Sebanja4

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoog internet verbruik Samsung Galaxy S2

beste,
 
heb sinds een paar maanden de Galaxy S2. Ben zeer tevreden over het toestel en de prestaties.
Mijn enige klacht is dat mijn Data(internet) binnen een dag of twee verdwenen is en ik moet bijbetalen. Heb zelf dus onderzoek gedaan naar hoe dit mogelijk is!
 
Het verbruik vond voornamelijk plaats terwijl ik sliep. 700mb in de nacht alleen, dat ik 6uur sliep. Dit komt door de applicatie dat Samsung standaard in het pakket heeft zitten, genaamd: AP Mobile. ook al schakel je deze uit, dan schakelt hij zichzelf weer en verbruik immens veel Data. 
 
Het advies wat je leest op internet is om je Data uit te zetten en alleen aan te doen als je het nodig hebt. Maar dit is NIET de bedoeling van een smartphone!
 
Heb dus verder onderzoek gedaan en door mijn toestel te ''rooten'' kon ik in de bestanden komen en zo AP Mobile handmatig verwijderen. Helaas schijnt je garantie te vervallen als je he toestel root, maar Samsung gaf ons geen keus! je hebt een duur abonnement en dan heb 28 dagen in de maand GEEN internet!
 
Mijn Data gebruik is aanzienlijk gedaald! (nog steeds veel hoger dan bij mijn Iphone) maar dat neem ik voor lief. De achtergrond processen en andere apps van Samsung gebruiken ongelofelijk veel Data en wij moeten het er maar mee uitzitten.
 
Weet iemand een oplossing? waarbij je wel binnen de garantie-voorwaarden blijft? Ik zou liever een oplossing van Samsung willen, maar die rept daar geen woord over.
 
Vind het belachelijk dat ik nu gewoon 40euro betaal per maand voor een toestel zonder internet, is dit de bedoeling van de snelste smartphone? stelt toch teleur!
14 Reacties 14
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Ik zou eerst eens contact met de klantenservice opnemen, zo'n hoog verbruik is namelijk inderdaad niet normaal.
 
Het is ook geen normaal gedrag van de Galaxy S II, anders zou dit forum wel vol staan met klachten daarover, nietwaar?
 
Samen met de klantenservice kun je mogelijk opsporen waar dit dataverbruik door veroorzaakt wordt en zo de ware schuldige indentificeren, waarna je probleem helemaal opgelost is, zonder te rooten en met een toekomstig volledig gebruik van je databundel zonder daarbij zorgen om bijbetaling.
 
Laat je ons de uitkomst nog even weten? Succes!
PatrickJa

Gedreven Raadgever
  • 244Posts
  • 14Oplossingen
  • 9Likes
Hey Sebanja4,

Ik ga even in springen op dit topic voordat we de verkeerde gedachtes krijgen. Martin heeft wel gelijk dat het geen klachten forum moet gaan worden, want tja we zijn Technische forum voor Technische problemen. Echter haak ik in ivm dat het wel een goede bedoeling is van je Martin, maar wij kunnen niet inzien welke applicatie er word gebruikt op iemands toestel.
Dit kunnen wij niet inzien ivm dat wij dan de Privacy wet zoude gaan breken. Gezien het probleem er wel nog is en natuurlijk wel een bepaald oplossing moet komen, stel ik het volgende voor. Je kan via de volgende twee Third Party software je Data en Applicaties beheer in de gaten houden. De volgende twee applicaties heb ik op Android Market gevonden met de volgende beschrijving:

3G Watchdog (Data):
Guarding you against costly Internet overages.
Monitort uw Mobiel Internet (3G/EDGE/GPRS) verbruik. Toont status icoon (groen/oranje/rood) in notificatie balk en gedetailleerd rapport pagina.

Advanced Task Killer (Applicaties):
Met het gratis Advanced Task Killer sluit je snel meerdere processen tegelijk af. Zo maak je geheugen vrij en verbeter je de prestaties van je smartphone.

Hoop dat dit je verder kan helpen!
Martin
Expert
Expert
  • 725Posts
  • 61Oplossingen
  • 97Likes
Ik heb geenzins bedoeld dat er inzage zou zijn in welke applicaties er gebruikt worden en het spijt me als ik die indruk gewekt werd door me.
 
Het is echter wel mogelijk voor zover mij bekend is om op basis van tijdstippen en de hoeveelheid data die tijdens een bepaalde sessie gebruikt wordt te proberen om een voorzichtige conclusie te trekken omtrent wat er zou kunnen spelen. In samenspraak met de klant kan er dan gekeken worden of er wat meer duidelijkheid te krijgen is over wat de mogelijke oorzaak van het hoge verbruik is.
 
De eindveratnwoording voor het gebruik ligt inderdaad bij de eindegebruiker en de genoemde apps uit de post van PatrickJa kunnen je als klant ook goed helpen.
Sebanja4
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Over het algemeen genomen hebben jullie gelijk wat betreft de verantwoording van de eindgebruiker en het 'geen klachten-forum' mag worden.

Maar ik neem aan dat ik op dit forum wel terecht mag als ik problemen heb met mijn toestel? Dat is dus ook precies wat ik doe. ik ben mij zeer bewust van mijn verbruik etc. ben niet onwetend op dit gebied. ik heb bekeken wat het probleem
qua verbruik was en dat bleek AP Mobile! Zoals al vermeld was.
Android gebruikt van zichzelf al redelijk wat Data, maar 700mb terwijl ik 6uurtjes slaap?! Das aardig wat gezien mijn limiet 1Gb is.
Ik hoopte dat de smartphone crew mij meer kennis kon geven gezien dit probleem wel meer voorkomt bij de Galaxy S2 en dus het gebruiksgemak van dit geweldige toestel omlaag haalt.

Is het een idee om Samsung hierover nogmaals te mailen?
Chris
Expert
Expert
  • 689Posts
  • 17Oplossingen
  • 23Likes
Iedereen,

Het lijkt erop dat dit een probleem binnen de Galaxy SII, ik heb een link gevonden waar jullie Engels en Australische medegebruikers hier ook over klagen.

Kijk eens op http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1098206

Er word aangegeven dat je in de instellingen de update frequentie/interval op "niet"kunt zetten, of iets in die richting.

Laat het weten als dit de oplossing is geweest!!
Sebanja4
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je onderzoek! Inderdaad ligt dit probleem in de galaxy S2. Helaas is het verminderen van de frequentie niet de oplossing. Het zal het verbruik inderdaad verminderen! Maar AP Mobile verbruikt binnen 2dagen 1Gb terwijl je mobiel niets doet en de frequentie op 'niet updaten' staat.

Ik ga contact opnemen met Samsung zelf! Wat AP Mobile is volgens een progje van samsung. Zij zouden het moeten oplossen..
Maar bedankt voor alle moeite!
Nieuweklantofni

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat een raar bericht... ik sta op het punt in te gaan op de aanbieding met de S2 en zocht even verder nadat ik iets las over slechte levertijden. En nu zie ik dit. Dat roept een boel vragen op:
 
-heefft dit met elkaar te maken?
-waarom is er geen followup? Vind dit geen klein dingetje
-Is dit bij alle S2's of alleen die van vodafone of alleen bij maandagmorgenmodellen? De resellers hebben hem wel meteen leverbaar, ook met Vodafone abonnementen. 
-Waarom hoor/lees je hier niet veel meer over dan? Ik lees over een paar gevallen op het internet en van de S2 bezitters in mijn omgeving hoor ik daar niks over.Hoe kan dat dan?
-Wat is nou de oorzaak en vooral de oplossing?
 
bedankt alvast!
Klaproos82

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook hier een giga eerste rekening in aantocht met de s2, data verbruik is onverklaarbaar hoog.
Heb gebeld met de klantenservice en daar zegt iemand van de technische dienst dat hij elke 15minuten data verstuurt en ook een behoorlijk aantal bytes (kb mb gb ben ik vergeten te vragen.) maar na 3 weken kan ik straks wel €48 BIJ betalen..
 
Maar welke app gebruikt zoveel data? geen livestreams, misschien 1x youtube.. het is toch bizar??
 
Wat is AP mobile?
Lange

Stamgast
  • 83Posts
  • 2Oplossingen
  • 7Likes
Hoi Hoi,
 
Zoals ik lees is AP mobile een RSS feedachtige app. Wat zorgt voor ontzettend veel data verbruik.
 
Als ik de link verder lees zie ik als oplossing( and i quote 😞
setting the update frequency to none before removing the ap mobile widget works just fine"
 
Als ik blijf lezen op de verstrekte pagina dan zie ik ook dat meerdere mensen dit probleem wijten aan samsung.
 
Maar gezien de weinige reacties hier denk ik dat het aantal mensen met deze problemen reuze mee valt.
 
In sommige gevallen kun je de gevraagde info uit de eerdere geposte links halen.....
 
Groetjes,
NeznirV

Gedreven Liefhebber
  • 90Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Wat je kunt doen is een app downloaden die je verbruik pér applicatie bijhoud.
 
Zoek maar eens naar Onavo, of TrafficStats Lite.
kiki70

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Moderator lees mijn verhaal even op een andere site onder
de naam "angela" http://telecomervaring.nl/ervaringen-met-vodafone/#comment-5001

Alvast bedankt!
gerdehaas

Raadgever
  • 87Posts
  • 5Oplossingen
  • 13Likes
Hoi Kiki70,

In de posting waar je het over hebt geef je aan dat je al een brief hebt gestuurd naar Vodafone.
Om mijn collega's van die afdeling niet in de weg te zitten wordt en nu van deze kant niet verder op ingegaan.

tazman

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste...
 
Mijn eerst rekeningen waren ruim € 100,-- en bij de helpdesk konden ze me niet helpen. Wisten van het probleem niet af.
 
Bij de winkel waar ik mijn telefoon vandaan heb hebben ze e.e.a. onderzocht en als antwoord kreeg ik:
 
--------------
Betreft de app Ap Mobile heb ik het volgende nieuws.
 
De applicatie kan niet verwijderd worden. Wel kan de update frequentie van deze zogenoemde RSS app op "none" of "niet" gezet worden. Dit kan als volgt:
 
Verwijder de AP Mobile Widget, en zet hem opnieuw op het homescreen pas dan de update frequency aan naar NONE of NIET. Er zal dan geen data meer gebruikt worden
-----------------
 
bij mij is het ongewenst hoge verbruik gestopt.
 
Hopelijk hebben jullie er wat aan.
 
Groet
Jan2012

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb in heel 2011 gemiddeld 90 euro betaald voor mijn abonnement met 600 mb verbruik en een tweede telefoon zonder internet.
In december en nu al in janauri heb ik een exorbitant hoog extra verbruik van internet. De kosten lopen de spuigaten uit. Ik gebruik de mobiel voor kijken facebook, rainydays en soms whats uppen. Ik heb het hele jaar 2011 internet nooit afgesloten. Die les heb ik nu wel geleerd maar hoe kan dit toch? Ik heb mijn mobiel afgelopen dinsdag laten terugbrengen naar fabrieksinstellingen. Wie heeft dezelfde ervaring?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic