rzethof

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoofddorp - 3G dramatisch

Paar dagen geleden moest ik een flink tochtje door Hoofddorp fietsen. En toen is mij opgevallen dat niet alleen in mijn buurt de 3G dramatisch langzaam is. Maar eigenlijk in heel Hoofddorp.

Zelfs als ik 500m van de mast af sta, vol bereik heb en ik zelfs de mast kan zien heb ik maar een snelheid van 0,36mbps download. En dit is niet een probleem wat alleen rond die locatie is, maar rond (bijna) alle masten in Hoofddorp.

Snelheden per postcode (gemeten op verschillende dagen):
2133GL 0.36mbps down
2134TZ 0.35mbps down (bij SV overbos in de buurt)
2134TZ 0.38mbps down (vlak bij de scouting)
Spaarne Ziekenhuis 7.86mbps down
2134XZ 0.42mbps down

En dan kom je in Heemstede, gewoon supersnel internet (14 mbps haal ik makkelijk). Dus tips als schakel over naar 2G, herstart, reset etc etc zullen ook weinig uitmaken. Geen idee waar het wel aan ligt, er staan wel heel weinig masten in en rond Hoofddorp.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, en kan ik misschien jullie helpen met praktijkervaringen met het netwerk in de omgeving.

Misschien hebben meer Hoofddorpers hier last van?

(ik gebruik een iPhone 5) 
13 Reacties 13
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
rzethof schreef:

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, en kan ik misschien jullie helpen met praktijkervaringen met het netwerk in de omgeving.
Misschien hebben meer Hoofddorpers hier last van?

Fijn dat je deze vraag stelt. Dit is de ideale plek om je ervaringen te delen.
Zet je telefoon af en toe even in "vliegtuigstand". Je maakt daarna een nieuwe aanmelding op het netwerk. Merk je dan verschil?

Wel lekker zo'n fietstochtje trouwens. En multifuinctioneel blijkt nu 😄
Heb je een speciale app gebruikt om de snelheden te meten?
rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De gebruikte app is Speedtest.net

Vliegtuigstand, 2G, instellingen opnieuw binnenhalen maakt weinig uit.

Al is mij nu wel een patroon opgevallen. Door de weeks rond vier uur 's middags is het prima, gemiddeld zo'n 3-4mbps. Maar in het weekend is het drama. Dit heeft denk ik te maken met de drukte op het netwerk?

Jochen

Gedreven Raadgever
  • 368Posts
  • 28Oplossingen
  • 32Likes
Vreemd, als ik op onze dekkingskaart kijk en de laatste metingen erbij neem zie ik met name optimale dekking op 3G. Er zijn wat straten waar het minder is, maar zeer zeker niet in geheel Hoofddorp. Het is wel zo dat als je direct naast een mast gaat staan dat daar de dekking niet per se goed is. Een mast straalt opzij en niet omlaag, dit kan verklaren waarom je op sommige locaties mindere dekking hebt.
wim747

Gedreven Ontdekker
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik woon in Nieuw Vennep en heb exact dezelfde problemen EXACT 0.35 mbit download heb al 3 keer een andere Iphone maar niets helpt, een tmobile sim erin geen problemen. Het is echt de COMBO van de IPhone 5 en het voda netwerk kijk maar hoeveel problemen er zijn bijna allemaal een Iphone 5. Vodafone wil er echter niets van weten maar ze moeten gewoon eens bij tmobile gaan kijken zij weten gewoon waar de problemen liggen ;-(
Serkan B
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 4256Posts
  • 241Oplossingen
  • 734Likes
Hi Wim, ik heb zojuist op je andere post gereageerd om je verder te helpen met je klacht.
rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kijk, nog een lotgenoot hierboven.

De dekkingskaart zegt helemaal niks, op plekken waar 42mbps dekking zou moeten zijn heb ik hooguit weer die 0,36mbps. Ik sta dan midden in het boeren land, dus daar kan het niet aan liggen. En T-Mobile en KPN hebben hier prima dekking.

Toch vreemd dat meer mensen met een iPhone 5 hier problemen hebben...

Misschien moeten jullie is in de praktijk de snelheden gaan testen... Zegt vaak meer dan zeurende klanten die toch niet serieus genomen worden.
sverzijl

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
"Ik woon in Nieuw Vennep en heb exact dezelfde problemen EXACT 0.35 mbit download heb al 3 keer een andere Iphone maar niets helpt, een tmobile sim erin geen problemen. Het is echt de COMBO van de IPhone 5 en het voda netwerk kijk maar hoeveel problemen er zijn bijna allemaal een Iphone 5."

Merk je wel dat de snelheid beter wordt nadat je vliegtuigmodus aan/uit zet ? Dat lost bij mij namelijk het probleem op (en komt uiteindelijk wel weer terug, maar daar gaan soms uren overheen). Ook alleen met iPhone5 overigens, met iPhone4s heb ik dit probleem totaal niet.

De iPhone5 heeft wel meer problemen met netwerk/bereik. Ook wifi ontvangst is stukken slechter dan met iPhone4s/ipad1/ipad4. Zie oa dit topic : https://discussions.apple.com/thread/4322714?start=3870&tstart=0

(wat ik hiermee wil zeggen is dat het waarschijnlijk niet aan VF ligt, maar puur aan de iPhone5)

rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Toch wil ik hier wat aan toe voegen. Het zal best zo zijn dat er wat mis kan zijn met de iPhone 5's. Alleen gaat Vodafone dan nog steeds in de fout. Ze moeten dan ook bij het bestellen van het abbonement aangeven dat je niet hoger kan halen dan 0.35mbps.

Om alles af te schuiven op Apple is wel erg kort door de bocht. In de voorjaarsvakantie naar Italië geweest, en daar in het overbevolkte Rome met Tre (provider) gewoon continu 5mbps kunnen halen (met dezelfde iPhone 5). En daar is de bevolkingsdichtheid echt wel wat groter dan in Nieuw-Vennep, Hoofddorp of een weiland waar alleen koeien staan.

Dus Vodafone zit wat mij betreft wel degelijk fout. Als je iPhone het wel doet haal je namelijk ook maar lage snelheden, en dat komt niet alleen door de iPhone 5 (m'n 4S had er ook last van). En er zit waarschijnlijk ook een capaciteitsprobleem hier in de omgeving.

sverzijl

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier werkt de iPhone5 ook vaak op normale snelheid, maar soms valt deze terug op de bekende 0,35Mbps. Wat ik in jouw verhaal mis is of jij alleen maar 0,35Mbps haalt, of soms/vaak ook de normale snelheid die je gewend bent ?

Workaround is zoals gezegd vliegtuigmodus aan/uit te zetten. Deze problemen heb ik pas sinds ik een iPhone5 gebruik, al die jaren daarvoor met iPhone3/4/4s bij VF nooit last van gehad (en ook nu niet als ik de sim in m'n iPhone4s stop). Iets zegt me dat het dan toch met redelijke zekerheid aan de iPhone5 ligt. Het is gewoon het meest brakke toestel die Apple heeft uitgebracht. Zal wel worden opgelost met de 5s later dit jaar, maar daar hebben we niet zoveel aan.

Wat VF wel zou kunnen doen (en eigenlijk zelfs moeten doen gezien ze zelf ook iPhone5 leveren als onderdeel van hun abonnementen) is bij Apple aankloppen om dit probleem te laten aanpakken. Als consument dring je toch nooit door tot zo'n organisatie. VF heeft hiervoor betere ingangen.

rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het patroon wat ik heb is vrij simpel:
Heemstede: snel internet (rond de 14mbps)
Hoofddorp: traag (tussen 0,1 - 1,5mbps, en soms dus alleen 0,35mbps)

Zoals ik hierboven al vertelde had ik er op vakantie geen last van met een andere provider in het buitenland. Maar ook in Nederland heb ik geen problemen op het netwerk van T-Mobile...

Misschien dat er toch wat fout zit bij Vodafone, misschien dat er een mogelijkheid is tot andere APN instellingen? Misschien dat daar een probleem zit?

Vodafone zou z'n klanten moeten steunen door namens ons aan te dringen bij Apple voor een oplossing. En als dit echt een wereldprobleem zou zijn stonden de nieuwswebsite's er vol van. Maar gerespecteerde website's als tweakers.net hebben er nog geen melding van gemaakt.

Mijn conclusie blijft dat het probleem ergens bij Vodafone ligt.

(ik zal de vliegtuigmodus een keer uitproberen als ik in Hoofddorp op een bepaald moment die 0,35mbps haal)
sverzijl

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
"En als dit echt een wereldprobleem zou zijn stonden de nieuwswebsite's er vol van."

Er zijn wel wat topics te vinden over 3G problemen sinds iOS6.1 op het Apple forum, maar idd nog niet zoveel als over de Wifi problemen en batterij-problemen met iPhone5. Wat een k-toestel eigenlijk.

https://discussions.apple.com/thread/4757403?start=0&tstart=0

rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ben benieuwd of Vodafone hier een zinnige toevoeging aan kan geven 🙂

rzethof
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
De manier van werken van Vodafone:
"Jammer dat de aanpassingen niet geholpen hebben. Dan zal het toch de dekking zijn op dit moment. Helaas zullen we dan moeten wachten tot de netwerkverbeteringen plaatsgevonden hebben. Excuses voor het ongemak."

Ronduit hopeloos.

Klanten worden weer eens niet serieus genomen. :@
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic