Stefandeb

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoge rekening & onverwacht dataverbruik

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een tevreden klant van vodafone.
Tot afgelopen week, een factuur van 448 euro werd zonder aankondiging afgeschreven. Ik zou bijna 10gig data hebben verbruikt. Dit terwijl ik in de afgelopen jaren altijd rond de 1000MB verbruik zit.

Na 2 weken in de maand december kreeg ik een sms dat mijn data verbruik meer dan 100 euro buiten de bundel zou zitten en dat uit voorzorg mijn data geblokkeerd zou blijven voor de rest van de maand.

Dit heb ik zo gelaten, en besloot de factuur af te wachten. Tot mijn verbazing schijn ik 9,8gig te hebben gebruikt, schijnbaar in 2 weken, omdat ik de laatste 2 weken van de maand geen gebruik van mobiele data heb kunnen maken.

Na dat het bedrag van 448 euro was afgeschreven heb ik een mail naar de klantenservice gestuurd, waar in ik aan heb gegeven overal wifi te hebben (thuis, bij ouders, vrienden en op mijn werk) en dat het onwaarschijnlijk hoog verbruik is. Uiteraard krijg ik een standaard reactie, met de melding dat ik kan storneren en een betaalafspraak kan maken.

Storneren heb ik vorige week gedaan, na dat op 24dec het bedrag was afgeschreven. Nu, maar een paar dagen later zijn uitgaande oproepen al geblokkeerd. En krijg ik een sms met de mededeling voor 10 januari het bedrag van 448 over te maken om blokkade van toestel te voorkomen.

Mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar ik zou graag advies krijgen van hoe nu te handelen, en van mensen met vergelijkbare ervaringen. Ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt nu binnen 2 weken na factuur (die dus eerst wel betaald is geweest) mogelijk afgesloten. Ik hoor graag van jullie.

Groet stefan

126 Reacties 126
Thijsio

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb de eerste van deze maand m'n abo verlengt/omgezet. Nu moet ik waarschijnlijk wachten tot deze maand is afgelopen naar er is ineens iets raars. Ik ga nooit (misschien 1x) over het data limiet heen. Nu was ik er wel overheen en heb dus de nog eens 1gb bij gekocht. Die is nu weer op (binnen 5 dage ) en ik zit €165 over m'n abo heen. Klopt dit? Ik heb niks anders gedaan of ben nergens anders geweest. Snap er niks van. Iemand een idee of dit klopt. Of iemand hier ervaring mee?

Mvg
Mathijs van Boekel
Marc
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 7269Posts
  • 231Oplossingen
  • 344Likes
Hoi @Thijsio,

Ik heb je bericht verplaatst naar een meer op jouw vraag gericht topic. Lees dit topic eerst even door, veel van je vragen zijn al uitgebreid beantwoord in dit topic ;).
Thijsio

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Top! Ik begrijp het nu helemaal Marc. Bedankt voor de hulp. Alleen jammer dat ik niks bij Apple kan declareren ????.

Mvg
Mathijs
marcmobile

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Technisch is er wel iets aan de hand, maar aangezien het in de combinatie van provider, netwerk, platform zit, voelt niemand zich verantwoordelijk.
Op mijn nieuwr toestel liep het verbruik plotseling ook op. Gelukkig had ik een waarschuwing ingesteld.
Wat me opviel is dat het toestel veelvuldig wisselt tussen H+ en 3G en dat dit ook de kwaliteit van de wifi-communicatie beïnvloedt. Ook thuis met een prima wifiverbinding zag ik dat vaak opnieuw moest worden ingelogd op het wifi-netwerk en dat tussendoor dan de vodafone dataverbinding werd gebruikt.
Wat ik nu doe is zodra ik wifi inschakel, dat ik de dataverbinding uitschakel.Dat is wat omslachtig, maar mijn geval werkt het wel.
Mark_87

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik ben nu eigenlijk wel heel erg benieuwd of er meedere mensen afgelopen 2 maanden een onverklaarbaar hoog datavebruik hebben gehad. Ik heb een rekening van 500/600 euro ontvangen van Vodafone en het enige wat te horen krijg is " Dit is terecht, Dit is terecht ". Maar ik wil het gespecificeerd zien, waar heb ik data verbruikt en voorral wanneer !

Elke keer krijg ik de melding als ik de klantenservice wil bereiken van; stuur een bericht dit, stuur een bericht dat. Als je ze belt dan lijken ze nog dommer als 3 koeien bij elkaar want wordt 500x doorverbonden! Echt te schandalig voor woorden !!!
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo Mark
Ga naar de volgende website. Weblink: https://my.vodafone.nl/My_Vodafone Via MyVodafone App kan ook.Log in met je Vodafone Mobiel Nummer. Plus het correcte wachtwoord voor je MyVodafone account. Klik op: Bekijk je rekeningen En klik op de rekening waarvan jij de volledige faktuur in het pdf-formaat wilt zien. En wilt downloaden.Afdrukken en verzenden van het betreffende pdf-bestand kan ook. Nu kun je iedere faktuur grondig lezen en bestuderen. En kun je voor iedere factuur te weten komen waardoor de extra data-verbruiks-kosten worden veroorzaakt. Plus de datum en tijdstippen van al jouw data-sessies. Dat kun je niet via dit openbare Forum vragen. Wij hebben geen inzicht in fakturen van klanten. Verder adviseer ik je om alle instellings-adviezen en tips en tricks uit het data-verbruiks topic op te volgen. Dat kost je wel een paar uur. Maar na het opvolgen van alle instellings-adviezen uit het data-verbruiks topic, ga je nooit meer onbewust buiten-je-maandelijkse-databundel heen. Zie mijn signature voor de weblink naar het data-verbruiks topic.Succes!Netwerker


modemeisje

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik krijg ook ineens een bericht dat ik boven mijn limiet uit ben en er al een rekening staat van 341.52 terwijl ik altijd wifi gebruik en eigenlijk ook weinig bel altijd een rekening van 20 euro.
Hier klopt dus duidelijk iets niet en ik ga deze rekening ook echt niet betalen.
Weer iets voor kassa denk ik want je kan fodafone gewoon niet bereiken.
leon81

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Geachte,

Al jaren zit ik bij Vodafone en nog nooit ergens last an gehad,

Nu verbruik ik al jaren tussen de 25 mb en 250 mb per maand en zat ik altijd binnen mijn bundel van 500 mb.
Dit omdat ik bijna altijd op wifi zit en op werk enzo mijn bundel uit heb staan.

Nu heb ik mijn vodafone omget naar 1gb bundel omdat ik laatste tijd meer gebruik ervan maak.
En nu kreeg ik na 10 dagen ingang nieuwe abbo al een bericht je internetbundel is bijna op.

Dit leek mij erg vaag en volgens mijn telefoon zat ik ook pas op een x mb maar volgens vodafone is mijn hele bundel op en heb ik blox aan moeten zetten zodat ik geen torenhoge rekening krijg.
Meerdere vrienden hebben hier ook al last van en het is iets waar vodafone blijkbaar last van heeft.

Nee ik heb geen apps die veel mb eten en ja als ik op wifi zit staat mijn bundel uit, een rekening van meer dan 1000 mb lijkt mij dus erg vaag.

Graag wil ik u verzoeken mij hier opheldering over te geven.

Met vriendelijke groet.
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @modemeisje
Daar gaat inderdaad iets niet heel lekker dan.
Je kunt ons gewoon bereiken op nummer 1201 en via de chat. De collega's kijken dan graag naar de gang van zaken. We krijgen op dit moment geen meldingen meer van de verstuurde notificaties en zijn ook geen gevallen meer tegengekomen waarbij de berichten niet verstuurd zijn. Dus het zou raar zijn, maar we kunnen het natuurlijk niet op voorhand uitsluiten.
Ik zou reageren voordat de betalingstermijn van de rekening vervalt. Op die manier kun je een hoop vervelend gedoe voorkomen.

Succes, Per

Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi Leon, 500MB in tien dagen verbruiken is technisch gezien geen enkel probleem. Privacy-wetgeving verbiedt ons te registreren wat je exact met je data doet. We mogen enkel registreren wanneer je verbinding gemaakt hebt, en hoeveel je toen verbruikt hebt. Die info kun je vinden op je factuur of opvragen bij de klantenservice.

Ik raad je aan om te checken hoeveel je toestel zelf aangeeft wat je verbruikt hebt. Maak daar eventueel een screenshot van, en zorg aub ook dat je de volledige periode bekijkt. Bv android wil nog wel eens standaard enkele dagen weergeven ipv de hele maand.

Neem vervolgens even contact op met de klantenservice, dan kan dit eventueel samen nog nader bekeken worden en kunnen we je wellicht helpen te vinden waar de MB's aan zijn opgegaan.
Nick202

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste,

Ik kreeg vanmorgen een smsje dat ik meer dan 100 euro boven mijn datalimiet zit.
Ik heb echter geen smsje gekregen dat ik er ooit over heen ging tot nu. Ik vind dit schandalig en niet normaal!
Hoe kan dit gebeuren? Je hoort toch een bericht te krijgen dat je je data limiet overschrijdt?

Met vriendelijke groet,

Nick Tolstra
roede

Gedreven Ontdekker
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Onlangs werd ik zeer onaangenaam verrast door een factuur met € 177,- extra kosten voor internet gebruik.
Ondanks de € 50,- data limiet die in de bundel Vodafone Red B zit.

Het is toch zo dat bij het bereiken van de € 50,- data voor internetgebruik het internet automatisch stopt?
Hoe kan ik dan toch een rekening krijgen met € 177,- extra kosten?

Ik hoor graag van u
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hoi roede, er is inderdaad een limiet van €50,- exclusief BTW (60,50 inclusief) maar die geldt enkel voor dataverkeer in het buitenland in landen van de EU.

In Nederland bestaat die limiet niet, maar zijn er uiteraard wel andere middelen die je op de hoogte brengen dat je buiten je bundel gaat (bv sms, de My Vodafone app). Ik raad aan even contact met de klantenservice op te nemen voor meer info en om te laten controleren of je ook alle vereiste waarschuwingen gehad hebt dat je bundel (bijna) leeg was.
lunatick89

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hallo hoe kan het dat ik een rekening van vodafone heb gekregen dat ik €100 buiten mn web bundel zit terwijl ik allen internet via wifi had
fmilz

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Ik beheer voor mijn ouders hun Vodafone abbo's.

Nu zit ik hier net terwijl de telefoon op de lader, met wifi verbonden een berichtje dat zij nog maar 125mb heeft, zeer vreemd omdat zij maar een paar mb per maand verbruikt, maar een paar minuten later volgt de volgende sms dat ze nu €100,00 EURO over haar bundel heen is??? Als ik er niet zelf bij was had ik haar voor gek verklaard....

Vodafone, graag zsm een oplossing, dit kan toch niet!

Het is nu 19.59, het eerste sms ontvingen wij om 19.06 en de volgende nog geen minuut later??

Graag hulp!
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @fmilz
Op het forum kunnen we geen individuele cases behandelen. In dit bericht leggen we uit waarom dat zo is. Ik adviseer je:
- Om in de datateller van het toestel te kijken welke app wat heeft verbruikt
- Om in My Vodafone te kijken wat de huidige stand van het tegoed is
- Mochten er dan nog zaken onduidelijk zijn, dan hebben we op deze pagina alle algemene informatie hierover staan.

Groetjes, Per
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @Thijsio
Ik voeg je bericht even samen met een andere post in dit topic. Dan kun je gelijk van de tips die daar genoemd worden, gebruik maken
lanius

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na wat research gedaan te hebben blijkt dat ik niet de enige ben die een vreemde onverklaarbare rekening heeft gehad..Niks anders gedaan als anders maar toch 100euro dat verbruikt..Vodafone gebeld maar kunnen me geen logisch antwoord verschaffen..Wat nu? Is het tijd om stappen te ondernemen om dit tot de bodem uit te zoeken? 1 ding is zeker, als die niet wordt opgelost dan stap ik toch over naar een andere provider. Wat ik eigenlijk zonde vindt want heb verder nooit problemen gehad.
MissLima

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ook een rekening gekregen met hoge buitenkosten van maand oktober...
YDTG

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb een Ipad air abonnement met Mob Internet Basis Tablet B.
Normaal betaal ik €40 per maaand.

Ik kreeg in september een factuur van €56.37. Na het controleren van de factuur ben ik erachter gekomen
dat er elke dag tussen 00:00 en 05:52 internet is gebruikt van de bundel terwijl de Ipad verbonden ws met wifi.
Heb de Apps gecontroleerd of ze op de achtergrond verbonden waren met de internet maar dat was ook niet de geval.

Daarna heb ik de eerdere facturen ook gecontroleerd en zag dat dat ook eerder aan de gang was en omdat ik alleen wifi gebruik dat niet op de rekening merkte.
Sindsdien staat de mobiele data op de Ipad altijd uit. Heel af en toe heb ik gebruik van gebruikt maar daarna weer uitgeschakeld.

Vandaag wilde ik mijn tegoed bekijken en zag dat mijn tegoed van 3GB allemaal gebruikt is en dat ik voor €100 extra heb gebruikt.

Mijn vragen zijn:
1. Hoe is het mogelijk dat 3GB zo snel opraakt zonder dat te gebruiken (Ipad is altijd verbonden met de wifi)?
2. Waarom krijg ik geen melding over dat mijn tegoed bijna op is?
3. Waarom word de mobiele data elke dag tussen 00:00 /06:00 gebruikt (wanneer hij ingeschakeld is) en/of wat kan het zijn?
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic