Charlize

Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Groot aantal verbruik mb met mifi-router

Wij hebben een huisje in Hongarije en gebruiken een mifi router voor toegang tot internet met Vodafone als provider. Aangezien wij maar een paar maanden hier verblijven hebben wij een prepaid sim kaart en waarderen die op als het tegoed op is. Tot nu toe is het prima gegaan maar sinds een week hebben wij 3000 mb's nodig voor 2 dagen terwijl wij niet eens surfen. Wij downloaden niets, kijken geen films en alle automatische updates zijn geblokkeerd. Wij hebben met Vodafone gebeld en zij hebben bevestigd dat zij kunnen zien dat er onverklaarbare mb's met 100 tegelijk verdwijnen. Wij hebben een nieuwe simkaart gekregen maar er is niets veranderd. Ik vraag me af of het aan mijn laptop kan liggen die ik sinds een week gebruik? Vandaag is hij de hele dag uitgeweest en toch is mijn tegoed voor de helft verdwenen. Wie weet waar het eventueel aan kan liggen? Alvast bedankt voor een antwoord.

(moderator: verplaatst naar Mpbiel - Apps & Diensten)
6 Reacties 6
Anonymous
Niet van toepassing
Blijft de mifi gewoon aanstaan ook al is er niks verbonden. Het kan zijn dat er met andere apparaten/telefoons wordt ingelogd mits ze het wachtwoord weten/pincode.
Charlize
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Nee dat is uitgesloten aangezien de naaste buren op 500m afstand wonen.
Anonymous
Niet van toepassing
Schakel je de laptop helemaal uit zodat er niks meer mee is verbonden?
robertwebbe

Gedreven Raadgever
  • 449Posts
  • 38Oplossingen
  • 167Likes
Hi

Als die uit staat kan die niets verbruiken. Het enige dat nieuw en afwijkend is, is de nieuwe laptop. Wellicht dat hier nog ergens updates worden opgehaald? Ondanks dat je de Windows update hebt uitgezet kunnen individuele programma's nog wel updates binnen halen, mogelijk zelfs automatisch ingesteld. In de praktijk zie ik dat heel veel nieuwe laptops met allerlei extra programma's worden uitgeleverd (de fabrikanten krijgen hier namelijk voor betaald en hierdoor kunnen ze de laptop weer wat goedkoper aanbieden). Ondanks dat je ze dan helemaal niet gebruikt kunnen ze toch nog automatisch bijgewerkt worden omdat de fabrikant dat zo heeft ingesteld. Misschien kun je eens kijken welke apps / programma's er allemaal geinstalleerd zijn op de laptop en degene die je nooit zul gebruiken, verwijderen.

Om beter inzicht te gaan krijgen adviseer ik je ook een dataverbruik programma te installeren. Google maar eens op "Network Usage monitor" gevolgd door je besturingssysteem (bijv. Windows 10). Via zo'n programma kom je er dan achter hoeveel data je laptop verbruikt.

Tenslotte nog een opmerking over het tijdstip waarop de verrekening plaats vindt. Bij data is dat anders dan bij telefoongesprekken. Bij een telefoongesprek is het altijd duidelijk wanneer een gesprek begint en eindigt. Bij data is dat minder duidelijk. Het begin is meestal al als een apparaat aan zet, er gaan dan allerlei processen lopen die iets doen op internet, al is het maar iets onbeduidends zoals het gelijk zetten van de tijd. Het einde is helemaal onduidelijk. Berekening van internet gebeurd in sessies. Een sessie wordt pas gesloten als je een bepaalde tijd geen data meer hebt opgevraagd. Bij de ene provider is dat 10 minuten, bij de andere kan dat 180 minuten zijn. Als je bij de eerst genoemde dan even een keer tussentijds lang op het toilet hebt gezeten dan is de sessie gesloten en zodra je je computer weer aanraakt opent die weer een nieuwe. Maar bij die laatst genoemde wordt de sessie pas na 3 uur nadat je je laptop hebt uitgezet afgesloten. Als je dan om 23:00 uur naar bed gaat, wordt de sessie om 02:00 uur gesloten en dat tijdstip staat dan op de gebruiksspecificatie. Veel mensen roepen dan "maar toen sliep ik al uren dus dat kan ik nooit geweest zijn", nu snap je hoop ik hoe dat komt.

Veel succes!
davod10

Gedreven Meedenker
  • 2448Posts
  • 57Oplossingen
  • 0Likes
Indien het windows10 is: je bandbreedte wordt gebruikt t.b.v. windows updates, en het doet nogal vaak phone home. Maar vooral die updates verspreiden gaat snel betreft MB's.
'Windows Update Delivery Optimization' uit zetten.

Je kan ook de accu uit je computer trekken, en van lichtnet afhalen, kijk of bandbreedte dan nog opgaat.

Of gebruik je iets anders dan windows, in dat geval kan ik je goed helpen. Stuur maar een PM.
Charlize
topicstarter
Ontdekker
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt Robbert!
ik had al een vermoeden dat het aan mijn laptop ligt maar ik heb niet veel verstand van pc dus het probleem is, hoe kan ik de boosdoener vinden? Ik heb mijn laptop heel ver weg gestopt en gebruik alleen nog mijn iPad.
een paar weken geleden is er een nieuwe harde schijf geïnstalleerd met Windows 7. Sindsdien zijn de problemen begonnen.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic