Stefandeb

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoge rekening & onverwacht dataverbruik

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een tevreden klant van vodafone.
Tot afgelopen week, een factuur van 448 euro werd zonder aankondiging afgeschreven. Ik zou bijna 10gig data hebben verbruikt. Dit terwijl ik in de afgelopen jaren altijd rond de 1000MB verbruik zit.

Na 2 weken in de maand december kreeg ik een sms dat mijn data verbruik meer dan 100 euro buiten de bundel zou zitten en dat uit voorzorg mijn data geblokkeerd zou blijven voor de rest van de maand.

Dit heb ik zo gelaten, en besloot de factuur af te wachten. Tot mijn verbazing schijn ik 9,8gig te hebben gebruikt, schijnbaar in 2 weken, omdat ik de laatste 2 weken van de maand geen gebruik van mobiele data heb kunnen maken.

Na dat het bedrag van 448 euro was afgeschreven heb ik een mail naar de klantenservice gestuurd, waar in ik aan heb gegeven overal wifi te hebben (thuis, bij ouders, vrienden en op mijn werk) en dat het onwaarschijnlijk hoog verbruik is. Uiteraard krijg ik een standaard reactie, met de melding dat ik kan storneren en een betaalafspraak kan maken.

Storneren heb ik vorige week gedaan, na dat op 24dec het bedrag was afgeschreven. Nu, maar een paar dagen later zijn uitgaande oproepen al geblokkeerd. En krijg ik een sms met de mededeling voor 10 januari het bedrag van 448 over te maken om blokkade van toestel te voorkomen.

Mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar ik zou graag advies krijgen van hoe nu te handelen, en van mensen met vergelijkbare ervaringen. Ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt nu binnen 2 weken na factuur (die dus eerst wel betaald is geweest) mogelijk afgesloten. Ik hoor graag van jullie.

Groet stefan

126 Reacties 126
bibbie

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ze mogen niet zomaar blokkeren ze moeten een oplossing met jou zoeken.
Ze kinnen hele hoge voete krijgen, ze moeten eerst goed onderzoek doen een betalingregeling voorstellen ect je kan ze er op wijzen dat ze fout zitten.
En je kan een klacht in dienen
Ik leg get voor bij kassa.
Wat me opvalt is dat niemand van Vodafone hier reageert, ze laten ons gewoon zitten.
Dus word het weer tijd dat ze naar kassa komen.
Maar nogmaals ze mogen je toestel niet zo maar blokkeren.
bibbie

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Huh pardon waar is forum dan voor wat een onzin.
Je kan hier je klachten toch uiten en weet je wat het kost klanten service bellen.
Half uur in de wacht je heb al hoge rekening.
Moet je nog bellen ook .
Emails en forums zijn daar voor gemaakt
Trouwens wij willen uitleg over rekeningen waarom bellen jullie dan niet terug.
T mobile KPN Hii doen dat wel.
En als je een geblokkeerd toestel heb kan het ook niet.
Jullie hebben 06 nummer lekker praten kunnen jullie.
Maar problemen op lossen homaar.
Binnenkort weer naar kassa als mij contract afgelopen is nooit meer vodafone.
5 personen van mij gezin gebruiken jullie en bij allen probleem.
Oplossingen duurt heel lang of weten jullie niet.
Maar ik weet wel als gegevensins verbinding uit staat en alleen wiffi gebruik krijg je geen torenhoge rekeningen.dus denk daar maar weer antwoord op
nicky0412

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
je snapt natuurlijk wel dat niemand van Vodafone hier op dit forum niets kan doen aan jou hoge rekening? dit is geen forum om zoiets op te lossen. in de winkel mogen ze dit meestal ook niet. bel de klanten service gewoon. weetniet wat voor abbo je hebt maar sommige abbos is bellen met klanten service gratis. en reageren ze niet of doen raar: maak een brief goed aangetekend laat je daar in los. dan kun je altijd laten zien dat JIJ open stond voor oplossingen en Vodafone niet.
bibbie

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee snap ik maar in de winkel veldexze naar klanten service die zeiden dat ze niks wisten en de rekening moest afwachten.maar ik wou weten waarom ze geen waarschuwing sturen als je bijna door je sat heen bent.
Dat zeiden ze sat ze dat zouden.ook daar geen antwoord op dua ww hadden klanten service gebeld.
Maar geen steek verder.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Inmiddels is er gister 300 euro afgeschreven door vodafone, en nog is mijn toestel geblokkeerd. Fantastisch! Ik kan dus ook nog steeds niet met de klantenservice bellen. Tijd voor rechtsbijstand dan maar. Wat een top service!
Annabelle
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1846Posts
  • 148Oplossingen
  • 119Likes
Hé Stefandeb,

Wellicht kun je een toestel lenen van iemand anders? Hoe je het ook wend of keert, dit blijft een persoonlijk issue dat we via het Forum niet kunnen oplossen.

@bibbie Een Forum is bedoelt vóór klanten, dóór klanten. Hierdoor is het lastig om dit soort persoonlijke gevallen te behandelen omdat we geen gegevens kunnen uitwisselen. Natuurlijk sta je vrij om je vraag/opmerking/klacht te delen via het Forum, maar afhankelijk van de aard van de vraag kunnen wij als moderators helpen of juist niet. Ook in jouw geval is het beter om contact op te nemen met de klantenservice (1201) of via Social Media (via ons Twitter of Facebook account).


Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik lig dus nu zelfs 's Nachts wakker van deze hele kwestie.

Afgelopen dinsdag is er bijna 300 euro afgeschreven (laatste factuur) en de blokkade blijft.

Ondanks dat ik met een medewerker eerder een betalingsregeling had afgesproken over de factuur van 400 euro (vorige factuur). Hier van zou ik een bevestiging krijgen en de blokkade zou opgeheven worden. Heb géén bevestiging mogen ontvangen, en de blokkade zit er nog steeds op!

Ik kom hierdoor in grote problemen en zou toch echt graag zien dat ik eens geholpen wordt hiermee.
Het zou fijn zijn als er een medewerker is die contact met mij kan opnemen of in ieder geval met mij tot een oplossing kan komen. Desnoods via privé berichten of via mail of iets dergelijks. Ik wil dit graag oplossen en vind dat ik hier als vaste klant ook wel recht op heb.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
En vandaag dus waar ik al bang voor was,
Geen betalingsregeling zoals afgesproken, maar ene brief dat ik binnen 10 dagen 450 euro moet betalen, en anders wordt mijn abonnement opgezegd met als gevolg nog 880 euro kosten en een registratie bij preventel.

Inmiddels ben ik ten einde raad, en wordt NIET geholpen. Het is werkelijk waar fantastisch.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Update: ik krijg 4 termijnen, en mag daar boven op mijn abonnements geld blijven betalen.

Hierbij blijven alleen inkomende gesprekken mogelijk.

Kan dus niemand bellen en geen gebruik maken van internet, maar mag hier wel voor gaan betalen.

Nooit maar dan ook nooit meer vodafone voor mij na 8 jaar, en ga iedereen in mijn omgeving afraden naar vodafone te gaan. Verder zal ik dit naar een aantal websites insturen en wederom rechtsbijstand inschakelen. Ik vind dit een zeer vreemde gang van zaken.

Verder wist een medewerker nu ineens dat het door een spotify app zou komen, die overigens niet eens op mijn telefoon staat.

Toppers!
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Update: ik krijg 4 termijnen, en mag daar boven op mijn abonnements geld blijven betalen.
Hierbij blijven alleen inkomende gesprekken mogelijk.
Kan dus niemand bellen en geen gebruik maken van internet, maar mag hier wel voor gaan betalen.
Nooit maar dan ook nooit meer vodafone voor mij na 8 jaar, en ga iedereen in mijn omgeving afraden naar vodafone te gaan. Verder zal ik dit naar een aantal websites insturen en wederom rechtsbijstand inschakelen. Ik vind dit een zeer vreemde gang van zaken.
Dan kun je naar één van de vele andere providers gaan die net als Vodafone gewoon blokkeren als je niet tijdig je betaling doet. Dit is gewoon de policy bij iedere telecom aanbieder en daarop maken ze voor niemand uitzonderingen zelfs klanten die al 10 jaar bij een partij zit heeft daarmee te maken.

Verder wist een medewerker nu ineens dat het door een spotify app zou komen, die overigens niet eens op mijn telefoon staat.
Toppers!
Medewerkers van Vodafone kunnen in principe niet inzien waarvoor jij je data gebruikt.
In je telefoon kun je vaak zelf nakijken welke apps hoeveel data hebben verbruikt, als je een eerste maal al ziet dat je verbruik zo hoog ligt, kun je natuurlijk ook je telefoon een volledige reset geven en vanaf 0 alles opnieuw instellen en installeren zodat je kunt bijhouden welke app mogelijk zoveel verbruik heeft gecreëerd.
WiFi is overigens geen garantie dat je ook niets verbruikt qua data. Het probleem is doordat er juist zoveel wifi netwerken zijn vandaag de dag, er ook enorm veel storingen zijn waardoor een telefoon steeds vaker terugvalt op de databundel. Het is dan vaak een kwestie van een rustig kanaal instellen op de router om een stabieler verbinding te creëeren.

Blijft natuurlijk wel: Als klant ben je zelf verantwoordelijk voor het data verbruik. Vodafone zorgt alleen dat je diensten kunt gebruiken waarvoor je betaal. Als vervolgens door onoplettendheid teveel data verbruikt wordt, moet dit gewoon betaald worden. Niet voor niets is het daarom ook raadzaam je data goed in de gaten te houden en snel te handelen als je ziet dat het plots niet klopt.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bedankt voor je reactie

Scheelt dat ik nu niet meer data kan verbruiken de komende 4 maanden.

Verder heb ik inderdaad mijn router ingesteld op een rustig kanaal, dit heb ik bij aansluiten direct al gedaan, ik ben behoorlijk thuis in de telecommunicatie (werk zelf voor een andere provider) en denk dat ik wel kan zeggen dat dit verbruik op zijn minst opmerkelijk is.

Ben het gedeeltelijk met je eens dat ik zelf verantwoordelijk ben voor data verbruik. En er zijn 2 medewerkers geweest die aangeven dat het door spotify zou moeten zijn geweest, erg vreemd inderdaad. Omdat ze dit volgens mij niet kunnen/mogen inzien.

Ik ga verder op het kassa forum, reactie van vodafone krijg ik hier toch niet
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
Verder heb ik inderdaad mijn router ingesteld op een rustig kanaal, dit heb ik bij aansluiten direct al gedaan, ik ben behoorlijk thuis in de telecommunicatie (werk zelf voor een andere provider) en denk dat ik wel kan zeggen dat dit verbruik op zijn minst opmerkelijk is.

Ik denk dat je dan ook zult weten dat Vodafone geen invloed kan uitoefenen op je data verbruik. Mocht je daar dieper op in willen gaan en toch meer uitleg wensen zou je het beste schriftelijk een klacht in kunnen dienen waarin je vraagt of Vodafone voor je kan uitzoeken hoe die extreem hoge hoeveelheid data tot stand is gebracht en je hier inzage in wilt hebben. Mits je natuurlijk de oorzaak wilt weten en herhaling wilt voorkomen.

Ik ga verder op het kassa forum, reactie van vodafone krijg ik hier toch niet
Ook logisch, het forum van Vodafone staat volledig op zichzelf. Bij registratie kon je dit al merken omdat je geen verdere informatie dan wat basis dingen moest invullen. Door ontbreken van aanvullende informatie maar ook ontbreken van privé berichten funcionaliteit kan men helaas niet verder ingaan op situaties.

Het forum is echt voor en door Vodafone klanten d.w.z. algemene problemen waarbij men elkaar kan helpen. Ik moet eerlijk zeggen, het is wel jammer dat men een webcare team heeft maar het forum hierbij niet kan gebruiken juist omdat ook steeds meer mensen hun problemen/klachten hier kenbaar maken en Vodafone juist bekend staat om het actief monitoren en op willen lossen van problemen. Wellicht toch een idee voor Vodafone om hierop in te spelen ? 😉

TrosRadar, Vara's Kassa etc. kunnen overigens weinig betekenen. Zolang er geen officiële klacht is ingediend zul je verder weinig hebben aan tips en ideëen die men daar deelt.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Waar dien ik zo'n officiële klacht in dan? Via de website, of schriftelijk?
GerritS1976

Gedreven Raadgever
  • 162Posts
  • 6Oplossingen
  • 48Likes
De wijze waarop je de klacht(en) indient maakt weinig uit, dit kan per e-mail maar ook schriftelijk. Mijn eigen mening is dat - toen ik een klacht ingediend had per e-mail, deze minder goed werd opgepakt en opgelost dan toen ik dit schriftelijk had ingediend maar ligt denk ik aan de drukte, wat voor klacht het is etc.

Op die manier kun je er ook voor jezelf achter komen waar het probleem dan precies zit. Aan Vodafone kan dit niet specifiek liggen aangezien dit soort klachten bij alle telco's voorbij komt. Je kunt dan tenslotte 100x van telco veranderen maar daarmee los je het probleem niet op maar verleg je het. Door het indienen van een klacht, kun je misschien ook ontdekken waarom afspraken die schriftelijk bevestigd zouden zijn en waarschuwing sms'jes zijn uitgebleven.

Wat je daarnaast ook kunt doen, is even op je mobiel kijken welke apps zoveel data verbruiken. Als je Android hebt, kan dit onder Gegevensgebruik waarbij onderscheid gemaakt wordt tussen Mobiel en Wi-Fi gebruik op die manier kun je al deels het probleem onderzoeken.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes
Hallo,


Via de website, via deze weblink:
Weblink: https://www.vodafone.nl/feedback/index.shtml

Per aangetekend verzonden brief aan:

Vodafone
T.a.v. Afdeling Klachtenafhandeling
Postbus 1500
6201 BM MAASTRICHT

Vermeld in beide gevallen:
*) Je nul-zes-nummer
*) Tijdstippen waarop je telefonisch bereikbaar bent
*) Je klantnummer
*) Je factuurnummers van de torenhoge facturen
*) dat je open staat voor een redelijke oplossing
*) dat je een schriftelijke reactie verwacht van Vodafone binnen de redelijke termijn van vier weken
*) dat je jezelf het recht voorbehoud om je klachtenprocedure voort te zetten bij de Geschillencommissie Telecommunicatie. Dus indien Vodafone jouw klacht niet in redelijkheid en billijkheid afhandelt. Binnen de termijn van vier weken.

Let op: dit is de enige (!!!) manier om een redelijke oplossing te krijgen.
En dat gaat NIET via dit Forum dat bedoeld is voor klanten, door klanten.
Zoals je de afgelopen maand hebt gemerkt, kom je niets verder door wild om je heen te schoppen op dit Forum.
Echt geen nanometer verder !!!

Je komt alleen verder door het advies in deze posting heel zorgvuldig op te volgen.

N.B. Eventueel kun je aan Vodafone om een persoonlijke "Call Detail Record" verzoeken over een specifieke periode.
Daarop staan dan alle data-sessies, met verbruik in kiloBytes, met de zendmasten waarmee jij verbinding hebt gemaakt met je smartphone. Of liever gezegd Vodafone SIM-kaart.

Laat over een maand in dit topic weten of je een redelijk voorstel hebt ontvangen van Vodafone.

Succes !

Netwerker


wvdeijnden

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vandaag (6 feb) ben ik verrast door een rekening van Vodafone. Deze rekening van jan. is ongeveer 4x zo hoog als normaal.
Op 20 jan heb ik een sms-bericht gekregen van VF dat ik ‘?100 datakosten’ buiten mijn bundel heb verbruikt en dat mijn dataverbruik geblokkeerd zou worden voor de rest van de maand. Vanwege dit onduidelijke bericht ging ik er vanuit dat ik 100mb meer dan mijn 1GB, oftewel ‘iPhone Altijd’, had verbruikt. Om niet meer kosten te maken heb ik de resterende 12 dagen alleen wifi gebruikt.
Vandaag heb ik contact gehad met de klantenservice. De telefoniste kon me vertellen dat ik 1 dag, in een sessie van 4 uur, 1,3GB! had verbruikt. Het lijkt erop dat door een niet al te best wifi signaal veel gebruik is gemaakt van de 3G verbinding. Bij de klantenservice werd me verteld dat ze niks voor me kunnen betekenen en dat ik gewoon moet betalen voor de gebruikte datakosten. Ik zou echter als trouwe Vodafone-klant (klant sinds 2007) graag een compensatie zien.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo WvDeijnden,

Je kunt het beste dit topic van topic starter Stefandeb, in zijn geheel doorlezen. Daarin staan alle antwoorden. Die ook voor jou van toepassing zijn. Bij berichtnummer 35 in dit topic geef ik advies over hoe het beste te handelen.

Ook GerritS1976 heeft eerder in dit topic, een uitstekende bijdrage geleverd.

Lees dit topic dus zorgvuldig door !
Overigens zijn er nog honderden topics met hetzelfde onderwerp. Kies maar uit, welke je daarna gaat lezen.
Overigens zijn er vier telecom-providers in Nederland die wel beschermingsmaatregelen hebben tegen buiten-de-bundel-data-verbruik. Hun namen kun je krijgen door een privé bericht aan mij te sturen. Vodafone behoort helaas nog niet tot dat selecte groepje telecom-providers.

Succes !

Netwerker


giechel1975

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
nou ik wilde klant worden maar na dit allemaal gelezen te hebben is vodafone gewoon een dief net als de meeste providers. ik hou het voor gezien. mocht er iemand klant willen worden van telfort, ook niet doen want na tien minuten gratis is de grootste onzin wat ze je wijs maken
Ducoz

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Werkelijk schandalig!

Hier hetzelfde probleem compleet uit het niets! Ik heb een abbo afgesloten waarbij ik 1gig internet heb, met de afspraak als ik daaroverheen zit mijn internet snelheid wordt omgezet naar 10kb (uitermate traag internet). Nu krijg ik vandaag de rekening binnen van 154.00 EURO!!! Ik via my vodafone kijken wat de oorzaak is blijkt het aan mijn dataverkeer te liggen, schijn 2gig gebruikt te hebben buiten bundel terwijl ik altijd op wifi zit. Ook heel knap 2 gig met een snelheid van 10kb. De klantenservice opgebeld en het enige wat daaruit kwam is dat ik toch echter die 2gig heb gebruikt. Bijzonder knap met een snelheid van 10kb. Boos opgehangen, mn abbo zeg ik op, van de week eff langs bij de vodafone store en ze is goed in de gezicht brullen of ze wel goed zijn!
187048

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb mijn abonnement onlangs verlengd en omgezet in Vodafone Red 1 GB. Had ik het maar niet gedaan want het heeft tot nu toe alleen maar problemen opgeleverd.... De verbruiksapp werkt niet, de verbruiksgegevens via my vodafone kloppen voor geen meter en als ik via 1200 mijn verbruik opvraag krijg ik een sms waarin de gebruiksgegevens telkens gelijk blijven terwijl ik toch echt wel mobiele data verbruik. Vorige maand ook geen sms gehad dat ik mijn databundel bijna verbruikt had dus ik moest rond de 70,- bijbetalen. Dit is gelukkig gecrediteerd en ik heb 500 MB extra ter compensatie ontvangen (netjes!), maar het probleem is nog steeds niet opgelost. Ik moet nu dagelijks bellen met 1201 zodat een medewerker van de klantenservice mij kan doorgegeven hoeveel MB ik nog heb. Ook is geadviseerd de datateller van mijn mobiel te gebruiken. Van de zotte toch. Er schijnt sinds 11 april een storing te zijn ten aanzien van de verbruiksapp. Deze is nog steeds niet opgelost. De ene medewerker geeft aan dat er ook een storing is op my vodafone (verbruiksgegevens) maar volgens zijn collega is dit niet het geval; deze schijnt weer te zijn opgelost. Fijn die niet-eenduidelijke informatieverstrekking. Overigens klopt het niet dat het probleem is opgelost. Ik heb 1024 MB, waarvan 0 verbruikt en de resterende MB's zijn ook 0 (???). Is het raar dat ik het gevoel heb met een kluitje in het riet te worden gestuurd? En wanneer en hoe wordt mijn probleem opgelost. Ik kom niet verder.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic