Stefandeb

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoge rekening & onverwacht dataverbruik

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een tevreden klant van vodafone.
Tot afgelopen week, een factuur van 448 euro werd zonder aankondiging afgeschreven. Ik zou bijna 10gig data hebben verbruikt. Dit terwijl ik in de afgelopen jaren altijd rond de 1000MB verbruik zit.

Na 2 weken in de maand december kreeg ik een sms dat mijn data verbruik meer dan 100 euro buiten de bundel zou zitten en dat uit voorzorg mijn data geblokkeerd zou blijven voor de rest van de maand.

Dit heb ik zo gelaten, en besloot de factuur af te wachten. Tot mijn verbazing schijn ik 9,8gig te hebben gebruikt, schijnbaar in 2 weken, omdat ik de laatste 2 weken van de maand geen gebruik van mobiele data heb kunnen maken.

Na dat het bedrag van 448 euro was afgeschreven heb ik een mail naar de klantenservice gestuurd, waar in ik aan heb gegeven overal wifi te hebben (thuis, bij ouders, vrienden en op mijn werk) en dat het onwaarschijnlijk hoog verbruik is. Uiteraard krijg ik een standaard reactie, met de melding dat ik kan storneren en een betaalafspraak kan maken.

Storneren heb ik vorige week gedaan, na dat op 24dec het bedrag was afgeschreven. Nu, maar een paar dagen later zijn uitgaande oproepen al geblokkeerd. En krijg ik een sms met de mededeling voor 10 januari het bedrag van 448 over te maken om blokkade van toestel te voorkomen.

Mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar ik zou graag advies krijgen van hoe nu te handelen, en van mensen met vergelijkbare ervaringen. Ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt nu binnen 2 weken na factuur (die dus eerst wel betaald is geweest) mogelijk afgesloten. Ik hoor graag van jullie.

Groet stefan

126 Reacties 126
NetwerkFreak
Expert
Expert
  • 1397Posts
  • 45Oplossingen
  • 200Likes
"Ook is geadviseerd de datateller van mijn mobiel te gebruiken. Van de zotte toch

Het aanbieden van een extra gegevens verbruik meter is service. Ik snap dus niet zo goed waarom dit van de zotte is?
Hocks

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste Vodafone,
De afgelopen 5 maanden ben ik al voor € 250,- opgelicht door jullie. Ik heb al meer dan 5 jaar een abonnement lopen en onlangs (in Januari) heb ik voor mijn verjaardag van mijn ouders een nieuwe telefoon gekregen. Ik ben echter zo
stom/dom geweest om daarop de "gratis" dienst WhatsApp te installeren en me een keer aan te melden (via mijn eigen wifi overigens) bij Google playstore om deze app te kunnen downloaden. Daarnaast heb ik welgeteld 1 app downgeload, namelijk Angry Birds Go! Op mijn tablet heb ik zonder problemen en bijkomende kosten al honderden gratis Apps kunnen downloaden. Ik had altijd al de mogelijkheid om op internet te kunnen. Nu kreeg ik echter € 50,- per maand extra in rekening gebracht, omdat ik zogenaamd "continu op internet" zou zitten. Ik heb mijn datagebruik gecontroleerd en dit was gemiddeld nog geen 2 MB per maand terwijl ik volgens mijn onlangs omgezette abonnement 2 GB aan datalimiet zou moeten hebben! Ik heb de klacht zowel telefonisch als per e-mail aangekaart bij Vodafone maar daar lijken jullie gewoon lak aan te hebben. (deze burgersukkel heeft eigenlijk wel gelijk, maar wij hebben/pakken toch gewoon zijn geld, haha). Op de klachtensite kwam ik wel tig klachten tegen van mensen die blijkbaar op dezelfde manier structureel worden opgelicht. Daarnaast ben ik nog bij de Vodafonewinkel in Helmond langsgeweest voor een oplossing. De medewerkers leken in 1e instantie behulpzaam en hadden ook het idee/gevoel dat er iets niet klopte met mijn Vodafone telefoonrekeningen. De persoon die mij te woord stond trok zich terug in zijn kantoortje om met Vodafone te bellen voor een oplossing. Tot mijn verbazing en ergenis kwam hij bijna een uur later terug met de mededeling dat dit volgens Vodafone allemaal gewoon correct was. Ik vind het echt te triest voor woorden dat er in een land, waar iemand al door de politie worden opgeladen als ze voor €5,- bij een winkel zou stelen, er een grote miljoenen-(of miljarden-?)organisatie er wel gewoon mee wegkomt om op deze manier geld bij klanten te stelen. Blijkbaar wordt deze vorm van volksverlakkerij wel gedoogd
en gefaciliteerd en is het niet eens mogelijk om hiervan aa.gifte te doen bij de Politie. Hopelijk komen jullie snel tot inzicht en op zijn minst bereid jullie fouten recht te zetten. Je verschuilen achter "de instellingen van de fabrikant" is wel erg goedkoop en doorzichtig om je achter te verschuilen. Eveneens de mededeling dat Vodafone meer waarde hecht aan het dataverbruik volgens jullie zelf i.p.v. het toestel.
Hopende jullie hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en in afwachting van een snelle en correcte afhandeling,
Hoogachtend en met vriendelijke groet,
Karsten Hocks
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Hocks

Welk abonnement heb jij bij Vodafone ?

Wat staat er precies vermeld bij de factuur-regel waarbij Vodafone jou €50,00 in rekening brengt ?

Hoe groot is jouw maandelijkse databundel ? En staat dit ook correct op de factuur vermeld ?

Hoeveel MegaByte ben jij volgens de Vodafone factuur buiten je maandelijkse data-tegoed heen gegaan ?

Heeft jouw abonnement een Fair Use Policy, die jij wellicht onbewust hebt overschreden ?

En tot slot: hoe vaak synchroniseert jouw WhatsApp de data op jouw smartphone. Dus hoe frequent probeert jouw WhatsApp nieuwe berichten automatisch op te halen van de servers van WhatsApp. Zie hiervoor de instelllingen-menu van jouw WhatsApp.

Met de antwoorden op deze vragen kun je wellicht verder geholpen worden. En krijg je zelf wellicht ook inzicht in het hoe en waarom van die "boete" van €250,00

Succes !

Netwerker
Hocks

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste Netwerker,

Fijn dat ik eindelijk reactie krijg. Ik had van oudsher al jarenlang een Basis-2 abonnement (contract al meer dan 2 jaar uitgediend), waarbij ik destijds een Samsung kreeg waarmee ik al op internet kon. Op 1 april j.l. kreeg ik een brief van Vodafone dat dit abonnement ophield te bestaan en dat mijn abonnement omgezet werd in Red Sim Only met onbeperkt belminuten in Nederland, onbeperkt sms-berichten in Nederland en een Databundel van 2 GB in Nederland. In de brief stond vermeld dat mijn huidige abonnement van € 8,89 naar € 9,75 zou gaan. Historisch gezien zaten mijn belkosten gemiddeld nooit boven € 10,- per maand omdat ik ook nog gewoon gebruik maak van een vaste telefoon. Toen ik echter naar mijn rekeningen ging kijken zag ik tot mijn schrik dat mijn belkosten opeens naar gemiddeld zo'n € 60 per maand was gegaan i.p.v. nog geen tientje. Vanzelfsprekend ben ik gaan uitzoeken waar die belkosten in zaten. De enige grote wijziging die er was geweest is dat ik in Januari een nieuw toestel (Samsung Galaxy Trend) van mijn ouders voor mijn verjaardag had gekregen en daarop heb ik WhatsApp geïnstalleerd. In 1e instantie was ik me er ook niet eens van bewust dat dergelijke Apps constant contact zoeken met internet en indien nodig het mobiele 3G netwerk indien er geen wifi voor handen is. Ga ik echter naar mijn dataverbruik kijken dan verbruiken al mijn apps samen gemiddeld nog geen 1 MB per maand. Ga ik daar specifieker naar kijken dan wordt er door VodafFone bij elk contactje van een paar seconden minimaal een HEEL KWARTIER in rekening gebracht i.p.v. die paar seconden! Dat er tijd in rekening gebracht wordt vind ik sowieso al erg vreemd, naar mijn weten werd data altijd in hoeveelheid gemeten. Met deze tijdrekening bereik ik mijn maximale limiet van € 50 overigens al binnen 2 dagen! Buitengewoon vreemd, zeker gezien het feit dat WhatsApp van oudsher als een "gratis dienst" werd gepromoot. Het komt er in het kort wel op neer dat ik gemiddeld aan nog geen 1 MB data voor € 50 in rekening gebracht krijg van Vodafone. Ik vind dat dit werkelijk nergens mee in verhouding staat en ervaar dit soort bedragen voor zo weinig data gewoon als je reinste oplichterij. Hopelijk ben jij wel in staat hier het e.e.a. recht te zetten want tot nu toe vole ik me alleen maar opgelicht door Vodafone en krijg ik het gevoel dat mijn klacht niet serieus genomen wordt.

Hopende je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en in afwachting van een spoedige reactie c.q. afhandeling,

Hoogachtend en met vriendelijke groet,

Karsten Hocks

Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @Hocks

Het probleem zit bij jouw oude Vodafone Basis-2 abonnement. Als ik goed ben ge-informeerd, dan is dit nog één van de oer-oude abonnementsvormen van Vodafone waarbij mobiel internet per tijdseenheid van een kwartier in rekening werd gebracht. Bij alle huidige abonnementsvormen wordt er afgerekend per MegaByte tot op drie cijfers achter de komma.
Bij het oeroude Vodafone Basis-abonnement was dat per tijdseenheid van MINIMAAL een kwartier. Let op: MINIMAAL een kwartier. Dus ook als een App slechts enkele seconden verbinding maakt met het Netwerk. Dan wordt er toch een heel kwartier in rekening gebracht op de factuur bij het Vodafone Basis abonnement.

Jij schrijft dat je per 1 April 2014 bent overgezet naar een Vodafone RED-abonnement met een datategoed van 2 GigaByte. Als het goed is, dan is er op jouw factuur van xx Mei 2014 geen vijftig euro in rekening gebracht. Dit omdat jij waarschijnlijk niet buiten je data-tegoed bent gegaan. Jij blijft dus onder die 2 GigaByte.
Op jouw factuur van Mei 2014 en volgende facturen, wordt die vijftig Euro "boete" niet meer in rekening gebracht.

Ik ben geen medewerker van Vodafone, en kan derhalve niets voor jou regelen. Wel kan ik je adviseren om dit topic grondig door te lezen. En op dezelfde wijze als de topic starter van dat topic, een coulance regeling aan te vragen.
Ik raad je aan om niet recalcitrant te zijn en gewoon de situatie helder uit te leggen. Alsmede de onrechtvaardigheid van die "boete" van vijf maal vijftig Euro. In combinatie met jouw lage data-verbruik.
Dan ziet Vodafone zelf ook wel de onrechtvaardigheid in. En ik ben er vrij zeker van dat zij jou dan een coulance regeling zullen aanbieden. Maar ik ben een onafhankelijk Forum-lid. Dus ik kan jou geen 100% zekerheid daaromtrent bieden.

Weblink naar een topic die wel een coulance regeling heeft gekregen: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/zonder-waarschuwing-100-euro-over-datab...

Als het goed is, dan bevat jouw factuur over de maand Mei 2014 geen "boete" meer van vijftig Euro. Dit omdat jij per 1 april 2014 een Vodafone RED-abonnement hebt. Wacht anders even af, totdat Moderator Per dit topic behandeld. Hij heeft best wel veel ervaring met coulance regelingen.

Succes !

Netwerker

Hocks

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Beste netwerker,

helaas is mijn allerlaatste rekening van mei ook weer met een extra bedragje van € 50,- gepresenteerd.
Wat nu de rekening van mei/juni gaat worden is nog een verrassing. Daarnaast blijf ik stellig van mening dat die hele kwartieren in rekening brengen voor een paar seconden verbinding je reinste oplichterij is met de huidige stand van zaken, helemaal als er hoegenaamd geen sprake van data-overdracht is. Het zou fijn geweest zijn als Vodafone mij van tevoren hierop zouden hebben gewezen. Voor het bedrag van mijn nieuwe telefoon + het geld dat ik teveel heb betaald zou ik een buitengewoon mooi toestel hebben kunnen kopen of kunnen krijgen voor nog niet eens het huidige maandbedrag!

Met vr. gr., Karsten

Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo Karsten,
Op de rekening van Mei zie je de gebruikskosten van de maand April. Het zou dus kunnen zijn dat dit nog een nasleep is van je oude abonnement. De afrekenmethode die @Netwerker omschrijft is helemaal correct bij nieuwe abonnement.
Op het forum kunnen we geen individuele rekeningen bekijken en uitleggen. Daarvoor hebben we gegevens van je nodig die je niet openbaar kunt zetten.
Voor uitleg over individuele rekeningen kun je het best even contact opnemen met de collega's van de telefonische klantenservice via het nummer 1201. Je kunt er ook over chatten met een van de collega's. Zij kunnen dan de gegevens erbij nemen, wellicht wordt het dan allemaal een stukje duidelijker.
Nasr

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Dinsdag (10 juni) heb ik contact gehad met vodafone, omdat ik een vraag had over mijn resterende data, de Vodafone app gaf aan dat ik 481MB nog over heb. terwijl ik in die 10 dagen dagelijks thuis was en een wifi verbinding heb. De medewerker zag in het systeem dat ik nog resterend KB148146,00 . dit heeft ze ook ter bevestiging ge-smst. 2 dagen later(12 juni) zie ik op de vodafone app een enorme bedrag van 100 euro buiten mijn bundel, hier schrok ik behoorlijk van en ben toen ook gelijk gaan bellen met vodafone. in dit gesprek kreeg ik te horen dat het door extreme dataverbruik komt. en dat ik moet afwachten tot de factuur gereed is zodat ik het kan controleren. in de nacht van 15juni keek ik weer naar de vodafone app en tot mijn verbazing is het bedrag omhoog geschoten naar 132euro terwijl 3G helemaal uitstaat en ook staat de internetblokade aan (na 100euro). mijn recentelijke kosten zijn nu 155euro. en ik weet geen raad meer. want dit klopt absoluut niet, en vodafone die geeft mij de schuld van de enorme kosten. ik durf amper mijn mobiel te gebruiken terwijl ik al 1.5jaar een trotse klant van vodafone was en altijd niet meer dan mijn abbonementkosten moet betalen.
ik weet niet wat ik moet doen want de kosten rijzen de pan uit. 155 euro zijn wel een aantal maanden abonementskosten!. wie kan mij helpen...
Gr. een verdrietige vodafone klant.
mattereimert

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb hetzelfde probleem! alleen bij mij is er niks gecrediteerd tot nu toe en zijn de kosten gewoon in rekening gebracht, ondanks meerdere malen contact met de klantenservice. De klantenservice zei idd bekend te zijn met het probleem en gaf ook via de telefoon aan dit op te gaan lossen voor mij, echter is er tot op heden geen oplossing en geeft men aan dat zij ook nog wachten op een reactie van 'boven af'. Zou je mij kunnen vertellen hoe dit in jouw geval is gegaan? en hoe heb je het laten terugstorten? Dit zou dan namelijk in mijn geval ook moeten kunnen lijkt me.

Alvast bedankt!

Groetjes!
mattereimert

Ontdekker
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
@Nasr
Ik heb hetzelfde probleem als jij. Ook contact met de klantenservice schiet niet op. Ze geven me allemaal gelijk en de fout zit bij Vodafone in het MyVodafone-systeem (De app, de website en de data-smsjes). Je wordt dus op alle fronten verkeerd ingelicht over je dataverbruik en ondertussen worden er wel kosten in rekening gebracht. Daarnaast is het inderdaad een raadsel waar het extra dataverbruik vandaan komt.
Echt schandalig!

Mij is door de klantenservice een oplossing beloofd en ook zou er contact worden opgenomen voor de rekening werd afgeschreven. Dit is echter beide niet gebeurd tot op heden, maar uiteraard is het bedrag al netjes afgeschreven. Mismanagement!
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb inmiddels mijn laatste 2 termijnen uit pure frustratie maar in 1x betaald. Heb maanden niet gebruik kunnen maken van internet en belminuten, deze zijn WEL allemaal fijn in rekening gebracht (het abbo geld). Verder is er eerst 30 euro activatiekosten in rekening gebracht voor het activeren van inkomende gesprekken, nu word er NOGMAALS 30 euro activatiekosten gerekend om de uitgaande gesprekken ook te activeren.

Alleen het woord vodafone maakt mij al kwaad op dit moment, en zal mijn best dan ook doen om iedereen te laten weten niet met deze clowns in zee te gaan.
KimC

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone,
Vanochtend werd ik wakker.. en ik was gelijk goed wakker ook! Er wordt plots 228,15 euro van mijn rekening afgeschreven in plaats van de gebruikelijke abonnementskosten van 19,83 euro. Dit scheelt nogal wat! De btw kosten á 39,60 euro, zijn zelfs nog hoger dan mijn abonnement zelf! Ik ben naar de specificaties gaan kijken en zag tot mijn grote verbazing dat op 23 mei om 00:09 uur in 1 x een dataverbruik was van 3.296.401 KB = 106,094 euro. Ook om 06:09 uur een verbruik van 1.046.588 KB = 33,700 euro in 1 keer. In die tijd lag ik gewoon te slapen. Dus ik vraag mij af hoe dit kan?! Het is namelijk geen opeenstapeling van KB's maar gewoon in 1 keer dus blijkbaar verbruikt. Ik heb vanochtend gelijk gebeld om 08:00 uur en krijg te horen dat ik dan wel een filmpje heb gekeken? Uit mijn gegevensverbruik blijkt dat er die nacht een applicatie op de achtergrond heeft gedraaid. Hieruit blijkt dus dat ik niet actief bezig was met mijn telefoon. Ik vind dan ook de kosten die hiervoor worden gerekend erg onredelijk. Ik ga ervan uit dat hier iets te regelen voor valt. Voor aanvullende informatie kunnen jullie altijd contact met mij opnemen. Gelet op de betaaltermijn verwacht ik een spoedige reactie van jullie. Ik ben al vanaf 2009 klant en heb altijd alles netjes op tijd betaald.
Alvast bedankt.
Ricos4you

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Mijn excuus alvast, maar ik word helemaal gek van Vodafone. Ik heb een Red Super E abonnement. Dus met 4 Gb internet...

Nu zit ik al 4/5 maanden met vodafone te bellen omdat er ipv 58 euro (maandelijks contract bedrag) 100 euro, 160 euro, 200 euro etc.. gefactureerd word. Na mijn gesprek krijg ik altijd te horen:

'' sorry, het klopt dat u geen smsje krijgt met een melding van uw data, wij crediteren het bedrag wat over uw verbruik is ''

Deze maand gebeurde het uiteraard weer, weer een onverklaarbare 60 euro boven mijn abonnement. Terwijl ik mijn telefoon AMPER gebruik. Volgens de Vodafone medewerker ziet hij duidelijk dat ik elke maand, (schrik niet) 6 a 8 Gb gebruik, dus dik 2, 3 Gb boven mijn 4Gb te goed. Uiteraard ben ik het zelf bij gaan houden vanaf 2 maanden geleden, en ik zit op ongeveer 2 Gb gebruik!!!!!

Vodafone, willen jullie dit aub nu uitleggen, ik word er helemaal ziek van. Ik heb nog een contract tot november, ik zit sterk te denken om mijn contract af te kopen voor de resterende maanden (dan ben ik zelgs goedkoper uit dan jullie onverklare datalimiet kosten die ik elke maand in eerste instantie krijg)

Groeten,

Ricardo


Ricos4you

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Oja, thuis gebruik ik wifi... Of tenminste, dan staat mijn telefoon op wifi, want thuis gebruiken wij computers...... Maar op de facturen zie je duidelijk dat rond de tijden 02:00 - 06:00 de meeste Mb's worden binnengehaald. ( 300 mb, 900 mb, etc )

En het is natuurlijk te gek voor woorden om eerst je 4G uit te moeten zetten thuis!
Ricos4you

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi,

Mijn excuus alvast, maar ik word helemaal gek van Vodafone. Ik heb een Red Super E abonnement. Dus met 4 Gb internet...

Nu zit ik al 4/5 maanden met vodafone te bellen omdat er ipv 58 euro (maandelijks contract bedrag) 100 euro, 160 euro, 200 euro etc.. gefactureerd word. Na mijn gesprek krijg ik altijd te horen:

'' sorry, het klopt dat u geen smsje krijgt met een melding van uw data, wij crediteren het bedrag wat over uw verbruik is ''

Deze maand gebeurde het uiteraard weer, weer een onverklaarbare 60 euro boven mijn abonnement. Terwijl ik mijn telefoon AMPER gebruik. Volgens de Vodafone medewerker ziet hij duidelijk dat ik elke maand, (schrik niet) 6 a 8 Gb gebruik, dus dik 2, 3 Gb boven mijn 4Gb te goed. Uiteraard ben ik het zelf bij gaan houden vanaf 2 maanden geleden, en ik zit op ongeveer 2 Gb gebruik!!!!!

Vodafone, willen jullie dit aub nu uitleggen, ik word er helemaal ziek van. Ik heb nog een contract tot november, ik zit sterk te denken om mijn contract af te kopen voor de resterende maanden (dan ben ik zelgs goedkoper uit dan jullie onverklare datalimiet kosten die ik elke maand in eerste instantie krijg)

Groeten,

Ricardo
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
@Ricos4you Ik snap dat je hier niet blij van wordt. Zoals bekend is er op ongeveer 2% van de RED abonnementen het probleem dat de notificaties niet op tijd verzonden worden en dat de weergave van het tegoed in My Vodafone niet klopt. Vandaar dat je kosten vergoed krijgt als je niet kon weten dat je buiten je bundel zat

Echter, belangrijk om op te merken is dus dat de registratie van het verbruik opzich wel klopt. Het is puur de sms die te laat komt. Als er aangeven wordt dat er X gigabyte gebruikt is, dan is dat ook zo.

In verband met privacy-wetgeving mogen wij niet registeren wat je precies met je MB's doet. Daar hebben we allemaal een mening over uiteraard, maar het simpele feit blijft dat we niet weten wat je toestel precies doet omdat we dat niet mogen meten/registreren.

Wat je wel zou kunnen doen is het dataverbruik in je toestel zelf nakijken. Bijvoorbeeld op een android-telefoon kun je via instellingen -> gegevensgebruik zien hoeveel MB je toestel in totaal verbruikt, hoeveel elke app heeft verbruikt en je kunt ook de periode aanpassen van de huidige maand naar de vorige maanden.

Als je daar kijkt, springt er dan een bepaalde app of dienst uit die veel meer verbruikt dan je zou verwachten?
snoekel99

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier nog een gevalletje hoog dataverbruik op het abonnement van mijn vrouw, heel verhaal maar geeft het verhaal goed weer:

Gisteren om 16:05 een sms dat de nieuwe rekening klaar stond en vervolgens om 20:21 een sms met daarin de mededeling dat ze 100 euro buiten haar belbundel zou zitten en dat als bescherming de data stopt tot einde van de maand.Gezien zij een 200mb abo heeft en hier al meer dan anderhalf jaar goed mee uitkomt wilde ik toch weten waar dit in zat. Hierbij kom ik het volgende tegen.

Als eerste is er door Vodafone GEEN waarschuwing middels sms verzonden dat ze op 80% van haar verbruik zat en ook niet dat ze uiteindelijk eroverheen ging. Inmiddels heb ik wel kunnen achterhalen dat Vodafone erkent dat deze waarschuwingen in sommige gevallen te laat/niet worden verzonden. In de voorwaarden van Vodafone staat dat als het datategoed voor 80% en 100% is verbruikt er een melding per sms verstuurd wordt.

Ten tweede: als ik kijk naar het dataverbruik op het desbetreffende toestel zie ik inderdaad dat er meer data dan normaal is verbruikt. Waarschijnlijk heeft iemand (vrouw/dochter/kennis) per ongeluk de wifi uitgeschakeld waardoor ze nietwetend via 3G is gaan internetten.

Als ik dan fysiek kijk naar het verbruik tussen 1-8 en heden (9-8) dan zie ik een totaal verbruik van 495 MB. Ze heeft een 200 MB abonnement, dus is ze 295 MB over het limiet heengegaan. Bij het Voordeel Web-2 abonnement zit een buitenbundel datatarief van €0,35 per MB wat het bedrag op 103.25 brengt. volgens Myvodafone staat het bedrag op 105,97. Lijkt dus te kloppen met de werkelijkheid.

Conclusie: ze is met 295MB over haar maandlimiet heengegaan en rekening buiten de bundel is dan ook terecht. Het verschil wat betaald moet worden per MB is discutabel, gezien het dezelfde infrastructuur gebruikt als de andere abonnementen zouden ze dit best (in het voordeel van de klant) gelijk mogen trekken en de tarieven aan mogen passen.

Maar het kwalijke in de zaak: waarom hebben we de twee waarschuwingssms'jes niet ontvangen? Dit had ons het inzicht gegeven op het verkeerd ingesteld staan van de telefoon en een corrigerende maatregel kunnen uitvoeren om dit alles te voorkomen.

Ik ga vandaag contact zoeken met de helpdesk, kijken hoe zij hier tegenover staan en of er misschien een coulance regeling is te treffen gezien het in gebreke blijven aangaande de waarschuwingsmailtjes..

Wordt vervolgd,
Patrick

Ps: Dan te weten dat als je de zorgeloos internet blox aanzet je 50MB krijgt voor €2,50......waren we in dit geval er met €15,00 buiten bundel kosten ervanaf gekomen. Bij de nieuwe abonnementen kom je er helemaal goed mee af: standaard buitenbundeltarief €2 per 100 MB!












Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @snoekel99

Topic: Vodafone crediteert proactief onterechte buiten-bundel-kosten op de volgende Vodafone factuur, indien de waarschuwings-sms-berichten bij 80% en/of bij 100% van het maandelijkse data-tegoed niet zijn verzonden door Vodafone. C.q. niet op tijd zijn verzonden door Vodafone.

Topic starter: forum beheerder Jochen

Weblink:http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Nieuws/Vodafone-crediteert-proactief-onterechte-buitenbundelkos...

Eerst het bovenstaande topic van forum beheerder Jochen grondig doorlezen. Dan je conclusies trekken. Dan afwachten tot de volgende Vodafone factuur. En dan pas mag je klagen. Maar ik ga er van uit dat dat laatste niet nodig zal zijn, zodra het teveel in rekening gebrachte bedrag bij jou / jouw vrouw is gecrediteerd.
Pro-actief door Vodafone. En zonder dat jij er moeite voor hoeft te doen.

Succes!

Netwerker


snoekel99

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@netwerker: het gaat in mijn verhaal om de context, niet om conclusies trekken......en klagen doe ik al helemaal niet, tenzij het op een rijtje zetten van feiten als klagen wordt opgevat.....in dat geval: mea culpa

Zojuist contact gehad met de helpdesk en die heeft er een case van aangemaakt. Men zegt dat Vodafone niet voldoende tijd heeft gehad om ons in te lichten dat de limiet was bereikt. In het systeem was zichtbaar dat op 4-8 het limiet was bereikt, echter 4 dagen later hadden ze nog geen bericht kunnen versturen iets wat mij wel vreemd overkomt in een geautomatiseerd proces.

Maar door helpdeskmedewerker goed geholpen en vertrouw op een goede afloop.


sammilan

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoihoi

Ik heb het precies hetzelfde ben al 6 jaar trouwe klant van vodafone en heb de laatste maanden ook hoge rekening boven de 250 euro ivm het internet verbruik. Ik heb dus wel contact gehad en kreeg als smoes dat mijn wifi onstabiel zou zijn en dat ik daardoor teveel data verbruik heb ik weiger dus ook te betalen voordat het uitgezocht is ik heb namelijk net als jullie geen smsje gehad dat ik boven mijn bundel zou zijn. Nu ben ik ook geblokkeerd en maak nog steeds gebruik van mijn wifi en is dus helemaal niet onstabiel zoals uitgezocht bij mijn provider. Ook ik ben er klaar mee en ook ik ga het bekenbaar maken bij kassa en andere social media. Want ik krijg van de klantenservice alleen maar te horen dat ik moet betalen. Ook ik wil een oplossing want ga zeker niet akkoord met de antwoorden dat mijn wifi onstabiel zou moeten zijn anders zou ik er nu ook last van moeten hebben nu ik totaal ben geblokkeerd en dat heb ik dus niet
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic