ElwinD

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Gekke sms vanuit Vodafone - je bent geabonneerd op

Zojuist een vreemde sms gekregen (afzender vodafone)
Waarin het volgende staat:

" Je bent geabonneerd op PornXSite van Richberg Media AG voor EUR 4,50 per week. Voor ondersteuning: payinfo.nl "

Ik heb geen abonnement afgesloten, niks nieuws bij Vodafone aangevraagd ook, maar ik lees op het forum dingen over phishing. Heb de link uiteraard niet aangeklikt, maar moet ik hier verder iets mee? Of gewoon negeren? En is het bij Vodafone bekend dat dit op het oog vanuit jullie gestuurd wordt?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi ElwinD

Welkom op de Community!
Ik kan mij voorstellen dat je geschrokken bent. Het lijkt erop dat je een betaalde dienst actief hebt. De aanmelding kan onbewust gedaan zijn. Gelukkig kun je de dienst stopzetten via https://t.co/nLNt5jRTF6. Daar heb je ook de mogelijkheid om al dit soort diensten te blokkeren om kosten in de toekomst te voorkomen.

Je hebt de mogelijkheid om een onderzoek aan te vragen bij onze specialisten. Zij gaan de situatie onderzoeken en hopelijk de kosten voor je vergoeden. Gebruik deze link https://t.co/s7zmanwaTi kies 'Betaalde diensten stopzetten'.

Bekijk in context

18 Reacties 18
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi ElwinD

Welkom op de Community!
Ik kan mij voorstellen dat je geschrokken bent. Het lijkt erop dat je een betaalde dienst actief hebt. De aanmelding kan onbewust gedaan zijn. Gelukkig kun je de dienst stopzetten via https://t.co/nLNt5jRTF6. Daar heb je ook de mogelijkheid om al dit soort diensten te blokkeren om kosten in de toekomst te voorkomen.

Je hebt de mogelijkheid om een onderzoek aan te vragen bij onze specialisten. Zij gaan de situatie onderzoeken en hopelijk de kosten voor je vergoeden. Gebruik deze link https://t.co/s7zmanwaTi kies 'Betaalde diensten stopzetten'.
SuusjeBos93

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hoi Steven en Elwin,
Ik heb deze SMS zojuist ook gekregen! Dus ik denk niet dat het een one-hitter is, maar een grootschaliger phishingprobleem. Wat te doen?
Groet,
Suus
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hi SuusjeBos93
Dan zou ik het advies van Steven opvolgen ?
Sharon
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 3523Posts
  • 215Oplossingen
  • 439Likes
Heb je de betaalde diensten stopgezet via de link van Steven SuusjeBos93 ?
MKA

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Ik heb op 1 mei ook zo'n vergelijkbare sms gekregen tijdens mijn vakantie in Duitsland .

Vervolgens alles stopgezet via payinfo, maar ik zag dat er al 4.50 op mijn rekening van mei staat !

Ik weet heel zeker dat ik dit niet zelf gedaan heb ! Ik neem aan dat dit van de rekening afgehaald gaat worden...

Het formulier (link Steven) heb ik al tweemaal ingevuld, maar ik krijg geen bevestiging/reactie van Vodafone.
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
Hoi MKA
Je kunt er niet zomaar vanuit gaan dat Vodafone het geld terug stort. Daarop moet je echt wachten op een reactie van Vodafone. Weet niet hoe lang het normaal duurt voor je een reactie krijgt van deze afdeling maar het lijkt me toch wel dat deze je iets zal melden. Ja toch Sharon?

Blijf het maar zeggen, je hoeft ook zelf niet iets ingevuld te hebben of een link te hebben aangeklikt. Het kan ook zijn dat je ergens op een site bent geweest, een spelletje hebt gedownload. Maar het kan ook zijn dat je mee hebt gedaan aan een prijsvraag en/of je info online ergens hebt achter gelaten of dat je online ergens iets hebt gekocht en dat die webshop niet goed beveiligd is (ik zeg niet dat het zo is, maar het kan allemaal wel). Dat hoef je dan nu niet gedaan te hebben, dat kan ook al van langer geleden zijn maar dat ze je info nu misbruiken (gebruiken).

Wees altijd voorzichtig met online je informatie invullen, voor je het weet zit je ergens aan vast. Maar ja, deze info hoef ik natuurlijk niet te zeggen, we weten allemaal dat we super voorzichtig moeten zijn met persoonlijke informatie. Het is in ieder geval wel goed dat je je hebt afgemeld bij PayInfo en dat je Vodafone een bericht hebt toegezonden.
MKA

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hoi Energieboy,

bedankt voor je reactie,

ik was gewoon met mijn gezin aan het wandelen toen ik de sms kreeg, en mijn telefoonnummer zal ik nooit zomaar opgeven. Soms moet je je nummer opgeven bij het aanmaken van een webshopaccount (dat doe ik alleen bij betrouwbare grote webshops), maar deelnemen aan prijsvragen/spellen etc. doe ik niet

Het gaat er mij om dat er een derde partij zomaar geld van je kan inpikken op basis van je telefoonnummer, zonder dat je daar expliciet toestemming voor gegeven hebt ! Is toch raar dat dit zomaar kan?
En dan ligt de bewijslast ook nog bij mij?

groeten,
M
Energieboy
Expert
Expert
  • 11781Posts
  • 3469Oplossingen
  • 3093Likes
MKA wrote:
Het gaat er mij om dat er een derde partij zomaar geld van je kan inpikken op basis van je telefoonnummer, zonder dat je daar expliciet toestemming voor gegeven hebt ! Is toch raar dat dit zomaar kan?

Daar heb je gelijk in, dat is ook niet normaal.
Eigenlijk zou Vodafone ook de mogelijkheid helemaal UIT moeten zetten en als mensen hier wel gebruik van willen maken, de dienst zelf handmatig AAN moeten kunnen zetten. Of Vodafone dit ooit gaat aanpassen, geen idee 😞

Hoe het met de bewijslast zit, geen idee. Daarom moet je dit wel melden bij Vodafone en die gaan het dan uitzoeken en komen daar bij je terug met een antwoord (tenminste, volgens mij gaat het zo). Laten we nog even afwachten, je krijgt denk ik wel bericht, het duurt misschien alleen wat langer?!
SuusjeBos93

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Sharon Ja heb beide dingen ingevuld van Steven. Thanks!

Maar dan nog: gek toch dat meerdere mensen dit deze week ineens hadden? Zomaar uit het niets die sms kregen? Dat riekt toch naar iets phishing-achtigs, wil ik maar zeggen... Zou fijn zijn als iemand van Vodafone er ook even op kon reageren. Steven ?
SuusjeBos93

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Net als bij MKA ook bij mij trouwens al 4,50 op de rekening. Zou netjes zijn als ze ons dat toch niet aanrekenen!
MKA

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
@SuusjeBos93 heb jij wel een bevestiging van Vodafone gekregen bij het invullen van het formulier?

groeten,
M
SuusjeBos93

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
MKA Neen. Ik zie wel op die payinfo-site dat het inderdaad gestopt is, dus dat is in elk geval fijn. Maar van dat formulier heb ik niks meer gehoord.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Hi SuusjeBos93 ElwinD MKA
Mijn excuses voor de late reactie. Ik ben vrij geweest waardoor ik niet meer gereageerd heb.
Waardoor het komt, kan ik vanuit hier niet beoordelen. Dit zal per persoon onderzocht moeten worden. Vaak kan het al geactiveerd worden doordat er op een link is geklikt of in een spelletje (met reclame) etc.

Zodra je het formulier invult, krijg je normaliter een reactie via de e-mail dat je bericht is ontvangen.
Heb je deze niet gehad, dan is het bericht niet aangekomen bij ons en gaat het ergens helaas mis.
Mochten jullie geen bevestiging gehad hebben, mogen jullie mij een privébericht sturen met de volgende gegevens voor de verificatie:


  • 06-nummer
  • Voor en achternaam
  • Adres
  • Postcode
  • Laatste 4 cijfers van het bankrekeningnummer
  • Geboortedatum


Daarnaast ontvang ik ook graag de volgende gegevens:

  • De dienst waarom het gaat (staat in de sms).
  • De kosten die in rekening zijn gebracht.
  • Of het al stop is gezet via www.payinfo.nl. Indien dit nog niet is gedaan, graag alsnog doen en evt je nummer via daar blokkeren voor dit soort diensten.
  • E-mailadres waarna het terug gekoppeld mag worden.


Zodra ik hier aanwezig ben, zal ik per 06 nummer een onderzoek hiervoor aanmaken (waarschijnlijk donderdag weer). Het kan dus zijn dat ik niet meteen reageer. Zodra het onderzoek is aangemaakt, zal ik dit ook terugkoppelen via privé bericht.
SuusjeBos93

Gedreven Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Dankjewel Steven ! Vrije dagen zijn ook belangrijk 🙂 Ik heb je een PM gestuurd!
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Dankjewel SuusjeBos93
Ik heb een onderzoek aangemaakt voor je. De rest staat in het privébericht.
Vrije dagen zijn absoluut belangrijk hahah! :wink:
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
MKA en ElwinD is het nog gelukt met het formulier in te vullen. Mocht dit niet het geval zijn, stuur mij een prive bericht met de gevraagde gegevens. Dan vraag ik het onderzoek voor je aan.
bakels

Ontdekker
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Vodafone bericht mij zojuist - negen dagen na mijn melding, dat ze "uit coulance" die € 4,50 zullen terugstorten, maar ze zeggen er wel bij dat ik zelf verantwoordelijk ben als ik me op een site abonneer.
Juridisch sluit je pas een overeenkomst als je onmiskenbaar een "wilsbesluit" kenbaar hebt gemaakt, maar dat kon Vodafone mij uiteraard niet aantonen,
Daarom heb ik nu aangifte gedaan van oplichting tegen Richberg Media, en bij Vodafone wegens medeplichtigheid aan oplichting.
Ik zag dat die Richberg ook spelletjes had aangeboden.
Of ze werkelijk diensten leveren weet ik niet, en ga ik ook liever niet uitzoeken.

Het is vervelend dat telefoons blijkbaar zulke transacties toestaan - totdat je ze daarvoor blokkeert.
Louis
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 11416Posts
  • 1741Oplossingen
  • 2192Likes
Onder content vallen veel diensten. Denk hierbij aan Netflix, Spotify, betalen via Google Play, Smsdiensten (voor spelletjes, tv-programma's etc.),

Vanuit hier hebben wij helaas geen verdere inzichten in wat er precies gebeurd is en wat er onderzocht is.
Vanwege dat het misging met het onderzoek, is de reden dat ik vanuit hier geholpen heb om het onderzoek voor sommige aan te maken. Mocht je het niet eens zijn met een reactie, dan kun je terug reageren op de mail die je gekregen hebt. Dit is een discussie die wij niet vanuit hier kunnen voeren omdat wij het niet verder inzien bakels

Het topic zal ik dan ook verder op slot zetten.
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic