Rafe

Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Geen roaming meer in Europa

Op vakantie (tourrit door Europa) roamde ik probleemloos in Duitsland en een deel van Polen, plotseling (kort na deze tweet) werkte mobiel internet niet meer. Een vriend waar ik mee op vakantie was kon ongeveer tegelijkertijd met zijn zakelijke Voda-abo ook niet meer roamen. Mijn Android-toestel meldde 'Connection failed' bij het inschakelen van mobiele data, de iPhone van die vriend gaf de error 'PDP authentication failure'.
 
De Twitter Webcare adviseerde het datalimiet uit te schakelen met een sms naar 5000. In de sms terug stond dat het limiet al uit stond. Dit klopt, dat had ik al uitgeschakeld tijdens mijn zomervakantie van 2011. Ik weet niet precies wat Webcare daarna heeft gedaan, maar roaming heeft daarna eventjes gewerkt in Hongarije. Echter over de grens in Kroatië viel roaming weer weg en heeft het niet meer gewerkt op de terugreis door Slovenië, Oostenrijk en Duitsland (waar het op de heenrit nog wel werkte), ondanks in elk land de telefoon diverse keren herstart te hebben. Pas terug in Nederland werkte mobiel internet weer.
 
Eenmaal thuis was ik de kwestie eigenlijk alweer een beetje vergeten. Echter bleek vorig weekend in België tijdens een festival dat ik met roaming nog steeds hetzelfde probleem had. Ik zou het wel fijn vinden als dit kan worden verholpen voor een toekomstige vakantie in het buitenland.
 
Alvast bedankt en met vriendelijke groet,
Bart
8 Reacties 8
Steef86

Raadgever
  • 171Posts
  • 14Oplossingen
  • 18Likes
Staan al je instellingen wel goed?
 
Zoals de APN en gebruikersnaam en wachtwoord e.d.?
Die willen nog wel eens spontaan gewist worden door over te schakelen op andere netwerken e.d.
Of ze stonden er al niet goed in, maar had het in NL geen invloed.
 
dit zijn de instellingen zoals ze erin moeten staan:
 
APN: particulier live.vodafone.com en zakelijk: office.vodafone.nl
gebruikersnaam: vodafone
wachtwoord: vodafone
 
 
als er om proxy oid word gevraagd (weet niet welk toestel je hebt): 192.168.251.150
poort: 8799
 
Mocht je nou nog andere instellingen nodig hebben, die kun je vinden op de site van VF of even hier vragen, maar dan natuurlijk wel je toestel vermelden, ik weet nu alleen maar dat je Android hebt.
Rafe
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Die instellingen kloppen nu, ik zal dat dan de volgende keer dubbelchecken als ik in het buitenland ben. Die instellingen heb ik zelf in ieder geval niet gewijzigd voor, tijdens of na de twee reizen deze zomer. Het zou wel raar zijn als dat het probleem is, omdat Duitsland op de heenreis geen problemen gaf en op de terugreis wel :@
 
Het toestel is een Desire HD met de laatste update van HTC zelf (Android 2.3.5 met HTC Sense 3.0)
Roos92

Ontdekker
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ook ik heb op dit moment geen internet in het buitenland,
in dit geval Tsjechie en Oostenrijk.
Ik heb alles gecontroleerd, wat ook al eerder staat vermeld in het forum.
Mn blox voor 2 euro per dag heb ik afgesloten, maar op dit moment kan ik daar dus geen gebruik van maken!
Ik heb een Samsung Galaxy S 1
Wat te doen??
 
Mvg
Steef86

Raadgever
  • 171Posts
  • 14Oplossingen
  • 18Likes
Hele stomme vraag misschien, maar heb je roaming uitstaan misschien??
Staat vaak standaard uit op toestellen, zonder dat mensen dit weten.
Rafe
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik krijg net spontaan de volgende SMS: "Vodafone info: U heeft zich al aangemeld voor EU datalimiet onbeperkt." van 1200 terwijl ik zelf niets heb gedaan?
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
@Rafe,

Heb je een BloX aangezet voor in het buitenland misschien? Ik kan me voorstellen dat als de Alles-in-1 Op Reis bundel aan staat, de limiet uit moet.

Anders krijg je na een X MB de melding dat je je limiet bereikt hebt.

Just a thought 😉
Rafe
topicstarter
Ontdekker
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat blox is inderdaad geactiveerd en het limiet staat al dik een jaar uit (zie eerste post, tweede alinea).

Die vriend van me met het zakelijke abonnement heeft inmiddels het volgende antwoord terug van zijn contactpersoon:
Zojuist Vodafone gesproken, deze melding komt vaker voor, dit heeft te maken het de APN instellingen op het toestel, deze heeft een conflict met de buitenlandse provider. Nadat je op het toestel een andere netwerkprovider hebt  gekozen, moet het internet weer werken. Vodafone geeft aan dat de instellingen op het toestel juist zijn, het beste wat jij dus kan doen is uit aan zetten, en andere provider in het buitenland selecteren.
Dus in Duitsland zou ik dus Vodafone DE moeten selecteren als ik het goed begrijp... nouja, we zullen het wel zien op de volgende vakantie...
DroidGuru

Gedreven Raadgever
  • 403Posts
  • 23Oplossingen
  • 44Likes
Hi Rafe,

Voor zover ik weet moet het op alle netwerken lukken waar Vodafone een roamingovereenkomst heeft.

Ik kan me voorstellen dat het niet werkt op een netwerk waar geen overeenkomsten mee zijn.
 
EDIT:
Roamingovereenkomsten Vodafone
 
E-mail notificaties
Aan Uit

Ontvang een update bij nieuwe reacties in dit topic.

Uitgelicht topic