vluggejapie

Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Hoe zit het netwerk in elkaar?

Hallo allemaal,
 
Ik vraag me af hoe het netwerk eigenlijk in elkaar zit, ik heb vooral de volgende vragen:
 
- Hoeveel mensen kunnen er tegelijk bellen op een 2G en 3G mast?
 
- Verschillen de antenne sites eigenlijk nog van capaciteit? Dus kan de ene site meer capaciteit hebben dan een andere?
 
- Waarop onderscheidt Vodafone zich eigenlijk qua netwerk ten opzichte van KPN en T-Mobile? Gebruikt Vodafone nog betere antennes, of heeft Vodafone meer capaciteit?
 
Ik ben benieuwd naar de antwoorden 😉
3 Reacties 3
Bas
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2791Posts
  • 210Oplossingen
  • 197Likes
Goeie vragen 🙂

Wat betreft de vergelijking tussen de andere providers en Vodafone, daar ga ik me niet aan wagen 😄 Dat wordt zo'n "wij van WC eend" verhaal denk ik. Laat ik het er op houden dat er ongetwijfeld plekken zijn in Nederland waar een concurrent iets beter bereik heeft dan wij, maar in zijn algemeenheid heeft Vodafone een uitstekend netwerk.

Wat betreft de masten, er zit inderdaad een maximum qua capaciteit dat er op een mast bestaan. Wat betreft 2G is dat met name de hoeveelheid verbindingen die opgezet kan worden. 1 gesprek of 1 datasessie is 1 verbinding. De mast kan er x aan en vol is vol. Er zijn uiteraard masten die meer capaciteit hebben als anderen en op sommige locaties staan meer masten. Met name in drukker bebouwde gebieden staan meer masten die enigszins overlappend een bepaald gebied bedienen zodat je niet alleen meer capaciteit hebt maar ook gewoon een betere dekking omdat de straling uit meerdere richtingen komt en je dus minder last van storingsfactoren (bv bebouwing) hebt.

Hoe het netwerk werkt is verder een enorm uitgebreid verhaal, maar als je er echt in geïnteresseerd bent is deze pagina op wikipedia een uitstekend startpunt.
Hoe een mobiel netwerk werkt, welke onderdelen er zoal inzitten, hoe GSM en UMTS werken en wat de verschillen zijn, etc is daar erg goed uitgelegd 🙂
vluggejapie
topicstarter
Liefhebber
  • 30Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie BasT! 🙂
 
Maar heb je dan ook een idee hoeveel mensen er precies tegelijk gebruik kunnen maken van een 2G en 3G mast? Dus: maximaal 200 gesprekken tegelijk bijvoorbeeld? 🙂
Arina
Expert
Expert
  • 2268Posts
  • 236Oplossingen
  • 126Likes
Daar hebben we echt totaal geen informatie over. Kunnen we je dus niet bij helpen 😉
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic