Stefandeb

Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Hoge rekening & onverwacht dataverbruik

Hallo allemaal,

Ik ben al jaren een tevreden klant van vodafone.
Tot afgelopen week, een factuur van 448 euro werd zonder aankondiging afgeschreven. Ik zou bijna 10gig data hebben verbruikt. Dit terwijl ik in de afgelopen jaren altijd rond de 1000MB verbruik zit.

Na 2 weken in de maand december kreeg ik een sms dat mijn data verbruik meer dan 100 euro buiten de bundel zou zitten en dat uit voorzorg mijn data geblokkeerd zou blijven voor de rest van de maand.

Dit heb ik zo gelaten, en besloot de factuur af te wachten. Tot mijn verbazing schijn ik 9,8gig te hebben gebruikt, schijnbaar in 2 weken, omdat ik de laatste 2 weken van de maand geen gebruik van mobiele data heb kunnen maken.

Na dat het bedrag van 448 euro was afgeschreven heb ik een mail naar de klantenservice gestuurd, waar in ik aan heb gegeven overal wifi te hebben (thuis, bij ouders, vrienden en op mijn werk) en dat het onwaarschijnlijk hoog verbruik is. Uiteraard krijg ik een standaard reactie, met de melding dat ik kan storneren en een betaalafspraak kan maken.

Storneren heb ik vorige week gedaan, na dat op 24dec het bedrag was afgeschreven. Nu, maar een paar dagen later zijn uitgaande oproepen al geblokkeerd. En krijg ik een sms met de mededeling voor 10 januari het bedrag van 448 over te maken om blokkade van toestel te voorkomen.

Mijn excuses voor de grote hoeveelheid tekst, maar ik zou graag advies krijgen van hoe nu te handelen, en van mensen met vergelijkbare ervaringen. Ik heb het gevoel niet serieus genomen te worden en wordt nu binnen 2 weken na factuur (die dus eerst wel betaald is geweest) mogelijk afgesloten. Ik hoor graag van jullie.

Groet stefan

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @Thijsio
Ik voeg je bericht even samen met een andere post in dit topic. Dan kun je gelijk van de tips die daar genoemd worden, gebruik maken

Bekijk in context

126 Reacties 126
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Stefan, mijn advies zou allereerst zijn gewoon te bellen met de klantenservice. Als ik het goed begrijp hebben wij als Vodafone en jij als klant hier eigenlijk nog geen echt contact over gehad toch? In dat geval is alleen storneren pas het halve verhaal. Als er volgens ons systeem een rekening open staat (want er is gestorneerd) dan wordt op een gegeven moment je nummer geblokkeerd uiteraard. Als het goed is krijg je daar ook eerst nog wat sms'jes over.

Hoe dan ook, volgens mij is deze rekening nog helemaal niet besproken met één van mijn collega's van de klantenservice, dus dat zou ik als eerste doen 🙂
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hallo Bas, bedankt voor je antwoord. Ik heb geen aankondiging smsjes gehad, ook is het nog niet eens 2 weken geleden dat de rekening is afgeschreven.

Vandaag is de laatste dag dat ik blokkade kan voorkomen, echter uitgaande gesprekken zijn al sinds vorige week niet mogelijk. Bellen met klantenservice gaat dus niet... Misschien langs de winkel gaan?
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Nee, de winkel kan je hier niet bij helpen. Dit is echt iets dat met de afdeling betalingen besproken moet worden. Leen even een mobiele telefoon, of gebruik bv een vaste lijn. Bel in dat geval dan nr 0900-0940 want als je bv met een vaste lijn van een andere aanbieder belt kom je met 1201 bij hun klantenservice uit 😉
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ga ik dat nogmaals doen, ben bang dat ik niet verder kom dan een betalingsregeling afspreken. Die ik dus eerst nog niet wil omdat ik het niet eens ben met mijn verbruik.
Maar in ieder geval bedankt tot zover
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Waar ik al bang voor was gebeurt dus nu. Een blokkade op mijn toestel.

Ik heb vorige week een betalingsregeling afgesproken om blokkade te voorkomen. De eerste termijn stond ook netjes in de vodafone app, en zou samen met de volgende rekening afgeschreven worden op 23 januari.

Nu kan ik niets meer, zonder aankondiging. Ik wil graag een oplossing, ook voor mijn data verbruik dat NIET klopt, volgens de medewerker van betalingen kan ik mijn verbruik controleren via mobiele data. Over de afgelopen maand zou ik 12GIG!! Hebben verbruikt. Terwijl daar vanaf 14 juli vorig jaar niet eens een totaal van 12 staat.

Ik zal kassa hier ook van op de hoogte stellen en via een geschillen commissie proberen mijn gelijk te halen. Graag hoor ik nog meer mogelijkheden om wel serieus genomen te worden. Na jaren van vaste en tevreden klant wordt er nu dus zo met mij omgegaan.
DominiqueB

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb ook al last van hoge rekeningen, maar ik schrok wel heel erg van het bedrag wat jij moest betalen zeg! Ik heb een abbo van 37.50 per maand maar heb te vaak dat ik volgens Vodafone 50euro boven mijn internetbundel zit..ofwel rekeningen van tegen de 100 euro. Ik zit ook bijna niet zo veel op mn gewone internet en als ik erop zit niet zo lang. Zit thuis altijd op wifi en bij andere mensen thuis ook en toen ik nog werkte hadden we daar ook wifi. Heb Vodafone klantenservice gebeld en ze konden me maar niet uitleggen waar dat hoge datagebruik vandaan komt en het kwam er op neer van dat t ze geen reet uitmaakt en dat hoe dan ook ze zomaar elk willekeurig bedrag van me rekening kunnen halen zonder dat ik nou weet hoe het allemaal kan :s.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hallo Dominique, het klopt inderdaad dat de klantenservice je niet exact kan uitleggen waar hoog verbruik door komt. Dat komt echter niet doordat we dat niet willen.

Het simpele feit is dat we niet mogen bijhouden wat je doet op het internet. Privacy-wetgeving verbiedt ons dat. Ik snap dat dat voor veel mensen als een smoesje klinkt, aangezien wij gewoon incasseren, maar het is simpelweg zo.
Vaak kun je in je toestel wel zien welke app wat verbruikt. Op Android kan dat bv via instellingen -> datagebruik.
Als je elke maand buiten je bundel zit lijkt me dat er toch eenvoudig meer data wordt verbruikt dan er in je bundel zit. Ik zou zo'n toestel-optie eens raadplegen om te kijken of je die kan achterhalen.

@Stefan,
Wat betreft het verbruik, dat is onkarakteristiek maar dat soort hoeveelheden data zijn eenvoudig te verbruiken. Een uur downloaden met een snelheid van 5 Mbps (een snelheid die je in NL makkelijk op veel plekken haalt) levert een verbruik van 2,25 GB op. Na 6 uur heb je dan 12 GB verbruikt. In een maand is het eenvoudig te verbruiken en als bv je wifi wegvalt gaat het dus hard. Ik snap het onbegrip dat het mogelijk is, we moeten daar collectief nog aan wennen, maar het is met de huidige datasnelheden echt niet meer zo moeilijk.
Netwerker
Expert
Expert
  • 986Posts
  • 111Oplossingen
  • 401Likes

Hallo DominiqueB

Ik heb mijn Android-besturingssysteem plus de (gratis) APP 3G Watchdog zodanig ingesteld dat ik ieder etmaal slechts één/dertigste gedeelte van mijn Vodafone RED-Datategoed mag verbruiken. Bij mijn abonnement is dat 67 MegaByte per etmaal. (Dat is 2048 MegaByte delen door 30 dagen).
Zodra ik die hoeveelheid MegaBytes heb verbruikt in een etmaal via het Vodafone 3G-Netwerk, dan verbreekt zowel Android (versie 4.3), als de APP 3G Watchdog direct mijn 3G-data-verbinding voor die dag.

Op deze wijze ben ik nog nooit buiten mijn maandelijkse data-tegoed heen gegaan. Echt nog nooit.
Ook niet toen ik nog bij andere telecom-providers klant was.

Wil jij dus ook nooit meer buiten je maandelijkse data-tegoed heen gaan ?
Volg dan bovenstaand advies op.
En sluit op deze wijze je smartphone af voor onbewust en ongevraagd en ongewild 3G- / 4G - dataverbruik !!!

Nog veel meer tips en tricks om je ongewilde data-verbruik aan banden te leggen vindt je in het succesvolle topic, waarnaar ik nu verwijs:
Weblink: http://forum.vodafone.nl/t5/Vodafone-Red-Abonnementen/Dataverbruik-tips-amp-tricks-om-binnen-je-bund...

Met het opvolgen van alle instellings-adviezen en tips in dat topic wordt jij weer baas over het data-verbruik op je smartphone. En niet andersom.

Volg alle adviezen dus op. En ook jij gaat niet meer verbruiken aan mobiele data, dan je maandelijke data-tegoed.
Zelfs als je smartphone onbewust overgaat van Wi-Fi-connectie naar een betaalde 3G-verbinding, dan wordt je via bovenstaande instellings-adviezen beschermd dat je gehele maandelijke data-tegoed in 1 keer verbruikt wordt.

Dit advies scheelt je heel veel torenhoge Vodafone facturen, vanaf de komende maand !!!
Kun je dat bespaarde geld weer aan leuke dingen besteden.

Kudo's zijn altijd welkom ;-))

Succes !

Netwerker
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Bas bedankt voor je antwoord.

Ik kan er alleen weinig mee, mijn nieuwe factuur is ook weer veel te hoog, er gaat dus echt iets mis. Heeft niets met wegvallende wifi te maken. Ik houd alles al scherp in de gaten. En zoals ik zei, in mijn telefoon onder mobiele data, is mijn verbruik vanaf juli! Niet eens meer dan de 12GIG. Het is jaren lang goed, en ineens structureel veel te hoge facturen. Ik heb GEEN nieuwe apps, WEL wifi, op mijn werk, thuis en ook bij vrienden. Alleen tijdens reizen gebruik ik mobiele data.

Prima dat een collega dan een foutje maakt met het blokkeren van mijn toestel, maar kan dit dan ook weer ongedaan worden gemaakt?

Ik heb mijn telefoon onder andere nodig om in te loggen op mijn werkplek (door middel van een sms) en daar loop ik nu dus ook iedere ochtend tegen problemen aan. Ook bellen met de afdeling betalingen gaat niet, kan niet iedere keer telefoons gaan lenen natuurlijk.
Verder kan ik nu ook ineens niet meer inloggen op mijn vodafone app om facturen te bekijken.

Ik hoor graag van je, en ook van medeforummers die mogelijkheden weten om eens serieus genomen te worden. Ik ben er behoorlijk klaar mee.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Stefandeb schreef:

Prima dat een collega dan een foutje maakt met het blokkeren van mijn toestel, maar kan dit dan ook weer ongedaan worden gemaakt?


Heb je bekeken op welke tijdstippen het verbruik plaatsvind? Dat vind je bv op je rekening, maar mijn collega's kunnen je dat ook (globaal, dus tussen tijdstip x en tijdstip y) vertellen. Dat geeft misschien een idee waar het verbruik dan plaats vindt en waar het nou aan ligt.
Wat ik los hiervan zelf ook zou doen is mijn toestel resetten naar de fabrieksinstellingen, apps opnieuw installeren en dan goed bekijken welke app welke rechten heeft.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ik ben nog steeds geblokkeerd, geholpen word ik dus echt niet. Zal dus de 250 euro die 23 januari afgeschreven gaat worden weer storneren.

Ik ga vanmiddag maar naar de winkel, en zal ook dit verhaal op kassa en naar geenstijl sturen. Verder zal de rest van mijn familie ook niet meer hun abonnement gaan verlengen bij vodafone.

Ik zou graag met de afdeling betalen bellen maar ben niet van plan iedere keer toestellen te gaan lenen.

Ben er behoorlijk klaar mee ondertussen.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
Op het forum kunnen wij helaas geen klantspecifieke klachten afhandelen.
Hoewel het natuurlijk heel vervelend is wat jij momenteel ervaart, het is een forum voor en door klanten. Het lijkt me niet dat andere klanten jou kunnen helpen in dit probleem. Daarom is het dus ook niet gepast voor op het forum.

Ik zal je toch moeten verwijzen naar of de klantenservice.
Astrid
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1746Posts
  • 107Oplossingen
  • 137Likes
@Netwerker bedankt voor jouw duidelijke uitleg mbt instellingen om hoog dataverbruik te voorkomen. Misschien kun je zelf een topic hierover aanmaken. Op die manier help je meerdere klanten met jouw goede tips 😄
dizzyluca

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb het zelfde man. hier stinkt iets behoorlijk.
Ik heb 15 jan. 2014 betaald. 20 jan. ben ik door me bundel heen en moet volgens me info rekening 387 euro betalen. en niks geks gedaan. nooit mee gemaakt. please vodafoon zoek dit uit voor me . Want ga heel boos worden als de rekening op de deurmat valt pfff daniel luca
Per
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 803Posts
  • 78Oplossingen
  • 112Likes
Hallo @dizzyluca
Op het forum kunnen wij helaas geen klantspecifieke klachten afhandelen.
Het is een forum voor en door klanten, en het lijkt me niet dat andere klanten jou kunnen helpen in dit probleem, daarom is het dus ook niet gepast voor op het forum.
Ik zal je toch moeten verwijzen naar of de klantenservice of de winkel.
Stefandeb
topicstarter
Meedenker
  • 14Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Geweldig dat ik die dus niet kan bellen met een geblokkeerd toestel. En dan heeft dit hele forum dus weinig voor inhoudelijke vragen. Echt fantastisch. Bedankt tot zo ver. En fijn dat mijn toestel nog geblokkeerd is. Top!
bibbie

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hier het zede alleen bij mij staat de gegevens verbinding uit ik naar de Vodafone winkel, laten zien sat de gegevens uit stonden hebven ze met vodafone gebeld die zei er is te veel verbruikt nou vodafone jullie kunben dat wel zeggen jullie sturen niet een een waarschuwing Nee kan ook niet als de gegevens aan staan..elke maand is mijn bedrag hetzelfde en nu ineens zo hoog moet er lichtje gaan branden. Dit is nu de 2de keer ga niks betalen en ga naar kassa.
Ook weet ik als jullie geen goeie service niet aan contract of liniet houden, dat wij ook het recht hebben op ontbinding.bij deze dus.ik zie hier meestenr klachten staan nog reageren jullie noch doen jullie niks terwijl dat hoort en jullie dat kunnen.
We moeten allemaal naar kassa gaan mogen ze weer uitleggen.
Word er doodmoe van.

nicky0412

Gedreven Ontdekker
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Goede avond!

Weeten juillie wel wat voor apps je op je telefoon zet?
na dat je een app instaleerd vraagt die toestming voor bepaalde dingen in je telefoon: Toegang tot mobiele netwerk, oproepen enzv. Daar licht het ook vaak aan let daar op. ik vind dat vodafone hier ook meer moet me gaan waarschuwen. Maar dat is mijn mening. hoop dat het werkt reset je telefoon kijk goed wat voor apps je instaleerd en zowiezow: ALLEEN apps uit google play!

Mvg
bibbie

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja weet ik ik heb ook een dector die het aan geeft.
Ik betaal elke maand het zelfde geen apps gedonwload.
En mijn gegevens verbibding stond uit kon alleen met wiffi zo als ik al zei.in de winkel zagen ze het dat ie uit stond.
Ik kon allen op wiffi ze hebben in de winkel met klanten service.die zeiden dat er meer data is verbruikt dat zag ik zelf ook maar raar als alleen wiffi aan staat en je ook nog geen waarschuwing krijg is al 3de keer nu.
Maar kassa gaat er binbenkort weer overr uitzenden
Wij hebben geklaagd ben het nu zat.
Krijgen bericht waneer de opnames beginnen
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic