KeesNeuhuijs

Ontdekker
  • 3Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Hoog verbruik mobiel internet

Omdat mobiel internetten plotseling nauwelijks vooruit te branden was heb ik e.e.a. gecontroleerd. Via My Vodafone bleek dat de snelheid van internet was teruggebracht vanwege hoog internetverbruik. Dit heb ik nog nooit meegemaakt. Ik ben gepensioneerd en meestal thuis en dan maak ik gebruik van wifi. Ik heb de specificatie opgezocht en het blijkt dat op 6 juni j.l. vanaf 8:58 uur ik bijna 15 GB  heb verbruikt waarvan 9,83 GB boven mijn maandelijks tegoed. Kosten € 82,64 ex BTW. Ik vraag me af hoe dat kan?
Een soortgelijke melding ben ik tegengekomen op de bommunity maar kon niet nagaan van welke datum die was.

Ik hoop dat u een verklaring hebt.
Voor uw informatie:
telefoonnummer: +316***
type toestel: Samsung Galaxy A52s 5G
datum verdacht gebruik: 6 juni 2023 vanaf 8:58 uur
android versie: 13

kernelversie: 5.4.210

laatste update: 4 mei 2023

er is geen cloud backup actief via google of Samsung.

 

met vriendelijke groet, Kees Neuhuijs

**Mobiel nummer verwijderd door moderator. Let op met de informatie die je openbaar deelt**
  

Oplossingen

Geaccepteerde oplossingen
Energieboy
Expert
Expert
  • 12287Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Hoi @KeesNeuhuijs 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laat ik eerst even beginnen om te vertellen dat deze community een open gedeelte is waar iedereen op kan. Dat wil zeggen dat je nooit je privé gegevens hier moet plaatsen want dan is het voor iedereen te lezen en dat wil je niet. Dus geen privé gegevens plaatsen in je berichten aub. Ik zal vragen of iemand van Vodafone de reeds geplaatste gegevens kan weghalen.

Waarom je internet plots traag was komt natuurlijk omdat je teveel data hebt gebruikt en dan schroeven ze deze omlaag zodat je niet teveel kosten krijgt, zonder dat je het door hebt. Hierover kan je alles lezen op de webpagina van Vodafone Beperkt Internet. Het is duidelijk dat je altijd thuis bent en veel wifi gebruikt. Toch kan het voorkomen dat je opeens in een hoekje zit, of achter in de tuin, en dan je dan net geen wifi bereik hebt. Wat ik bedoel, het kan zijn dat je toestel een keer geen wifi oppakt en als dat het geval is dan gaat je toestel wel gewoon lekker door met internet contact maken en dan ben je zo door je bundel heen. 

Nu ben ik geen samsung (android) gebruiker, dus ik kan je niets vertellen over de instellingen. Ik heb even via google gekeken en er is een gebruiksaanwijzing online, misschien helpt deze naar het opzoeken van data instellingen. Het beste is om, als het mogelijk is, data uit te zetten als je slecht wifi bereik hebt. Via een iPhone kan dit zeer makkelijk via instellingen, denk vast ook wel via Samsung. En ik heb hier nog iets gevonden op de website van Samsung, of deze pagina

Controleer dus vaker of je nog wel Thuis Wifi bereik hebt, zo voorkom je mobiel data gebruik. 

Bekijk in context

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3612Posts
  • 1100Oplossingen
  • 1187Likes

Hi @KeesNeuhuijs, welkom hier!

Ik kan mij voorstellen dat je je rot bent geschrokken nu je ineens zoveel extra mobiele data hebt verbruik. Ik heb de BloX Beperkt Internet voor je aangezet. Dit zorgt ervoor dat als je door je mobiele bundel heen bent de snelheid van de mobiele data verlaagd wordt en je geen extra kosten buiten de bundel maakt. Nu is dit gebeurd nadat er al kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Dit wil je in de toekomst natuurlijk liever voorkomen. Daarnaast heb ik een gratis mobiele databundel zojuist voor je aangezet. Je krijgt hier nog een SMS van ter bevestiging. 

Tijdens het typen van dit bericht zie ik toevallig ook het bericht van @Energieboy binnenkomen. Zoals hij al aangeeft komt het vaak voor dat als er sprake is van een trage wifi-verbinding jouw toestel automatisch overschakelt naar de mobiele data voor een betere verbinding. Het verbruik van de mobiele data schiet dan fors omhoog, terwijl je je hier niet van bewust bent. Via de instellingen in je mobiele telefoon kun je deze functionaliteit uitschakelen. Neem hiervoor een kijkje naar de pagina's in het bericht van @Energieboy.

Bekijk in context

KeesNeuhuijs
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Uit verdere analyse op mijn telefoon via 'Gegevensgebruik' blijkt dat 'Malwarebytes for Android'  de boosdoener te zijn. Ik heb het probleem aan de helpdesk kenbaar gemaakt maar nog geen afdoende antwoord ontvangen.

Bekijk in context

Energieboy
Expert
Expert
  • 12287Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Ik mag er vanuit gaan dat je het kenbaar heeft gemaakt bij de helpdesk van Mailwarebytes? Want Vodafone kan hier niet zoveel aan doen, het is iets dat detecteert en verwijdert automatisch gevaarlijke bedreigingen zoals malware en ransomware. Weet niet of je dit er zelf op heeft geplaatst of dat het geplaatst is door het aanklikken van een link in een spelletje. Zelf ben ik niet van dat soort dingen maar bij Android toestellen zou dit nodig zijn. Het kan zijn dat de app een update nodig had en op dat moment had je geen goed wifi bereik en dan ben je mooi de klos. In dit geval kan Vodafone hier niets aan doen, jammer genoeg. Gelukkig heeft Cecilia een gratis mobiele databundel voor je aangezet zoals te lezen in haar bericht: Daarnaast heb ik een gratis mobiele databundel zojuist voor je aangezet. Je krijgt hier nog een SMS van ter bevestiging. 

Meer informatie over het beschermen van je Galaxy tegen malware, lees deze pagina

Bekijk in context

KeesNeuhuijs
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie Energyboy. Natuurlijk heb ik melding gemaakt bij Malwarebytes. Dit programma heb ik aanvullend op Microsoft Defender op mijn desktop staan en dat werkt prima. En de versie voor android trouwens ook. Maar een update van 15 GB? 

Bekijk in context

5 Reacties 5
Energieboy
Expert
Expert
  • 12287Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Hoi @KeesNeuhuijs 
Welkom op de klanten helpen klanten Community van Vodafone. 

Laat ik eerst even beginnen om te vertellen dat deze community een open gedeelte is waar iedereen op kan. Dat wil zeggen dat je nooit je privé gegevens hier moet plaatsen want dan is het voor iedereen te lezen en dat wil je niet. Dus geen privé gegevens plaatsen in je berichten aub. Ik zal vragen of iemand van Vodafone de reeds geplaatste gegevens kan weghalen.

Waarom je internet plots traag was komt natuurlijk omdat je teveel data hebt gebruikt en dan schroeven ze deze omlaag zodat je niet teveel kosten krijgt, zonder dat je het door hebt. Hierover kan je alles lezen op de webpagina van Vodafone Beperkt Internet. Het is duidelijk dat je altijd thuis bent en veel wifi gebruikt. Toch kan het voorkomen dat je opeens in een hoekje zit, of achter in de tuin, en dan je dan net geen wifi bereik hebt. Wat ik bedoel, het kan zijn dat je toestel een keer geen wifi oppakt en als dat het geval is dan gaat je toestel wel gewoon lekker door met internet contact maken en dan ben je zo door je bundel heen. 

Nu ben ik geen samsung (android) gebruiker, dus ik kan je niets vertellen over de instellingen. Ik heb even via google gekeken en er is een gebruiksaanwijzing online, misschien helpt deze naar het opzoeken van data instellingen. Het beste is om, als het mogelijk is, data uit te zetten als je slecht wifi bereik hebt. Via een iPhone kan dit zeer makkelijk via instellingen, denk vast ook wel via Samsung. En ik heb hier nog iets gevonden op de website van Samsung, of deze pagina

Controleer dus vaker of je nog wel Thuis Wifi bereik hebt, zo voorkom je mobiel data gebruik. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 3612Posts
  • 1100Oplossingen
  • 1187Likes

Hi @KeesNeuhuijs, welkom hier!

Ik kan mij voorstellen dat je je rot bent geschrokken nu je ineens zoveel extra mobiele data hebt verbruik. Ik heb de BloX Beperkt Internet voor je aangezet. Dit zorgt ervoor dat als je door je mobiele bundel heen bent de snelheid van de mobiele data verlaagd wordt en je geen extra kosten buiten de bundel maakt. Nu is dit gebeurd nadat er al kosten buiten de bundel zijn gemaakt. Dit wil je in de toekomst natuurlijk liever voorkomen. Daarnaast heb ik een gratis mobiele databundel zojuist voor je aangezet. Je krijgt hier nog een SMS van ter bevestiging. 

Tijdens het typen van dit bericht zie ik toevallig ook het bericht van @Energieboy binnenkomen. Zoals hij al aangeeft komt het vaak voor dat als er sprake is van een trage wifi-verbinding jouw toestel automatisch overschakelt naar de mobiele data voor een betere verbinding. Het verbruik van de mobiele data schiet dan fors omhoog, terwijl je je hier niet van bewust bent. Via de instellingen in je mobiele telefoon kun je deze functionaliteit uitschakelen. Neem hiervoor een kijkje naar de pagina's in het bericht van @Energieboy.

KeesNeuhuijs
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Uit verdere analyse op mijn telefoon via 'Gegevensgebruik' blijkt dat 'Malwarebytes for Android'  de boosdoener te zijn. Ik heb het probleem aan de helpdesk kenbaar gemaakt maar nog geen afdoende antwoord ontvangen.

Energieboy
Expert
Expert
  • 12287Posts
  • 3560Oplossingen
  • 3205Likes

Ik mag er vanuit gaan dat je het kenbaar heeft gemaakt bij de helpdesk van Mailwarebytes? Want Vodafone kan hier niet zoveel aan doen, het is iets dat detecteert en verwijdert automatisch gevaarlijke bedreigingen zoals malware en ransomware. Weet niet of je dit er zelf op heeft geplaatst of dat het geplaatst is door het aanklikken van een link in een spelletje. Zelf ben ik niet van dat soort dingen maar bij Android toestellen zou dit nodig zijn. Het kan zijn dat de app een update nodig had en op dat moment had je geen goed wifi bereik en dan ben je mooi de klos. In dit geval kan Vodafone hier niets aan doen, jammer genoeg. Gelukkig heeft Cecilia een gratis mobiele databundel voor je aangezet zoals te lezen in haar bericht: Daarnaast heb ik een gratis mobiele databundel zojuist voor je aangezet. Je krijgt hier nog een SMS van ter bevestiging. 

Meer informatie over het beschermen van je Galaxy tegen malware, lees deze pagina

KeesNeuhuijs
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 2Oplossingen
  • 0Likes

Dank voor je reactie Energyboy. Natuurlijk heb ik melding gemaakt bij Malwarebytes. Dit programma heb ik aanvullend op Microsoft Defender op mijn desktop staan en dat werkt prima. En de versie voor android trouwens ook. Maar een update van 15 GB? 

E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic