Pvdbosse

Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoge rekening datagebruik

Allereerst, vreemd dat klachten niet via de telefoon kunnen worden afgewikkeld maar je je ongenoegen hier moet uiten. Onlangs ontving ik sms'je dat mijn datagebruik 100 euro buiten mijn bundel was gegaan. Een telefoontje naar klantenservice en onderzoek in de telefoon leerde dat ik op een specifieke datum in 4,5 uur ca 1 GB aan data had verbruikt.

Nu heb ik op die specifieke dag inderdaad 4,5 uur naar deezer, muziek, zitten luisteren. Ik ben mij bewust dat dat data kost, maar mijn rekensom vooraf is de volgende geweest.

Als ik 5 uur muziek luister is dat 300 minuten. Een gemiddeld nummer is 4 minuten lang en ongeveer 4 MB groot. Ik zal dus circa ( 300/4) * 4 mb = 300 MB verbruiken.

Ik kom echter op 1 GB.

Dit kan toch niet. Verdere applicaties hebben in de hele maand bij elkaar nog niet de 500 verbruikt dus zal op die specifieke dag ook niet veel zijn geweest.

Vodafone, hier gaat iets goed fout. Ik heb weloverwogen en becalculeerd gebruik gemaakt van mijn databundel, maar kom toch bedrogen uit. Dit zou niet moeten mogen.
3 Reacties 3
Pvdbosse
topicstarter
Ontdekker
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Is het de bedoeling dat Vodafone hier op deze berichten reageert, en zo ja, hoe snel?

Denk dat radar en kassa smullen van dit soort cases......
SamsungExpert
Super Expert
Super Expert
  • 4686Posts
  • 439Oplossingen
  • 899Likes
Hi! @Pvdbosse ,

Soms kan het even duren voordat er iemand zich hierover voor je kan buigen en om dit eens te bekijken, en antwoordt via hier krijgen duurt net wat langer dan via Twitter / Facebook.
Dat je niet de klacht kon afgeven bij de klantenservice klinkt me raar in de oren...

Ik denk niet dat je met de berekening goed zit (in mij ogen), heb je wel de extra kosten erbij berekend?
Naar en muziekdienst luisteren kan je 100 tot 150 MB per uur kwijt zijn. Als je 5 uur muziek beluistert is de som dus: 5 x 150 = 750 MB en nog met en aantal extra kosten erbij loopt dit wel wat op, de klantenservice kan je ook niet melden wat je precies hebt gedaan enzovoorts wegens het privacy beleid.

Tip: Maak je afspeelijsten thuis via het Wi-Fi netwerk dan kun je deze later thuis beluisteren! Alleen weet ik niet of het met de muziekdienst die jij gebruikt ook kan.
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Hi Pvdbosse, het forum is in de eerste plaats een plek voor klanten onderling om ervaringen en tips&tricks uit te wisselen. We reageren uiteraard wel daar waar we iets kunnen toevoegen, maar het Forum is niet primair bedoeld als klantenservicekanaal.

Wat betreft het dataverbruik, ik kan daar niet meer van zeggen dan wat je al gehoord hebt: ons netwerk is niet hetgene dat het dataverkeer veroorzaakt. Het gaat er doorheen, we meten het en meer dan dat doen we niet. En geloof maar dat gecontroleerd wordt of die metingen correct zijn 😉

Als die meting uitwijst dat er 1GB verbruikt is, dan is dat gebeurd. Ik kan er diverse redenen voor verzinnen. Als je bv een nummer skipt en er maar 10 seconden van luistert, is toch een groot deel van de MB's al ingeladen (gebuffert). Op die manier kun je zonder één nummer helemaal te beluisteren veel meer MB's gebruiken dan je verwacht had.

Zo kan ik nog diverse redenen voor hoger dan verwacht gebruik verzinnen. De uiteindelijke conclusie blijft echter dat als het verbruik gemeten is, het ook plaatsgevonden heeft. Daar kan ik weinig aan veranderen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic