je bedoelt en het is een leuke vraag. Mijnsinziens zit het probleem niet in de APN, die geeft alleen maar internet door. De uitdaging zit hem meer in de software van de router (de B593) en de mogelijkheden van je webcam. Kun je nog even melden welk merk en type je hebt?

Er zijn vervolgens 2 mogelijke aanpakken:
1) Jij maakt van buitenaf verbinding met je webcam. In dat geval toets je het IP nummer in wat je B593 heeft gekregen toen die inlogde op de APN. Dit is een dynamisch IP adres, echter blijft dat volgens mij vrij lang hetzelfde in jouw situatie omdat het apparaat min of meer continu verbonden is. Maar, het kan zijn dat je toch af en toe een ander IP adres krijgt. Vervolgens moet de router de inkomende verzoek doorzetten naar je webcam, die doe je meestal via een specifiek poortnummer. In de NAT instellingen van de router stel je dan in dat inkomende verzoeken op een bepaalde poort doorgezet moeten worden naar het interne IP adres van de webcam. Ik twijfel of je dit wel kunt instellen in de B593. Als het niet kan is het een showstopper, dan gaat dit niet lukken, het verzoek blijft dan hangen in de router. Mogelijk biedt een nieuwe softwareversie van de B593 dan wel de oplossing. Huawei software is over het algemeen wel aardig te vinden als je goed googled.

2) Je webcam biedt de mogelijkheid om verbinding te maken met een externe server. In dat geval maakt de camera zelf automatisch een verbinding naar een externe server (zodat je bovenstaande problemen passert) alwaar jij dan via een app op kunt inloggen. Dit soort oplossingen worden vaan "cloud" oplossingen genoemd. Je moet het wel vaak eerst aanzetten, instellen en activeren alvorens het werkt. Er zit ook een nadeel aan deze methode: privacy. Je camerabeelden gaan via een externe server, het is anno 2014 erg naief om te denken dat jij dan de enige bent die deze beelden kan bekijken.

Tenslotte nog een ander punt. Je hebt een Red Essential abonnement, daar zit 1 GB data in. De MultiSim geeft je 200 MB extra maar 1,2 GB is niet echt superveel als je regelmatig hoge kwaliteit video gaat kijken. Ik weet niet hoe belangrijk het voor je is maar je zult dan of de kwaliteit van de video flink moeten verlagen om binnen je bundel te blijven of extra databundels erbij nemen. Je hebt bij Red de mogelijkheid om iedere maand je bestaande bundel te vergroten (maandelijkse extra databundel) of incidenteel een extra bundel te nemen als je kort komt (eenmalige extra databundel). Voor meer info zie https://www.vodafone.nl/support/internet/internetten-buiten-je-bundel.shtml.

Mocht het je toch niet lukken, laat het nog even weten. Ik weet iemand die ook zo'n Huawei ding heeft, daar kan ik wel even mee gaan spelen om je verder te helpen.
fripa
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Robert,

Bedankt voor de duidelijke reactie.

De camera is een Foscam F19826W en heeft intern het IP 192.168.1.2 en poort 8888.
In de router vind je onder menu "security" de optie "port forwarding"
Aldaar is extern poort 8888 naar intern 192.168.1.2 poort 8888 ingesteld.
Ik heb daar screenshot van, maar zie nog effe niet hoe deze in dit bericht in te voegen.

Als ik de Huawei (opnieuw) met het mobiele internet verbind krijg ik een IP wat begint met 31.137.xx.xx of 109.38.xx.xx
Als ik dat IP dan vanaf een andere aansluiting probeer te pingen krijg ik geen antwoord. Ook connectie met de Foscam lukt dan niet.
De interne firewall van de Huawei heb ik op "low" gezet zodat filtering uitgeschakeld is.
Ook heb ik al geprobeerd om 192.168.1.2 als host adres in de DMZ settings te zetten, echter ook dit mocht niets opleveren.

De tweede optie die je geeft, om via externe server te connecten zie ik nog niet echt zitten omdat het niet echt de bedoeling is dat iedereen die dat wil en kan naar deze beelden gaat zitten staren.

Verder heb ik idd maar 1,2 gieg data in de bundel. Voor nu is dat genoeg. Als het project met de camera toch nog mocht lukken dan kan ik er alsnog over denken om de bundel (tijdelijk) te verhogen.
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Werkt de Foscam wel als je deze op een andere router en verbinding aansluit, bijvoorbeeld je huisaansluiting? Als je die test doet dan weet je in ieder geval dat de webcam reageert zoals je verwacht. Maar als die daar ook niet op werkt dan zou de Foscam misschien wel het probleem kunnen zijn.

robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@fripa
Vergeet ik je nog te vertellen hoe je plaatjes kunt upoaden: via de knop met het boompje.






fripa
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Robert,

Om de camera om mijn thuisnetwerk aan te sluiten had ik zelf nog niet eens aan gedacht. Dit lukt perfect! In dat geval kreeg hij het IP 10.0.0.104. In mijn Cisco routertje de externe poort 8888 doorgezet naar intern 10.0.0.104:8888 en benaderd via de andere internet aansluiting. Dit werkte binnen 5 minuten...

Naar mijn idee kan het nu alleen nog de Huawei of Vodafone zijn die het tegen houd. Hieronder de schermafbeelding van de Huawei:


robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@fripa

Als die op je router van je vaste lijn wel werkt dan kunnen we de Foscam uitsluiten van het probleem. Het moet dus inderdaad de Huawei B593-22 router zijn of de verbinding. Aan de laatste twijfel ik niet zo, ik vermoed dat het eerder aan de router ligt. Ik heb al redelijk lang ervaring met dit soort Huawei routers en ik zou er niet van opkijken als dit gewoon nooit goed getest is en dus nog bugs bevat.

Welke sofwareversie staat er op? En heb je al eens gegoogled of je nieuwere versies kan vinden?

Morgen ben ik weer op de zaak en zal ik even kijken of mijn collega er is en of ik een B593 router kan lenen om te testen. Al is dat wel een iets afwijkende versie, het is de B593-12 (deze heeft geen TDD ondersteuning op 2600 MHz).
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@fripa

Ik denk dat ik terug moet komen op wat ik eerder zei, het blijkt toch aan de APN te liggen. Met de live.vodafone.com en office.vodafone.nl toegangspunten krijg je toch geen verbinding van buitenaf. Om dat toch voor elkaar te krijgen dien je de APN open.vodafone.nl te gebruiken. Dit is een bijzondere APN welke alleen op speciaal verzoek beschikbaar gemaakt kan worden. Echter kan deze APN niet toegevoegd worden aan een MultiSim.

Je zei dat je ook een maandelijks opzegbaar data abonnement had genomen, daar zou dit wel bij mogelijk moeten zijn. Volgens mij kun je de klantenservice bellen (1201) met het verzoek om deze APN toe te laten voegen aan je data abonnement.

Daarnaast is er nog een andere uitdaging, het IP adres. Iedere keer dat je verbinding maakt met het Vodafone netwerk kun je weer een ander IP adres krijgen, dat blijkt toch vaker te gebeuren dan ik dacht. Mocht de verbinding dus om wat voor reden verbroken en (automatisch) hersteld worden dan weet je het IP adres niet meer en kun je geen verbinding maken. De oplossing hiervoor is Third Party DDNS. Ik heb al even gechecked en je webcam ondersteunt dat, zie pagina 12 van de handleiding. De webcam maakt dan een verbinding naar buiten naar een server naar je keuze (kan bijvoorbeeld ook je eigen NAS zijn als die een DDNS service heeft) en via die server maak je dan verbinding. Meer dan verbinding is het niet, je moet dan gewoon nog inloggen om toegang te krijgen.

Hier zou het mee moeten lukken denk ik. Laat het nog even weten of het je gelukt is of niet, anders zoek ik nog even verder voor je.
fripa
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hi Robert,

Ik zal een dezer dagen, als ik even gelegenheid heb, weer de klanten service bellen. Hopelijk willen/kunnen ze zorgen dat ik via deze APN verbinding kan gaan maken.

Als dat eenmaal voor elkaar is ga ik de uitdaging van het dynamische IP lachend aan.

Ik zal i.i.g. laten weten hoe het af loopt.
fripa
topicstarter
Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Robert,

Ben ik weer om even de afloop te melden. Deze is helaas niet zo goed als verwacht.
De klantenservice geeft aan dat de open APN alleen mag worden vrijgegeven bij een zakelijk abonnement, en dat heb ik dus niet.

Helaas gaat het feest dus niet door.

In ieder geval heel erg bedankt voor je uitleg en hulp.

Met vriendelijke groet,

Frits.
ketchiup

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo, Ik heb hetzelfde probleem maar dan in Hongarije. Dacht via mobiel internet en een foscam F19828W mijn vakantiehuisje in de gaten te kunnen houden. Met exact dezelfde router Huawei 593B. Ik heb het onderstaande abbonement MOBILNET L:

http://www.vodafone.hu/eng/internet/pay-monthly-offers

Nu ben ik geen wizzard op het gebied van IT maar heb de port forwarding etc allemaal goed ingesteld.

Mijn vraag is nu de volgende. Welke vraag moet ik aan Vodafone in Hongarije stellen en welke informatie heb ik nodig. Alle hulp is welkom.

Als dit niet lukt hoe zou ik dan mijn cam via een externe server kunnen laten gaan. Ik heb er geen problemen mee als anderen mijn tuin willen zien 🙂

gropet Marc
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
@ketchiup

Hi Marc,

De oplossing hiervoor is Third Party DDNS. Ik heb al even gechecked en je webcam ondersteunt dat, zie pagina 12 van de handleiding. De webcam maakt dan een verbinding naar buiten naar een server naar je keuze en via die server maak je dan verbinding. Meer dan verbinding is het niet, je moet dan gewoon nog inloggen om toegang te krijgen.

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic