Stefandeb

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoge rekening & onverwacht dataverbruik

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een tevreden klant van vodafone.
Tot afgelopen week, een factuur van 448 euro werd zonder aankondiging afgeschreven. Ik zou bijna 10gig data hebben verbruikt. Dit terwijl ik in de afgelopen jaren altijd rond de 1000MB verbruik zit.

Na 2 weken in de maand december kreeg ik een sms dat mijn data verbruik meer dan 100 euro buiten de bundel zou zitten en dat uit voorzorg mijn data geblokkeerd zou blijven voor de rest van de maand.

Dit heb ik zo gelaten, en besloot de factuur af te wachten. Tot mijn verbazing schijn ik 9,8gig te hebben gebruikt, schijnbaar in 2 weken, omdat ik de laatste 2 weken van de maand geen gebruik van mobiele data heb kunnen maken.

Na dat het bedrag van 448 euro was afgeschreven heb ik een mail naar de klantenservice gestuurd, waar in ik aan heb gegeven overal wifi te hebben (thuis, bij ouders, vrienden en op mijn werk) en dat het onwaarschijnlijk hoog verbruik is. Uiteraard krijg ik een standaard reactie, met de melding dat ik kan storneren en een betaalafspraak kan maken.

Storneren heb ik vorige week gedaan, na dat op 24dec het bedrag was afgeschreven. Nu, maar een paar dagen later zijn uitgaande oproepen al geblokkeerd. En krijg ik een sms met de mededeling voor 10 januari het bedrag van 448 over te maken om blokkade van toestel te voorkomen.

Mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar ik zou graag advies krijgen van hoe nu te handelen, en van mensen met vergelijkbare ervaringen. Ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt nu binnen 2 weken na factuur (die dus eerst wel betaald is geweest) mogelijk afgesloten. Ik hoor graag van jullie.

Groet stefan

126 Reacties 126
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo @YDTG

In het data-verbruiks topic wordt uitgebreid uitgelegd wat een MegaByte is. En hoe het kan dat je in een kort tijdsbestek toch veel data kunt verbruiken. Daarmee heb je het antwoord op je eerste vraag.

Bij een lange data-sessie is Vodafone niet in staat om op tijd een waarschuwings-sms te verzenden. Het systeem kan pas berekenen hoeveel data er verbruikt is, als de data-sessie ten einde is.
Daarmee heb je het antwoord op je tweede vraag.

In het data-verbruiks topic heb ik in bericht-nummer 38 heel uitgebreid beschreven wat de oorzaken zijn van onbewust en ongewenst hoog data-verbruik door Apple iPads en Apple iPhones.

Weblink naar het data-verbruiks topic : http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-andere-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-...

Dit topic geeft het antwoord op al je vragen betreffende onbewust en ongewenst data-verbruik. Indien je alle tips en tricks zorgvuldig opvolgt. Dan ga je nooit en te nimmer meer onbewust buiten je maandelijkse data-tegoed heen.
En dus nooit en te nimmer meer kosten als gevolg van onbewust en ongevraagd data-verbruik. Dan heb jij weer controle over het data-verbruik op je iPad. En niet meer andersom.

Succes!

Netwerker
YDTG

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Nou, ik heb nu al een jaar dit abonnement en mijn gebruik is altijd het zelfde geweest. Niet tot weinig mobiel data gebruikt omdat ik de Ipad thuis en met wifi gebruik.

Dit is ook na te trekken via mijn rekeningen. Na onderzoek op internet over dezelfde klachten zie ik dat er heel veel mensen onterecht veel betaald hebben en dat Vodafone dit probleem ook heeft erkend.

Volgens mij is hier tog iets aan de hand wat alleen Vodafone goed kan maken en niet de consument.

http://nieuws-uitgelicht.infonu.nl/pc-en-internet/140750-te-hoge-datakosten-vodafone-dit-kun-je-doen...
YDTG

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Owjaa,, ik heb ook op de Ipad nagekeken welke apps hoeveel mobiel data hebben verbruikt maar niks wijst aan naar een 3gb gebruik + €100 extra kosten..
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
@YDTG

Het gaat bij jou hoogstwaarschijnlijk om hoog data-verbruik door OS Services door het iOS besturingssysteem. Dat heb ik ook uitgebreid beschreven in het data-verbruiks topic.
De bedoeling van dit Forum is dat je leert van bestaande berichten en topics. En niet voortdurend naar de bekende weg vraagt.
Als je in de toekomst hoge fakturen wilt voorkomen. Dan moet je alle instellings-adviezen en tips en tricks uit het data-verbruiks topic opvolgen.

Doe je dat niet. Dan is er een grote kans dat je in de komende maanden nog meer hoge fakturen krijgt van Vodafone als gevolg van torenhoog data-verbruik. Aan jou de keuze.

N.B. : als op je Vodafone faktuur vermeld staat dat jij zoveel data hebt verbruikt. Dan is dat ook zo. Daar valt niet over te discussieren. Op je faktuur-specificatie kun je bestuderen op welke data en welke tijdstippen de data-sessies hebben plaats gevonden.

Succes!

Netwerker

Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@YDTG

Vooral dit gedeelte van het dataverbruik topic zou wel eens antwoord kunnen geven op je vragen: Ongewenst data-verbruik van Apple iPhones in de nacht
YDTG

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes


Dat is het juist, ik heb een iphone 5 met Tele-2 abonnement (2.5GB) al 1.5 jaar in gebruik en nog nooit een onverwachte hoge rekening gehad. Dezelfde instelling heb ik ook op de Ipad staan met Vodafone abonnement (3GB) en deze heb ik rond 29-12-2014 1 jaar in bezit.

Met de Ipad is dit de 2de keer dat ik extra kosten krijg en dat terwijl de Ipad altijd verbonden is met de wifi.
In september heb ik voor de 1ste keer een hoge rekening gekregen zonder een waarschuwing/melding over mijn tegoed. Dat heb ik ook gwn betaald met dezelfde gedachten als dat jullie mij porberen uit te leggen. Maar dit is de 2de keer dat mijn tegoed op raakt + extra kosten en dat zonder een ene waarschuwing/melding.

Ik wilde eergister mijn tegoed controleren en gebruik daarvoor de MyVodafone app en na het openen van app kreeg ik een melding op de app zelf dat ik over mijn tegoed ben en extra kosten heb gemaakt en daardoor mijn internet is tijdelijk geblokkeerd.

Nu ik op internet erover ben gaan zoeken vind ik raar dat alleen Vodafone klanten hierover te klagen hebben.

Vriendelijk bedankt voor het proberen om mij wijzer te maken.
LarsE

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Beste Vodafone,

Laat ik beginnen met aan te geven dat alles wat ik buiten bellen en whatsappen doe het surfen is op websites als wikipedia. Dit maximaal 90 minuten per dag wanneer ik naar het werk reis.

Nu kwam ik een week geleden tot mijn verbazing achter dat ik al een aantal maanden absurde bedragen betaal wat ik hiervoor in alle jaren als klant nog nooit heb meegemaakt.
Ik heb sinds april gekozen voor een sim-only abonnement en sinds september krijg ik rekeningen verieerend van 60 to 124(!) euro.

Zoals gezegt maak ik constant gebruik van wifi en kan dit simpelweg niet zo zijn dat het dataverbruik zo absurd is.
Daarom vind ik het schandalig dat ik op deze manier als vaste klant zo wordt behandeld en eis dat hier iets mee gebeurd. Wanneer het allemaal de 'schuld' zou zijn van de leken in het gebruik van mobiele telefonie en alle klanten geen idee hebben waar ze mee bezig zijn, lijkt me dit uitermate toevallig dat dit zo massaal bij Vodafone het geval is.

Ps. Ik krijg zojuist een sms dat mijn dataverbruik voor deze maand al op 80% zit (4 december!), en dat terwijl ik haast geen moment gebruik het gemaakt buiten mijn wifizones.

Alvast bedankt,
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Vodafone,

Ik denk echt dat het tijd wordt om iedereen met een abonnement zonder buiten-de-bundel-data-bescherming (Beperkt Internet BloX) onmiddellijk en verplicht over te zetten naar een abonnementsvorm met buiten-de-bundel-data-bescherming (Beperkt Internet BloX).

Lees dit topic nog eens door met vele schrijnende verhalen van gefrustreerde klanten die torenhoge fakturen krijgen als gevolg van buiten-de-bundel-data-verbruik.

Triest, schrijnend en om woedend van te worden.
Stop nou eens om op deze wijze gemakkelijk geld te verdienen. Stop nou eens met die torenhoge fakturen. Bied gewoonweg bescherming tegen buiten-de-bundel-data-verbruik. Dus voor iedere klant, en voor ieder abonnement.

Dit topic, en het forum van TROS RADAR staan boordevol met klachten over dit onderwerp.
Is dit wat jullie willen: duizenden gefrustreerde klanten die overal voor negatieve publiciteit zorgen over Vodafone ?

Sorry hoor. Ik heb er geen goed woord voor over. :@

Netwerker
jordmulder

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo Vodafone,Ik kreeg vandaag een bericht dat ik 100 Euro over mijn abonnement ben gegaan. Ik heb vervolgens in paniek naar MyVodafone gekeken en daar bleek dat ik zelfs 203 Euro er overheen ben gegaan. Vervolgens belde ik met de klantenservice en de vrouw aan de telefoon vertelde me dat ik in een sessie van 9 uur vanaf 1 uur 's nachts zo ver over mijn bundel ben gegaan. Dit is bijna onmogeljik, aangezien ik toen sliep en mijn telefoon met Wifi verbonden is. Ze vertelde me dat het misschien met automatisch updaten van mijn app's te maken had. Dit moet ik echter altijd handmatig doen en kijkend naar mijn apps, die zijn niet geupdate... Ten eerste hoe is dit mogelijk? Ten tweede, ik dacht dat na 100 Euro data overschrijding het mobiel internet geblokkeerd zou worden?Kan iemand dit verklaren?Groeten,Jord
huris03

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nou zoals ik zie ben ik niet de enige! Het bij mij niet om hele grote bedragen maar dan nog is het niet normaal wat er hier gebeurd.

Ik heb een abonnement van 15 euro. 500 MB internet, 225 min bellen en onbeperkt sms-en en ik betaalde gemiddeld ongeveer 34 euro voor mijn abonnement omdat ik over mijn bundel ging. Ik hou het elke maand regelmatig goed bij via my vodafone app en dat heb ik vorige maand ook gedaan en was het hoogste bedrag rond de 40/50 euro. Omdat ik elke keer over mijn bundel ga heb ik een dubbel internet blox en een zorgeloos internet 50 mb blox aangezet om zo te besparen. Maar ik heb nu een rekening gekregen van 85 euro. Dat is echt heel erg veel!

Ik heb gebeld met een medewerker en die kon niks verklaren ze gaf aan dat het mijn verbruik was. Ik ben niet naar wens geholpen! Daarna nog gechat met een medewerker precies hetzelfde verhaal aangehoord. Jammer dat er niet eens een oplossing ervoor gevonden kan worden! We hebben thuis allemaal Vodafone. Mijn vader misschien ongeveer al 10 jaar!!!! We zijn nu van plan om over te stappen. Slechte klantenservice! Ik adviseer dan ook niemand om over te stappen naar Vodafone
LarsE

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
En wederom een rekening van 102 euro binnen zonder datagebruik buiten mijn bundel.
Zal ik ooit nog een antwoord krijgen van Vodafone?
Schandalig...
SjaakV67

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ook ik zit met hetzelfde probleem, 2 maanden lang te hoge rekeningen van honderden euro's boven data limiet. De medewerker van de klantenservice deed dit kort af: dat zult u toch echt gebruikt hebben, u moet gewoon betalen!. Ik heb nog nooit 29.000MB (29 duizend ja) in 1 maand gebruikt, bij geen een provider dus heel vreemd. Daar komt bij dat de verkoper van de Phonehouse in de winkel de vraag stelde of ik buiten de databundel wilde bijbetalen voor extra verbruik OF dat ik in snelheid terug wilde worden gezet. Ik heb aan gegeven dat ik geen extra kosten wilde en dus in snelheid wilde terug gezet. ik heb persoonlijk gezien (en had nog een getuige bij me) dat dit werd aangeklikt op computerscherm door de Phonehouse medewerker. Ik vindt het een hele vervelende situatie waarbij er nu een aanzienlijk hoog bedrag van € 853,- openstaat die ik niet kan veroorloven, ik koos immers voor een vast bedrag van € 44,- Helaas is mijn telefoonnummer geblokkeerd en kan ik de klantenservice niet meer bellen. Ik ben dus behoorlijk ontevreden over een abbonement dat juridisch gezien mij lijkt als misleidend verkocht.

Mvg Jacco
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo Sjaak,
Dat is een heel verhaal.
Helaas kunnen we dit via het forum niet in behandeling nemen. Er zijn privacygevoelige gegevens van je voor nodig. En die willen we niet op het forum.

Je zou met ieder willekeurige telefoon kunnen bellen naar het nummer 06-54 500 100.
Wist je trouwens dat we ook een 24/7 Chat hebben?
Die collega's kunnen ook samen met je kijken:
- Of de notificaties op tijd zijn verstuurd
- Of het abonnement correct is aangesloten conform hetgeen er bevestigd is.

Wat kunnen de collega's niet:
- een oordeel geven over het gesprek dat er in de winkel heeft plaatsgevonden, men kan enkel iets zeggen over hetgeen er in de systemen is geregistreerd.
- zien waaraan je bundel opgaat. Dat kun jij wel in je toestel zien, daar wordt bij gegevensverbruik geregistreerd waaraan je bundel op gaat.

Groeten, Per
youri-1900

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Vodafone medewerker,

Al 3 jaar ben ik vrij tevreden klant bij jullie bedrijf, toch is er nu iets mis gegaan. Heb momenteel een iPhone 5S Red abbo met onbeperkt bellen, sms & 2 gb internet data. Heel soms ging ik nog weleens over mijn 2gb heen, dus had ik een blox aan staan. In September heb ik daarom 10 euro meer in de maand betaald. Ik was er van overtuigd dat deze blox nooit is uitgeschakeld? Want dit moet je immers zelf doen?

Nu heb ik een rekening van 153 euro voor de maand Januari? 100 euro data kosten die gemaakt zijn van 27 Januari t/m 30 januari? Vrij apart, was namelijk veel op wifi of aan het werk dat weekend, bovendien heb ik een sms gehad dat ik op 100 euro zat terwijl ik sliep en op wifi zat de gehele avond?

Ik hoop dat dit goed opgelost kan worden, en een trouwe klant kan blijven. Want 100 euro extra data betalen als het ook voor 10/20 euro kan gaat mij tever. (Overigens kan ik dit ook niet kwijt momenteel)

Met vriendelijke groet,

Youri
Maartje
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2859Posts
  • 180Oplossingen
  • 208Likes
@youri-1900

Ik mis in je bericht een duidelijke vraag waarmee andere forumgebruikers je kunnen helpen. Kun je dat nog erbij vermelden?
youri-1900

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wat is er niet duidelijk aan het verhaal? Ik heb een rekening van 153,- ipv 52,50 van de maand Januari. Normaal kon ik dit soort zaken afhandelen via de fb chat, maar werd hier naartoe verwezen.
Anonymous
Niet van toepassing
Beste @youri-1900

Hierboven staan al tips hoe je het data verbruik kan minderen. Echter hebben mede forumgebruikers en ik geen inzage in de systemen van Vodafone en kunnen dus ook niet zien waar het mis gaat. Ik raad je aan om contact op te nemen met de klantenservice.

Groetjes stevied86
richard-50

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ik heb sinds 26-3-15 een onverklaarbaar hoog data verbruik
het gebeurt alleen s"nachts terwijl mijn telefoon uitstaat
het gaat om 26/3 700 mb / 27-3 187 mb / 28-3 521 mb
wie heeft hier een verklaring voor
ik heb een samsung s5 met een red abonnement met 2gb data
Anonymous
Niet van toepassing
Hoi @richard-50,

Hier boven worden er allerlei tips and tricks al besproken om dit te verkomen. Wat je ook kunt doen is voordat je naar bed gaat je data uit zetten. Hier door kan je telefoon geen data verbruiken en ben je toch bereikbaar. Ten tweede raad ik je aan om automatische updates uit te zetten zodat deze ook niet op een willekeurig tijdstip upgedate worden. Bij je mobiele instellingen kun je apps toegang geven of juist verbieden voor het data netwerk. Tevens raad ik je aan om apps op de juiste manier af te sluiten en niet zomaar een keer op de home knop te drukken waardoor ze op de achtergrond draaien. Dit verschilt per telefoon natuurlijk. Wat voor een heb je als ik vragen mag. Volgende tip: automatisch video's afspelen uitzetten bij Facebook. Dit doe je in de app zelf onder de instellingen. In veel telefoons behalve de iPhone kun je een limiet instellen betreft data. Daarna blokkeert de telefoon het data gebruik. Ook kun je netjes instellen dat de maand van de 1e tot het einde loopt.
Er zijn ook verschillende apps die data verbruik meten zoals datamanager en onavo. Deze kun je terug vinden in de app stor/ playstore. Een telefoon kan geen data verbruiken als deze uitstaat. Zet je je telefoon letterlijk uit of wat schakel je precies uit?
Ik raad je aan om contact hierover op te nemen met de klantenservice.

Groetjes stevied86
*moderator edit: tag gefixt*
JRR1969

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het is echt dramatisch. Je hebt geen idee hoe je de ene maand binnen de bundel blijft en de andere maand 300 euro van je rekening wordt geschreven. Maar nog veel kwalijker is dat je bij het verlengen van je abonnement de helft gaat betalen, je bundel wordt verdubbeld en je geen extra kosten meer betaald bij overschrijding!! Anders gezegd betaalde je dus in het verleden continu te veel!! Vergeet ik nog te vermelden dat ik de helft van de tijd GPRS in mijn scherm zie, dus ik kan amper data verbruiken!
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic