Hallo allemaal, ik zou denk ik ook in eerste instantie naar mijn provider kijken als ik een hoge factuur kreeg. Die komt daar tenslotte mee. Dat wil echter niet zeggen dat het probleem bij de provider ligt.
Zoals ik al diverse malen heb aangegeven in dit topic: wij meten alleen wat er door de lijn gaat, we verzinnen geen verbruik. De meting van de MB's verloopt correct. Ook is het verbruiken van meerdere GB's via mobiel internet met gemak mogelijk.
Hiernaast zie je een screenshot van mijn persoonlijke MB-verbruik via wifi tussen 1-9 en 13-9. Ik heb hier twee screenshots samengevoegd zodat je makkelijker zowel de grafiek als de meest-verbruikende apps kunt zien. Mijn verbruik is in 13 dagen 23,93 GigaByte. Dat is 1,8 GB per dag gemiddeld.
Youtube & NPO gebruik ik vooral voor muziek, AiCloud geeft me toegang tot de harde schijf die aan mijn thuisnetwerk hangt. De belangrijkste om er uit te lichten is Opera. Dit is mijn internetbrowser. Dit is dus bijna 5GB aan nieuws lezen, facebooken, enfin: algemeen internetten.
Ik denk dat voor de hand ligt dat als ik om wat voor reden niet op wifi zat, en dat kan prima zonder het te merken omdat de 3G & 4G snelheden zo hoog zijn, ik in een paar uur door mijn bundel was geweest. Maar dat zou niet aan mijn provider liggen.
Ik denk dat het te makkelijk is om in alle gevallen naar je provider te wijzen. Dat wij aangeven dat wat hoger verbruik zonder probleem mogelijk is op je mobiele telefoon of tablet, dat wordt met deze screenshots denk ik meer dan onderstreept. Dat is geen smoesje. Ter vergelijking: zie hieronder mijn mobiele verbruik in dezelfde 13 dagen: slechts 174 MB. Zie ook de rode lijn waar mijn toestel mijn internet vanzelf blokkeert.
Het zou ons helpen als de informatie van twee kanten zou komen. Bekijk het zo: waarom krijgen wij alle wantrouwen over ons heen maar worden bijvoorbeeld "zoveel kun je helemaal niet verbruiken op een telefoon" en "ik zit altijd op wifi" gesteld als feiten. De eerste is zoals je ziet niet waar en de tweede is lastig te bewijzen (en onze systemen zeggen het tegendeel).
Samengevat: we bekijken met iedereen graag wat de oorzaak van een hoge factuur is. En als er aan onze kant iets mis gegaan is, zoals bijvoorbeeld het te laat verzenden van de sms dat je buiten je bundel gaat, dan corrigeren we die kosten voor je. We moeten ons echter wel baseren op een stukje bewijs. Dus: leg de bal niet 100% bij ons maar help ons om jou te helpen en geef altijd zoveel mogelijk info!